Oletko kusipäämulkku, joka tuulettaa maaleja vastustajan kannattajia kohti?

  • 5 461
  • 44

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Näin Lukon kannattajana parhaat lauantait on kyllä vietetty IFK:n matseissa, hyviä tyyppejä niin katsomossa kuin erätaukotiloissa.

Voin sanoa samaa omasta puolestani, siis Hifkin faneihin liittyen.

Hemmetin mukavaa ja asiallista porukkaa, oli matsin tilanne sitten mikä tahansa.

JYPin fanit olivat viime vuoden poffeissa sekä Jyväskylässä ja Porissa aika ylimielisen tuntuisia. Ei siis mitään "miestenkerho" tyyppisiä ylilyöntejä, vaan sellaista hiljaista vittuilua. Tosin tämä heille suotakoon, hienostihan JYP on viime vuodet vetänyt.

Tappara-faneista ei finaaleista jäänyt mieleen selkeää kuvaa, mutta kyllä ainakin vessajonoissa ja pisuaarilla oli mielestäni ihan hyvähenkistä naljailua puolin ja toisin. En toki päivystänyt kusella koko matsia, enkä edes erätaukoa, hymiö.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tottakai. Teen sellaisen erityisesti tätä tarkoitusta varten kehittämäni hidastetun fist pumpin, olen havainnut sen kirvoittavan suurimmat tunteenpurkaukset vastapuolelta. Koekaniinina olen käyttänyt mm tps-henkistä vaimoani.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kategorisoin henkilöt, jotka tuulettavat oman joukkueensa maalia kääntäen selän kentälle ja etsien vastustajajoukkueen kannattajia katseellaan, automaattisesti mulkuiksi. Hyvän tyypin ajatuksenjuoksu ei kulje siten, että oman ilon hetkellä suurin riemu on jonkun toisen pettymys.

Minusta kusipäitä tulisi koulia tarpeen vaatiessa väkivalloin kohti parempaa ihmisyyttä, jossa suurin onni ei ole toisen epäonni. Käytännössä toimivampi sovellus tosin lienee täydellinen ignorointi. Tuollaisen toiminnan harjoittajaa ei voine pitää moraalisesti ihmiseksi kehittyneenä, joten hänen reaktionsa voi ohittaa samanlaisella säälivällä ymmärryksellä kuin tolppaa astuvan koiran.

Olen kerran alle 18-vuotiaana sortunut moiseen kusipäämulkkutoimintaan eli olen tuulettanut HPK:n voittomaalia eturiveiltä katsomon suuntaan. Tämä tapahtui Hakametsässä playoffmatsin Ilves-HPK -jatkoajalla.

Syy kusipäiseen käyttäytymiseen oli siinä, että meitä oli tilannetta ennen yritetty heittää Jacky-makupalalla (linkki: blogspot) siitä syystä, että tunnustimme HPK:n värejä. Vastasin siis tunnekuohuissani vittumaiseen eleeseen vittumaisella eleellä.

(Kuvan Jacky-makupala ei liity tapaukseen)
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höh, otsikon nähtyä olin varma, että tämä ketju on schollin aloittama. En kai sitten olekaan niin hyvä tunnistamaan schollin ketjuja. :(

Aiheeseen; en ole tuollainen kusipäämulkku.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Voimasuhteet vaihtuvat suuntaan ja toiseen, kun vain riittävän pitkään odotetaan. Voiton hetkellä hävinneille ilkkuminen tai tappion hetkellä voittajille kiukutteleminen on suuressa kokonaisuudessa ala-arvoista käytöstä, jolla tulee vain osoittaneeksi pienuutensa ihmisenä.

Mutta eikö tuo ylläoleva ole käytännössä kovan luokan fanikulttuurin perusta, jota halutaan Suomeenkin lisää? Ainakin erilaiset ultras-porukat ja muut "tosifanit" (ei tule sekoittaa porilaisiin opettajiin) tuntuvat kovasti kannattavan ideologiaa, jossa ilkkuminen, solvaukset ja tarvittaessa fyysinen väkivaltakin ovat mukamas sitä aitoa kannatuskulttuuria ja normikäytäntöä ainakin kosteilla vierasreissuilla.

Näillä reissuillahan esiintyy usein myös kollektiivista amnesiaa, eli yhtäkkiä kukaan ei muista tai tunne häiriköitä eivätkä he koskaan muka ole osa faniporukkaa vaan yksittäistapauksia, joita ei voi yleistää. Ovat vain jotenkin mystisesti heilahtaneet fanibussiin ja liikkuneet siellä Mustanaamion tavoin kuin kuka tahansa meistä.

Minusta tuontyyppinen "kannattaminen" on lähinnä verrattavissa huliganismiin sekä otsikon mukaiseen kusipäisyyteen, samoin kuin kaikki sellaiset huutelut, joissa ei keskitytä oman joukkueen kannattamiseen vaan solvataan vastustajia, vastustajan kannattajia tai vastustajan paikkakuntaa. Toki homottelu, ryssittely ja muu tuntuu kuuluvan myös asiaan.

En minä yhtään ihmettele, jos joku pelaaja joskus tuulettaa tämmöistä porukkaa päin. Miksi kenenkään pitäisi "kunnioittaa" laumaa kännisiä apinoita, joiden solvaavat horinat ovat viittä vaille rikossyytteiden alaisia ja joille kannatuskulttuuri voi vääränä päivänä tarkoittaa vastustajan huivilla varustettujen kansalaisten (pahimmillaan jopa naisten ja alaikäisten) pahoinpitelyä?

Jos on rehtiä kannustusta puolin ja toisin, niin silloin harvoin nähdään suuntaan tai toiseen vastustajalle ilkkumista. Ei pelaajien toimesta eikä kannattajien toimesta.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Eipä oo jääkiekon saralla tullu tollaseen usein törmättyä. En sitten ehkä ole hc-porukoiden keskellä. Muistan kyllä kun Doug Shedden nosti tämän epäkohdan jo vuosia sitten esiin väittäessään että vastustajan valmentaja oli tuijotellut häntä maalin jälkeen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kategorisoin henkilöt, jotka tuulettavat oman joukkueensa maalia kääntäen selän kentälle ja etsien vastustajajoukkueen kannattajia katseellaan, automaattisesti mulkuiksi.
Tuohon kun lisätään mausteeksi mestaruuden ratkeaminen ja kummankin käden keskisormet pystyssä, vastaus on Jukka Koivu.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä oo jääkiekon saralla tullu tollaseen usein törmättyä. En sitten ehkä ole hc-porukoiden keskellä. Muistan kyllä kun Doug Shedden nosti tämän epäkohdan jo vuosia sitten esiin väittäessään että vastustajan valmentaja oli tuijotellut häntä maalin jälkeen.
Jatkoajan otteluraportista poimittua:

- Heidän valmentajansa katselivat maaliensa jälkeen meidän aitioomme hymyillen kuin kaksivuotiaat. Miksi he meidän aitioomme katsoivat? Olisivat katselleet toisiaan. Tätä me emme unohda, Shedden vaahtosi.

Pelicans nöyryytti narreja - 01.11.2007 - Jokerit - Pelicans - SM-LIIGA - Otteluraportti - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta

Olihan tuo ihan naurettavaa vaahtoamista Sheddeniltä. Minä en tuuleta maaleja vastustajan faneja kohti. Yleensä käyttäydyn aika hillitysti, mutta keväällä 2011 tuli tuuleteltua Janne Lahden maalia aika kovasti, kun Lahti vei Jokerit viimeisen viiden minuutin aikana 2-1 johtoon HIFK:ta vastaan neljännessä puolivälierässä. En tuulettanut vastustajan faneja kohti. Huonostihan siinäkin pelissä kävi lopuksi silti.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Muistaakseni kevään 2007 finaalisarjan avausottelussa Oulussa iso osa E-F -seisomakatsomon väestä oli kusipäämulkkuja. Toinen lohko seisokkikatsomosta oli varattu Jokerifaneille ja toinen natiiveille. Maamme-laulun alkaessa etelän vieraiden keskuudesta joku kaveri huusi jotain "vitun juntit, eihän Oulu edes ole Suomessa" ja siitä se sitten lähti.

Läpi ottelun suhteellisen iso osa katsomosta keskittyi lähinnä provosoimaan toisiaan ja Pesosen räjäyttäessä Raksilan olin melko varma, että joillakin kusipäämulkuilla vielä leikkaa kiinni ja alkaa nyrkkitalkoot, mutta vielä mitä. Pelin jälkeen paiskottiin tassua vieraskannattajien kanssa ja jatkettiin yhtä matkaa Oulun yöhön.

Mun mielestä pelitapahtumien johdosta katsomossakin voi hieman kusipäämulkkuilla toisilleen, mutta summerin soidessa on syytä kätellä ja poistua kukin taholleen ja se suunsoitto loppuu siihen. Mulla on ollut monesti tapana tarjota oluet, jos matsin jälkeen vihollisia on samaan kapakkaan osunut. Hadankassakin olen monet oluet saanut pelkästään oululaisuuttani, varsinkin jos IFK on kylvettänyt Kärppiä kaukalossa.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Rantapallot playoffeissa. Kusipäämulkkuuden korkein aste, näin voitaneen sanoa.

Ja ei, en ole heittänyt.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Vähän riippuu... Nykyään olen Eteläpäädyssä harvemmin, mutta siellä ollessani tuuletan (nykypäivänä harvinaisia) Jokerien tekemiä maaleja vastustajan kannattajia kohti. Useimmiten vieraskannattajien sektio on vastapäätä (V)eteläpäätyä. Siinä on vaan se kaukalo välissä, mutta tuulettelenpa silti.

Vieraspeleissä tuulettelen tottuneesti vastustajan kannattajia kohti, mutta tämän lisäksi revin kuppi-istuimia irti ja viskon kolikoita kentälle. Olen siis kokovartalokusipäämulkku.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vieraspeleissä tuulettelen tottuneesti vastustajan kannattajia kohti, mutta tämän lisäksi revin kuppi-istuimia irti ja viskon kolikoita kentälle...

Tässä tuli itselleni uutena asiana se, että niitä kolikoita heitellään ja kuppi-istuimia revitää oman joukkueen tehdessä maalin ;)
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
En osaa sanoa liigasta, mutta esim Suomisarjassa paikallisten katsojien suurin ilo on aina tuulettaa Hermeksen kannattajille. En ole vielä käynyt yhdessäkään paikassa missä tätä ei olisi esiintynyt.

En tiedä sitten onko se jotenkin väärin että kannustaa omiaan ja sen takia pitää saada tällaista paskaa niskaan aina.

Itse olen rauhallinen kaiffari, mutta kun minulle vittuillaan tällä tavalla niin minussa herää riidanhaluinen tappelija. Vielä en ole kouluttanut ketään, mutta eiköhän sellainen päivä vielä tule kun joku saa maistaa Snoppenin nyrkkiä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä paras isältäni saama neuvo koskaan on ollut se, että tuollaisissa kusipäämulkku-tilanteissa ei missään, missään nimessä pidä provosoitua. Päinvastoin, kehut oikein helvetisti sitä vastajoukkuetta. Pikkasen ironiseen sävyyn, tottakai. Hymyssä suin tarjoat vielä kättäkin.

Tämän neuvon noudattamisen ansiosta, vaikka itse sanonkin, aika harvoin jään tällaisissa kannattajien välisissä kuittailuissa kakkoseksi.

Se ärsyttää sitä vieressä huutelevaa Jormaa paljon enemmän, kun sä et käännykään tuulettamaan sitä suosikkijoukkueesi maalia häntä kohti, vaan huolehdit niin sanotusti omista liikeasioistasi, jos saan tämän englanninkielisen sanonnan näin suoraan kääntää. Ja koska karma on olemassa ja suosikkijoukkueesi voittaa ottelun, voit hymyissä suin tarjota kättä näille huutelijoille ja kehaista että "Kyllähän 'SaiPa' teki siitä ottelun isolla O:lla!"

Huumori ja itseironia. Niillä "voittaa" kuittailun kuin kuittailun.

Ja Jormaa ja kavereita vituttaa. Tai jos ne on pohjimmiltaan luannikkaita kavereita, niin niitä naurattaa.
 

penzwei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Pieni jokerifaniporukka oli vieraspelimatkalla ja selvästi vahvassa humalassa. Huutelivat hävyttömyyksiä. Olin samaisessa pelissä ja kotijoukkueen tehdessä maalin iskin laatikosta kusipäämulkkuvaihteen ja käänsin rintamasuunnan ko. porukkaa kohti ja tuuletin mahtipontisesti. Huusivat hakkaavansa minut erätauolla.

En pyydä toimintaani anteeksi.

ps. Vierasjoukkue voitti.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
En muista koskaan tuulettavani. Ihme urveloita moiset tuulettajaspedet.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toisaalta kentän puolella nuorempana, kun tuli vielä pelattua ihan tosissaan, oli tapanani ajoittain tuulettaa maaleja suoraan vastustajan nenän edessä - poikkeuksena tietysti tilanteet, jos kyseessä oli esim.7-1 -kavennusmaali, joka ei paljoa jaksanut sytyttää. Eli pelaajana minut pystyi kategorioimaan kusipäämulkkujen lokeroon.

En tiedä missä lajissa olet näin tehnyt (palstan kontekstissa ajattelen että lätkässä) mutta salibandyssä en katsele tätä yhtään tuomarina. Riippuen ensimmäisen teon "härskiydestä" liukuma on joko voimakkaasti ilmaistu viimeinen varoitus tai suoraan kädet lanteille. Aikuisten tapauksessa varoituksia ei anneta.

Jonkun mielestä kyseessä on "tunteen tappaminen" pelistä tai "roolin ottaminen". Omasta mielestäni kyse on "pelin suojelemisesta". Jos haluaa pelaaja haluaa vaihtaa puhtaan onnistumisen ilon ja sen jakamisen oman joukkueen sisällä vahingoniloon ja omalle joukkueelle aiheutettuun myötähäpeään, niin hän on väärässä paikassa väärään aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
JYPin fanit olivat viime vuoden poffeissa sekä Jyväskylässä ja Porissa aika ylimielisen tuntuisia. Ei siis mitään "miestenkerho" tyyppisiä ylilyöntejä, vaan sellaista hiljaista vittuilua. Tosin tämä heille suotakoon, hienostihan JYP on viime vuodet vetänyt.

Haluaisin kuulla mitä tämä hiljainen vittuilu tarkoittaa käytännössä. Ihan oikeasti ja vilpittömästi haluan kuulla. Työelämässä havainnoin ja pyrin puuttumaan varhaisessa vaiheessa kiusaamiseen (asiakkaat ovat siinä 4-5v) ja tiedän että on hirveän monta tapaa kiusata niin, ettei se ulkopuolisen silmiin välttämättä siltä näytä mutta riittävän toistomäärän jälkeen toiminta on päivänselvästi järjestelmällistä ja tavoitteellista.

Yleensä tätä toimintaa pidetään tyypillisenä tyttöjen/naisten harrastuksena, mutta kyllä sitä esiintyy hyvin laajasti myös poikien JA aikuisten välillä.

Kiusaaminen (siitähän tässä on kyse) on aina kiusatun subjektiivinen kokemus. Näin ollen esimerkiksi MustatKortit:in kokemusta ei voi kiistää tai vähätellä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahdessa käyn noin kerran kaudessa omatoimimatkalla katsomassa peliä. Siellä heti, kun astuu halliin sisään niin koen olevani jonkin sortin nähtävyys, jos päällä on esimerkiksi blegin pelipaita. Nuoret aikuiset (voiko niin sanoa) hieman kolaavat kaikki käytävillä pikkuisen ruuhkassa päin vahingossa jne.

Aika kumma homma. Itse käyn pääsääntöisesti kaikki JYPin matsit Lahdessa katsomassa. Usein jopa yksin. Ei mulla nyt päälläni fanipaitaa olekaan, vaan ainoastaan mestaruuslippis päässä (joka kyllä Lahdessa on hiukan provosoiva mutta se on pääsylippu vieraskatsomoon ilman ärsyttävää keskustelua järkkärin kanssa).

Koskaan ei kukaan ole kohdistanut mitään (paitsi tietenkin ne junnut siinä viereisessä katsomossa) "vahinko"osumia tai huuteluja minuun tai suuremmin provoillutkaan. Ehkä minut kuitenkin tunnistetaan paikalliseksi tai jotain.

Voi tietysti olla, että (jääkiekko)historian valossa lahtelaiset urpot ymmärtävät kokea tiettyä nöyryyttä JYP-väen suuntaan kun taas Blues koetaan enemmän "vertaiseksi" (el plastico, you know) tai sitten Blues-porukkaa vaan on siellä vähemmän ja olet oikeasti nähtävyys. Kaverit ja tutut tietysti kuittailevat ja ihmettelevät miksi olen siellä missä olen.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko myöntää, että kyllä mä joskus saatan tuulettaa vastustajan kannattajia/kannattajaa kohti. Eli kyllä, olen siis kusipäämulkku. Tällaista tuuletusta harrastan tosin vain silloin, jos kyseinen/kyseiset vastustajan kannattaja(t) on/ovat itse käyttäytynyt/neet provosoivasti. Mielestäni tuulettelu häntä/heitä kohtaan on parempi näpäytys kuin se, että otettaisiin miehestä mittaa nyrkein. Ja nyrkkitappeluissa jäisin poikkeuksetta kakkoseksi.

Tulipa sekava viesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös