Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 296 668
  • 4 087

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
En myöskään merimiesvuosiltani muista yhtään kertaa nähneeni, kun joku laittaa nuuskan huulesta takaisin purkkiin, enkä koskaan ole edes kuullut vastaavasta ennen kuin tässä ketjussa asiasta mainittiin.

Jos ajateltaisiin että olen nähnyt sadan ruotsalaisen nuuskaamista vähääkään tarkemmin, niin näistä ehkä kolme käyttää sitä useammin kuin kerran. Jotain tällaista se suhde olisi omien havaintojen perusteella.

Omista suomalaisista kavereista nuuskaa ehkä 20, joista yksi käyttää toiseen kertaan.

Mitä tulee nikotiinin imeytymisasiaan, niin fysiikan/kemian näkökulmasta sen siirtyminen verenkiertoon koko mällistä on mahdollista vain nesteen välityksellä, jos suoraa kosketuspintaa limakalvoon ei ole. Siis nuuska vettyy syljestä/nuuskan valmiiksi sisältämästä nesteestä kauttaaltaan ja nikotiinipitoinen neste valuu osittain limakalvolle. Itse heitän tässä vaiheessa pussin heti pois, jolloin nikotiinia menee varmasti hukkaan. Siirryin siis kolmisen vuotta sitten pussinuuskan käyttäjäksi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jos ajateltaisiin että olen nähnyt sadan ruotsalaisen nuuskaamista vähääkään tarkemmin, niin näistä ehkä kolme käyttää sitä useammin kuin kerran. Jotain tällaista se suhde olisi omien havaintojen perusteella.

Kai se oleellisin asia on se, että kauanko se nuuska viipyy ylähuulessa. 10 minuutin jälkeen voi varmasti heittää vielä takaisin purkkiin, mutta vaikka 45 minuutin jälkeen on yhtä tyhjän kanssa. Mulla on pussi keskimäärin n. 35-65 min huulessa ja yleensä pussista on kaikki potku tuossa ajassa hävinnyt.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos ajateltaisiin että olen nähnyt sadan ruotsalaisen nuuskaamista vähääkään tarkemmin, niin näistä ehkä kolme käyttää sitä useammin kuin kerran...Mitä tulee nikotiinin imeytymisasiaan...

Sadasta ruotsalaisesta nuuskaajasta kolme on siis mielestäsi "aika moni", kuten aiemmassa viestissäsi kuvailit? Tai sitten en ymmärtänyt määritelmääsi hc-nuuskaajasta. Nikotiinin imeytymisestä olemme samaa mieltä ja vaikeeahan se olisikin olla fysiikan/kemian kanssa eri mieltä, ainakaan perustellusti. Ja edelleen, jokainen tyylillään, mikäs mä olen siihen mitään sanomaan. Mulla nuuska viihtyy huulessa n. reilun tunnin ajan, tai näin olettaisin, en ole ottanut aikaa. Kuitenkin tuossa ajassa pussi tuntuu jo siltä, että se on luovuttanut kaikki mehunsa, eikä tulisi mieleenikään säästää sitä myöhemmäksi, ei edes ns. pahan päivän varalle.

*edit*

Kai mä voisin jonkun 10-15 minuuttia huulessa olleen pussin vielä laittaa takaisin purkkiin, mikäli tarvetta olisi. En ole koskaan asiaa ajatellut. Toisaalta, olen ehkä vähän tuhlailevainen luonne, kun tupakoidessanikin tumppasin natsan, vaikka en olisi imaissut kuin parit hatsit. Olisihan sen vielä voinut askiin pujottaa takaisinkin, ihan hyvää polttamatonta tupakkia.

*edit2*

No joo, kakarana tuli toki harrastettua sitä, että poltin tupakasta puolet ja säästin loput seuraavalle välitunnille.
 
Viimeksi muokattu:

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Jos näin sanot, niin pitäähän se kanssakirjoittajaa uskoa. Kuulostaa vaan omituiselta, en nimittäin oman nuuskaamishistoriani aikana ole törmännyt tuollaiseen kierrättämiseen kertaakaan, en edes Ruotsissa.

No nyt tapaat, keskustelupalstalla. Minähän olen jo pitkään käyttänyt pussinuuskia pariin kertaan. Löössiä ostin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa varmaan viiteen vuoteen, senkin pakon sanelemana, joten käytännössä pusseja olen kierrätellyt. Koitin nyt tuota löössinkin kanssa, eli laitoin takaisin jo käyttämäni epämuodostuneen palluran, mutta se kyllä vain kosteutti liikaa purkissa jo valmiiksi ollutta (kieltämättä muutenkin paskaa) nuuskaa, joten tuota en aikonut enää jatkaa. Pussinuuskien kanssa tuo toimii paljon paremmin, yleensä kuivaan johonkin paperiin jo käyttämääni nuuskaa, ja kyllä se siellä vähän maustuu. Toiselta kerralta siitä tosiaan vähän kiksit katoaa, mutta sitä kun vähän painelee uusia vasten, niin kyllä se vielä käyttökelpoinen on, joskin noita käytän sitten vähemmän aikaa huulessa ja sellaisina hetkinä, kun ei voi nuuskaa tiettävästi kovin kauaa pitää huulessa erinäisistä tilanteista johtuen.

Perkele kun nyt vain saisi jostakin kunnon nuuskaa, varastot ehtyneet ja joutunut ostamaan paikallisesta kiskasta ylihintaan hirveätä paskaa. Mutta tarjoavatpa kumminkin, aikamoisella riskillä, joten kukapa minä olen toisaalta valittamaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos Ruotsissa olisi miljoona nuuskaajaa, olisi siellä samassa suhteessa 30000 uusiokäyttäjää.

Niin, tarkoitin vain sitä, että kolme sadasta ei minun päässäni ole "aika moni", kuten ei ole myöskään tuo 30000 miljoonasta. Pikemminkin määrittelisin tuon jotenkin tyyliin "hyvin pieni osa" tai vastaavaa. Mutta näkemyserojahan nämä.
 

jyly

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Piipahdettiin viime viikon perjantaina työkaverin kanssa Haaparannassa nuuskanhakureissulla, ja pikaisella katsastuksella Gotterian.se ei näytä olevan päivitettyjä hintoja nuuskien hinnoissa. Jos joku on menossa tukkuihin lähiaikoina, niin tässä pitäisi olla suht ajantasaisia hintoja torneissa;

Röda Lacketin pussi 389 kr.
Röda Lacketin löss 469 kr
Rocket Strong white 179,90 kr
Jakobssons Melon Strong 349 kr

Yllättävän suuri hintaero Kairan ja Kuninkaan tukkujen välillä, suurin osa ostettiin Kuninkaasta ja maksettiin sitten jopa kymmeniä euroja enemmän mitä olisimme maksaneet samasta satsista Nuuskakairassa.

Onyxista, Nick and Johnny's Original Edge Strongista ja Thunderin Extra Stark Coolasta ei jäänyt kuitteja käteen. Rockettia kannattaa koittaa jos on yhtään mintun maun perään, varmaan halvinta nuuskaa ikinämissään? Yhden kiekon hinnaksi tuli näköjään 2,70e, eli ei ollenkaan paha. Vertailun vuoksi vaikka Jakobssonin Strong Mint maksaa purnukalta yli 5e.
 

Vesku

Jäsen
Rockettia kannattaa koittaa jos on yhtään mintun maun perään, varmaan halvinta nuuskaa ikinämissään? Yhden kiekon hinnaksi tuli näköjään 2,70e, eli ei ollenkaan paha.

Eihän tossa tartte mennä kuin viis vuotta takaperin, kun ekat nuuskapurkkini laivalta ostelin: silloin kaikki oli vielä 2,50 euroa / purkki... ;)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tossa tartte mennä kuin viis vuotta takaperin, kun ekat nuuskapurkkini laivalta ostelin: silloin kaikki oli vielä 2,50 euroa / purkki... ;)
Nuuskan hintahan nousee nopeammin kuin vaikkapa öljyn. Jokin aika sitten nuuskapurkki maksoi kioskissa 2 markkaa 10 penniä. Oi niitä aikoja.

Noista laivoista ja risteilyistä. Päiväristelystä ei ole hajua, mutta jos esim. Helsingistä menee Tukholmaan niin Ruotsiin liputettujen laivojen nuuskahyllyt aukeavat ennen Kustaanmiekkaa ja ovat koko tax free aukiolon ajan auki. Maarianhamina kotisatamana ja nuuskaa saa hyvin rajoitetusti vain Ruotsin aluevesillä. Tietääkö joku onko ero samanlainen Turku-Tukholma reitillä ?
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Tietääkö joku onko ero samanlainen Turku-Tukholma reitillä ?

Turku-Tukholmaa ei ole tullut sahattua kuin Siljalla ja siellä homma menee niin, että iltalaivalla (Europa/nykyisin Baltic Princess) kun menee niin nuuskaa saa tyyliin kolme tuntia koko reissun aikana. Aamulaivalla (Galaxy) sitä myydään koko tax freen aukioloajan.
 

HokiHero

Jäsen
Turku - Maarianhamina - Turku Tallinksiljalla toimi ainakin viime kesänä. Maksoikohan ruhtinaalliset 18 euroa laivamatkat ja muutenkin homma toimi näppärästi eli aamulla aikaisin lähtö ja iltapäivällä paluu takaisin. Menee melkein halvasta kesäretkestä kun syö ensin hyvin laivalla ja sen jälkeen nautiskelee kannella bisseä ja ostoksiaan. Halvaksi reissua ei tietenkään ostosten jälkeen enää pysty sanomaan, mutta vaiva on pieni.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siljan piknik-risteily Turusta on nuuskaa hakevalle hyvä vaihtoehto. Aamulaiva Galaxy seilaa Ruotsin lipun alla, joten nuuskaa myydään koko matkan ajan.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Ei sssaaatana että nyt kiristää vannetta. Muija toi laivalta 3 pötköä LD:tä hintaan 32e torni. Ei paha. Kuitenkin mainitsi, että siel olisi ollut kymmeniä torneja Rapea 15€ torni, koska päiväys meni tällä viikolla. Oli sitten ajatellut ettei soitakaan minulle asiasta, kun en saa käyttää vanhentunutta nuuskaa. Kyllä tässä nyt pitää pohtia parisuhteen jatkoa vakavasti harkiten...
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Ei sssaaatana että nyt kiristää vannetta. Muija toi laivalta 3 pötköä LD:tä hintaan 32e torni. Ei paha. Kuitenkin mainitsi, että siel olisi ollut kymmeniä torneja Rapea 15€ torni, koska päiväys meni tällä viikolla. Oli sitten ajatellut ettei soitakaan minulle asiasta, kun en saa käyttää vanhentunutta nuuskaa. Kyllä tässä nyt pitää pohtia parisuhteen jatkoa vakavasti harkiten...
Älä nyt popparipakki ittees telo tuolla tiedolla, mistä ne ämmät tietää onko nuuska hyvää vai huonoa vanhentuneena? Itse olisin vain tyytyväinen jos muija toisi laivalta nuuskaa, eikä esim kupan. Tosin jälkimmäisestä ei omakohtaista kokemusta ole, mutta sellaista olen kuullut tapahtuvan. Sitäpaitsi nuuskalla mitään nykykään edes mitään tee, nehän poisti lasimurskan siitä jo 90-luvulla. sillon se vielä tuntui jossakin, nykyinen nuuska toimii sellaisenaan "laastarinuuskana".
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli taas käytyä ostoksilla ja ajattelin kertoa, kun sitä vähän väliä täällä kysellään, että Galaxylla tarjouksessa oli, yllätys yllätys, Generalin lös ja portion. Kolme tolppaa satasella, vai olisiko ollut pari euroa päälle.

Nyt taas kelpaa, kun noiden kolmen tolpan lisäksi reppuun päätyi yksi tolppa Generalin extra strongia, yksi Onyx ja muutama irtopurkki sekalaisia nuuskia. Ainakin jotain Nick & Johnnya ja Catchin white licoricea tuli haalittua. Ja tosiaan, kun Galaxy seilaa Ruotsin lipun alla, niin nuuskaostokset sai kätevästi hoidettua piknik-risteilyltä.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tietääkö kukaan mistä Tukholmassa löytyis nuuskapuoti laajalla valikoimalla ja edukkailla hinnoilla? Olis ens torstaina täysristeily edessäpäin ja vois ostaa siljan perusvalikoimien lisäksi koemielessä noita muitakin nuuskamerkkejä. Esim. Svenskt Export tai Rallarsnus olis makeeta bongata jostain, jos niitä edes valmistetaan enää.

Itse tiedän sen kioskin Värtanilta 1,5km Gärdetin aseman ohi keskustan suuntaan, mutta viimeksi kun poikkesin, oli valikoima korkeintaan keskinkertainen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietääkö kukaan mistä Tukholmassa löytyis nuuskapuoti laajalla valikoimalla ja edukkailla hinnoilla?

Kungstobak (Kungsgatan 68) on sellainen mesta, jossa valikoimaa ainakin ennen on piisannut ihan riittämiin. Lisäksi palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa. Ei itse asiassa tule edes muita mestoja mieleen, tuolta on aina saanut tarvittavan. Tämä on vieläpä lähellä satamaa, joten älä turhaan enää etsi, vaan mene suoraan Kungstobakiin.

*edit*

Niin ja jos ostat vähän enemmän, niin saattapa sieltä jotain pieniä kaupantekijäisiäkin irrota. Viimeksi sain pari purkkia Thunderia kylkiäisiksi, toinen oli Cola ja toinen Wintergreen. En suuremmin välittänyt kummastakaan, mutta hei, ilmaiseksi kelpaa aina!
 
Viimeksi muokattu:

motamoro

Jäsen
Kungstobak (Kungsgatan 68) on sellainen mesta, jossa valikoimaa ainakin ennen on piisannut ihan riittämiin. Lisäksi palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa. Ei itse asiassa tule edes muita mestoja mieleen, tuolta on aina saanut tarvittavan. Tämä on vieläpä lähellä satamaa, joten älä turhaan enää etsi, vaan mene suoraan Kungstobakiin.

Kävin tuossa reilu kuukausi sitten Kungstobakissa. Tiskillä oli jotain 12 eri makua/merkkiä torneja, joita sitten haettiin tilauksien mukaan takahuoneesta tarpeellinen määrä. Taisin haalia tuolloin mukaani Jacobssonin Melonia, Offroad Frostedia, Thunder Berry Blendiä sekä Offroad Coolaa tornin kutakin. Ostokset maksoivat 1045 kruunua, maksoin käteisellä, jätkä naputteli taskulaskimeen ostokset ja sain post-it kuitin missä oli jokaisen hinta, sekä virallisen kuitin mihin oltiin lyöty huimat 45 kruunua myyntiä. Ostin siis 1000 kruunulla kassan ohi nuuskaa, eipä tuo itseäni sinänsä haittaa, tehkööt ruotsalaiset vedonlyöntitupakkamyyjät mitä haluavat. Huvitti vain hieman jälkikäteen kun kotona katselin lompakon pohjilta kuitteja.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tällaisen listan löysin Tukholman halvoista nuuskakaupoista:

* AMK Tobak - Sibyllegatan.
* Sonjas Tobak - Vallhallavägen
* Nybrogatans Tobak - Nybrogatan
* Torsviks Tobak - Lidingö
* Alfa Filmkedjan - Märsta
* Iskanders Livs - Märsta
* JM Tobak - Jakobsberg
* Riddarspelet - Jakobsberg
* Ica Kvantum Viksjö - Järfälla
* Willys Veddesta - Järfälla
* Willys Märsta - Märsta
* Willys Lidingö - Lidingö
* Willys Arninge - Täby

Sonjas Tobakissa on tullut jo käytyä ja AMK:ta on kehuttu vuolaasti, joten siellä ja Kungstobakissa tarvii poiketa. Jostain luin myös että paikalliset Lidlit möisivät edukkaasti.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Onkos täällä muita nikotiinipurkalla kärvistelijöitä? Heitin nuuskat mäkeen terveyssyistä ja nyt on menty muutama viikko fruitmintillä (hyvää). Kunkas vaikeaa tästä herkusta on sitten joskus irrottautua?
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ja tosiaan, kun Galaxy seilaa Ruotsin lipun alla, niin nuuskaostokset sai kätevästi hoidettua piknik-risteilyltä.

Hetkonen, siiiis, mikä tää piknik-risteily oikein on? Lähteekö sellaisia myös Helsinkin päästä, ja meneeksesiis Maarianhaminaan vai ihan Tukholmaan saakka? Ja saako tällä risteilyllä myös ostettua nuuskaa?

KVGMEVLM ("katoin vittu googlesta mutta en vittu löytäny mitään")
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Onkos täällä kenelläkään tietoa mitä tupakka kartonki maksaa Ruotsin risteilyllä, VG tai Silja. Esim. Pall Mall tai valkoinen Mallu?
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Vieläkö ihmiset väittävät että nuuskassa olisi ollut lasimurskaa? Olen käyttänyt nuuskaa päivittäin vuodesta 1985 ja voin kertoa että koskaan ei ole tullut vastaan. Yritin keksiä, mistä moinen tieto olisi peräisin. Siis miettikää Ruotsissa: maassa jossa KAIKKI turvallisuusajattelu on 10 x hysteerisempää laitettaisiin lasimurskaa tuotteeseen, jota vielä silloin myytiin 16-vuotiaille...

Puolueetonta tutkimusta en ole asiasta löytänyt suomenkielellä, Swedishmatchin sivuilla mainitaan tiivistyneistä natriumkarbonaattimolekyyleistä (ja noita tutkailin joskus itsekin), mutta eivät ne mitään lasimurskaa kyllä olleet. Samaa sanoo Aftonbladetin artikkelissa jossa joku tärkeä lääkäri, samalla kun kertoo kuinka vaarallista nuuska on. (haku: Glas i Snus).

Mielenkinnosta kysynkin, onko jollain olemassa faktatietoa asiasta? Onko minulla voinut olla niin huono tuuri että en vaan koskaan törmännyt sellaiseen purkkiin? Mainitaan vielä että muutin tänne Sveamamman hoiviin (osaksi nuuskan takia) ja täällä ei niin paljon asiasta kuule, vaikka muuten keskustelu käy vilkkaana nuuskan ympärillä.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Siis eikös se urbaanilegenda ole lähtenyt liikkeelle siitä kun purkissa suola on kiteytynyt ja se näyttää lasilta?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos täällä kenelläkään tietoa mitä tupakka kartonki maksaa Ruotsin risteilyllä

Siljalta toin kaverille viime viikolla Camel-kartongin, hintaa oli 41,90 euroa. Muuten ei tullut röökien hintoja ihmeteltyä.

Vieläkö ihmiset väittävät että nuuskassa olisi ollut lasimurskaa?

Uskomus elää sitkeästi, mutta urbaanilegendaahan tuo on.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös