Mainos

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 970 217
  • 5 153

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niinpäs onkin, kiitos.
Edit: Selvennys olikin jo edellisellä sivulla.

---

Kiinnostaa kyllä kovasti, millainen lätkä tuolta pulpahtaa pihalle, vaikken erityisen kiinnostunut enää ole tabeista ollutkaan omaan käyttööni. Eihän sitä tietysti tiedä, vaikka joululahjaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
"and we're going to re-invigorate the market."

Mä oon kuullut (ainakin aiemmin) luotettavalta taholta, että TabCo ei ole Nokia. Yllätyn, jos näin kuitenkin on, mutta pianhan sen näkee.
Asia on pysynyt salaisuutena tähän asti koko maailmassa. Tai siis siten, että yhtään uskottavaa huhua ei ole mistään tullut siitä, mikä valmistaja olisi kyseessä tai ei olisi kyseessä. Mutta sinulla olisi se paras tieto koko maailmassa?
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hassua mutta totta. Suurin yksittäinen syy miksi epäilen ettei Nokia ole taustalla vihjeiden osuvuudesta huolimatta on se etten usko Nokian kykenevän moiseen.

Toisaalta, vuoden vaihteessa on palkattu uusi markkinointijohtaja (jenkkimimmi jolla paljon jenkkityyppisestä markkinoinnista kokemusta) voisi ehkä yllättää.

Njääh. Nokiahan nimenomaan nettipuolella / vähemmän virallisissa kamppiksissaan on tehnyt jo vuosien ajan paljon enemmän Tabcon kaltaisia juttuja kuin muut. Koko ajanhan siellä on kaiken maailman skabaa ja ihmetystä menossa. Tälläkin hetkellä esim. N9seconds on sellainen kamppis joita muut eivät oikeastaan edes tee. Ja N900:n kanssa käytettiin esim. tälläistä häröilyä.

Nazimodeille tiedoksi: linkki vie Youtubeen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olipa fantastinen tuo Kauppalehden uutinen. Tuostahan saa kuvan, että Nokia dumppasi Wieden&Kennedyn koska ei enää tarvitse mainostoimistoa.

Kuitenkin Markkinointi&Mainonta lehden mukaan:

"Wieden+Kennedy sai kenkää sen jälkeen, kun lontoolainen Inferno-toimisto sai 80 miljoonan punnan eli noin 92 miljoonan euron brändikampanjan hoidettavakseen kesäkuussa. Lisäksi Fallon-toimisto sai 80 miljoonan punnan maailmanlaajuisen matkapuhelinkampanjan...Nokian uudelleenjärjestäytymisen tuloksena syntyi kaksi uutta liiketoiminta-aluetta: älylaitteet sekä matkapuhelimet. Mainostoimistokumppanuudet menivät uusiksi järjestelyn mukana."

Marmain juttu taas perustuu tähän Campaignin uutiseen jossa on kommentit mukana
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Asia on pysynyt salaisuutena tähän asti koko maailmassa. Tai siis siten, että yhtään uskottavaa huhua ei ole mistään tullut siitä, mikä valmistaja olisi kyseessä tai ei olisi kyseessä. Mutta sinulla olisi se paras tieto koko maailmassa?

Jos firma x ajaa alas kokonaisen alustan ja karkoittaa sen parhaat tekijät, saattaa niistä jokunen tietää jotain entisen firmansa suunnitelmista. Vaikka onkin "salaisuus koko maailmassa". Mut jokainen uskoo ketä haluaa.

Ei sillä, en mäkään tiedä mikä TabCo on, mutta uskon tietäväni mikä se ei ole. Arvailu on kuiteniin kivaa, jatketaan siis sitä!
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nokiaa on nyt sitten 4000 eurolla ja se on osakesalkustani 15 prossaa. Keskiostohinta on 7,07. Mahtaakon ikuna tulla takas ? No nyt laitetaan osakesalkku säppiin ja kurkataan uudestaan 10 vuoden päästä.

Tein tossa Nokiassa sen klassisen jutun, että ostin koko ajan laskeviin kursseihin. Tuolta alta kympistä lähettiin. No aika usein tämmöset menee vituiksi, mutta jääpä nähtäväksi. Toivotaan toki, että firma vielä tuolta suosta nousee.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt täytyy sanoa, etten ymmärrä Nokian viimeisimpiä päätöksiä kyllä ollenkaan. Se on vielä ihan ok, että MeeGo-puhelinta ei haluta tuoda jenkeissä markkinoille, sillä siellä ko. käyttikselle/ekosysteemille ei yksinkertaisesti ole markkinoita. WP7:lla on kuitenkin vielä mahdollisuus onnistua rapakon takana, joten keskittyminen on ihan ok.

Mutta miksi N9:iä ei olla tuomassa markkinoille esimerkiksi Briteissä? Ei voi käsittää.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mutta miksi N9:iä ei olla tuomassa markkinoille esimerkiksi Briteissä? Ei voi käsittää.
En keksi tuolle mitään muuta syytä kuin Microsoft-sopimuksen sisältö, jossa määritellään hyvin tarkasti kilpailevan tuoteportfolion tappaminen, koska puhelin söisi WP-markkinaa, jolle on lähes samanaikaisesti tulossa ensimmäiset tuotteet Nokialta. Mainosmielessä N9lle annettiin kuitenkin julkaisulupa. Tämä kaikki on omaa oletustani.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Strategy Analytics: Apple Becomes World's Number One Smartphone Vendor in Q2 2011 | Business Wire
Nokia putosi sijalle 3 älypuhelinkaupassa Q2 2011, tietolähteenä Strategy Analytics. Vertailu on tehty tietysti kappalemääräisestä myynnistä, ei liikevaihdosta tai liikevoitosta.
Gartner ei ole sinun tai Strategy Analyticsin kanssa samaa mieltä:

Research in Motion Ltd - Gartner: Nokia Holds On To Smartphone Market Leadership In 2nd Quarter


Heidän mukaansa Nokia oli Q2 suurin älypuhelimien myyjä. Ja vertailu on tietysti kappalemääräisestä myynnistä, ei liikevaihdosta tai liikevoitosta.

Ensimmäistä kertaa muuten näen analyysin, jossa on otettu huomioon Q2 kiinan varastojen purkujen vaikutukset. Lähes kaikki anaalit tähän mennessä ovat lukeneet sokeasti osareita, joissa Q2 määrät ovat vääristyneet pienemmiksi ja Q1 suuremmiksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mulla on nyt ollut Betalabsin Bubbles käytössä viikon verran työluurissa ja varsin näppärä softa tuokin on, mutta perinteiseen Nokia-tyyliin tuotakin pantataan betana ja beta-status on tainnut kestää jo vuoden. Kaitpa sitten Symbianin tappaminen tavallaan pysäytti noitten omien pikkusoftien kehityksen.

Noin tulevaisuutta ajatellen vähän huolestuttaa, että jos softakehitys menee täysin MS:lle niin onko Nokia tosiaan tekemässä yhtään mitään omaa vastaisuudessakaan?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Gartner ei ole sinun tai Strategy Analyticsin kanssa samaa mieltä:

Research in Motion Ltd - Gartner: Nokia Holds On To Smartphone Market Leadership In 2nd Quarter


Heidän mukaansa Nokia oli Q2 suurin älypuhelimien myyjä. Ja vertailu on tietysti kappalemääräisestä myynnistä, ei liikevaihdosta tai liikevoitosta.

Ensimmäistä kertaa muuten näen analyysin, jossa on otettu huomioon Q2 kiinan varastojen purkujen vaikutukset. Lähes kaikki anaalit tähän mennessä ovat lukeneet sokeasti osareita, joissa Q2 määrät ovat vääristyneet pienemmiksi ja Q1 suuremmiksi.

Tuossa toimittaja Grundbergin jutussa menee välillä iloisesti sekaisin älypuhelimet ja kaikki puhelimet. Jos Nokia olisi myynyt 97,87 miljoonaa älypuhelinta, niin siellä heiteltäisiin voltteja onnesta vieläkin, eikä vaihdettaisi Symbiania ikinä WP7-käyttöjärjestelmään. Nokia myi oman ilmoituksen mukaan 16,7 miljoonaa älypuhelinta Q2 2011 ja koko älypuhelinmarkkina oli 106-110 miljoonaa puhelinta, eri tietolähteissä. Oliko Nokia kakkonen vai kolmonen vuoden toisella neljänneksellä vaihtelee sen mukaan lasketaanko Samsungin myyntiin mukaan Galaxy Tabit ja oem-myynti esim. Google-nimisiin laitteisiin vai ainoastaan Samsungin omalla nimellä myymät älypuhelimet. Jos lukee ketjua, niin olen jo aikaisemmin kirjoittanut viestin (30.7.2011 klo 8.53), jossa totesin, että Nokia saattoi myydä myös toiseksi eniten kappalemääräisesti älypuhelimia Q2 2011. Lukekaa aikaisempia viestejä, kiitos.

PS. Tuo varastoilla korjailtu kappalemääräinen myynti on loputon suo, koska sitten pitäisi korjata myös Q1 2011 myynnit Q4 2010 varastojen muutoksilla jne.
 
Viimeksi muokattu:

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Gartner Says Sales of Mobile Devices in Second Quarter of 2011 Grew 16.5 Percent Year-on-Year; Smartphone Sales Grew 74 Percent
Täällä on tämä alkuperäinen Gartner-tutkimusyhtiön selvitys, jonka mukaan Nokian älypuhelimia myytiin eniten maailmassa Q2 2011, jos lasketaan mukaan varastojen muutokset. Nokia oli siis sittenkin #1 älypuhelinten kappalemääräisessä myynnissä, onnitteluni. Nyt on 3 eri tietoa, joiden mukaan Nokia oli kolmas, toinen ja ensimmäinen. Hassua.

Oma kiinnostus on jo siirtynyt siihen paljonko eri yhtiöt ja käyttöjärjestelmät myyvät loppuvuoden 2011 aikana, kun eletään jo elokuuta ja kolmas vuosineljännes pian puolivälissä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Gartner Says Sales of Mobile Devices in Second Quarter of 2011 Grew 16.5 Percent Year-on-Year; Smartphone Sales Grew 74 Percent
Täällä on tämä alkuperäinen Gartner-tutkimusyhtiön selvitys, jonka mukaan Nokian älypuhelimia myytiin eniten maailmassa Q2 2011, jos lasketaan mukaan varastojen muutokset. Nokia oli siis sittenkin #1 älypuhelinten kappalemääräisessä myynnissä, onnitteluni. Nyt on 3 eri tietoa, joiden mukaan Nokia oli kolmas, toinen ja ensimmäinen. Hassua.

Oma kiinnostus on jo siirtynyt siihen paljonko eri yhtiöt ja käyttöjärjestelmät myyvät loppuvuoden 2011 aikana, kun eletään jo elokuuta ja kolmas vuosineljännes pian puolivälissä.
Ei luoja. Mielipiteesi muuttuu tässä päivän aikana ylösalaisin, kun luet saman uutisen eri lähteestä.

Varastojen muutosten laskeminenkin on muuttunut loputtomasta suosta ihan järkeväksi toiminnaksi.

Mielen muuttiminenkin on ihan normaalia. Ensin puolustetaan omaa kantaa vahvasti, tässä tapauksessa alkuvuoden myyntiä. Kun se ei olekaan kovin vahvalla pohjalla, siirrytään täysin eri asiaa miettimään. Ja voit olla huoleti, Nokian symbian ei ole myydyin älypuhelin loppuvuonna. Mutta huvittavaa on se, että saman uutisen uudelleen luettuasi muutut tuuliviiriksi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mutta huvittavaa on se, että saman uutisen uudelleen luettuasi muutut tuuliviiriksi.

"So what".

Kun näkee oikean ja kunnollisen linkin, niin on pakko tarkistaa omaa mielipidettään. Typerä on se, joka ei kykene muuttamaan faktojen edessä tarvittaessa mieltään.

Nokia oli ykkönen Gartnerin tavalla laskea kännykkämyynti, kakkonen jonkun muun tavalla (jota en muista) ja todennäköisesti kolmas, jos katsotaan yhtiöiden omia osavuosikatsauksia, joista Samsungin oli melko sekava. Tämähän on ihan selkeää, että eri tietolähteiden tiedot poikkeavat toisistaan melko paljon ja kilpailu kärkipaikasta on aika tasaista. Tulkinnoille jää tilaa, kun myyntiä verrataan eri tavoin eri tutkimusyhtiöissä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"So what".

Kun näkee oikean ja kunnollisen linkin, niin on pakko tarkistaa omaa mielipidettään. Typerä on se, joka ei kykene muuttamaan faktojen edessä tarvittaessa mieltään.

Myyrältä kyllä aika heikko haku tuuliviireilyyn. Tuuliviireilyähän olisi se, että faktat pysyy muuttumattomana, mutta mielipide muuttuu jostain muusta syystä(kts. Seppo Kääriäinen).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Myyrältä kyllä aika heikko haku tuuliviireilyyn. Tuuliviireilyähän olisi se, että faktat pysyy muuttumattomana, mutta mielipide muuttuu jostain muusta syystä(kts. Seppo Kääriäinen).
Heikko haku miten? Sama Gartnerin uutinen vain eri sivustoilta. Lisäksi se oli jo eilen aamulla ihan yleisest luettavissa noin miljoonassa eri paikassa ja laitoin vain yhden linkin monesta mahdollisesta.

Faktat eivät muuttuneet päivän aikana mihinkään suuntaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
"Nokia sold a total of 97.87 million smartphones in the second quarter compared with 111.47 million units a year earlier".

Täytyy myöntää, että paljon tämän pidemmälle en viitsinyt eilen aamulla Myyrän linkkiä lukea, kun ajattelin silloin sen olevan kehno trolliyritys. Oikea älypuhelinmarkkinan kokonaismyynti oli n. 106-110 miljoonaa kpl.

Aamun HS:n paperiversio lehden B7-sivulla selittää erilaisia laskutapoja myynnille. Lehden mukaan on eri asia, kun vertaillaan kauppiaille myytyjä ja loppuasiakkaille myytyjen kännyköiden määrää ja sillä selittyy erilaiset numerot. Nokia oli ykkönen, kakkonen tai kolmonen älypuhelinten myyntimäärissä, Q2 2011, kun laskutavat ovat eri tutkimusyhtiöillä erilaiset. Toistetaan tämä nyt vielä kerran ja samalla viimeisen kerran tämä sama asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös