Koen kansalaisvelvollisuudeksi paljastaa oman täydellisesti toimineen reseptini. Ja tämä täysin tietoisena siitä, että tyylejä on monia ja makuasioista ei voi kiistellä, tämä vaan on yksinkertaisesti paras resepti. Mulla on pien pelko persuuksissa, että jos Görän Ettan tämän huomaa, niin johan tulee nopeasti uusi nuuskamerkki markkinoille. Ja massatuotantona.
Ostetaan 2 x maxi Smart menthol tupakkia á 60 g/pussi. Näille kavereiksi kaksi normipussia sininen LM á 30 g/pussi. Röökiä siis yhteensä 180 g.
- Ensin röökin kuivatus kunnolla. Tein sen niin, että vuorokausi tupakki leviteltynä pöydälle ”ottamaan happea”. Loppukuivatuksen tein niin, että kun uunin laitoin lämpeämään ruokasoodaa varten niin nämä purut levylle leivinpaperin päälle ja pois suhteellisen nopeasti eli mun vanhassa uunissa noin 5 minuuttia ja lämpötila oli varmaan juuri noussut johonkin 100 C.
- Soodaa kukkura teelusikallinen eli suunnilleen sen verran kun teelusikassaa pysyy. Sooda palaan alumiinifoliota, jossa sitä on helppo käsitellä ja joka on helppo laittaa esim. tyhjän levyn päälle uuniin. Ja tämä luomus sitten uuniin 200C yli 30 min eli kolme varttia :)
- Soodan paistelun aikana erittäin kuiva tupakki silppuriin ja höylätään niin kauan, että purusta tulee pölyä.
- Kun sooda on valmis, se heitetään pölyn sekaan ja sekoitellaan mielellään isossa astiassa. Sitten vielä tuo tupakkajauho+sooda sekoitus uudelleen silppuriin ja lopullinen sekoitus, ei vaadi kuin hetken.
Tämän jälkeen erittäin kuumaa vettä otin noin 2 dl ja sinne taas reilu teelusikka suolaa. Sekoitus niin, että suola liukenee veteen ja sitten hifistely. Nuuska taas isoon astiaan ja suolanesteen levitys sumuttimella. Nuuskaa käännellään hellästi ja taas sumutellaan. Tuohon määrään käytin itse suolaliuksesta ehkä 1,5 dl ja jätin nuuskan ”puolikuivaksi”.
On perkele yhtä hyvää kuin joulukinkku. Heti lämpimänä on erittäin jees eli ihan kuin sika on uunista otettuna. Ja annas olla kun aines jäähtyy, on vähintään yhtä hyvää. Oikeastaan tuntuu, että vain ruisleivän päällä normaali joulukinkku pieksee mun nuuskan. Ja siinäkin niukasti.