Pakko nyt pukea ajatuksia sanoiksi, jotta voi jotenkin pyrkiä unohtamaan menneen kauden. Pitää tehdä rauha asian kanssa, vaikka näin 3 (4?) viikkoa kauden päättymisen jälkeen edelleen päällimmäisinä tunteina ovat vitutus, totaalinen epätoivo ja jollain tasolla jopa viha.
Toi tämän kevään mahalasku katkaisi mulla jollain tasolla selkärangan. Lyhyisiin keväisiin on tässä elämän mittaan jo ehtinyt tottumaan, mutta kauden 2023-24 piti olla the kausi. Joukkue oli paperilla niin älyttömän kova, odotukset olivat kaikilla tapissa ja silti se päättyi tämän vuosituhannen isoimpaan urheilulliseen epäonnistumiseen. Syyt lienee jo kaikille aika selvät, joten en jaksa niitä toistaa. Salmelaiselle kiitokset miehekkäästä ratkaisusta.
Okei jes, aina tulee seuraava kausi ja uusi mahdollisuus? Eiks niin. Ongelmahan on se, että koen täysin mahdottomana innostua asiasta tai nähdä sitä minkäänlaisena mahdollisuutena. Perustan tämän siihen, että jos tälläisellä joukkueella kausi jäi noin totaalisen piippuun, niin tulee myös käymään tulevina kausina oli rosterissa ketä tahansa. Tämän kauden rosterin tasolle kun ei tulla realistisesti yltämään todella pitkään aikaan. Nykyisen valmennuksen käsissä kaikki pelaajahankinnat menevät siis käytännössä hukkaan. On siis aivan mahdoton innostua kaudesta 2024-25 kun objektiivisesti tarkasteltuna tiedetään, että IFK on vain ja ainoastaan osallistumassa sarjaan. Puheet jostain mestaruuksista ja menestyksestä ovat suoraan sanottuna itselleen valehtelemista. Vituttaa, että mun ainoat vaihtoehdot ovat joko hyväksyä IFK:n keskinkertaisuus ja muuttaa omaa mindsettiä esim. "KooKoo tai Ässät" fania vastaavaksi. Käydään ja nautitaan yksittäisistä peleistä ja onnistumisista, mutta tiedostetaan tosiasiat, eli mestaruudesta ei oikeasti olla pelaamassa. Tehdään muuten parhaamme.
Toinen vaihtoehto on olla tyytymättä keskinkertaisuuteen ja vaatia muutosta. Tiedän, että tämä on vain yhden pettyneen fanin "uhoamista", mutta voin vaikuttaa vain ja ainoastaan siihen mitä itse teen. Rakastan tätä seuraa ja siksi sattuukin niin paljon ottaa siihen ensi kaudella etäisyyttä, mutta koen pienempänä pahana kärsiä hetken itsekseni, kuin että rahoitan omalta osaltani tätä toiminnan jatkumoa kausareiden ja ruokien/juomien kautta. Haluan nähdä muutoksien tuulten puhaltavan, mutta vielä on kovin tyyntä. Kyllä, Salmelainen lähti ja saimme tänään nuorille uuden kehitysjohtajan. Ongelma on kuitenkin syvemmällä ja kaikki lähtee hallituksesta. Samaa mätää johtamiskulttuuria ollaan jatkamassa, todisteina mm. seuraavat seikat:
- Salmelaisen seuraajaksi on tulossa mitä ilmeisimmin Sean Bergenheim, eli jälleen kerran palkataan avainrooliin korvaaja ns. "perheen sisältä". Tiedän että IFK ura oli lyhyt, mutta silti. Taas kerran taustat painaa enemmän kuin meriitit. Näkisin mielelläni Bergenheimin työnäytteitä joukkueiden kasaamisesta vuosien varrelta, vaan sellaisia näytteitä ei ole edes olemassa. Hän pääsee siis harjoittelemaan joukkueen rakentamista pari vuotta, epäonnistumiset selitetään sillä, että "oli vielä Salmelaisen joukkue". Joskus kaudella 26-27 voidaan puhua täysin Bergenheimin näköisestä joukkueesta. "Sitten vasta voidaan arvostella".
- Kari Kalto palkattiin junnujen kehityspäälliköksi. Paljonko painoi tässäkin miehen IFK tausta? Red flag.
- Hallitus on jatkamassa sitkeästi Peltosen kanssa, eli ei ole minkäänlaista aikomusta myöntää virheitä. Salmelainen on luultavasti virallinen syntipukki.
Pitkäksi meni, mutta vitutus on välittämistä. Toivotan mukavaa kevättä ja kesää niille keitä siirtouutiset ja muut kiinnostavat. Itse otan nyt sitä etäisyyttä ja palaan kyllä ensimmäisten joukossa, kun olen tyytyväinen seuran suuntaan.