<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE>
<BR>2001-02-03 14:46, The Original Jags kirjoitti:
<BR>
<BR>Kuunnelkaapa kaikki te höynäytetyt!
<BR>
<BR>Kanadalainen kiekko on sairasta. Olen tullut siihen lopputulokseen seuratessani kv. kiekkoilua n. 15 vuoden ajan.
<BR>
<BR>Olen nyt 22 vuotias. Aloin seurata kiekkoa aktiivisesti joskus 6-7 vuotiaana. Uskokaa tai älkää, niin pienenä minäkin kannatin Kanadaa arvokisoissa. Mutta kun ikää alkoi tulla lisää, huomasin että jotain on vialla. Huomasin, että Kanadan tyylissä pelata oli jotain mikä suoraan sanoen inhotti minua. Muutos tapahtui hitaasti, mutta vähän kerrallaan aloin ymmärtää mistä kanadalaisessa kiekossa on kysymys.
<BR>
<BR>Samalla kun kanadalainen tyyli alkoi tuntua entistä vastenmielisemmältä, huomasin että venäläinen tapa pelata kiekkoa muodosti tämän tyylin vastakohdan. Se alkoi kiehtoa minua. Aloin ymmärtää, että venäläiset olivat oivaltaneet oikein pelin idean, sen oikean luonteen. He pelasivat jääkiekkoa siten kuin minä pelin ymmärrän ja hahmotan.
<BR>
<BR>Varsinaisen läpilyöntinsä sydämeeni venäläinen jääkiekko teki Albertvillen olympiakisoissa 1992. Rakastuin! Se joukkue pelasi juuri sillä tavalla, kun minun mielestäni jääkiekkoa pitää pelata. Nauhoitin kaikki IVY:n joukkueen pelaamat ottelut siinä turnauksessa. Joukkue teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Siinä heijastui kaikki jääkiekon kaikki hyvät, oikeat ja jalot ominaisuudet.
<BR>
<BR>Aloin lukea entistä enemmän venäläiseen jääkiekkoon liittyvää kirjallisuutta. Tilasin N:liiton pelaamia kiekkopelejä vuosikymmenien takaa. Minusta oli tullut venäläisen kiekon suurin kannattaja. Kun venäläinen huippujoukkue pelaa jääkiekkoa, on kyseessä jotain muutakin kuin pelkkää urheilua. Siitä löytyy myös sellaista esteettistä nautintoa, jollaista en löydä minkään muun maan pelistä ehkä Tshekkiä lukuunottamatta.
<BR>
<BR>Samalla kun ymmärsin venäläisen tavan pelata jääkiekkoa olevan paras mahdollinen, huomasin kanadalaisen tavan vilpillisyyden, inhottavuuden ja suoranaisen pahuuden. Huomasin vilpillisen tuomaritoiminnan eri turnauksissa, joissa taidoiltaan ylivertaiset venäläiset yritettiin saada häviämään. Huomasin kanadalaisen kiekkoilijan täysin paatuneen, väkivaltaisen ja kanssapelaajan terveydestä piittaamattoman luonteen, joka entisestään lisäsi inhoani Kanadan kiekkoilua kohtaan. Huomasin, että tämä tapa pelata oli kaikkea sitä mitä jääkiekon ei pitäisi olla.
<BR>
<BR>Olen järkevä kaveri ja tein tarvittavan johtopäätökset nopeasti. En enää koskaan voisi kannattaa kanadalaista jääkiekkojoukketta, koska se sotii avoimesti kaikkea sitä vastaan mitä pidän hyvänä ja oikeana. Katselin vasta N:liiton ja Kanadan välisen ottelun 1982 MM-kisoista. Slava Fetisov teki maalin N:liitolle, jonka jälkeen Craig Hartsburg kävi lyömässä mailalla Sergei Shepeleviä kaulaan. En enää pystynyt jatkamaan pelin katsomista. Inhon tunne valui kurkustani alas.
<BR>
<BR>Vankka mielipiteeni on, että henkilö joka ihannoi kanadalaista jääkiekkoa ei ole täysin \"kondiksessa\". Tällainen henkilö ei voi olla oikea kiekkofani, vaan hänen kieroutunut ajatusmaailmansa saa virikkeitä Kanadan esittämästä sikapelistä ja ruokkii hänen omia sairaita fantasioitaan. Täten kehottaisen tällaisia ihmisiä mitä pikimmin hakeutumaan hoitoon, tai mieluummin ottamaan Raamatun ja lukemaan Jumalan Sanaa. Parannus on aina mahdollinen.
<BR>
<BR>Joka tapauksessa venäläinen (N:liittolainen) pelityyli edustaa minulle sitä ainoaa josta voin täysin nauttia. Mixun esittämä väite että olen maanpetturi kuvaa hyvin suomalaisten tapaa suhtautua yleensä kaikkeen vänäläiseen. En voisi vähemmän välittää jostakin 60 vuotta sitten soditusta sodasta. Olen toki kiitollinen veteraaneille jotka siellä olivat, mutta turha vihanpito ei hyödytä ketään. Stalin on kuollut jo aikoja sitten.
<BR>
<BR>Onneksi Suomesta löytyy lisäkseni muitakin venäläisen jääkiekon ystäviä, joiden kanssa on mukava vaihtaa mielipiteitä. Olen huomannut, että venäläisen kiekon ystävät edustavat lähes poikkeuksetta älykkäintä ihmistyyppiä lätkäfanien keskuudessa. Venäläinen kiekkoilu miellyttää älykästä ihmistä, kun taas primitiivinen, vilpillinen ja väkivaltainen kanadalainen kiekkoilu vetoaa hieman eri ihmistyyppiin. Tähän johtopäätökseen olen tullut.
<BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->
<BR>
<BR>Olet kyllä aika erikoinen mies, jags. Olet ensiksi kannattanut kanadalaista kiekkoa ja sen jälkeen tullut \"uskoon\" ja alkanut kannattaa venäläistä kiekkoa. Täytyy sanoa etten ole koskaan tavannut toista kaltaistasi.
<BR>
<BR>Koita nyt nähdä joskus hyvät puolet Pohjois-Amerikan kiekostakin, niitä varmasti on ainakin muutama. Vai etkö vain halua nähdä niitä? Jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa todennäköiseltä.
<BR>
<BR>Miten voit sanoa ettei kanadalaisesta kiekosta pitävä ihminen ole oikea kiekkofani!? Tuota ei voi ymmärtää. Itse pidän myös heidän tyylistään pelata kiekkoa. Pidän myös itseäni kovan luokan kiekkomiehenä. Olenko siis ymmärtänyt kaiken väärin ja seurannut Peliä täysin turhaan kymmenen vuotta elämästäni, olen nyt 19 vuotias. En ymmärrä ajatusmaailmaasi ollenkaan.
<BR>
<BR>Kun luin tekstiäsi oli sellainen olo kuin olisi ollut kuuntelemassa jotakin ryssä-propagandaa jossakin isossa hallissa, missä ei ole muita kuin sinun kaltaisiasi friikkejä.
<BR>
<BR>On aivan pakko ottaa tekstisi talteen levykkeelle, en ole koskaan ennen lukenut mitään vastaavaa.
<BR>
<BR>PS. Älä ota liian vakavasti, ihmiset ovat erilaisia. Onneksi.
<BR>
<BR>