NY RILLATAAN – miksi Suomi ei ole enää jääkiekon huippumaa?

  • 291 451
  • 828

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En tiedä onko tämä ketju otsakkeen dramaattisuudessaan oikea paikka, mutta niinhän se tuppaa olemaan aaltoliikettä monessa muussakin maassa. Ja Suomella sarjarakenteiden ym. puolesta on omat aidot ongelmansa.

 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä onko tämä ketju otsakkeen dramaattisuudessaan oikea paikka, mutta niinhän se tuppaa olemaan aaltoliikettä monessa muussakin maassa. Ja Suomella sarjarakenteiden ym. puolesta on omat aidot ongelmansa.

Ketjun otsikko on ylidramaattinen nykytilanteeseen nähtynä, mutta ehkä sen sijaan voisi kysyä: pysyykö Suomi tulevaisuudessa jääkiekon huippumaana? Tällä hetkellä tilanne on hyvä, mutta siihen ei pidä tuudittautua.

Muista lajeista jalkapallon puolella meno on ainakin ulkoisesti vähemmän pönöttynyttä ja maahanmuuttajataustainen väestö (jota on nuorissa ikäluokissa korostuneen paljon) on saatu hyvin lajiin mukaan. Harrastamisen kalleus lyö jääkiekolle helposti elitistisen ja korostuneen kantasuomalaisen leiman.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suomalaisen pelaajan vahvuudet ja heikkoudet tuli esiin kisoissa kyllä. Vahvuus on se sitoutumisen aste jolla pelisuunnitelmaa tärkeässä pelissä noudatetaan. Se oli jälleen kunniakkaalla tasolla ja olisi voinut viedä välieriin paremmalla onnella. Mutta toisaalta se paljasti kyllä myös tuon kamppailupelaamisen puuteet. Luistelunopeudessa joo hävitään, mutta Suomi osasi tärkeän paikan tullen hidastaa ja tehdä pelistä itselleen sopivampaa.



Junnusarja on liian kevyt, se on selvää, yksilö valmennus toimii kyllä, muutamia huippuyksilöitähän kasvaa joka vuosi. Isoksi asiaksi noussee suomalaisen peli-identiteetin päivittäminen post JJ aikaan, se ei ehkä ihan kivuttomasti tapahdu.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Junnusarja on liian kevyt, se on selvää, yksilö valmennus toimii kyllä, muutamia huippuyksilöitähän kasvaa joka vuosi.

Tuo junnupuoli ei oo täysin hanskassa, mutta mitähän siellä on oikein haettu?

Tyyliin, onhan tuo U20 alkusarja ihan mieletön noin 20-24 jengin pakettina+mandaattipaikat. Onko mietitty, että eihän tämä kilpakiekkoilullisesti ole optimaalista, mutta...sitten jotain perusteita.

Ja enemmän kai pitäs keskittyä vielä nuorempiin U16-U18 ja mitä näitä ennen tapahtuu.

Paljon puhutaan jääkiekon kalliudesta harrastuksena. Samoin harrastajamääristä, syntyvyydestä ym. Sitten vielä itse miettinyt, että heijastuuko joukkuelajeihin, jotka yksilölajeilta valtikan 2000-luvulla ottaneet, myös liikkumattomuus, tai se ettei tavoitteellista, kovaa työtä kohti huippu-urheilijuutta tekeviä ole enää siinä määrin mitä joskus? Kestävyyslajeissa, osallistujamäärissä se on helppo nähdä, mutta näkyykö myös vaikkapa lätkän puolella?

Toki, suosittu laji, paljon esikuvia, mutta silti pitää ylittää nuo edellämainitut esteet. Ja jossei kilpailullista, laadukasta massaa löydy niin pienemmällä prosentilla sieltä kasvaa massaa sitten ammattilaistasollekin.

Sitten vielä, olen kuullut sivulauseissa miten pätevien valmentajien määräkin saattais olla ihan hyvä ottaa suurennuslasin alle. Pääsääntösesti Liigaseuran sateenvarjon alla oleva U20 vielä vetää, mutta millasia ja minkätasosia valmentajia löytyy U18 ja sitä nuorempiin.
 

jahoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Tää on ihan jokakeväinen ilmiö tämmöiset itku&valitus kohtaukset. Lätkän mm-kisoissa, jos ollaan väh.finaalipelissä niin kiekkoliitto ja sun muut taustaväet ovat onnistuneet kasvattamaan kultaista sukupolvea. Mutta jos ei päästä edes välieriin niin koko sakki jouttais kaatopaikalle.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kaiketi suomalainen kiekkoväki on kokenut nyt isohkon herätyksen, kun MM-kisoissa pidettiin huippuvalmentajien seminaari. Tänään ilmestyneessä Urheilulehdessä Hannu Jortikan haastattelu mm. seminaarista ja suomalaisen jääkiekon tilasta laajemminkin. Jortikka on muutenkin ollut paljon esillä tämän tapahtuman tiimoilta. Eli tarvittiinko Hannu Jortikka kokoamaan joukot ja ottamaan ongelmakohdat esille? Siltähän tämä näyttää. Jortikka toki on Jääkiekkoliiton liittovaltuustossa valmentajien edustaja, joten ei hän ihan ulkona kuvioista ole.
 

Glove

Jäsen
Kaiketi suomalainen kiekkoväki on kokenut nyt isohkon herätyksen, kun MM-kisoissa pidettiin huippuvalmentajien seminaari. Tänään ilmestyneessä Urheilulehdessä Hannu Jortikan haastattelu mm. seminaarista ja suomalaisen jääkiekon tilasta laajemminkin. Jortikka on muutenkin ollut paljon esillä tämän tapahtuman tiimoilta. Eli tarvittiinko Hannu Jortikka kokoamaan joukot ja ottamaan ongelmakohdat esille? Siltähän tämä näyttää. Jortikka toki on Jääkiekkoliiton liittovaltuustossa valmentajien edustaja, joten ei hän ihan ulkona kuvioista ole.
Aikahan se on jo herätäkin.
 

Alejandro

Jäsen
Kaiketi suomalainen kiekkoväki on kokenut nyt isohkon herätyksen, kun MM-kisoissa pidettiin huippuvalmentajien seminaari. Tänään ilmestyneessä Urheilulehdessä Hannu Jortikan haastattelu mm. seminaarista ja suomalaisen jääkiekon tilasta laajemminkin. Jortikka on muutenkin ollut paljon esillä tämän tapahtuman tiimoilta. Eli tarvittiinko Hannu Jortikka kokoamaan joukot ja ottamaan ongelmakohdat esille? Siltähän tämä näyttää. Jortikka toki on Jääkiekkoliiton liittovaltuustossa valmentajien edustaja, joten ei hän ihan ulkona kuvioista ole.
Olisi kiva, jos tapahtuisi ihan konkreettinen ryhtiliike. Barkovin sukupolvi pystyy parhaimmassa tapauksessa sinnittelemään sen kymmenisen vuotta, mutta sen jälkeen tulee kyllä näillä näkymin totaalinen romahdus. Aikaa ei ole liiemmin hukattavaksi.
 

Glove

Jäsen
Olisi kiva, jos tapahtuisi ihan konkreettinen ryhtiliike. Barkovin sukupolvi pystyy parhaimmassa tapauksessa sinnittelemään sen kymmenisen vuotta, mutta sen jälkeen tulee kyllä näillä näkymin totaalinen romahdus. Aikaa ei ole liiemmin hukattavaksi.
2014 syntyneet pelaa alkavalla kaudella ensimmäisiä ison kentän pelejään. Ehtiihän ne kymmenessä vuodessa oppia pelaamaan jääkiekkoa ihan hyvin jos niitä siihen opetetaan niin taidollisesti, fyysisesti kuin taktisestikin. Mutta se treenaaminen pitää aloittaa nyt! Eikä sanota, että kesätreeniksi riittää kun pojat pelaa jalkapalloa. Se kun ei vaan yksinkertaisesti riitä jos halutaan tuottaa huippupelaajia.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Aikahan se on jo herätäkin.
Väittäisin , että luistelu alkoi huonontua kun pikkujunnut alkoi pelata poikittain. Näin ei maaliahneiden tarvitse osata luistella kuten ennen. Toki nämä voi
2014 syntyneet pelaa alkavalla kaudella ensimmäisiä ison kentän pelejään. Ehtiihän ne kymmenessä vuodessa oppia pelaamaan jääkiekkoa ihan hyvin jos niitä siihen opetetaan niin taidollisesti, fyysisesti kuin taktisestikin. Mutta se treenaaminen pitää aloittaa nyt! Eikä sanota, että kesätreeniksi riittää kun pojat pelaa jalkapalloa. Se kun ei vaan yksinkertaisesti riitä jos halutaan tuottaa huippupelaajia.
Kuinka moni yhden lajin urheilija pelaa NHL:ssä? Toki pitää panostaa peruskuntoon ja voimaankin, mutta harvan lätkäjoukkueen kesätreeneillä on huippu-urheilija ja jos on niin on muutenkin superlahjakkuus mihin vain.
 

Glove

Jäsen
Väittäisin , että luistelu alkoi huonontua kun pikkujunnut alkoi pelata poikittain. Näin ei maaliahneiden tarvitse osata luistella kuten ennen. Toki nämä voi

Kuinka moni yhden lajin urheilija pelaa NHL:ssä? Toki pitää panostaa peruskuntoon ja voimaankin, mutta harvan lätkäjoukkueen kesätreeneillä on huippu-urheilija ja jos on niin on muutenkin superlahjakkuus mihin vain.
Onhan ne pelannut poikittain U10 ja nuoremmissa ties kuinka kauan. Muistaakseni. En ole valmentanut ihan pienimpiä junnuja 1985-ikäluokan jälkeen, mutta ne pelasi kyllä koko kentällä.

Lätkäjoukkueiden kesätreeneissä on aivan varmasti parantamisen varaa. Minä en vaan ymmärrä, että kun siellä kuitenkin käydään n kertaa 1,5-2 h viikossa niin miksei sitä hommaa voi samalla vaivalla tehdä kunnolla?
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Lätkäjoukkueiden kesätreeneissä on aivan varmasti parantamisen varaa. Minä en vaan ymmärrä, että kun siellä kuitenkin käydään n kertaa 1,5-2 h viikossa niin miksei sitä hommaa voi samalla vaivalla tehdä kunnolla?
Johtuu ihmisluonteesta. Esim. kimmo Timonen lintsasi säännöllisesti lenkkejä TPS:n kesäharjoituksissa. Taatusti olisi
vetänyt täysillä jalkapalloa tai painia jossain muualla. Lintsaus kuultu Timoselta itseltään podcastista.
 

Glove

Jäsen
Johtuu ihmisluonteesta. Esim. kimmo Timonen lintsasi säännöllisesti lenkkejä TPS:n kesäharjoituksissa. Taatusti olisi
vetänyt täysillä jalkapalloa tai painia jossain muualla. Lintsaus kuultu Timoselta itseltään podcastista.
Tuossa kääntyy katseet valmennukseen. Miksi on hyväksytty lintsaaminen? Jos siksi, että lenkki on käsketty juosta reittiä, jota ei voi valvoa niin valmennuksen vika. 400 metrin rataa kiertämään niin kaikki on valmennuksen valvovien silmien alla. Ja jos jää kiinni lintsaamisesta niin kaveri pihalle joukkueesta ja uutta miestä tilalle. Tai sitten niin kovakuntoinen valkku, että se juoksee niitten junnujen mukana. Keinoja on.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Tuossa kääntyy katseet valmennukseen. Miksi on hyväksytty lintsaaminen? Jos siksi, että lenkki on käsketty juosta reittiä, jota ei voi valvoa niin valmennuksen vika. 400 metrin rataa kiertämään niin kaikki on valmennuksen valvovien silmien alla. Ja jos jää kiinni lintsaamisesta niin kaveri pihalle joukkueesta ja uutta miestä tilalle. Tai sitten niin kovakuntoinen valkku, että se juoksee niitten junnujen mukana. Keinoja on.
Kyllä mielestäni valmennuksen tulisi perustua enemmän pelaajien omaan motivaatioon. Itse järkytyin päästessäni "Porin huippujen" mukana pelaamaan ja alkulämmittely oli tupakointia ja hyppypotkujen opettelua :) Sitten lehdissä oli juttua kuinka kovaa tämä juniorijoukkue harjoittelee. No vain yksi noista pelasi liigaa myöhemmin. Tämä siis kymmeniä vuosia sitten.
 

Glove

Jäsen
Kyllä mielestäni valmennuksen tulisi perustua enemmän pelaajien omaan motivaatioon. Itse järkytyin päästessäni "Porin huippujen" mukana pelaamaan ja alkulämmittely oli tupakointia ja hyppypotkujen opettelua :) Sitten lehdissä oli juttua kuinka kovaa tämä juniorijoukkue harjoittelee. No vain yksi noista pelasi liigaa myöhemmin. Tämä siis kymmeniä vuosia sitten.
Tottakai pelaajalla pitää olla oma motivaatio. EIhän ne muuten tulisi edes harjoituksiin. Toki valmentajankin tehtävä on motivoida. Valmentajan tehtävä on varsinkin fysiikkatreenissä motivoida ja saada pelaaja tekemään asioita, jotka aiheuttavat muutoksia hänen kehossaan. Mielekkäitä harjoituksia, joissa kuitenkin tehdään semmoisia asioita, mitkä kehittää pelaajaa. Ei se minun mielestä ole edes vaikeaa.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Tottakai pelaajalla pitää olla oma motivaatio. EIhän ne muuten tulisi edes harjoituksiin. Toki valmentajankin tehtävä on motivoida. Valmentajan tehtävä on varsinkin fysiikkatreenissä motivoida ja saada pelaaja tekemään asioita, jotka aiheuttavat muutoksia hänen kehossaan. Mielekkäitä harjoituksia, joissa kuitenkin tehdään semmoisia asioita, mitkä kehittää pelaajaa. Ei se minun mielestä ole edes vaikeaa.
Harva ihminen tulisi joka päivä harjoituksiin jos ne olisi vapaaehtoisia ja possaolo ei vaikuttaisi peliaikaan.
Toki sitten olen oikeasti kovan treenaamisen kannalla , mutta useimmiten puolet joukkueesta on vain paikalla koska on käsketty ja tekee minimin ja lintsaa eli olisi parempi jos olisivat vaikka jossain muualla pelaamassa jalkapalloa , kalastamassa tai tyttöystävän vanhempien luona kahvilla.
 

Glove

Jäsen
Harva ihminen tulisi joka päivä harjoituksiin jos ne olisi vapaaehtoisia ja possaolo ei vaikuttaisi peliaikaan.
Toki sitten olen oikeasti kovan treenaamisen kannalla , mutta useimmiten puolet joukkueesta on vain paikalla koska on käsketty ja tekee minimin ja lintsaa eli olisi parempi jos olisivat vaikka jossain muualla pelaamassa jalkapalloa , kalastamassa tai tyttöystävän vanhempien luona kahvilla.
No se on sitten sitä ulkoista motivaatiota. Ei minulla ole ollut ongelmaa sen kanssa, että kerron pelaajille, että pelaamaan pääsee jos käy treeneissä. Jos ei käy niin ei pelaakaan. Minun mielestä ihan reilua kaikkia kohtaan. Ja jos tekee vaan minimin niin se on vaan sitten itseltä ja joukkueelta pois. Ennen kaikkea itseltä. Ja jos on itseltä pois niin se näkyy sitten siinä missä peliryhmäss tai ketjussa pelaa ja kuinka paljon. Jos teet vähän niin pelaat vähän. Jos teet paljon, pelaat paljon. Ihan reilua kaikkia osapuolia kohtaan. Ei minulla ole mitään potkupalloa tai kalastamista vastaan, voi niitäkin harrastaa. Mutta jos minun joukkueessa haluat paljon peliaikaa niin käyt reeneissä ja teet parhaasi. Ehkä minä sitten olen vakava mulkku enkä mukava valkku.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
No se on sitten sitä ulkoista motivaatiota. Ei minulla ole ollut ongelmaa sen kanssa, että kerron pelaajille, että pelaamaan pääsee jos käy treeneissä. Jos ei käy niin ei pelaakaan. Minun mielestä ihan reilua kaikkia kohtaan. Ja jos tekee vaan minimin niin se on vaan sitten itseltä ja joukkueelta pois. Ennen kaikkea itseltä. Ja jos on itseltä pois niin se näkyy sitten siinä missä peliryhmäss tai ketjussa pelaa ja kuinka paljon. Jos teet vähän niin pelaat vähän. Jos teet paljon, pelaat paljon. Ihan reilua kaikkia osapuolia kohtaan. Ei minulla ole mitään potkupalloa tai kalastamista vastaan, voi niitäkin harrastaa. Mutta jos minun joukkueessa haluat paljon peliaikaa niin käyt reeneissä ja teet parhaasi. Ehkä minä sitten olen vakava mulkku enkä mukava valkku.
Sun valmentama joukkue varmaan menestyis tosi hyvin. Toiset nyt vaan sattuu olemaan niin lahjakkaita, ettei niiden tarvi niin paljoa treenata junnuiässä. Sit on niitä huonoimpia pelaajia joiden vanhemmat on mukana seuratoiminnassa ja vanhemmat kuskaa lapsen väkisin jokaisiin treeneihin. Niitä sitten peluuttaisit eniten.
 

Glove

Jäsen
Sun valmentama joukkue varmaan menestyis tosi hyvin. Toiset nyt vaan sattuu olemaan niin lahjakkaita, ettei niiden tarvi niin paljoa treenata junnuiässä. Sit on niitä huonoimpia pelaajia joiden vanhemmat on mukana seuratoiminnassa ja vanhemmat kuskaa lapsen väkisin jokaisiin treeneihin. Niitä sitten peluuttaisit eniten.
On ne joukkueet menestyneet ihan hyvin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka Leijonat ovatkin parin vuoden slumpista huolimatta niittäneet menestystä erinomaisesti lähivuosina, sekä NHL:ssä suomalaiset ovat tehneet historiallisen kovaa tulosta, tulisi fokuksen olla kuitenkin enemmän siinä, että tätä menestystä nähtäisiin tulevaisuudessakin.

Olen yhtä lailla jalkapallon ystävä, etten harmittele suomifutiksen nousua, mutta jääkiekkoliiton, seurojen, sekä SM-liigan organisaation tulisi olla valppaana, vastaamaan nousevan lajin heittämään haasteeseen. Onko jääkiekko se laji, mikä kerää yleisöä katsomoihin ja ruutujen ääreen, junioreita seuroihin, sekä yhteistyökumppaneita seurojen tueksi nykyisessä mittakaavassa vielä 2030-luvulla? Pöhöttyneeseen ylimielisyyteen ei suomalaisella jääkiekolla ainakaan ole yhtään varaa.
 
Ongelmana on ainakin aiemmin ollut että riittävän laadukasta valmennusta ei ole pystytty tarjoamaan nuoremmissa ikäluokissa. Osa lahjakkaista pelaajista on saanut osaavaa valmennusta vasta siinä U16 iässä. Silloin on annettu paljon tasoitusta lajitaidoissa (luistelu, laukaus, syöttöjen vastaanottaminen, kamppailupelaaminen yms.) moneen ikätoveriin verrattuna kansainvälisesti.

Vielä kun sarjajärjestelmä ei pysty tarjoamaan riittävän laadukkaita pelejä terävimmälle kärjelle ja esimerkiksi U20 sarja on kuin vitsi ollut jo pidempään, niin ei tässä hirveän yllättynyt tarvitse olla nykyisestä slumpista. Suuret seurat keräävät lahjakkaimmat juniorit jo siinä ala- ja yläasteiän taitteessa. Sielläkään ei ole ollut useassa organisaatiossa halua tai sitä myöten osaamista laittaa junioripuoleen riittävästi panostuksia.

Noin muuten näen parempana vaihtoehtona sen että lahjakkaat pelaajat pelaisivat niitä muitakin lajeja kuten jalkapalloa, koripalloa, salibandya ja muuta vastaavaa mahdollisimman pitkälle jääkiekon ohella. Se että ainakin jossain vaiheessa piti ruveta jo 12-vuotiaan valitsemaan jääkiekkoa ykköslajikseen, ei mielestäni palvele ketään pitkässä juoksussa. Päinvastoin. Mitä monipuolisemmin pelaat eri palloilulajeja pitkään, niin palvelee se palloilupelisilmää ja antaa paremmin motivaatiota myös jääkiekon pelaamiseen.

Todella monen suomalaisen jääkiekkojuniorin motivaatio onnistuttiin tappaamaan seurojen kesätreeneissä kun jossain vaiheessa näitä tapahtumia rupesi olemaan useita kertoja viikossa, jolloin muiden lajien harrastaminen ei enää ollutkaan niin helppoa tai juuri muuhun ei jäänyt aikaa.

Loppupeleissä ne jotka haluavat nousta sinne aivan terävimmälle huipulle, tekevät sen työn sekä valinnat siihen liittyen omalla vapaa-ajallaan. Ei minkään ulkoisen motivaation ohjailemina.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Sun valmentama joukkue varmaan menestyis tosi hyvin. Toiset nyt vaan sattuu olemaan niin lahjakkaita, ettei niiden tarvi niin paljoa treenata junnuiässä. Sit on niitä huonoimpia pelaajia joiden vanhemmat on mukana seuratoiminnassa ja vanhemmat kuskaa lapsen väkisin jokaisiin treeneihin. Niitä sitten peluuttaisit eniten.
Kyllä mä vähän samalla linjalla tekisin kun @Glove. Tällä toiminnalla saattaisin jonkun lahjakkaan onnistua ymmärtämään jo varhain, että pelkillä lahjoilla ei uraa tehdä. Jos junnuiässä varastat treeneissä, niin eipä susta tähteä leivota lahjoilla. Ja tuon kärjistyksen väkisin raahatuista lapsista ulkopuolella uskoisin löytyvän myös ihan omasta halusta treenaavia tulevaisuuden pelaajia. Teinitähdet eivät aina selviä ammattilaisiksi juurikin laiskan treenimotivaation johdosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös