Oletko koskaan ajatellut muuttaa pois Suomesta ilmaston takia?

  • 16 144
  • 141

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kuten otsikosta käy ilmi, onko päähäsi pälkähtänyt muuttaa pois, pakkasta ja räntää pakoon? Itse olen niin totaalinen kesäihminen, että ajatus käy mielessä heti, kun lämpötila tippuu alle 20 asteen. Ei vaan ole tietoa, mihin muuttaisi ja millä tulisi toimeen. EU on avannut mahdollisuuden muuttaa, vaikka kanarialle, tai Ranskan rivieeralle ilman sen kummempia muuttolupia, mutta millä siellä elelisi, kun ansiotyö on täällä pakkasenpuremassa pohjolassa.

Käsittääkseni työttömyyskorvaustakin maksetaan toiseen EU-maahan (Espanja), joltakin ajalta, tosin en ole varma asiasta, vain kuulopuheiden varassa. Eikä meikäläisen luonteella oleiltaisi työttömänä. Tietysti tuolla lämpösessä tulisi ikävä kotitaloa ja tuttua ympäristöä ystävineen, mutta eiköhän se lämpötila auttaisi unohtamaan.

Jos tätä lukiessa tunnet kohtalotoveruutta, pistä omia mielipiteitä ja tietoja kehiin. Kuinka äkkiä tulisi koti-ikävä, vai tulisiko ensinkään. Mitä sukulaiset ja ystävät ajattelisivat kyseisestä liikkeestä? Tosin kyllä ihmisen täytyy joskus olla itsekäs ja ajatella ainoastaan omaa hyvinvointia. Eikös?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olkku kirjoitti:
Kuinka äkkiä tulisi koti-ikävä, vai tulisiko ensinkään. Mitä sukulaiset ja ystävät ajattelisivat kyseisestä liikkeestä? Tosin kyllä ihmisen täytyy joskus olla itsekäs ja ajatella ainoastaan omaa hyvinvointia. Eikös?
Varmasti tulisi ikävä, mutta ainahan sitä. Toisaalta kaikkeen tottuu ajan saatossa.

Itsekkyydestä sitten... nooh, miten sen ottaa? Ei kai me tosiaan täällä toisiamme varten pelkästään elellä, vaan pitää sitä omaa kutsumustaan saada toteuttaa, jos se sitten löytyy Suomen ulkopuolelta.

Olen itse harkinnut joskus, mutta siinä tulisi olla takana jokin järkevä suunnitelmakin. Vaikka onhan näitä ihan matkustelun iloista lähteviä reissujakin olemassa, mutta rahaa nekin vaatii.
 

chewmeister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter Milan, Kärpät, TPS, HJK, Barca, Penguins
Vastaan tähän, vaikka en olekaan kohtalotoverisi tässä asiassa, sillä en voisi kuvitellakaan olevani jatkuvasti n. 30-40 asteen helteessä kun ulkona jo n.26 astetta tietää se jo vittumaisen kuumaa yötä siitä huolimatta että kaikki ikkunat ja ovet olisivat auki. Ymmärrän kyllä jos joskus vituttaa Suomen sää kun sataa kuukauden putkeen, mutta onneksi sellaista kesää nyt ei varmaan tänä vuonna tule.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
En ole ajatellut sillä inhoan helteitä.
-20 - +20 astetta on sopiva ja sitäpaitsi eihän kukaan jaksa kokoaika samanlaista säätä katsella.
Talvella pitää tulla lunta ja kesällä vettä ja paras kelihän on luonnollisesti kunnon ukkosmyrsky kunhan ei tarvi silloin olla ulkona.
 

Voittaja

Jäsen
wade kirjoitti:
En ole ajatellut sillä inhoan helteitä.
-20 - +20 astetta on sopiva ja sitäpaitsi eihän kukaan jaksa kokoaika samanlaista säätä katsella.
Talvella pitää tulla lunta ja kesällä vettä ja paras kelihän on luonnollisesti kunnon ukkosmyrsky kunhan ei tarvi silloin olla ulkona.

Aika samoilla linjoilla. Kaikki yli +20 asteen on turhaa ihmisten kiduttamista. Jos haluan kärsiä kuumasta ilmasta menen saunaan. Ongelma onkin että vaikka asumme näin pohjoisessa, täällä on silti välillä aivan liian kuuma, lienee Islanti tai Huippuvuoret olla parhaat vaihtoehdot jos nuo helteet haluaa välttää..
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Komppaan kahta edellistä kirjoittajaa. Talvi-ihmisenä tuota lämpöä saa Suomenkin kesässä ihan riittämiin eikä ole mitään kiinnostusta lähteä etelämmäs hikoilemaan. Jos ilmaston puolesta johonkin päin pitäisi muuttaa niin se olisi sitten pohjoisemmaksi, ihan vaan sen takia että ulkojääkausi on pidempi...
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Voittaja kirjoitti:
Ongelma onkin että vaikka asumme näin pohjoisessa, täällä on silti välillä aivan liian kuuma, lienee Islanti tai Huippuvuoret olla parhaat vaihtoehdot jos nuo helteet haluaa välttää..
Tuota. Tuohon listaan voisi liittää varmaan myös Ruotsin ja Norjan, Suomen ja Islannin lämpötilat kun eivät juuri eroa toisistaan.
 

Voittaja

Jäsen
salla kirjoitti:
Tuota. Tuohon listaan voisi liittää varmaan myös Ruotsin ja Norjan, Suomen ja Islannin lämpötilat kun eivät juuri eroa toisistaan.

Hyvin mahdollista, heitinkin nuo vain mutulla, faktaa ei ollut käytössä.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Heh! Kaikkea pitää kokeilla elämässään! Muutin vuoden 2000 alussa Ruotsiin ja olihan se kivaa aikaa omalla tavallaan. Sain parempaa palkkaa kuin Suomessa sain koskaan. Tosin ulkomaalaisena ulkomailla kannattaa jättää yltiö-isänmaallisuus ja pitää oppia ymmärtämään huumorilla esimerkiksi omaa kansallisuutta koskevia pieniä vitsejä (kuten ne ei olisi henkilökohtaisia), vaikka ei ne aina olleet vitsejäkään, varsinkaan Lahden MM-kisojen aikaan tai silloin, kun Suomi hävisi 6-5 Ruotsille johdettuaan jo puolivälissä peliä 5-0. Kuitenkin asiat pitää hyväksyä maan tavalla, jossa milloinkin asuu.

No muutettuani takaisin kotimaahan, kaikkein parasta täällä on oma äidinkieli ja tuttu kotiseutu. Kaikkea maailmassa pitää kokeilla ja oppiahan tämä elämä on. Näin jälkeen päin ajateltuna, onko ne muutamat lisäeurot tai parin lämpötila-asteen erot sen väärti, että kannattaa ainakaan vanhan miehen enää kiusata itseään. Eipä tulisi ainakaan juuri nyt mieleeni mokoma ajatus muuttaa Suomesta!

Välillä oli vaikeaa tosin ruotsin kielellä skarpata työmaalla koko päivän (jos työ poikkesi totutusta työstä). Ei muuten, mutta loppu päivästä oli välillä tosi väsynyt...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse olen muuttanut pois Suomesta rahan ja toimeentulon takia. Tosin muutot, kuten nykyinenkin, ovat aina olleet määräaikaisia.

Mitä säähän tulee, kaipaan nimenomaan Suomen vaihtelevaa säätä. Jo 3-4 päivää putkeen samanlaisia ilmoja panee kaipaamaan jotain muutosta.

Kauhein aika elämässäni sään puolesta oli 7 viikon helleputki Moskovassa joskus 80-luvun lopulla. Ei yölläkään alle 26 C koko aikana.
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen ollut vaihtarina maassa, jossa on lämmintä vuodenajasta riippumatta ja se sopii minulle paremmin kuin hyvin. Shortsit vaan jalkaan ja menoksi. Tytöt bikineissä. Jokaisella on mielipiteensä mutta en koskaan ole ymmärtäny mitä niin hienoa on vuodenajoissa kun se kerta Suomessa tarkoittaa -20 asteen pakkasia, räntäsateita jne.

Ulkomailla asuneena tiedän, että Suomea tulee helposti ikävä, toimiihan täällä kaikki hyvin (asia jonka monesti huomaa vasta ulkomailla). Asia jota eniten alkaa kaipaamaan on suomen kieli. Jännä juttu.

Loppujen lopuksi olen sopivan tilaisuuden tullen valmis vaihtamaan maata vähäksi aikaan hiukan lämpimämpään. Paikan johon haluan tiedän kyllä...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
En ole koskaan ajatellut muuttaa pois suomesta, sitä on vain tapahtunut kaikenlaista ja sitten on muuttanut, töiden ja toimeentulon takia! Kauheinta aikaa oli 80, luvulla afrikassa yöllä ei saanut nukuttua ja ilma oli kosteaa,( kuin tytöt yleensä minun kanssani), sinne en kyllä lähtisi mistään hinnasta asumaan. Haju oli myöskin ihan hirveä, siellä oli myöskin vähän liikaa syväraumalaisen lämmittäjän näköisiä miehiä. Eesti ja Tallinna ei poikkea Rauman ilmastosta juuri mitenkään, samoin meri on vieressä, joka on minulle tärkeä, en voisi kuvitellakkaan muuttoa jonnekkin lannantuoksuiseen esim. Forssaan !

Ps. Kostea ja kuuma on hyvä, mutta oikeassa paikassa !
 

Viljuri

Jäsen
Kyllä jossakin vaiheessa. Lämpö kyllä kiehtoo...

Vaihtoehtoina olen pitänyt niinkin erilaisia paikkoja kuin Australiaa ja Kanadaa.

Australiassa olisi luonnollisesti aina hyvin lämmin, mikä tietysti saattaisi näin vanhemmalla iällä (31v) vaatia totuttelua ja toisaalta lähes kaikkialle muualle olisi kymmenen tunnin lennot ennen kuin olisi perillä. Silti joku Bondi Beach voisi kiinnostaa aika lailla, tai sitten ei. (tyypillistä turistin puhetta, jos siellä sitten asuisi, tuskin tulisi aikaa vietettyä vain löhöillen).

Kanada taas vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta tapaukselta, olkoonkin, että talvella ainakin länsi-Kanadassa ja Ontarion pohjoisosissa on todella kylmä.

Toki nyt joku B.C ja Vancouverin seutu olisi lämpimämpi myös talvella, mutta siellä on jääkiekkojoukkue "Perennial Chockers", josta en pidä sitten yhtään. Ja toisaalta Vancouverin seutu on näköjään muuttumassa demografisesti aika lailla viimeisten muuttoaaltojen kautta. Anekdoottisesti olen kuullut, että esimerkiksi avointa köyhyyttä on Vancouverin alueella enemmän kuin esimerkiksi Yhdysvaltain puolella Washingtonin osavaltiossa. Ei erityisen kiva prospekti siis tältä osin.

Tässä mielessä Alberta olisi hienoa seutua, mutta taitaa siellä talvella olla kylmempi kuin Helsingissä. No Calgary olisi sitten kesällä vastaavasti lämpimämpi ja yleensä kevät tulee siellä huomattavasti aikaisemmin (tosin suuri "todella" kylmien takatalvien riski on siellä myös).

Toinen asia on tietysti se, että eipä taitaisi minun vajavaisille taidoille olla tuolla käyttöä, ellei sitten lähetettynä työntekijänä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kyllä jossain vaiheessa. Opiskelut kun saa suoritettua, niin sitten voisi tutkailla mahdollisia ulkomaanpestejä, ensisijaisesti etelä-Saksasta tai sitten pohjois-amerikasta. Eikä se syy välttämättä ole ilmasto, vaan moni asia vaikuttaa. Mahdollisesti parempi palkkataso, pienemmät verot, halvemmat elinkustannukset jne.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ennen viime syksyä olin sitä mieltä, että en. Olin syksyn (vajaa 4kk) Kaakkois-Aasiassa, minkä jälkeen olin sitä mieltä, että Suomen ilmasto on ihan perseestä, enkä halua asua Suomessa. Eikä tuo kolmenkymmenen joka päivä ylittävä lämpötila ole edes paha, kun sisätilat on ilmastoituja ja ilmankosteus on niin suuri kuin tuolla Malesiassa.

Toisaalta nyt olen ollut Suomessa noin 7 kk ja olen sitä mieltä, etten halua muuttaa täältä ilmaston takia mihinkään. Malesiassa tottui siihen, että aina on lämmintä ja aurinkoista. Vaikka melkein joka päivä satoikin, sade oli lämmintä. Mutta jos aina olisi sellaista, loma käsitteenä itsessään tuntui hieman hassulta. Haluan pitää sen mahdollisuuden, että lomamatkassa on lisänä vielä se lämpö, koska se on suurimpia asioita, mitä lomalta haluan. Ja jos asuisin lämpimässä maassa, lomien merkitys olisi huomattavasti pienempi. Eli siis haluan asua Suomessa nimenomaan ilmaston takia, koska jos asuisin lämpimämmässä maassa, en osaisi enää arvostaa niin sitä, että joskus pääsee johonkin lämpimään.

Jos joku ymmärsi, mitä tarkoitin, luetun ymmärtäminen on aika hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei ole käynyt mielessäkään poismuutto ilmaston takia. Välillä Suomessakin on kesällä liian kuuma, saati jos asuisi alueella, jossa aina elohopea pysyy 20:n asteen yläpuolella. En ole mikään helteiden ystävä, joten ei kiehdo ajatus.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hellettä vihaan, mutta pakkaset eivät haittaa, kunhan eivät ihan liiallisuuksiin mene. Jos ilmaston takia muuttaisin, se olisi enemminkin jonnekin Suomen pohjoisempiin osiin, että saisi kunnon talvenkin. Täällä etelässä kun viime vuosien talvet ovat tuntuneet olevan enemmänkin yhtä pitkää lokakuuta. Ideaalimaailmassani kesä kestäisi 3 kuukautta, ehdottoman maksimilämmön ollessa 25 astetta ja talvi toiset kolme mittarin pysytellessä jossain -10-15 välillä. Syksy ja kevät menisivätkin omalla painollaan, kunhan pysyvät omilla paikoillaan.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moto kirjoitti:
Hellettä vihaan, mutta pakkaset eivät haittaa, kunhan eivät ihan liiallisuuksiin mene. Jos ilmaston takia muuttaisin, se olisi enemminkin jonnekin Suomen pohjoisempiin osiin, että saisi kunnon talvenkin. Täällä etelässä kun viime vuosien talvet ovat tuntuneet olevan enemmänkin yhtä pitkää lokakuuta.
Täysin samaa mieltä, vihaan leutoja talvia. Ilmaston takia en kuitenkaan ikinä Suomesta pois muuta vaan mahdollisesti muiden asioiden. Etelä-Suomeen saisi todellakin tulla hiukan ankarammat talvet, muuten Suomen ilmasto onkin ihan bueno.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minäkin luulin, että Suomen kosteisiin ja osin viileisiin kesiin tottuneena Keski-Euroopan lämpöisempi ilmasto olisi siunauksellista. Mutta ei, kun kaksi viikkoa kärvistelee ilmastossa, joka ei laske alle 20 asteen alle kuin yön tunteina niin voin huoletta sanoa, että oma ilmasto kullan kallis. Järkihän tällaisessa ilmastossa menee, prkl. Tietenkin saattaahan se olla tottumiskysymys, eli oppii sietämään "liikaa" lämpöä. Onneksi tänään ovat tajunneet laittaa termostaatin "yläkerrassa" pienemmälle...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onhan tuo mielessä käynyt kerran jos toisenkin tuo hivenen lämpimämpiin maihin muuttaminen, minä olen kesäihminen - minulle kesä tarkoittaa lämpöä ja aurinkoa eikä mitään vesisadetta ja +15 asteen lämpötilaa.

Sanotaan ettei vuodenaikojen vaihtelussa suurta haittaa ole jos tuon syksyn saisi jättää pois, talvi vielä menettelee jos pakkaset ovat sopivia eli korkeintaan -5 astetta, ei mielellään lauhempaa koska silloin keli alkaa muuttua marraskuiseksi loskineen ja räntäsateineen.

Mieluiten kuitenkin välimerellinen ilmasto ja kunnon kesähelteet!

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Karkuun mustaa tammikuuta

Vuosi vuodelta tammikuu tuntuu pahemmalta. Ohi on joulukuu, jonka aikana sentään jouluvalot tuovat pimeyteen piristystä. Näillä korkeuksilla missä Oulukin on, on todella pimeää. Kylmyys ei sinänsä haittaa minua, mutta esimerkiksi autoilu on monesti hankalaa 30 asteen pakkasilla. Mutta se pimeys. Silloin tulee mieleen visiitti johonkin etelään, esim Espanjaan. Ei sielläkään valtavan lämmin ole, mutta eipä ole niin pimeääkään.
 

J.Petke

Jäsen
Muuttaisin mielelläni ulkomaille ja luultavasti jossain vaiheessa menenkin töihin jonnekin mutta kun rupesin miettimään että minne sitten haluaisin mennä niin siinäpä vasta pulma. Muutamia vaihtoehtoja:

Malesia : Halpaa, lämmintä, kauniita naisia, ja ei..naiset ja halpa eivät liity toisiinsa.. Tosin kokovuotinen +35 astetta on valkoiselle miehelle liikaa

Australia : Kiinnostava maa, liian kuuma ja ei minkäänlaista talvea(kai)

Kanada : Kesällä kivat ilmat mutta talvella joissain osissa vielä Suomeakin kauheampaa

New York : Tässä yksi parhaista vaihtoehdoista! Kesä+lämpö löytyy, ja vielä on jonkinmoinen talvi ja luntakin vielä. Ja lisäksi talvi ei kestä liian kauaa kuten Suomessa.

Ruotsi : Liian lähellä

Saksa : Liian lähellä

Iso-Britannia : Siellä ne paskat säät vasta onkin. Muuten vois olla ihan mukavaa

U.A.E : Tosissaan liian kuuma

Eli iso omena olisi ehkä se ykkösvaihtoehto ja Malesia toinen mun listallani. Olisihan se iso plussa jos maassa olisi halpaa elää ja turvallista ja välillä olisi helle mutta myös jonkunlainen talvi löytyisi. Löytyyhän samanlaisia paikkoja varmasti muualtakin minun listani ulkopuolelta mutta näin nopeasti mietittynä tulin tähän lopputulokseen.

MOT
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Totta helvatassa. Olisi vaan mieleinen paikka mihin mennä niin ei ihan heti näitä "vuodenaikoja" tulisi ikävä!
Nuorena kun pitää kaikkea kokeilla, eikä mitään sitovaa Suomeenkaan olisi (työ, vaimo yms.).
Milloin lähtee lento, täältä tullaan!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
stiflat kirjoitti:
"vuodenaikoja"
Itse ainakin ottaisin nuo lainausmerkit pois, sillä Suomessa on vielä kuitenkin melko selkeät vuodenajat. Mitenköhän puuduttavaa olisi asua vaikka päiväntasaajalla, jossa ei paljon eroa kesällä ja talvella ole...
 

JanJ

Jäsen
Olen ajatellut ja olen muuttanutkin.
Mikään ei vituta enempää kuin pakkanen. No ehkä lumi.
Siksipä poistuin maasta kun sain tilaisuuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös