Ensimmäisen kappaleeseen: en minä tiedä, en polta. Mutta en halua että minun tietoni tai tietämättömyyteni määrittää asiassa mitään, annan muiden ihmisten päättää. Minusta on niin että jos kyseenalaistetaan tupakoinnin oikeutus tai järkevyys, silloin on kyseenalaistettava myös vaikkapa alkoholin ja epäterveellisen, lihottavan ruuan oikeutus ja järkevyys. Ja samaan aikaan kaikki kannabiksen vapauttamista käsiteltävä on myöskin kyseenalaistettava. Minä en ole se joka haluaa tehdä noita rajoituksia enkä arvele ihmisten tekoja. Päättäkööt itse, aivan varmasti pystyvät siihen ilman minua.
Tunnen monia tupakoitsijoita jotka eivät ainakaan ole kertoneet katuneensa aloittamistaan taikka tupakointiaan. En tiedä mitä he ajattelevat oman päänsä sisällä. Pointtini on myös se että viimeisen 20 vuoden aikana tuota tupakoitsijaporukkaa on lyöty kuin vierasta sikaa. Jos joku haluaa tupakoida niin ei se ole minulta pois, haluaisin että heillä olisi oikeus tupakointiin kohtuullisella hinnalla. Minkä muun myytävän tuotteen hinta on noussut verokorotusten takia samoissa määrin kuin tupakan? Eikö tähän jatkuvaan hinnankorotukseen voisi saada edes jotakin tolkkua?
Siirsin keskustelumme toiseen ketjuun, koska aletaan olla hallituksen tekemisistä hiukan sivuraiteilla.
Minusta siis (tupakoitsijana) tupakointi on älytöntä puuhaa, joka voi olla kivaa ensimmäiset 5 - 10 vuotta. Reilut parikymmentä vuotta tupakkapaikoilla viettäneenä oma kokemukseni on kuitenkin, että varsinkin päälle kolmekymppisen porukan keskuudessa yleisin puheenaihe on lopettaminen, sen yritys tai epäonnistuminen. Röökaaminen on nykyään sosiaalisesti epähyväksyttävää ja mielestäni se sosiaalinen paine on hyvästä, sillä mitä useampi jättää aloittamasta, sen parempi sekä kyseiselle henkilölle sekä kansanterveydelle. Tämä kaikki siis täysin subjektiivisena näkemyksenä.
Alkuperäinen pointti, josta argumentointimme lähti liikkelle oli, että mielestäni tupakointi ei tarvitse puolestapuhujia tai oikeuksien ajajia. Tupakka on äärimmäisen koukuttava aine, jota valtaosa pitkäaikaisista tupakoitsijoista käyttää siksi, että lopettaminen aiheuttaa hyvin vittumaiset vieroitusoireet. Mielestäni se on meidän kaikkien tupakoitsijoiden oma risti kannettavaksi ja toivon, että mahdollisimman moni meistä onnistuu sen lopettamisessa, olivat motivaatiot sitten taloudelliset, terveydelliset tai mitä vaan. Miksi tupakan hinnan vuoksi ei ole osoitettu mieltä Arkadianmäellä, siinä missä bensan tai sähkön hinnan vuoksi ollaan? Koska valtaosa tupakoitsijoista tiedostaa sen, että polttaminen on aika daijua puuhaa ja alkujaan omaa syytä.
En ole tupakoinnin täyskiellon kannalla ja itse asiassa kannatan myös kannabiksen käytön laillistamista, vaikka itse sitä on tullut käytettyä viimeksi +10 vuotta sitten, enkä ole Alkoon juoksemassa silloinkaan kun se tullaan joskus vapauttamaan. Pointtini on, että se on jokaisen oma valinta, aloittaako jonkun tietyn päihteen käytön ja yksilönvapauksien rinnalla tulee myös velvollisuuksia, eli en ymmärrä valitusta siitä, että ko. päihteen käyttö maksaa liikaa ja sitä pitäisi saada halvemmaksi.