Oberstdorfin MM-hiihtojen liveseuranta

  • 218 992
  • 4 884

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bolsulla oli oikeus sulkea ja samoin oli Mäellä Lahden viestissä, kumpikin temppu sotii ainakin mun käsitystä kestävyysurheilua vastaan, jossa pitäisi mitata sitä kuka kestävin eikä sitä ketä osaa valita oikean ladun 49.9km hiihdon jälkeen.

Eikös tuo taktiikka ole aika olennainen osa kisaa? Suksien vaihdon ajoitus, kolarien välttäminen, kaluston valinta ennen kisaa yms. Iivokin voitti Olympiakultaa, koska teki viime hetkellä oikean päätöksen tulla suksien vaihtoon, Bolsu ei tullut ja hävisi silloin kullan siihen. Iivohan sanoi itsekin, että on nykyään parempi ja kestävämpi hiihtäjä, mutta tuolloin sattui taktiikan ja kaluston puolelta kaikki nappiin.

Jos haettaisiin kestävintä, niin kaikille tasapuolinen kalusto ja olosuhteet, väliaikalähtö sekä peesaus kiellettyä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei siinä Klabolla ollut muutakaan paikkaa mennä kuin ulos. Siinä vaiheessa kun sisäkurvin puolelta aukesi luukkua sen verran, että edes teoriassa oli mahdollista mennä sisemmille laduille ajamatta Bolsun päälle, oli Klabon sukset jo sen verran rinnalla että ainoa mahdollisuus olisi ollut jarruttaa ja siten päästää Bolsu varmaan mestaruuteen. Jarruttamalla Klabo olisi menettänyt sen pienen vauhtieronsa mikä toi hänet siltä parinmetrin takamatkalta Bolsun rinnalle eikä kullasta taisteleminen sen jälkeen olisi ollut enää mahdollista. Sen myös Klabo tiesi. Kukaan tuolla ei olisi jarruttanut siinä tilanteessa kun taistellaan 50km mm-kullasta ja maaliin on 200m matkaa. Ei kukaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Eikös tuo taktiikka ole aika olennainen osa kisaa? Suksien vaihdon ajoitus, kolarien välttäminen, kaluston valinta ennen kisaa yms. Iivokin voitti Olympiakultaa, koska teki viime hetkellä oikean päätöksen tulla suksien vaihtoon, Bolsu ei tullut ja hävisi silloin kullan siihen. Iivohan sanoi itsekin, että on nykyään parempi ja kestävämpi hiihtäjä, mutta tuolloin sattui taktiikan ja kaluston puolelta kaikki nappiin.

Jos haettaisiin kestävintä, niin kaikille tasapuolinen kalusto ja olosuhteet, väliaikalähtö sekä peesaus kiellettyä.
Joo taktiikka tietenkin on, mutta itse en pidä siitä että 50km hiihto tai ylipäätäänsä mikään normaalimatkan hiihto ratkaistaan sillä että pusketaan kaveri ulos radalta tai pakotetaan hidastamaan jotta voi kiertää vastutajan. Kyllä tuossa kuitenkin mitataan fyysistä suorituskykyä eikä mitään röyhkeyttä loppusuoralla. Sprintissä nämä.

Suksien vaihtokin on vähän blaah. Jos ne on pakko vaihtaa niin annetaan mahdollisuus puolessavälissä matkaa vaihtaa kerran sukset. Siellä pilttuussa on yhdet sukset samalla tällillä.

Väliaikalähtö tietenkin olisi paras mittaamaan sitä kestävyyttä, mutta itse kyllä viihdyn tämän parituntisen yhteislähdönkin parissa.
 

Sambody

Jäsen
Niin, tai sitten toimi Lahden tunnekuohun jälkeen järkevästi. Kävi läpi tilanteen, analysoi sen ja ymmärsi miten kannattaa loppusuoralla toimia. Nyt on siten Kläbolla sama oppimisprosessi edessä.
Muuten menisi läpi, mutta katkerat kommentit jatkui vielä seuraavalla viikollakin.
– Olen sitä mieltä, että hiihtäjien välillä täytyy olla moraalia. Jos suomalainen ei olisi tehnyt mitään, minulta ei olisi seurannut reaktiota. Jokaisen urheilijan, joka hiihtää maailmancupia, täytyy kunnioittaa toisia, Bolshunov sanoi Match TV:lle.
Venäläinen sanoi itse kunnioittavansa "kaikkia, jotka taistelevat rehellisesti ladulla".

– Pahoittelen mitä tein Mäki-välikohtauksen jälkeen. Häneltä ei ole kuitenkaan tullut anteeksipyyntöä. Kättelimme, mutta en tiedä, onko tämä välirauha vai ei, Bolshunov sanoi.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Muuten menisi läpi, mutta katkerat kommentit jatkui vielä seuraavalla viikollakin.
Niin, no kai se katkera on ollut. Mutta samalla on oppinut miten loppusuoralla kannattaa ja saa toimia. Että jos siitä oli ennen Lahtea jotain epäselvyyttä, niin tuon myötä on varmasti tullut selväksi että kuka valitsee kaistan ensin.
 

Sambody

Jäsen
Niin, no kai se katkera on ollut. Mutta samalla on oppinut miten loppusuoralla kannattaa ja saa toimia. Että jos siitä oli ennen Lahtea jotain epäselvyyttä, niin tuon myötä on varmasti tullut selväksi että kuka valitsee kaistan ensin.
Kyllä kyllä. Kläbo siinä teki saman virheen kuin Bolsu Lahdessa. Kuten sanoin ihmisen luonteeseen taitaa kaikilla kuulua taipumusta kaksinaismoralismiin. Mielenkiintoista nähdä käykö Bolsu pyytelemässä anteeksi Kläbolta epäkunnioittavaa hiihtämistään loppusuoralle tultaessa niin kuin vaati Mäen tehdä Lahden jälkeen. En pidätä hengitystäni.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei siinä Klabolla ollut muutakaan paikkaa mennä kuin ulos.
Ei tietenkään enää tuossa kohtaa kun oli jo osittain rinnalla, mutta vielä takana. Mutta hän olisi tietysti paljon aiemmin voinut ihan vapaasti tehdä voittavia valintoja, kuten tulla ekana loppusuoralle tai viimeiseen nousuun, tai valita linja ja etäisyys Bolshuun siten että olisi päässyt Bolsun takaa sisäradoille.
Nyt hän teki kammottavan huonon päätöksen yrittää ohi sieltä linjalta joka Bolsulla oli oikeus valita ja sitten vielä häiritsi Bolshua ohitusyrityksessään. Hylky oli lopulta aika selvä ja yllättävää lähinnä että tuomarineuvostolla oli kanttia se päätös tehdä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hylky oli lopulta aika selvä ja yllättävää lähinnä että tuomarineuvostolla oli kanttia se päätös tehdä.

Tästä olin itsekin todella yllättynyt. Oli aikamoinen hauiksen näyttö FISiltä hylätä Norjan kultapoika. Mutta samalla säilyi edes pienet uskottavuuden rippeet FISillä sen suhteen, ettei norjalaisia aina suosita.

Itse asiasta olen edelleen sitä mieltä, että sääntöjen mukaan tuossa toki toimi Bolsu, mutta säännöt ovat perseestä. En haluaisi enää nähdä näitä kisoja tällä tavalla ratkottavan. Kläbo olisi fiksummalla toiminnalla ja varsin liukkailla suksilla kyllä voiton napannut, vaikka aivan paras kiri oli häneltäkin syöty.
 

Outsider

Jäsen
Tästä olin itsekin todella yllättynyt. Oli aikamoinen hauiksen näyttö FISiltä hylätä Norjan kultapoika. Mutta samalla säilyi edes pienet uskottavuuden rippeet FISillä sen suhteen, ettei norjalaisia aina suosita.

Ehkä päätöksen tekoa vähän helpotti se, että sen seurauksena norjalaisilla vaihtui vain yksi hopea pronssiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös