Nokia myi n. 100 miljoonaa älypuhelinta v. 2010 ja jos Elop uskoo, että Symbian-puhelimia myydään vielä yhteensä n. 150 miljoonaa kappaletta ja uskon, että älypuhelinmarkkina jatkaa kasvuaan myös 2011. Tämä on ihan ala-asteen laskentoa, että Symbian-puhelimia ei pahemmin myydä enää joulumarkkinoilla 2012 kuin poistomyynnissä ale-koreissa, joten minusta Symbian on jo saattohoidossa, ei vielä kuollut käyttis, mutta en maksaisi tänään enää esim. N8:sta yli 400 euroa, jos suunnittelisin jossain mielenhäiriössä nyt N8:n hankintaa.
Ihan btw. Oli mutten pakko hipelöidä ja kokeilla jo myynnissä olevia W7-puhelimia ja kävin äsken Ruoholahdessa, Helsingissä, verkkokauppa.com-liikkeessä katsastamassa myymälän tarjonnan. Leikin vähän aikaa Samsungin, LG:n ja HTC:n puhelimilla, joista oli toimivat näytekappaleet hyllyssä. Tilanne muuttui camp-huumoriksi, kun paikalle saapui toinen n. vajaat viisikymppinen mies myös tutkimaan W7-puhelimia. Myyjä esitteli puhelimia meille kahdelle ja toinen ostaja päätti ostaa lopulta HTC7-Trophy puhelimen, joka maksaa n. 530 euroa. Puhelimen ostaja kertoi olevansa Nokialla töissä ja hänen Nokia-pomonsa oli lähettänyt hänet ostamaan yhden W7-puhelimen työpaikallle, että saavat kokeilla sen käyttöä jo tänään. Itse tyydyin vain W7-puhelimen kokeilemiseen. Nokialainen kertoi minulle, että heillä on vahva usko siihen, että Nokian W7-puhelimia on myynnissä jo loppuvuoden 2011 aikana, koska W7 on valmis käyttöjärjestelmä, ei mikään MeeGo, josta ei tiedä, koska sen tuotteet saadaan oikeasti myyntiin massamarkkinoille, jos niitä koskaan sinne edes suunnitellaan.
Saa nähdä. Itse pidin W7-puhelimien käyttökokemusta parempana kuin nykyisten nokialaisten, vaikka aluksi oudoksutti neliönmuotoiset ruudut kosketusnäytössä, joita pitää painaa, että pääsee eteenpäin. Käyttäminen vaikutti kuitenkin sutjakkaalta. Ei ollut mitään Symbian-tyylisiä odotusaikoja, ainakin ensituntuma oli tällainen, eikä valikkoviidakkoa, josta tuurilla löydät haluamasi.
Iso kysymys on minusta nyt Q1, Q2 ja Q3 v. 2011. että kuka haluaa lähellekään nykyhintoja ostaa enää Nokian Symbian-puhelimia. En minä ainakaan ostaisi niitä enää paljon yli 300 euron, en edes N8-puhelinta. E7:sta saattasin nyt maksaa n. 400 euroa, jos olisi pakko saada se puhelin omaksi.