Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 294 043
  • 4 082

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sellasta tiedustelisin, että paljon on tällä hetkellä hintaa Ettanin (pussi) tornilla..noinniinku Ruotsinlaivalla meinaan?

Kiitos (mahdollisesta) vastauksesta! :D
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Sellasta tiedustelisin, että paljon on tällä hetkellä hintaa Ettanin (pussi) tornilla..noinniinku Ruotsinlaivalla meinaan?

Kiitos (mahdollisesta) vastauksesta! :D

29€ tais olla lauantaina ku viking linella kävin. Tarjouksessa oli general ja catch osta 5 maksa 4, hintaan 116€.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itsellä on menossa ns. kituutusvaihe. Tavaraa on jäljellä vajaa rasia ja ihan heti huomenna en ole lisää saamassa. Kolmatta päivää mennään niukalla nuuskaamisella ja yllättävän hyvin pärjätään. Tosin kaikki kolme päivää ovat olleet vapaita, eli huominen 13 h työpäivä on ensimmäinen koetinkivi. En lähde tässä yksityiskohdista kirjoittelemaan mutta voin sanoa että töissä ei tällä hetkellä ole kovin helppoa olla ilman snuusia. No katsotaan miten käy. Toki toinen vaihtoehto olisi käyttää muutamat hassut pussit kokonaan loppuun ja ottaa sen jälkeen pakkotaukoa mutta taidan kuitenkin yrittää mennä kituuttamalla eteenpäin kunnes uusi lasti on pakkasessa.

Tee toki itse! Laittamani ohjeetkin löytynevät kun selailet taaksepäin. Ei muuta kun purupussit kaupasta mukaan ja niin loppuu kärvistelysi! Eikä hintaakaan tule kuin n. 2€ purkki. Ja tulee samalla kivaa ajankulua askartelun muodossa.
 

naapuri

Jäsen
Icetool

Voi olla että tässä ketjussa on jo asiasta keskusteltu mutta kysynpä silti. Icetoolin hoito askarruttaa sen verran, että jos jollain olisi tietoa millä tuo ihana kapistus kannataisi "voidella" niin olisin tyytyväinen. Puhdistus onnistuu idiootiltakin mutta se liukaste..? Pakkauksessahan neuvotaan öljyämään tykki säännöllisesti ja mietin että millä aineella se tulisi tehdä? Ruokaöljy, moottoriöljy, vaseliini? Typeriä kysymyksiä joihin on takuulla hyviä vastauksia. Tuo vaseliini itse asiassa kuulostaa ihan käyvältä, kunhan sitä käyttää erittäin vähän, eikä niin että huuli on puolillaan nuuskaa ja loput on vaseliinia. Kokemuksia? Vai teenkö itsestäni täysin urpon kun edes kyselen? Onko nää öljyämiset naisten hommia?
 

wess

Jäsen
Voi olla että tässä ketjussa on jo asiasta keskusteltu mutta kysynpä silti. Icetoolin hoito askarruttaa sen verran, että jos jollain olisi tietoa millä tuo ihana kapistus kannataisi "voidella" niin olisin tyytyväinen. Puhdistus onnistuu idiootiltakin mutta se liukaste..? Pakkauksessahan neuvotaan öljyämään tykki säännöllisesti ja mietin että millä aineella se tulisi tehdä? Ruokaöljy, moottoriöljy, vaseliini? Typeriä kysymyksiä joihin on takuulla hyviä vastauksia. Tuo vaseliini itse asiassa kuulostaa ihan käyvältä, kunhan sitä käyttää erittäin vähän, eikä niin että huuli on puolillaan nuuskaa ja loput on vaseliinia. Kokemuksia? Vai teenkö itsestäni täysin urpon kun edes kyselen? Onko nää öljyämiset naisten hommia?

Itse käytän öljyämisessä, kun icetooli sitä tarvitsee ruoka-/rypsiöljyä. Pikkaisen laitat vaan tuota ruokaöljyä tiivisteen ympärille ja taas on tykkisi kunnossa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse käytän öljyämisessä, kun icetooli sitä tarvitsee ruoka-/rypsiöljyä. Pikkaisen laitat vaan tuota ruokaöljyä tiivisteen ympärille ja taas on tykkisi kunnossa.
Samanlainen tyyli täälläkin. Pääasia on, että käyttää siihen jotakin sellaista, josta ei välttämättä ihan heti kuole, jos ainetta joutuu vatsaan. Itse olen käyttänyt rypsi- ja oliiviöljyä sekä ihan normaalia voita/margariinia. Yhden melkein extreme kokeilunkin olen tehnyt ja se toimi. Laitoin kerran öljyksi huulivoidetta. Käytännössä ei tarvinnut kuin sormenpäällä koskettaa voidetikkua ja sitten sormella levitys tiivisteelle. Paras puoli tuossa on, että ihan normaali huulivoide on öljynä todella kestävää ja ihan heti ei tuota 5 sekuntia kestävää operaatiota tarvitse toistaa.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Yhden melkein extreme kokeilunkin olen tehnyt ja se toimi. Laitoin kerran öljyksi huulivoidetta. Käytännössä ei tarvinnut kuin sormenpäällä koskettaa voidetikkua ja sitten sormella levitys tiivisteelle. Paras puoli tuossa on, että ihan normaali huulivoide on öljynä todella kestävää ja ihan heti ei tuota 5 sekuntia kestävää operaatiota tarvitse toistaa.

Itse en ole muuta omaan icetooliini tiivisteeseen laittanutkaan kuin huulirasvaa, sitä kun naisväeltä omasta taloudesta aina löytyy.. :D hyväksi havaittu ja pitkäkestoinen hoito tiivisteelle, ei tarvitse kauhean usein rasvailla ja samalla tiivisteellä ja tykillä on monet vuodet mustaa kultaa tykitelty.
Eikä tosiaankaan tarvitse laittaa mitenkään suurta määrää, kunhan vain sormella koskettaa vaikka huulirasvapuikkoa ja sitten pyöräyttää tiivisteen kuntoon. Halpaa ja tehokasta! Toimii.
 

naapuri

Jäsen
Huulivoide hoiti homman näin alkuun. Kun sitten myöhemmin tarvitsee rasvata uudestaan koitan jotain toista mömmöä ja teen vertailun. Kiitos vinkeistä. On muuten jotenkin paljon hohdokkaampaa tykittämistä toolin kanssa kuin apteekin ruiskulla. Ironista hommassa on se, että gimmani joka muistaa aina valittaa nuuskan käytöstä, osti mulle ton 3 millin metallin värisen toolin. Kiitos vaan tytölleni...
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Tänään vietetään poikien iltaa ja tarkoituksena olisi vääntää NHL10 pelailun ja saunomisen ohessa kunnon satsi nuuskaa eli noin 1,5 tornia. Nyt ajattelin hieman kikkailla tuon ruokasoodan kanssa, jotta nuuskaan tulisi reilusti potkua. Kaverit eivät usko tuon omatekoisen toimivuutta, joten pakkohan se on heille näyttä.

Palsta on ollut hiljainen kotikokeista pitkään, joten nyt ne pellit ja blenderit esiin! Kertauksena ohjeet niille, jotka eivät ole vielä päässyt sisään nuuskan kotivalmistuksen ihmeelliseen maailmaan. Tässä pientä askartelua perjantai-illan ratoksi.

Ainekset 2,5 purkin koe-erän tekoon:
2 pussia puruja(Mielellään vahvinta eikä mentholeita. hyvää on mm. Bonus)
0,8dl vettä
1tl suolaa
1tl paistettua ruokasoodaa

Tyhjennä purupussit pellille ja tunge ne 75-100c uuniin. Möyhi välillä,että kuivaus onnistuu paremmin. Kuivatus kestää 45-60min. Ota purut pois, laita uuni 200c ja laita uuniin paistumaan teelusikallinen ruokasoodaa.

Ruokasoodan muhiessa uunissa voit jauhaa tehosekoittimella tai blenderillä purut niin pieneksi kuin menee( Tärkeää mahdollisimman pieneksi,että koostumus vastaa aitoa). Kun purut on jauhettu, niin voidaan siirtyä eteenpäin.

Kiehauta vesi ja lisää sekaan 1tl suolaa. Tässä vaiheessa voit lisätä jotain maustetta veteen(Esansseja kuten vanilja, Piparminttu, Konjakki You name it!)

Tässä vaiheessa ruokasooda on paistunut uunissa 20 min ja on aika nakata ruokasooda tähän veden sekaan(En tiedä pitääkö tää heittää veden sekaan vai sekotettuun märkään töhnään, mut ei kai suurta merkitystä). Tämän jälkeen vesi+suola+paistettu ruokasooda liuos sekoitetaan tupakan puruihin. Sekoita kunnolla ennenkö lisäilet mahdollista vettä! Ennemmin liian vähän kuin liian paljon alkuun. Satsia on vaikea pelastaa, mikäli liikaa vettä lurautat.

Sitten sekoittelua, että koko möhnä on kosteaa. Purkitus ja vuorokausi jääkaapissa! Tämän jälkeen voit nauraa paskaisesti lainsäätäjille!

Suurimmat virheet mitä voit tehdä
Et jauha puruja tarpeeksi pieneksi
Laitat liikaa vettä
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Tänään vietetään poikien iltaa ja tarkoituksena olisi vääntää NHL10 pelailun ja saunomisen ohessa kunnon satsi nuuskaa eli noin 1,5 tornia. Nyt ajattelin hieman kikkailla tuon ruokasoodan kanssa, jotta nuuskaan tulisi reilusti potkua. Kaverit eivät usko tuon omatekoisen toimivuutta, joten pakkohan se on heille näyttä.

Palsta on ollut hiljainen kotikokeista pitkään, joten nyt ne pellit ja blenderit esiin! Kertauksena ohjeet niille, jotka eivät ole vielä päässyt sisään nuuskan kotivalmistuksen ihmeelliseen maailmaan. Tässä pientä askartelua perjantai-illan ratoksi.

Itse olen laittanut mausteeksi pussillisen Liptonin vihreää piparminttuteetä. Sitä pitää ensin vähän rusikoida vaikka voipaperin välissä kaulimella koska siinä on pipariminttu vähän isompina palasina. Tulee hyvää ja tuoksukin on mukavan piparminttuinen :)
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Taas on pari tornia mustaa kultaa. Tällä kertaa Göteborgs Rapéa ja Generalin peruspussia, kun ei kuulemma Onyxia tai Extra Sterkkiä löytynyt laivalta.

Ja tuohon Icetool-keskusteluun sen verran, että itse tykkäsin kyllä paljon sen pari kuukautta, kun sillä tykittelin. Rasvauksen hoidin perus ruokaöljyllä ja hyvin toimi. Tuli tuo Icetool hukattua kännissä Tampereen Onnelaan tuossa torstaina ja joku oli ilmeisesti ottanut parempaan kotiin.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Onkos täällä moni hankinnut nuuskaa Venäjältä? Itse otin vähän aikaa sitten pikku satsin kaverin kanssa. Kaveri väittää, että nuuskaa maistuu erilaiselta, mutta itse en ole huomannut eroa. Kyseessä on siis ihan perus ettania (irto) ja on tehty ruotsissa, ainakin painatusten mukaan.

Eli onko joku muu havainnut eroa ns. ruotsalaiseen nuuskaan?
 

Brenahan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lennu
Onkos täällä moni hankinnut nuuskaa Venäjältä?

Eli onko joku muu havainnut eroa ns. ruotsalaiseen nuuskaan?
Itse en ole hankkinut, mutta kokemuksia on. Useaan otteeseen on tullut käytettyä "venäläistä" Ettania. Laatu on mielestäni ollut täysin samaa, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Silloin kaverilta sain purkin verran kokeiluu, koska kaverin mielestä se oli jotenkin outoa. Ja tottahan tämä olikin nimittäin nuuska oli todella vetistä. Se oli huomattavasti perus Ettania kosteampaa ja vetisyyden huomasi parhaiten, kun nuuska alkoi valumaan noin 5 minuutin käytön jälkeen todella pahasti. Ja kyseessä ei ollut pakkasesta otettu "jääkiekko", joten sulamisella ei ollut asian kanssa minkäänlaista tekemistä. Tätä yhtä poikkeusta lukuunottamatta voin ehdottomasti suositella Venäjältä hankkimista. Ainakin rahaa säästää melkoisesti sen verran halvempaa nuuska siellä on.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse en ole hankkinut, mutta kokemuksia on. Useaan otteeseen on tullut käytettyä "venäläistä" Ettania. Laatu on mielestäni ollut täysin samaa, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Silloin kaverilta sain purkin verran kokeiluu, koska kaverin mielestä se oli jotenkin outoa. Ja tottahan tämä olikin nimittäin nuuska oli todella vetistä.
Mielenkiintoinen kokemus, sillä minulla täysin päinvastainen kokemus eli se ainoa huono kokemus oli, kun biitti oli päässyt ilmiselvästi kuivumaan. Itse en ole Venäjältä biittiä hankkinut, mutta hovihankkijani on kertonut, että säilytysolosuhteet eivät siellä ole ihan optimaaliset. Voin vain kuvitella että jos jollain 5% väestöstä on jääkaappi, niin kioskeissa niitä ei ainakaan ole tai niitä ei käytetä biitin säilytykseen.
 

Patrick Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
:D vai että icetoolin tiivisteen öljyäminen..

Oma ei ole saanut "liukastetta" kuin valmistajan toimesta, jos silloinkaan. Eikä tule varmaan saamaankaan.
Eikä vuoda tiiviste, ellei ole tarkoitus hampaat irvessä rustistaa biitistä mehut pois. Toki tapansa kullakin.

Täällä on kanssa pakastin ehtymässä, siksipä jouduin varaamaan matkan tuonne mustan kullan kotimaahan. Kohta taas piisaa.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
:D vai että icetoolin tiivisteen öljyäminen..

Oma ei ole saanut "liukastetta" kuin valmistajan toimesta, jos silloinkaan. Eikä tule varmaan saamaankaan.
Eikä vuoda tiiviste, ellei ole tarkoitus hampaat irvessä rustistaa biitistä mehut pois. Toki tapansa kullakin.

Naureskelin myös itse tälle öljyämiskeskustelulle :). Kohta varmaan joku on patentoinut tykkiinsä tuorevoitelun.

Tuli viikko sitten tehtyä tuo omatekoinen satsi. Laatu oli jälleen priimaa, mutta mietin millä aineella tuota saisi enemmän "Rödamaiseksi"?
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Naureskelin myös itse tälle öljyämiskeskustelulle :). Kohta varmaan joku on patentoinut tykkiinsä tuorevoitelun.

Tuli viikko sitten tehtyä tuo omatekoinen satsi. Laatu oli jälleen priimaa, mutta mietin millä aineella tuota saisi enemmän "Rödamaiseksi"?

Kyllä se tiiviste jämähtää jumiin jos ei ole löysää tarjolla ja tykki kuivuu taskunpohjalla, kun itselläni ainakin tulee hetkiä kun joutuu käyttämään pitkäänkin vain pussia. Aika moni tuntuu rakasta työkaluaan huoltavan, sitten on näitä jotka taas eivät. Tapansa kullakin :)

Itseasiassa piti tuota "rödamaiseksi" nuuskan saamista kommentoida, että eiköhän siihen jotain niksejä löydy. Itse en vieläkään(!) ole itse leiponut mustaa kultaa, mutta kai siihen voisi sekoittaa pienen määrän vaikka liivatetta veden seassa? Tai perunajauhoa sekoittaa veteen, jotenkin saada enemmän "kiisseliksi" ja kyllähän se siinä vetäytyessä tasoittuisi rödamaisemmaksi?

Kunhan arvuuttelen ja mietin, voi olla että vituiksi menisi koko homma mutta tälläiset ajatukset pyörivät juuri heränneenä päässä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tuli käytyä Haaparannan puolella eilen, eikä reissu karkkikauppaan pettänyt. Mukaan tarttui luonnollisesti useampi singollinen Claq Qui:ta, joka on lyhyen olemassaolonsa aikana kasvanut selkeäksi suosikikseni. Eli "perusnuuskana" menee, vaikka herkutteluksihan sitä voisi kutsua.

Kokeilumielessä mukaan lähti Generalin Extra Sterkiä, mutta maku oli pieni pettymys. Sen sijaan Onyx on maistunut, jota myöskin tuli muutama purkillinen ostettua. Uusista kokeiluista nousi kuitenkin ykköseksi 02, jota en ollut aiemmin tavannutkaan. Pirteä maku, pussin muoto "stealth", eli kapeampi ja pidempi, eikä tuota huomaa huulessa olevan lainkaan. Mainos kehui pussin olevan hitech-kamaa, jottei nuuska valuisi mutta tuntuisi kuitenkin sopivan kostealta. Tuon voin todentaa itsekin. Mukava tuttavuus kaiken kaikkiaan ja varmasti ostoslistalla tulevaisuudessakin.

Kaverin ostosten seassa oli makeaa Romeo&Julia tms. kamaa, joka mennee välipaloina, mutta siinä ei kyllä minulle ollut potentiaalia pidempiaikaiseksi tuttavuudeksi.
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Mites noi Haaparannan hinnat menee? Joskus muistaakseni ollut juttua että hinnat olisivat kruunuilla maksettaessa erilaiset kuin euroilla? Ehkä joku virkistää muistiani. Pääsiäisen aikaan laskureissu ylläkselle, joten paluumatkalla sitten pysähdytään hakemaan rajantakaa pakastin täyteen.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Laitetaan arviota hiukan USA:n tuliaisista, ostin perinteisen Skoalin ja Grizzlyn lisäksi Camel Snusia, maut "Frost" ja "Mellow". Oli muuten nuuska yllättävän kallista (verrattuna maan muuhun hintatasoon): Camel-purkit olivat 2,70 euroa kappale ja Skoalit 4,20 euroa laakit, Grizzly jotain siitä väliltä.

Frost-purkin avasin juuri, tälläinen tyylikäs peltipakkaus kyseessä.

Tuoksu on jäätävä, hiukan tulee joku Vicks tai vastaava väkevä kurkkupastilli mieleen. Pussit ovat pidempiä ja kapeampia kuin ruotsalaiset.

Pussi alkoi heti 10 sekunnin jälkeen "polttamaan" huulessa, samaa ei ole tapahtunut ruotsalaisnuuskilla vuosiin. Nikotiinin määrästä on vaikea sanoa, tuntuu ehdottomasti vahvemmalta kuin ruotsalaismerkit.

Jos näitä vaan jostain löydätte, niin ostakaa ihmeessä. Hyvää vaihtelua ainakin.
 
Tuoksu on jäätävä, hiukan tulee joku Vicks tai vastaava väkevä kurkkupastilli mieleen. Pussit ovat pidempiä ja kapeampia kuin ruotsalaiset.

Pussi alkoi heti 10 sekunnin jälkeen "polttamaan" huulessa, samaa ei ole tapahtunut ruotsalaisnuuskilla vuosiin. Nikotiinin määrästä on vaikea sanoa, tuntuu ehdottomasti vahvemmalta kuin ruotsalaismerkit.

Jaa a, ite käyttänyt nuuskaa kohta kymmenisen vuotta ja kirvelyä ei ole tapahtunut vuosikausiin perus merkkien kohalla. Ainut poikkeus juurikin nuo menthol -nuuskat esimerkiksi Offroad. Tuskin tuossakaan muu kuin juurikin tuo methol aiheuttaa mukavan kutinan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kysymys kemisteille tuohon omatekoiseen nuuskaan liittyen.

Tarkoitushan on ruokasoodan paistamisella saada natriumbikarbonaatti muutettua natriumkarbonaatiksi.

Meinasin että jos kuumennan kerralla koko purkillisen ruokasoodaa niin sittenhän mulla olisi valmiina purkillinen natriumkarbonaattia eikä tarvisi joka valmistuskerralla erikseen tuota kuumennusta tehdä?

2x NaHCO3 -> kuumennus -> Na2CO3 + H20 + CO2.

Kuinka pysyvä olomuoto tuo Na2CO3 on? Onko mahdollista että se ajan kanssa imee esim. ilmasta vettä itseensä ja muuttuu takaisin ruokasoodaksi?

Ja toiseksi, käsittääkseni natriumkarbonaatti puolestaan hajoaa kuumennettaessa natriumoksidiksi ja hiilidioksidiksi.

Na2CO3 -> kuumennus -> Na2O + CO2.

Onko mahdollista että kun alan paistamaan ruokasoodaa niin saankin karbonaatin sijasta tulokseksi natriumoksidia ja miten tämä oksidi taas toimii sitten nuuskassa?

Vai onko paistamisen tuloksena aina tuota natriumoksidia ja kun se sekoitetaan veteen, se muuttuu karbonaatiksi ja tekee nuuskasta emäksisen?

Ajatus oli että helpottaisin tuota nuuskan tekemistä siten että paistaisin kerralla ison määrän ruokasoodaa niin sen jälkeen en uunia tarvitsisi lainkaan. Pistäisin vain tupakkamassin kuivumaan jonnekin avonaisena ja kunhan se on kuivaa niin tekisin vain sen vesilitkun valmiiksi ja jauhaisin purut. Tulisi nopeasti aina pari kolme purkkia valmista nuuskaa tarvitsematta tuuskata uunin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Jaa a, ite käyttänyt nuuskaa kohta kymmenisen vuotta ja kirvelyä ei ole tapahtunut vuosikausiin perus merkkien kohalla. Ainut poikkeus juurikin nuo menthol -nuuskat esimerkiksi Offroad. Tuskin tuossakaan muu kuin juurikin tuo methol aiheuttaa mukavan kutinan.

Itsellä kans nuuskallista elämää takana kohta kymmenen vuotta. Ainoa pussi joka potkii enään on Thunder:n pussit. Varsinkin kun heittää "stereona" niin alkaa kivasti päässäkin pyörimään :). Nuo taitaa olla kovinta sorttia markkinoilla
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En osaa tuohon Porvoon Kärpän kysymykseen vastata, mutta aiheeseen liittyvä jatkokysymys. Miten muut toimitte, lämmitättekö te ruokasoodan pannulla vai uunissa ? Mulla on ollut tapana heittää sooda uuniin ja prosessin varmistamiseksi asteita noin 200 ja aikaa joku 45 minuuttia. Toiminut tuo on ainakin, aikaa toki jonkin verran menee, mutta samallahan voi valmistaa jonkun uuniruoan.
 

Jorge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs,Oranje,AIK
Itsellä kans nuuskallista elämää takana kohta kymmenen vuotta. Ainoa pussi joka potkii enään on Thunder:n pussit. Varsinkin kun heittää "stereona" niin alkaa kivasti päässäkin pyörimään :). Nuo taitaa olla kovinta sorttia markkinoilla

Itse asiassa Odens Extra Stark on vielä aavistuksen vahvempaa ainakin tietojen mukaan.. Itse olen juurikin tuohon Odens Extra Stark Licorice Strong Portioniin tykästynyt
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös