Mainos

Oil Peak käsillä?

  • 13 120
  • 53

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Viime aikaiset uutiset öljyn hinnan noususta aiheuttavat kysymyksen onko öljy todellakin loppumassa ja jos näin on miten se korvataan? Muutama arvovaltainen taho todellakin arvioi että ns. mailman laajuinen "Oil Peak" on käsillä juuri nyt:

George Soros: Crude oil prices are set to rise further and efforts to persuade producers to increase output will not work

Legendary oil investor T Boone Pickens told the US legislature today that world crude production had peaked at about 85 million barrels per day, adding that oil prices are high, because supply has failed to keep up with demand.

The US alone has been using “21 million barrels of the 85 million and producing about seven (million) of the 21 (million), so if I could take just a minute on this point, the demand is about 86.4 million barrels a day, and when the demand is greater than the supply, the price has to go up until it kills demand", Reuters quoted Pickens as saying.

Tavallinen tallaaja huomaa öljyn kallistumisen omassa kukkarosaan monella tavalla, mutta yleisesti inflaation kiihtyminen tuo mukanaan suuria ongelmia, jotka eivät voi olla näkymättä lähes joka asiassa. Onko edessä suuri lama?

Toivoa kuitenkin on. Hinnan nousu kasvattaa kiinnostusta vaihtoehtoisiin menetelmiin ja niihin nyt sijoittaminen voi muodostua jollekin todelliseksi rahasammoksi. Öljyä tai dieseliä tosin pystyttäisiin vieläkin tuottamaan kemiallisesti esim. hiilestä seuraavalla menetelmällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-menetelmä

Ihme vain että menetelmä ei ole suuremmin vielä käytössä...
 
Viimeksi muokattu:

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Viime aikaiset uutiset öljyn hinnan noususta aiheuttavat kysymyksen onko öljy todellakin loppumassa ja jos näin on miten se korvataan? Muutama arvovaltainen taho todellakin arvioi että ns. mailman laajuinen "Oil Peak" on käsillä juuri nyt:

Tavallinen tallaaja huomaa öljyn kallistumisen omassa kukkarosaan monella tavalla, mutta yleisesti inflaation kiihtyminen tuo mukanaan suuria ongelmia, jotka eivät voi olla näkymättä lähes joka asiassa. Onko edessä suuri lama?

Toivoa kuitenkin on. Hinnan nousu kasvattaa kiinnostusta vaihtoehtoisiin menetelmiin ja niihin nyt sijoittaminen voi muodostua jollekin todelliseksi rahasammoksi. Öljyä tai dieseliä tosin pystyttäisiin vieläkin tuottamaan kemiallisesti esim. hiilestä seuraavalla menetelmällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-menetelmä

Ihme vain että menetelmä ei ole suuremmin vielä käytössä...

Pysyvästi mielenkiintoinen aihe tämä, että onko öljy loppumassa ja mistä sen tietää. Aika on just nyt kortilla, joten heitän nyt vain lyhyen ja aika ympäripyöreän vastauksen.

Valitettavasti en nyt tähän hätään muista lähdettä ulkomuistista, mutta tämänkertaisen polttoaineen hinnannousun takana taitaa lähinnä olla se, ettei jalostamoiden kapasiteetti riitä vastaamaan kysyntää. Eli tietyllä tavalla nyt ollaan oil peakissa, koska tuotannon kasvattaminen vaatii paitsi enemmän työtä lähteiden tykönä, mutta ennen muuta myös jatkokäsittelykapasiteetin merkittävää lisäämistä.

Tuohon vaihtoehtoiseen tapaan tuottaa polttoaineita lie vielä jonkinmoinen matka. Isolta osin kehitys kulkee öljy-yhtiöiden varassa. Näillä on tietotaitoa ja kykyä kehittää näitä menetelmiä ja ennen kaikkea markkinat hallussaan ja sitä kautta myös intressejä sen suhteen, missä vaiheessa ja missä muodossa vaihtoehtoiset tuotteet tulevat markkinoille.

En sitten tiedä, miten valveutuneita ja halukkaita jotkin Dubain sheikit tai vaikka Hugo Chavez ovat vaihtoehtoisten energiamuotojen ja polttoaineiden kehittämiseen. Periaatteessa heillä on mahdollisuus hidastaa ja merkittävästi vaikeuttaa vaihtoehtoisten tuotteiden markkinoilletuloa. Yksinkertaistettuna: Lisätään vain tuotantona, niin paine kukkarossa kevenee ja sitä kautta palo vaihtoehdon löytämiseen. Tämäkään tie ei toki loputtomasti toimi, mutta "viivytystaisteluun" se sopii.

Tässä yksi esimerkki tuosta Fischer-Tropschin-menetelmän hyödyntämisestä.
 

Carlos

Jäsen
Itse asiassahan käsite "peak oil" tarkoittaa sitä että tuotantokapasitettin huippu olisi ohitettu, ja tästä eteenpäin tuotantomäärät olisivat vain laskevia, kunnes joskus aikoinaan musta kulta loppuu kokonaan. Tästä ei ole nyt kysymys.

Tässä on kysymys siitä että yhä useampi öljynviejämaa kuluttaa yhä enemmän ja enemmän öljyä itse, jolloin vähitellen öljyn vienti tyrehtyy, ja tuonti alkaa. Hyvänä esimerkkinä esim. Iso-Britannia, joka on hiljattain kääntynyt viejästä tuojaksi. Muistaakseni myöskin Thaimaa teki samat temput.

Mexico on tällä hetkellä kolmanneksi suurin öljynviejä USA:han, ja nykytahdilla heidän oma öljynkulutuksensa ohittaa tuotannon viimeistään viiden vuoden päästä. Sitten ei enää tipu tynnyrin tynnyriä jenkeille, sen sijaan vähitellen he tarvitsevat lisää öljyä jostain muualta.

Eli tällä hetkellä maailman elintaso nousee joka puolella niin kovaa vauhtia että öljyä ei enää riitä vientiin. Ongelma ei ole lähimainkaan pienenemässä tulevaisuudessa. Ihan samasta syystä myöskin ruoan hinta nousee nousemistaan. Liikaa suita ruokittavana.

Sorry, mutta luonto tekee nyt vaan sitä työtä mitä se tekee kaikkien muidenkin populaatioiden kanssa. Kun pääluku nousee liian suureksi elinympäristöön nähden, elinympäristö ei voi enää elättää koko populaatiota, jolloin suuri osa populaatiosta kuolee. Ihminen on voinut teknologisen osaamisensa ansiosta kasvattaa tätä ongelmaa ikäänkuin painekattilassa aika pitkään, nyt lopultakin sitten kattilan tiivisteet alkavat falskaamaan.

En haluaisi manata tuomiopäivää, mutta se taitaa olla tulossa suhteellisen kovaa vauhtia. Ikävä kyllä siihen ei sisälly näyttäviä räjähdyksiä eikä tv-spotteja, ei meteoriitteja eikä alieneita. Ihan vaan tylsä nälkäkuolema sadoille miljoonille.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sorry, mutta luonto tekee nyt vaan sitä työtä mitä se tekee kaikkien muidenkin populaatioiden kanssa. Kun pääluku nousee liian suureksi elinympäristöön nähden, elinympäristö ei voi enää elättää koko populaatiota, jolloin suuri osa populaatiosta kuolee. Ihminen on voinut teknologisen osaamisensa ansiosta kasvattaa tätä ongelmaa ikäänkuin painekattilassa aika pitkään, nyt lopultakin sitten kattilan tiivisteet alkavat falskaamaan.

En haluaisi manata tuomiopäivää, mutta se taitaa olla tulossa suhteellisen kovaa vauhtia. Ikävä kyllä siihen ei sisälly näyttäviä räjähdyksiä eikä tv-spotteja, ei meteoriitteja eikä alieneita. Ihan vaan tylsä nälkäkuolema sadoille miljoonille.

Esitän jyrkän vastalauseeni. Maailma on onneksi sen verran kehittynyt jopa ex-kehitysmaissa, ettei sielläkään enää tarvitse kuolla ruuanpuutteeseen ja katsella miten länsimaat jatkavat kulutusjuhliaan. Rautaa löytyy maailman jokaiselta kolkalta ja ruuan vähentyessä päästään nauttimaan näyttävistä räjähdyksistä myös länsimaissa, jos sitä ei suosiolla osata/haluta jakaa nälkäänäkeville.

Öljystä ei ole tapellut kuin USA ja Venäjä, mutta ruuasta tappeleekin sitten jo kaikki. Itse kyllä arvelin, että puhtaasta vedestä tullaan taistelaan seuraavaksi, mutta käyhän se näinkin. Pääasia on, ettei tarvitse katsella realityTV-paskaa, vaan saadaan oikeaa toimintaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ruuan ja öljyn loppumisissa on täysin erilaiset tilanteet, joten niiden sotkeminen on tarpeetonta. Ruuan tuotantoa pystyttäisiin teknologialla lisäämään jos siihen poliittista halua olisi. Toistaiseksi ei ole tullut, mutta tilanne voi muuttua.

Öljynkin tuotantoa pystyttäisiin myöskin lisäämään jossain määrin, mutta se ei taas ole järkevää sillä uusiutumattomana luonnon varana se loppuu kuitenkin. Järkevää onkin kehittää korvaavia menetelmiä.

Ja vaikka öljyn hinta nouseekin niin katastrofina se on tasoa bu-huu, pitää vaihtaa SUV pikkufarkkuun tai ajaa junalla lentokoneen sijasta.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Kyllähän öljyn hinta tulee kallistumaan seuraavan 10 vuoden aikana ainakin kolminkertaiseksi nykyisestä tasosta. Näin ollen uskonkin, että jo viiden vuoden kuluttua suurimmat autotehtaatkin ovat tuoneet jo markkinoille sähköautoversiot suosituimmista henkilöautomalleistaan. Ennustan, että 2010-luvun lopussa vähintään 75% uusista, rekisteröitävistä autoista on sähkökäyttöisiä. Autoilun kulutkin ovat tulevaisuudessa taas kohtuulliset, kun autotallin katolla olevat aurinkopaneelit tarjoavat ilmaista sähköä suoraan tallin seinällä olevasta pistorasiasta.
 

Saloxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, KGB ja RK-62
Rautaa löytyy maailman jokaiselta kolkalta ja ruuan vähentyessä päästään nauttimaan näyttävistä räjähdyksistä myös länsimaissa, jos sitä ei suosiolla osata/haluta jakaa nälkäänäkeville.

Öljystä ei ole tapellut kuin USA ja Venäjä, mutta ruuasta tappeleekin sitten jo kaikki. Itse kyllä arvelin, että puhtaasta vedestä tullaan taistelaan seuraavaksi, mutta käyhän se näinkin. Pääasia on, ettei tarvitse katsella realityTV-paskaa, vaan saadaan oikeaa toimintaa.

Näin on. Rautaa riittää, ja sillä raudalla hankitaan ruokaa ja tarvikkeita lopulta vain itselle. Ei niillä afrikkalaisilla heimojohtajillakaan ole intressejä hankkia ruokaa koko heimolle, vaan niille, jotka sitä valtaa auttavat pitämään pystyssä.

Nopeasti se varmaan menisi sellaiseen "pelastukoon ken voi" -tyyliseen menoon. Ihminen on altruistinen egoisti. Niin kauan jeesataan kaveria, kun siitä on itselle hyötyä. Eläimiähän tässä vain ollaan.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Öljyn hinta ei osoita mitään laskemisen merkkejä, 150$ taitaa kohta olla paperia:

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id95999.html

dali kirjoitti:
Valitettavasti en nyt tähän hätään muista lähdettä ulkomuistista, mutta tämänkertaisen polttoaineen hinnannousun takana taitaa lähinnä olla se, ettei jalostamoiden kapasiteetti riitä vastaamaan kysyntää. Eli tietyllä tavalla nyt ollaan oil peakissa, koska tuotannon kasvattaminen vaatii paitsi enemmän työtä lähteiden tykönä, mutta ennen muuta myös jatkokäsittelykapasiteetin merkittävää lisäämistä.

Totta, mutta kyllä öljyn tuotannollakin tekee jo tiukkaa pysyä tarpeen kanssa tasapainossa. Tässä mielenkiintoisia tilastoja ja tietoja:

http://www.opec.org/home/Monthly Oil Market Reports/2008/pdf/MR062008.pdf

Esim. sivulta 24 voi todeta taulukoista öljyn kulutuksen kasvun olevan huimaa. Ennusteen mukaan öljyä tarvitaan päivässä tänä vuonna koko mailmassa n. 1-1.5 miljoonaa barrelia enemmän, kuin vuotta aiemmin. Öljyn tuotantoa ei paljoa pystytä paljoa lisäämään enää. Saudit tätä vähän yrittävät, mutta heilläkin loppuu kapasiteetti nopeasti kun muut lähteet hyytyvät.

Muiden tuottajamaiden öljyn hiipuessa katseet kääntyvät lähi-itään, missä öljyä vielä oletettavasti jonkun verran on. Öljyn hinnan nousu aiheuttaa myös entistä enemmän kansallisten intressien ajamista ja kauhuskenaariona on esim. USA:n omien etujen härski ajaminen, missä saudit myisivät esim. vain jenkeille öljyä. Tämä nostaisi muiden öljyn käyttäjien hinnat pilviin ja isommatkin sodat voisivat olla lähellä riitelyssä kenelle lopulta öljy kuuluu. EU vs. USA ja Israel vs. Arabit voi olla vielä aika ruutitynnyri.

Aivan pian voi jo tapahtua isojakin muutoksia:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12901&sort=false
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Öljy- ja autoteollisuuden sopimuksesta varteenotettavaa vaihtoehtoa bensa ja dieselmoottoreille ei lanseerata niin kauan kun öljysheikit voivat rahaa lypsää mustasta kullasta.

Paketti on valmiina öljyn jälkeiseen elämään, mutta miksi tuoda se markkinoille nyt kun öljystä saa hyvän hinnan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muiden tuottajamaiden öljyn hiipuessa katseet kääntyvät lähi-itään, missä öljyä vielä oletettavasti jonkun verran on. Öljyn hinnan nousu aiheuttaa myös entistä enemmän kansallisten intressien ajamista ja kauhuskenaariona on esim. USA:n omien etujen härski ajaminen, missä saudit myisivät esim. vain jenkeille öljyä. Tämä nostaisi muiden öljyn käyttäjien hinnat pilviin ja isommatkin sodat voisivat olla lähellä riitelyssä kenelle lopulta öljy kuuluu. EU vs. USA ja Israel vs. Arabit voi olla vielä aika ruutitynnyri.
Miksi ihmeessä Saudit haluaisivat rajoittaa oman öljynsä kysyntää kun suora seuraus olisi että laskisi sen öljystä saamaa hintaa myymällä vain jenkeille, varsinkin nuo tuppaavat olemaan melko pers'aukista väkeä tätä nykyä?
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
dana77 kirjoitti:
Miksi ihmeessä Saudit haluaisivat rajoittaa oman öljynsä kysyntää kun suora seuraus olisi että laskisi sen öljystä saamaa hintaa myymällä vain jenkeille, varsinkin nuo tuppaavat olemaan melko pers'aukista väkeä tätä nykyä?

Tarkoitin erittäin kärjistynyttä tilannetta, missä jenkit ottaisivat saudien öljyä lähinnä voimakeinoilla uhkailemalla ja "kiristämällä" itselleen erittäin edullisen sopimuksen. Usan suhtautuminen myötämielisesti Saudeihin on pohjautunut pitkälti halpaan öljyyn ja nyt kun se on lopussa, niin suhtautuminen voi hyvinkin muuttua.

Amerikkalaiset eivät luovu autoistaan ja elintavoistaan varmaankaan ilman muutamaa isompaa sotaa. Irak oli vasta alkusoittoa. Demokratia ja vapaus ovat pieniä asioita verrattuna USA:n oman edun ajamiseen mailmanpolitiikassa. Bushin aikakaudella jo nähtiin kuinka YK:n päätöksille ei annettu mitään arvoa, vaan Irakiin mentiin lähes kaikkien vastustuksesta huolimatta. Joukkotuhoaseet olivat ja menivät, syitä kyllä aina keksitään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Saudit ovat jossain määrin ainakin osanneet oman selustansa turvata, eli maalla on isot sijoitukset yhdysvalloissa ml. heidän aseteollisuudessaan. Kivahan noita tyhmiä uuden mantereen ihmisiä on haukkua, mutta tämä ei taida olla kaikkein otollisin paikka siihen.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
dana77 kirjoitti:
Saudit ovat jossain määrin ainakin osanneet oman selustansa turvata, eli maalla on isot sijoitukset yhdysvalloissa ml. heidän aseteollisuudessaan. Kivahan noita tyhmiä uuden mantereen ihmisiä on haukkua, mutta tämä ei taida olla kaikkein otollisin paikka siihen.

Lopulta jos öljypula pahenee ja ongelmat kasvavat pätee pitkälle vanha luonnonlaki: vahvin määrää pelin hengen ja muut tulevat perässä. Toivoisin itse kovin, että "turhista" sodista olisi jo otettu opiksi, mutta kyllä niitä sotaintoilijoita kaikkialla riittää aina tilanteiden kärjistyttyä. Suomessakin monet oikein odottivat USA:n hyökkäystä Irakiin Saddamin varjolla.

Saudit tosiaan ovat kytköksissä USA:han erittäin vahvasti, mutta mikä on todellinen tilanne tiukassa paikassa? Öljynhinta on USA:lle aivan liian kova sen nykyisen taloudellisen tilanteen huomioiden. Jenkkien valtionvelka huitelee jossain 10 000 Mrd/$ paikkeilla ja pankit ovat jo luottokriiseissä heikon taloustilanteen takia. Dollareita painetaan painokoneet punaisina, mikä vain lisää valuutan alamäkeä ja puolestaan myös nostaa öljyn hintaa, mikä määritellään dollareissa. Korttitalo on vaarassa kaatua.

Viimeisinpänä oljenkortena Bush on esittänyt öljyn etsintää pitkään suojellusta Alaskasta. Hätä öljypulasta ja taloustilanteesta näyttää siis vain kiihtyvän:

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id96063.html
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joku asiantuntija sanoi televisiossa ettei tämän hetkiselle öljyn huippukallille hinnalle ole mitään tuotannollista syytä. Pörssikikkailun piikkiin pisti koko homman.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku asiantuntija sanoi televisiossa ettei tämän hetkiselle öljyn huippukallille hinnalle ole mitään tuotannollista syytä. Pörssikikkailun piikkiin pisti koko homman.

Tuosta on ollut enemmänkin juttua. Ongelma taitaa vain olla siinä, että kukaan ei oikein tiedä kuka kikkailee ja missä. Siksi siihen on vaikeaa puuttua.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Joku asiantuntija sanoi televisiossa ettei tämän hetkiselle öljyn huippukallille hinnalle ole mitään tuotannollista syytä. Pörssikikkailun piikkiin pisti koko homman.

Sama taitaa päteä muidenkin raaka-aineiden tämänhetkiseen hintaan. Kulta etc.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sama taitaa päteä muidenkin raaka-aineiden tämänhetkiseen hintaan. Kulta etc.

Sekä myöskin elintarvikkeiden, esim. Viljan maailman markkinahinta on noussut taivaisiin. Suomessa ylipäätänsä kaikkien elin tarvikkeiden hinta on taivaissa. Olisitko markka-aikana maksanut esim. juustopaketista yli 30 mk ? Maito maksaa n. 1 e / litra ? Huhuja on ollut että maidon hinta nousisi jopa 2 e / litra. Eipä taitaisi tuottaja saada kaikkea tuota korotusta, Valio vie suurimman osan, sekä kauppiaat !
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-menetelmä

Ihme vain että menetelmä ei ole suuremmin vielä käytössä...
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Va...ta+dieselinraaka-ainetta/HS20071211SI2TA015ub

Kyllähän näitä ihan kotosuomessakin jo suunnitellaan. Vapon turvedieseltehdas on jo pian valmisteilla.

Pelkästään Suomen tuotantokäytössä olevat turvesuot sisältävät saman verran "öljyä" kuin Pohjanmeren tunnetut öljyvarat. Uskomatonta, mutta totta.

Saas nähdä kuinka tuossa projektissa käy. Sinänsä järkevää valmistaa polttoainetta turpeesta, koska se ei ole ruokaa.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
wild wild west kirjoitti:
Kyllähän näitä ihan kotosuomessakin jo suunnitellaan. Vapon turvedieseltehdas on jo pian valmisteilla.

Pelkästään Suomen tuotantokäytössä olevat turvesuot sisältävät saman verran "öljyä" kuin Pohjanmeren tunnetut öljyvarat. Uskomatonta, mutta totta.

Saas nähdä kuinka tuossa projektissa käy. Sinänsä järkevää valmistaa polttoainetta turpeesta, koska se ei ole ruokaa.

Liikkeelle on lähdetty, mutta tuotantotavoitteet ovat mielestäni aivan liian pieniä:

Raakaöljyn tuotannoksi Vapo on kaavaillut 120000 tonnia vuodessa, josta syntyy valmista dieseliä 100000 tonnia. Määrä vastaa yhtä prosenttia Suomen liikenteen dieselpolttoaineen kulutuksesta.

Tuotantotavoitteet pitäisi mielestäni asettaa heti 10-20% suomen liikenteen dieselpottoaineen kulutuksesta. 1% on aivan liian vähän. Vaikka investointi sisältääkin riskejä ja hinta on kova, polttoaineen kulutus varmasti kasvaa mailmalla. Valtiokin voisi antaa vaikka ns. verotukea/helpotuksia/investointitakauksia kotimaiselle tuotannolle ympäristöperustein, eikä vain riidellä eduskunnassa onko hyvä valmistaa polttoaineita vai ei. Nyt tarvitaan jo isoja tekoja ja päätöksiä, riitelyllä ei edetä mihinkään ja kriisi voi olla edessä.

10-20% omavaraisuus dieselissä takaisi jo valtiolle tärkeän stategisen edun pahassa kriisitilanteessa, missä öljyä ei saataisi mistään. Tuolla määrällä pystyttäisiin todennäköisesti hoitamaan pakolliset kuljetuksen ja muu pakollinen liikenne pitemmänkin aikaa, kuin mitä pienet öljyvarastot antavat myöden.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksei saman tien vaikka 100-200% niin saataisiin kivasti vietitulojakin? Tai perkele olkoon minun puolestani vaikka 1000-2000%.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksei saman tien vaikka 100-200% niin saataisiin kivasti vietitulojakin? Tai perkele olkoon minun puolestani vaikka 1000-2000%.

Tuo on harkitsemisen arvoinen idea, mutta itse lähtisin kuitenkin ehkä siitä, että ruvettaisiin painamaan ja jakelemaan 500e seteleitä kolmessa vuorossa. Ei menisi kauaakaan, kun kaikki ulkomaanvelka sun muu olisi maksettu ja sitten voitaisiin jatkaa puhtaalta pöydältä. Ylijäävillä varoilla voitaisiin täydentää myös öljyvarastoja.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
dana77 kirjoitti:
Miksei saman tien vaikka 100-200% niin saataisiin kivasti vietitulojakin? Tai perkele olkoon minun puolestani vaikka 1000-2000%.

Tässähän voisi olla tavoitetta, heh. 1% tuotannolla laskettiin luotavan n. 200 työpaikkaa: 1000%-> 200 000 ja saavutettaisiin samalla täystyöllisyys suomessa. Laitosten investointi kulutkin olisivat vain jotain 3 000 000 000 000€ eli n.3000 Mrd/€. Vertailun vuoksi esim. Nokian tulos/voitto vuonna 2007 ennen veroja oli n. 8 Mrd, eli samalla luotaisiin "pikkaisen" isompi firma.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuotantotavoitteet pitäisi mielestäni asettaa heti 10-20% suomen liikenteen dieselpottoaineen kulutuksesta. 1% on aivan liian vähän. Vaikka investointi sisältääkin riskejä ja hinta on kova, polttoaineen kulutus varmasti kasvaa mailmalla. Valtiokin voisi antaa vaikka ns. verotukea/helpotuksia/investointitakauksia kotimaiselle tuotannolle ympäristöperustein, eikä vain riidellä eduskunnassa onko hyvä valmistaa polttoaineita vai ei. Nyt tarvitaan jo isoja tekoja ja päätöksiä, riitelyllä ei edetä mihinkään ja kriisi voi olla edessä.

10-20% omavaraisuus dieselissä takaisi jo valtiolle tärkeän stategisen edun pahassa kriisitilanteessa, missä öljyä ei saataisi mistään. Tuolla määrällä pystyttäisiin todennäköisesti hoitamaan pakolliset kuljetuksen ja muu pakollinen liikenne pitemmänkin aikaa, kuin mitä pienet öljyvarastot antavat myöden.

Kyllähän tuohon riskejä sisältyy. Tosin jos öljyn hinta nousee nykytahtia ei mene kovinkaan kauan kun tuo homma olisi kannattavaa bisnesmielessä. Ja omavaraisuus polttonesteissä olisi merkittävä kansallinen lisäarvo jota ei ihan helposti pysty euroissa mittaamaan. Se, milloin ja millä tavalla povaamasi suuri öljykriisi iskee, olisi tietysti hyvä tietää etukäteen..

Mutta ympäristönpelastajaksi tästä FischerTropista ei ehkä olisi. Hyötysuhde ei pärjää tavalliselle öljylle. Valmistus taitaa viedä energiaa aika tavalla verratuna maaöljyn poraamiseen/jalostamiseen. Ja liittyy tähän sitten vielä tämä päästökauppa. Saapa nähdä mihin polttoturpeen kerroin lopulta asettuu.

Mutta totta on että Suomen soissa on saman verran polttoainereserviä kuin Norjalla on öljyvaroja. Ympäristöjärjestöt vastustavat turvedieseliä kovasti koska se kuulema ei auta ilmastonmuutokseen.

Tuskinpa Norskit jättävät ympäristösyistä öljyään käyttämättä/myymättä.

edit. Puu ja turve ovat Suomen ainoita merkittäviä luonnonvaroja energian suhteen. Puulle on taas paljon muitakin käyttötapoja kuin polttaminen. Turvetta on paljon ja se on halpaa. Onko Suomella varaa jättää näitä luonnonvaroja käyttämättä. Puulle on jo näin käymässä.

Paha näissä ympäristöjutuissa on lähteä sooloilemaan vaikka kuinka kansallinen etu niin vaatisi. Kunnon energiakriisin iskiessä tällaisista asioista tuskin niin paljon tarvitsisi välittää. Tuskin sekään toivottava vaihtoehto on, mutta hyvä siihenkin on varautua. Ja pehkudiesel on siihen hyvä alku.
 
Viimeksi muokattu:

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
wild wild west kirjoitti:
Ympäristöjärjestöt vastustavat turvedieseliä kovasti koska se kuulema ei auta ilmastonmuutokseen.

Vapon investointi uutisen mukaan päästöjä 10-20% vähemmän ja tekniikan kehittyessä voidaan päästä vielä parempiinkin lukemiin. Todellisuudessa nämä biopottoaineet taitavat olla ainoita vaihtoehtoja liikenteen jatkamiseen nykykalustolla, ellei vedystä saada jonkinlaista "toimivaa/turvallista" polttoainetta nykyautoihin. Ympäristöjärjestöt nyt vastustavat melkein kaikkea. Erään ajattelijan mukaan ihmisten pitäisi kuolla pois niin mailma pelastuisi... Ydinenergiaa ei saisi käyttää, vaikka se on puhtain ilmaston kannalta oleva energia muoto tällä hetkellä. Joskus olisi ihan kiva kuulla niitä ympäristöjärjestöjen "todellisia" vaihtoehtoja ISOLLE enegian tarpeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös