Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 949 624
  • 5 138

lihaani

Jäsen
Miten muuten N9:llä sujuu tekstiviestin kirjoittaminen. Vaivalloisesti, epäilen, kuten myös iPhonella, esim. liikkuvassa autossa. Kommentteka perusominaisuuksien toimimiseen, kuten puhuminen ja tekstiviestit, kiitos vai onko teilläkin tavallinen puhelin mukana niitä varten.

Myöntää täytyy, että teksin tuottamisessa edellinen luurini N97 oli mekaanisine näppäimineen parempi kuin N9. Mutta ei tämä virtuaalinäppiskään mikään pohjanoteeraus ole. Painalluksesta tulee tärinäpalaute ja näppiksen layout on kohtuullisen väljä. Jos autossa tekstareiden lähettäminen on kynnyskysymys, niin silloin N9 ei ole oikea puhelin. Kaikissa muissa tapauksissa kyllä.

Ja siitä kuuluvuudesta. Saimaan saaristossa seikkailtuani aivan yhtä hyvä kuin mummojen möllykkänokioissa eli eli sitä tasoa, johon Apple ja Samsung eivät pääse koskaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei tuo tekstiviestin kirjoittaminen puhelimen ostoa sentään ratkaise, mutta kannattaa muistaa yhtenä tekijänä, kun investoi älypuhelimeen. Esim. Iso-Britanniassa ovat Blackberryt erittäin suosittuja nuorisopuhelimia, kun niissä on qwerty. Nokia myi muuten tupla-sim puhelimia q3 2011 enemmän kuin älypuhelimia. Pitää ajatella mitä ihmiset haluavat puhelimillaan tehdä ja edulliset liittymät useilta operaattoreilta ja qwerty viestimiseen ovat kaksi varmaa myyntivalttia, jotka puuttuvat uusista hienommista älypuhelimista, Nokialta, Applelta ja Android-leiristä. E7 odottaa korvaajaansa, ihan selkeästi, Nokian osalta. Onko se WP Ace-puhelin ja koska tulee myyntiin. Saattaisi kiinnostaa, jos se on muuten ok. Englannista pystyy ennakkovaraamaan 800 Lumia-puhelinta ja tilaamaan sen Suomeen, jo nyt.

Ensin puhelin kasataan Salossa, lähetetään verkkokauppaan Englantiin ja sieltä tilataan Suomeen. Näin ei pitäisi joutua asiakkaan tekemään suomalaispuhelimen kanssa.
http://www.clove.co.uk/smartphones/nokia
Tuolta saa ja muualtakin.
 
Viimeksi muokattu:

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ymmärrän kyllä, että ottaa koville kun markkinoilla on laite jota hehkutetaan engadgetista gizmodoon eikä se ole applol. Helpotus on kuitenkin ihan käden ulottuvilla, sano perässäni: "Nokian N9 on erinomainen laite ja monella tavalla parempi älypuhelin kuin iphone". Noin, ei ollut vaikeaa, nyt kaikki ovat tyytyväisiä.
Ei ole vaikeaa. Taisin jo tämän väännön aloittaneessa viestissäni todeta, että Meego on varmasti hyvä käyttöjärjestelmä, mutta ihmettelin sitä, mikä siitä tekee niin paljon paremman, että se on valovuosia (monikossa vieläpä) edellä iOS:ia ja Androidia.

Vastaukseksi sain, että iPhonen ikonimatriisi on askeettinen ja paska ja käytettävyydeltään lähinnä kaamea. Kun sitten huomautin, että Meegossa on koko lailla samankaltainen ikonimatriisi, niin jopa alkoi "nokialaisten" vastaisku täydellä teholla. IPhone minulla on ollut siitä asti, kun niitä alettiin Suomessa myydä, enkä ole käyttänyt Meegoa enkä sen puoleen Androidiakaan, mutta minusta näyttää, että kaikissa kolmessa jokseenkin samat ominaisuudet hieman eri tavoin toteutettuna. Yksi on parempi jossain ja toinen taas jossain muussa. Minä en väitä, että iOS olisi valovuosia edellä muita enkä usko muidenkaan olevan. Mutta kun joku tuollaista väittää, niin olisi ihan kiva kuulla kunnollisia perusteita sille.

Jossain vaiheessa widgetit olivat se älyluurien tulevaisuus ja kun iPhonessa ei niitä ole, oli se tuhoontuomittu laite. Nyt kun niitä ei ole Meegossa, niin ei niillä enää olekaan merkitystä. Sen informaatiovuon voi toteuttaa eri tavoin ja tällä hetkellä minusta iOS:n ja Meegon välillä siinä ei ole ainakaan valovuosien mittaista eroa. Meegossa se toki on (ilmeisesti) hieman paremmin tehtynä.

Minä en itse asiassa edes isommin pidä siitä, että puhelin hakee koko ajan dataa netistä, kun varsinkin 3G-verkossa se kuluttaa sekä datapakettia (eli maksaa selvää rahaa, jos ei ole hankkinut rajatonta pakettia) ja kuluttaa akkua. Minulle ei ole mikään ongelma käydä tarkistamassa FB-sovelluksesta, onko sinne ilmestynyt jotain tai uutispalveluista (omassa luurissa on mm. HS, IL, IS, BBC, CNN ja Talouselämä) tuoreimpia uutisia. Ja se paikallinen sää nyt on lähinnä huvittava. Jos et satu olemaan ulkona, niin ikkunasta ulos katsomalla saa varmasti paremman käsityksen säästä kuin älyluurin näytöltä.

Trekolmestar kuvastaa hyvin sitä aivopesua mitä Apple-kultti saa aikaan. ... Trekolmestar taitaa olla Apple-palstalla googlaamassa comebackeja, ehkä huomenna kuulemma lisää.
Täällä ollaan. En ole käynyt Apple-palstalla, joten siltä osin joudun tuottamaan pettymyksen. Hassunhauskaa tämä kuitenkin on. Nokian ylivoimaisen erinomaisuuden kyseenalaistava iPhonen omistaja on ilman muuta aivopesty fanipoika. Nokian leirissä ei tietenkään ole vastaavia puusilmäisiä hölmöjä, vaan tuotteet nyt vain ovat yksinkertaisesti niin paljon edellä muita, että kritiikitön kehuminen on ihan perusteltua.

Omassa iPhone 3Gs:ssä kytkysopimus päättyy kesäkuussa. Puhelin on toistaiseksi toiminut hienosti enkä välttämättä vaihda sitä vielä tuolloin reilun puolen vuoden päästäkään uuteen. Saatan toki vaihtaa, jos muuten tuntuu siltä. Ja jos vaihdan, niin todennäköisesti uusi luurikin on Apple. Sattuneesta syystä kun tietokoneenkin on oltava Mac, niin arvostan eniten sitä, että puhelin ja kone toimivat yhdessä kuin ajatus. Ennen iPhonea sain kyllä tarpeekseni PC Suiten kanssa pelleilystä enkä todellakaan kaipaa noita aikoja.

Jos nyt oletetaan sellainen hypoteettinen tilanne, että minun olisi pakko vaihtaa muuhun älypuhelimeen, niin Meego-käyttistä pyörittävä N9 se ei ainakaan olisi. Android- tai WP-laitetta voisin harkita. Olkoonkin, että Meego on valovuosia muita edellä. Miksi minä ottaisin laitteen, jonka käyttöjärjestelmää ei enää aktiivisesti kehitetä ja joka käytännössä poistuu markkinoilta muutamassa vuodessa. Viimeistään kun puhelimen tekninen käyttöikä tulee vastaan, olisi edessä taas vaihto uuteen käyttikseen. Kaikki hankitut sovellukset olisivat hukkaan heitettyä rahaa. Ja en edes usko, että sovelluskehittäjät kovin isosti Meegoon panostavat, koska on tiedossa, että markkinat ovat häviämässä.

"Kuka tarvitsee 3G:tä kun WiFit on olemassa?"
Tai "kuka nyt mitään MMS-viestejä tarvitsee..."
Tai "Copy paste? Mihin sitä kukaan käyttäisi..."
Huvittavaa, kun nämä muinaiset, jo ajat sitten korjatut virhearviot/sammakot aina kaivetaan esille perusteina iPhonen huonoudesta. Yhtä hyvin voisi Nokialle naureskella "mihin muka puhelimessa tarvitaan kosketusnäyttöä" tai "kuka muka haluaa puhelimeensa kapasitiivisen näytön, eihän sitä voi edes käyttää lapaset kädessä" virhearvioista.

3G ja copy-paste ovat tarpeellisia ja Apple toi ne iPhoneen, kun ymmärsivät arvioineensa niiden osalta pieleen. MMS:kin tuli, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kenen mielestä MMS on oleellinen ominaisuus älypuhelimessa. Halpismalleissa, joissa ei ole nettiyhteyttä, se on varmaan ihan hyvä olla olemassa, mutta jos voi lähettää kunnollisen kuvan sähköpostin liitteenä, niin mitä iloa on MMS:stä?
 

Luikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MMS:kin tuli, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kenen mielestä MMS on oleellinen ominaisuus älypuhelimessa. Halpismalleissa, joissa ei ole nettiyhteyttä, se on varmaan ihan hyvä olla olemassa, mutta jos voi lähettää kunnollisen kuvan sähköpostin liitteenä, niin mitä iloa on MMS:stä?

Käykö sinulle vastaukseksi se, että suurimmalla osalla ihmisistä on edelleen halpismalli, ilman sähköpostimahdollisuuksia? Tuosta syystä MMS on minun mielestäni aika hiton oleellinen ominaisuus älypuhelimessakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
MMS:kin tuli, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kenen mielestä MMS on oleellinen ominaisuus älypuhelimessa. Halpismalleissa, joissa ei ole nettiyhteyttä, se on varmaan ihan hyvä olla olemassa, mutta jos voi lähettää kunnollisen kuvan sähköpostin liitteenä, niin mitä iloa on MMS:stä?
No kyllä minä lähetän ainakin jos en päivittäin, niin ainakin viikottain MMS:iä. Älypuhelimesta toiseen. Ihan yhtä hyvin voisi kysyä, kuka tarvitsee enää SMS:iä, kun voi lähettää sähköpostia? Annan ilmaisen vinkin: SMS/MMS tavoittaa vastaanottajan about heti. Email avataan sitten joskus jossain. Minä en ainakaan halua olla sähköpostin armoilla 24/7. Synkkaan meilit luuriin kun huvittaa, tai olen oikeasti kiinnostunut, olenko saanut vastauksen johonkin tärkeään asiaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Annan ilmaisen vinkin: SMS/MMS tavoittaa vastaanottajan about heti. Email avataan sitten joskus jossain.

Mulle ainakin sähköposti-ilmoitus tulee yhtä nopeasti kuin mms/sms, eli ei nopeus ole rajoite. Enemmänkin kait se, että tuttavapiirissä ei voi aina tietää millainen kone vastaanottajalla on. Mms on varmempi tapaus näissä tilanteissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
MMS:kin tuli, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kenen mielestä MMS on oleellinen ominaisuus älypuhelimessa. Halpismalleissa, joissa ei ole nettiyhteyttä, se on varmaan ihan hyvä olla olemassa, mutta jos voi lähettää kunnollisen kuvan sähköpostin liitteenä, niin mitä iloa on MMS:stä?

On tämä kyllä uskomatonta. MMS-viestit ovat nopein tapa välittää kuvatietoa toiselle henkilölle. En oikein edes ymmärrä miten joku voi tuollaista kysyä.

Nykyään voi kysyä onko puhelin ilman dynaamista tiedonpäivitystä (widgetit, tiilet yms) varsinainen älypuhelin.

Nokia on tehnyt hirveästi virheitä mutta eihän tässä ole siitä kysymys. Kysymys on siitä miten te Apple-lahkolaiset dissaatte aina ominaisuuksia mitä teidän puhelimesta ei löydy. Veikkaan että siinä vaiheessa kun widgetit yms. löytävät tiensä iOSään niin sinäkin yllättäen huomaat kuinka hyödyllisiä ne ovat.

ps. widgettien/tiilien tietojen hakua voi säädellä jos pelkää datapaketin kulumista. Ja muutenkin suosittelen sellaisen datapaketin hankkimista jossa ei tarvitse datan kulumista miettiä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Applen iMessagella voi "uskovaiset" jakaa kuvasanomaa keskenään uuden iOS 5-päivityksen jälkeen ja vauhti on siinäkin todella nopea laitteesta toiseen. Testattu on iPad 2:lla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulle ainakin sähköposti-ilmoitus tulee yhtä nopeasti kuin mms/sms, eli ei nopeus ole rajoite. Enemmänkin kait se, että tuttavapiirissä ei voi aina tietää millainen kone vastaanottajalla on. Mms on varmempi tapaus näissä tilanteissa.
Kertaan vielä, että sähköpostin lähettäminen on hitain tapa saada tietoa perille mullepäin. En todellakaan halua pitää luurin meiliä onlinessä jatkuvasti. Minä päätän, milloin luuri vastaanottaa meilejä. Eikä mulla edes ole kuin työmeilit luurissa. Privaattiboksit luetaan läppärillä silloin kun on sen aika.

Itse asiassa sama koskee myös sosiaalista mediaa. Ei mulla ole mitään halua pitää jotain RSS-feediä tai widgettejä päällä online-raportointiin. En taida olla addikti.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Meillä on C7-00 taloudessa ja siinä pyörii widgetit ihan hienosti. IPadissa on nyt iOS5-päivityksen jälkeen kömpelöhkö "ilmoitukset" banneri, joka ajaa vähän samaa asiaa, mutta ei vakuuta 2-3 viikon käytön jälkeen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En taida olla addikti.

Et niin, taidat olla oldie. Omassa piipittää, soittaa tai naksuttaa kukin eri äänellä puhelu, sms, mms, email, FB-päivitys/viesti, Google+ päivitys, Mese, Skype. Hitaus tai nopeus riippuu ihan itsestä että katsooko mitä milloinkin laitteeseen räpsähti.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
IPhone minulla on ollut siitä asti, kun niitä alettiin Suomessa myydä, enkä ole käyttänyt Meegoa enkä sen puoleen Androidiakaan, mutta minusta näyttää, että kaikissa kolmessa jokseenkin samat ominaisuudet hieman eri tavoin toteutettuna. Yksi on parempi jossain ja toinen taas jossain muussa. Minä en väitä, että iOS olisi valovuosia edellä muita enkä usko muidenkaan olevan. Mutta kun joku tuollaista väittää, niin olisi ihan kiva kuulla kunnollisia perusteita sille.
No myönnä nyt pois, että turhaan jumitit johonkin keskustelupalstan perus ylilyöntikuvaukseen, tässä tapauksessa valovuosiin. Itse olen tuota WP7 lukuunottamatta kaikkia merkittäviä alustoja käyttänyt omistamillani laitteilla koska aihe kiinnostaa ja pyrin pitämään avointa mieltä sen suhteen. Tätä kokemuspohjaani vasten voin helposti sanoa, että N9:n käyttöliittymä on parasta mitä älypuhelimiin on tarjottu. Se on intuitiivinen ja monipuolinen järjestelmä siinä missä iphone on intuitiivinen mutta hyvin rajattu (intuitiivinen koska on itsestään selvää, että ruudulla voi tehdä vain yhden asian, käynnistää sovelman), Android puolestaan mielestäni vähemmän intuitiivinen mutta monipuolinen. Symbian on mielestäni varsin lähellä Androidia viimeisimmässä iteraatiossaan.

Android ja Symbian ovat aika insinöörilaitteita. WP7 ja iphone ovat taas hyvin käyttäjälähtöisiä järjestelmiä joissa aloituskynnys ja oppimiskäyrä on vedetty alas. N9:n Meego taas onnistuu viemään aloituskynnyksen ja oppimiskäyrän erittäin alas mutta tarjoaa silti paljon potentiaalia kunnon nörtteilyyn.

Ja samalla se näyttää aivan mahtavalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Et niin, taidat olla oldie. Omassa piipittää, soittaa tai naksuttaa kukin eri äänellä puhelu, sms, mms, email, FB-päivitys/viesti, Google+ päivitys, Mese, Skype. Hitaus tai nopeus riippuu ihan itsestä että katsooko mitä milloinkin laitteeseen räpsähti.
Huhhuijaa. Ei kiinnostaisi tippaakaan kuunnella jatkuvaa piipitystä noin monesta eri sovelluksesta. No, kukin tavallaan. Mulle tulee ilmoitus vain puheluista, sms- ja mms-viesteistä sekä muistutuksista. Mailit luen päivittäin, työposti on selaimessa salasanan päässä, mutta en halua synkata sitä, vaan luen kerralla silloin, kun aikaa on. Fb:ssa harvoin on niin tärkeää matskua, että sitä tarvitsisi tietää välittömästi.

Mun pitää ehtiä tehdä töitä jossain välissä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huhhuijaa. Ei kiinnostaisi tippaakaan kuunnella jatkuvaa piipitystä noin monesta eri sovelluksesta.

Ei ne nyt kaikki piipitä suinkaan. FB naksahtaa kuin syksyinen ohkainen risu jalan alla, Mese suhauttaa kuin juuri kuultavan tuhnupierun, sms on ruoskanläiskäisy, mms vain värisee ja niin edelleen.

Fb:ssa harvoin on niin tärkeää matskua, että sitä tarvitsisi tietää välittömästi.

Sehän riippuu ihan kavereista! Vink vink.

Mun pitää ehtiä tehdä töitä jossain välissä.

Mulle on katsos tärkeää elää modernin elämän sykkeessä ja ytimessä. Töitä nyt ehtii myöhemminkin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nokia on tehnyt hirveästi virheitä mutta eihän tässä ole siitä kysymys.

Aikajärjestyksessä nämä virheet:

- läppäpuhelimien vastustus
- kosketusnäyttöpuhelimien vastustus
- Operaattorien (kytkykaupan) vastustus (eritoten Jenkeissä)
- sovelluskaupan vastustus: "softalla ei tule kukaan rikastumaan ja menestymme niin kauan kun tehtaat pukkaavat paksua mustaa savua"
- MS-Symbian-Burning platform-tiedotus
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
- sovelluskaupan vastustus: "softalla ei tule kukaan rikastumaan ja menestymme niin kauan kun tehtaat pukkaavat paksua mustaa savua"

En tiedä, että mitä tällä tarkoitit, mutta eihän toki softakaupalla kukaan puhelinvalmistaja varsinaisesti rikastukaan. Ennemminkin sillä luodaan edellytyksiä puhelinmyynnille, jolla raha tehdään.

- MS-Symbian-Burning platform-tiedotus

Itsepintaisesti Symbianissa roikkuminen on kyllä yksi suurimmista virheistä, jonka Nokia on tehnyt. Ilman tätä huomiota ei tällaisella listalla oikein ole arvoa. Liian moni taisi olla vuosien varrella rakastunut Symbianiin, joka toki lihotti tilipussia pitkään. Totuus on, että Nokialle annettiin todella paljon aikaa muuttua, mutta muutosta ei tapahtunut.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Aikajärjestyksessä nämä virheet:

- läppäpuhelimien vastustus
- kosketusnäyttöpuhelimien vastustus
- Operaattorien (kytkykaupan) vastustus (eritoten Jenkeissä)
- sovelluskaupan vastustus: "softalla ei tule kukaan rikastumaan ja menestymme niin kauan kun tehtaat pukkaavat paksua mustaa savua"
- MS-Symbian-Burning platform-tiedotus

Noissakin tosin on todettava että on olemassa virheitä ja sitten virhearvioita.
Simpukoitten kohdalla Nokia missasi jenkkilähtöisen trendin, joka kuitenkin kuoli nopeasti ja sillä ei ollut suurta vaikutusta Nokian tulokseen tai markkinaosuuteen. Jos Nokia olisi heti tuonut markkinoille (tai luonut trendin) simpukkansa olisi sillä ehkä saatu pari senttiä/kvartaali lisää tulosta, mutta etenkin jälkikäteen on helppo todeta ettei onneksi siitä sen suurempaa ongelmaa seurannut.

Kosketusnäytöt sen sijaan ovat selvempi virhe, missä maksettiin suurta hintaa siitä että kehitystyö oli jäissä. Nykyään tosin on sitten epäselvää missä se paras osaaminen menee, kieltämättä N9:n käyttäminen toi mieleen sen että ensimmäistä kertaa sitten alkuperäisen iOS:n, UI:lle on tehty jotain, mitään uuttahan softapuolella ei loppupeleissä ole esitelty sitten vuoden 2007.

Operaattorien kytkykaupan vastustus jenkeissä ei nyt ole ihan noin yksioikoinen juttu, kyse ei ole siellä pelkästään mistään kytkykaupasta vaan operaattorien hallitsemasta bisneksestä. Vain ja ainoastaan Apple oli brändiltään niin vahva että se pystyi murtamaan tuon lukon ja kykeni sanelemaan operaattoreille ehtonsa. Toisaalta sitä ei sitten kovinkaan moni tiedä oliko esim. original iPhonen 3G-puute AT&T:n vaatimus, jolla pystyttiin hankkimaan lisäaikaa 3G-verkon pystytykseen ja repimään parempaa katetta olemassaolevasta verkosta vähemmällä datakuormalla. Ja saihan siitä sitten näppärän "uudistuksen" ensi vuodelle.

Sovelluskaupankohdalla kohdalla taas olisi hyvä tietää vähän tarkemmin tuosta vastustuksesta? Se on hyvin mahdollista, että Nokialla ei nähty rahantekopotentiaalia pierusovelluksiin, kun suurin osa Nokialaisissa toimivista softista oli alusta alkaen kaikenlaisia hyötysoftia/sivustoja, kannattaa aina muistaa että merkittävä koko App-kuumeeseen oli iOS:n ja Androidin rajoitteet mm. javan tukemisessa, mihin hyvin suuri osa pre-iPhone ajan mobiilisovellustarjonnasta keskittyi ja vastaavasti webbisivujen osalta flashin puute. Kyllähän kuitenkin Nokia jo Ngagen kanssa yritti rakentaa softanmyyntibisnestä mutta huonolla menestyksellä, ehkä nämä poltetut miljoonat tekivät Noksusta hieman varovaisemman.

On sinänsä helppo jälkikäteen löytää virheitä, mutta on paljon vaikeampaa nähdä ne virheet sinä hetkenä kun ne tehdään, yhtälailla kuin firma joka ei pysty muuttumaan kuolee, firma joka ei usko omaan osaamiseensa ja omaan ideaansa ei ole kovinkaan pitkäikäinen. Eli Nokia kuitenkin teki yli 10 vuotta todella hyvin sitä mitä se teki ja kyllä keskustelupalstojenkin jälkiviisaat olivat varsin hiljaa näistäkin esitetyistä virheistä, ennen kuin joku toinen (l. Apple) kertoi heille niistä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Simpukoitten kohdalla Nokia missasi jenkkilähtöisen trendin, joka kuitenkin kuoli nopeasti ja sillä ei ollut suurta vaikutusta Nokian tulokseen tai markkinaosuuteen.

Totta näinkin, mutta toimiessa toisin olisi Nokia saanut mukavan jalansijan Jenkkeihin.

Kosketusnäytöt sen sijaan ovat selvempi virhe, missä maksettiin suurta hintaa siitä että kehitystyö oli jäissä.

Samaa mieltä. Syy miksi kehitystyötä ei jatkettu - Nokiahan oli edellä muita mutta päätti olla jatkamatta kehitystä - oli sama syy kun miksi ei tuota simpukoitu ajoissa - ylimielisyys. Nokialla kuviteltiin tietävän kuluttajia paremmin mitä he tarvitsevat.

Operaattorien kytkykaupan vastustus jenkeissä ei nyt ole ihan noin yksioikoinen juttu, kyse ei ole siellä pelkästään mistään kytkykaupasta vaan operaattorien hallitsemasta bisneksestä.

Ja tätä businessympäristöä Nokia ei ole (vieläkään) oppinut ja ymmärtänyt. Valitettavasti tässäkin luotettiin siihen, että "teknisesti ylivertainen tuote myy itse itsensä".

Sovelluskaupankohdalla kohdalla taas olisi hyvä tietää vähän tarkemmin tuosta vastustuksesta?

Mutta kirjoittamani lainaus on kuultu hyvin monen ison ja pikkumanagerin suusta. Niinkuin nimimerkki palle fontän kirjoitti, niin ...ennemminkin sillä luodaan edellytyksiä puhelinmyynnille, jolla raha tehdään. Kuten aiemmin kirjoitin, yleinen asenne oli luoda teknisesti ylivertainen tuote ja luottaa siihen että tuote myy itse itsensä...

On sinänsä helppo jälkikäteen löytää virheitä, mutta on paljon vaikeampaa nähdä ne virheet sinä hetkenä kun ne tehdään.

Juuri näin, on helppoa olla pelinrakentajana maanantai-aamuna. Voidaan vaan toivoa, että Nokiakin on oppinut virheitään ja suhteellisen lyhyessä ajassa on menty merkittävästi eteenpäin. Toivottavasti kuluttajan luottamuskin palaa takaisin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Samaa mieltä. Syy miksi kehitystyötä ei jatkettu - Nokiahan oli edellä muita mutta päätti olla jatkamatta kehitystä - oli sama syy kun miksi ei tuota simpukoitu ajoissa - ylimielisyys. Nokialla kuviteltiin tietävän kuluttajia paremmin mitä he tarvitsevat.

Nämä sinun ihan ansiokkaat virhelistauksesi kyllä vähän menettävät tehoaan tässä kun noin voimakkaasti esität mutujasi totuuksina. Onko sinulla jonkinlaista näyttöä tästä ylimielisyydestä? Itse näkisin tuossa paljon enemmän yhdistelmää siitä miten markkinoille tuodut tuotteet eivät menestyneet, markkinointi oli huonoa ja ehkä aikakin oli väärä, Nokia kuitenkin toi kosketusnäyttönsä markkinoille aikana jolloin tekniikka ei ehkä vielä ollut riittävän hyvää ja toisaalta markkinat eivät olleet vielä valmiit maksamaan suuria summia kuluttajapuhelimista. Pitää nimittäin muistaa että iPhone toi mukanaan suuren murroksen missä persaukisetkin alkoivat ostaa high-end segmentin puhelimia, sitä ennen markkina ylhäällä oli aika rajoittunutta ja pääosin vain yrityskäyttäjille=ei oman rahan ostajille.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia Maps pyörii IPad 2:ssa ja taitaa toimia jopa offline-tilassa, kun lataa ison määrän dataa talteen. On siis parempi apuri kuin laitteen oma Google Maps, jos ymmärrän oikein.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tänään tuli käytettyä tuota Nokia Driveä ensimmäisen kerran ja vanhasta mapsiin integroidusta navigoinnista on menty selvästi käytettävämpään suuntaan, itse asiassa pidän tätä huomattavasti nopeampana ja helpompana kuin vanhempieni perus-tomtomia. Isot nappulat ja toimiva osoitteen ennakointi tekevät erittäin suoraviivaisesta sovelluksesta erittäin helpon käyttää autossa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nämä sinun ihan ansiokkaat virhelistauksesi kyllä vähän menettävät tehoaan tässä kun noin voimakkaasti esität mutujasi totuuksina. Onko sinulla jonkinlaista näyttöä tästä ylimielisyydestä?

Jos tarkoitat näyttöä tyyliin Wikipedia-artikkeli tai Googlen hakutulos niin ei ole antaa mitään näyttöä.

Ja tämä minun MuTuiluni - jota en ole koskaan edes yrittänyt väittää absoluuttisena totuutena - pohjautuu omiin havaintoihini ko yrityksessä jo monen vuoden ajalta ja sen (sen aikaisesta) "yrityskulttuurista" jne.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Meillä on C7-00 taloudessa ja siinä pyörii widgetit ihan hienosti. IPadissa on nyt iOS5-päivityksen jälkeen kömpelöhkö "ilmoitukset" banneri, joka ajaa vähän samaa asiaa, mutta ei vakuuta 2-3 viikon käytön jälkeen.

Meikäläisenikin on iPhone-käyttäjänä todettava, että toi iOS5:n uusi ilmoitukset-juttu on kuolleena syntynyt. Ihan paska ominaisuus jota ei tule käytettyä oikeastaan ikinä. No, Lumia 800:n markkinoilletuloa odotellessa!

Nimim. Olen nähnyt tulevaisuuden (muutaman vuoden päähän) ja se on WP.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös