Tähän vielä jatkoksi omistaja istuu aitiossa SKA-rotsi päällä ja ainakin jossakin vaiheessa Arenan WiFi:n salasana oli erään Pietarilaisen rahalla kasatun muukalaislegionan nimi. Miten niin ollaan farmiseura ja pelinappula?
No miten me siis ollaan se farmiseura ja pelinappula, kerro toki lisää? Onko Jokereista esimerkiksi siirtynyt parhaita pelaajia kauden aikana SKA:n riveihin ja onko sieltä heikoimmat heitetty Jokereihin hakemaan peliaikaa? Mä ymmärrän farmikuvion esimerkiksi aika aktiivisina pelaajavaihtoina, mutta ehkä mulla on NHL:n perinteiden sumentama mielikuva asiasta, kuten myös muistikuvat Jokereitten ja K-Vantaan yhteistyöstä. Puhutaan siis asioista asioiden oikeilla nimillä ja suosittelen sitä sullekin.
Pelinappula? Ei kai toi kommentti niin väärinkään ole sanottu. KHL:ssä aika pitkälti kaikki joukkueet ovat jonkun omistajan pelinappuloita, ihan niinkuin muissakin sarjoissa lajista riippumatta, missä rahaa liikkuu moninkertaisesti Liigaan verrattuna. Aikaisemmin Jokerit taisi tosin olla Hjalliksen pelinappula eli tavallaan vain isoin rahoittaja on vaihtunut ja budjetti kasvanut, mutta Jokerit on edelleenkin omistajansa pelinappula siinä missä viimeiset vuosikymmenet. Voitollista toimintaahan Jokerit on harvemmin ollut Liiga-aikoinakaan.
HC Sochi ja epätervein rahoituspohja mitä missään ammattilaisurheilussa on riittävät perustelluiksi keinotekoisuudesta.
Sochin rahoitukseen en ole tutustunut, joten en mä siitä osaa kommentoida sen enempää. Todella epäterve sen kuitenkin pitää olla, jos se menee selvästi ohi esimerkiksi Cityn ja PSG:n rahoituksesta. Ja vaikkei menisi, voi se silti olla todella epätervettä, en mä sitä tietenkään kiellä.
En ole ikinä ymmärtänyt miten änärissä joku seura voidaan ostaa ja siirtää toiseen kaupunkiin ja silti katsomossa riittää jengiä. NHL:ssä on oma muovin sivumaku, mutta esim. se parjattu NHL-show katsomossa ei ole lähellekkään sitä muovia, mitä nykyään saa todistaa Arenalla, puhumattakaan Pietarin meiningistä tuhansine ilmapamppuineen.
Tossa on kyllä aika reilu ristiriita. Muovipamput ovat äärimmäistä muovia, jmutta NHL:n seurojen siirroissa kaupungista toiseen on vaan "oma muovin sivumaku"? Ehkä nää on mielipide-eroja, mutta kyllä noi seurasiirrot NHL:ssä on juuri sitä äärimmäistä muovia, mistä ei paljon pidemmälle muovissa enään voi mennä. Mutta se on niin helppo kieltää, koska Putin. Sanoppa nyt ihan rehellisesti olisiko sun mielestä vain pieni muovin sivumaku olemassa, jos Jokereitten kotikaupunki siirrettäisiin esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan ja virolaiset kävisivät peleissä aivan hullaantuneina?
On tullut myös useampi original six-joukkueen kotipeli tullut katsottua paikan päällä MSG:ssä ja kyllä siinä showssa on hyvinkin paljon juuri samaa muovia kuin Jokereitten kotipeleissä. Kannatusta ja huudatusta ohjataan todella paljon screenin kautta ja paikallispelejä lukuunottamatta hallissa saattaa olla pitkään aivan hiljaista, kunnes screenin kautta huudatetaan yleisöä ja sen lisäksi maalilauluunkin on sisällytetty ohjatut kannatushuudot faneille. Väittäisin, että sitä kannatuksen ohjaamista tapahtuu MSG:llä jopa enemmän kuin Hartwallilla tällä hetkellä. Siinä on tosin iso ero, että NHL:ssä noi samat muoviset elementit on tehty usein paljon ammattitaitoisemmin ja tyylikkäämmin kuin Jokereissa. Suhtautumisasioita hyvinkin pitkälle ja mua ei noi asiat juurikaan häiritse sen enempää MSG:llä, Hartwallilla kuin muuallakaan. Se on osa kokonaisvaltaista tapahtumaa ja showta. Kyllä mä senkin tosin ymmärrän, jos noi jollekin on täysin vastenmielisiä asioita, mutta kannattaa kuitenkin avata silmät siinä määrin ettei väitä saman asian olevan yhdessä joukkueessa perinteistä ja aitoa ja toisessa joukkueessa sama asia on pelkkää muovista pelleilyä.