Toivon, että jokainen tällä palstalla ymmärtää, että Pekka Mäen kommentti ”mä katsoin heti alusta....” on kyllä täyttä sontaa.
Tasaisesti lähti matsi käyntiin, studiossa oltiin innoissaan ja luottavaisia. Ei tuosta kukaan olisi pystynyt sanomaan, että Helenius oli mitenkään hukassa.
Suomalaista jälkiviisastelua...
Ei se nyt ihan näinkään mene. Kyllä Mäen tasoinen ammattilainen ja jopa vähän vaatimattomankin ammattitaidon omaava tarkkailija näkee jo heti liikkeestä ja reaktioista sen missä mennään isossa kuvassa. Ainahan matsi voi päättyä miten vain, mutta onhan nyrkkeilyn hienous juuri ne pienet nyanssit, joita ottelijat ja harjaantuneet seuraajat kyllä kykenevät huomaamaan: Tunnustelussahan juuri haetaan liikkeellä asemia, tehdään pieniä painopisteen muutoksia, hämäyksiä, tunnustelevia iskuja jne., jotta saadaan käsitys miten ja miten nopeasti toinen mihinkin reagoi.
Ääriesimerkkinä, kun Robbe itse tyrmäsi joitain vuosia sitten Argentiinan ihmeen, jonka record olikin kyläsarjoista peräisin. Ei tarvinnut kuin muutama sekunti kulua ekaa erää, niin Robbe hoksasi, että tämä kaveri ei kuulu samaan kehään ja lähtee pihalle heti kun hän päättää. Hassu ajatus, ettei Pekka Mäki pystyisi tekemään päätelmiä varmasti tarkkaan seuraamansa Robertin terävyydestä ottelun alussa.
Omat vaatimattomat viisi penniäni ovat, että vaikka lopputulos oli odotettu, niin suoritus oli silti surkea. Ainakin minä pidin Robbea kaksikosta parempana nyrkkeilijänä, mutta siltähän tuo ei nyt näyttänyt alkuunkaan. Suojaus oli alusta asti olematon ja liike todellakin Wilderiin verrattuna hyvin kömpelöä. Harmittaa todella, sillä uskon, että kunnon suojauksella mahdollisuudet yllätykseen olisivat olleet olemassa. Avoimella huitomisella tuplasti nopeampaa ja kovanyrkkisempää Wilderia vastaan ei ole mitään mahdollisuutta.
Hieno ura Robbelta, mikäli se tähän päättyy. Suuri suomalainen nyrkkeilijä, joka sai jo käytännössä kuopatun uransa sellaiseen nosteeseen, että pääsi suomalaisen nyrkkeilyhistorian kirkkaimpiin valoihin. Minua ja varmaan montaa muutakin harmittaa se, että aidosti MM-tason potentiaalista heitettiin ratkaiseva osa hukkaan puuhastelemalla Ahvenanmaalla keskinkertaisessa valmennuksessa. Ja Lindströmille kaikki kunnia Robben ”parantamisessa” loukkaantumisten jäljiltä, mutta jos nyt verrataan vaikka Wilderin (tai muiden huippujen) taustajoukkoihin, niin onhan tuo lihansyöjäviikinkilarppaus oman kaverin, jolla ei aiempia nyrkkeilyvalmennettavia ollut, valmennuksessa ihan objektiivisesti silkkaa tasoituksen antamista. Jossittelu on turhaa, mutta mitähän joku Sugarhill Steward tai Malik Scott olisi saanut Robben kanssa aikaan.