Ymmärrän kyllä, että ottaa koville kun markkinoilla on laite jota hehkutetaan engadgetista gizmodoon eikä se ole applol. Helpotus on kuitenkin ihan käden ulottuvilla, sano perässäni: "Nokian N9 on erinomainen laite ja monella tavalla parempi älypuhelin kuin iphone". Noin, ei ollut vaikeaa, nyt kaikki ovat tyytyväisiä.
Ei ole vaikeaa. Taisin jo tämän väännön aloittaneessa viestissäni todeta, että Meego on varmasti hyvä käyttöjärjestelmä, mutta ihmettelin sitä, mikä siitä tekee niin paljon paremman, että se on valovuosia (monikossa vieläpä) edellä iOS:ia ja Androidia.
Vastaukseksi sain, että iPhonen ikonimatriisi on askeettinen ja paska ja käytettävyydeltään lähinnä kaamea. Kun sitten huomautin, että Meegossa on koko lailla samankaltainen ikonimatriisi, niin jopa alkoi "nokialaisten" vastaisku täydellä teholla. IPhone minulla on ollut siitä asti, kun niitä alettiin Suomessa myydä, enkä ole käyttänyt Meegoa enkä sen puoleen Androidiakaan, mutta minusta näyttää, että kaikissa kolmessa jokseenkin samat ominaisuudet hieman eri tavoin toteutettuna. Yksi on parempi jossain ja toinen taas jossain muussa. Minä en väitä, että iOS olisi valovuosia edellä muita enkä usko muidenkaan olevan. Mutta kun joku tuollaista väittää, niin olisi ihan kiva kuulla kunnollisia perusteita sille.
Jossain vaiheessa widgetit olivat se älyluurien tulevaisuus ja kun iPhonessa ei niitä ole, oli se tuhoontuomittu laite. Nyt kun niitä ei ole Meegossa, niin ei niillä enää olekaan merkitystä. Sen informaatiovuon voi toteuttaa eri tavoin ja tällä hetkellä minusta iOS:n ja Meegon välillä siinä ei ole ainakaan valovuosien mittaista eroa. Meegossa se toki on (ilmeisesti) hieman paremmin tehtynä.
Minä en itse asiassa edes isommin pidä siitä, että puhelin hakee koko ajan dataa netistä, kun varsinkin 3G-verkossa se kuluttaa sekä datapakettia (eli maksaa selvää rahaa, jos ei ole hankkinut rajatonta pakettia) ja kuluttaa akkua. Minulle ei ole mikään ongelma käydä tarkistamassa FB-sovelluksesta, onko sinne ilmestynyt jotain tai uutispalveluista (omassa luurissa on mm. HS, IL, IS, BBC, CNN ja Talouselämä) tuoreimpia uutisia. Ja se paikallinen sää nyt on lähinnä huvittava. Jos et satu olemaan ulkona, niin ikkunasta ulos katsomalla saa varmasti paremman käsityksen säästä kuin älyluurin näytöltä.
Trekolmestar kuvastaa hyvin sitä aivopesua mitä Apple-kultti saa aikaan. ... Trekolmestar taitaa olla Apple-palstalla googlaamassa comebackeja, ehkä huomenna kuulemma lisää.
Täällä ollaan. En ole käynyt Apple-palstalla, joten siltä osin joudun tuottamaan pettymyksen. Hassunhauskaa tämä kuitenkin on. Nokian ylivoimaisen erinomaisuuden kyseenalaistava iPhonen omistaja on ilman muuta aivopesty fanipoika. Nokian leirissä ei tietenkään ole vastaavia puusilmäisiä hölmöjä, vaan tuotteet nyt vain ovat yksinkertaisesti niin paljon edellä muita, että kritiikitön kehuminen on ihan perusteltua.
Omassa iPhone 3Gs:ssä kytkysopimus päättyy kesäkuussa. Puhelin on toistaiseksi toiminut hienosti enkä välttämättä vaihda sitä vielä tuolloin reilun puolen vuoden päästäkään uuteen. Saatan toki vaihtaa, jos muuten tuntuu siltä. Ja jos vaihdan, niin todennäköisesti uusi luurikin on Apple. Sattuneesta syystä kun tietokoneenkin on oltava Mac, niin arvostan eniten sitä, että puhelin ja kone toimivat yhdessä kuin ajatus. Ennen iPhonea sain kyllä tarpeekseni PC Suiten kanssa pelleilystä enkä todellakaan kaipaa noita aikoja.
Jos nyt oletetaan sellainen hypoteettinen tilanne, että minun olisi pakko vaihtaa muuhun älypuhelimeen, niin Meego-käyttistä pyörittävä N9 se ei ainakaan olisi. Android- tai WP-laitetta voisin harkita. Olkoonkin, että Meego on valovuosia muita edellä. Miksi minä ottaisin laitteen, jonka käyttöjärjestelmää ei enää aktiivisesti kehitetä ja joka käytännössä poistuu markkinoilta muutamassa vuodessa. Viimeistään kun puhelimen tekninen käyttöikä tulee vastaan, olisi edessä taas vaihto uuteen käyttikseen. Kaikki hankitut sovellukset olisivat hukkaan heitettyä rahaa. Ja en edes usko, että sovelluskehittäjät kovin isosti Meegoon panostavat, koska on tiedossa, että markkinat ovat häviämässä.
"Kuka tarvitsee 3G:tä kun WiFit on olemassa?"
Tai "kuka nyt mitään MMS-viestejä tarvitsee..."
Tai "Copy paste? Mihin sitä kukaan käyttäisi..."
Huvittavaa, kun nämä muinaiset, jo ajat sitten korjatut virhearviot/sammakot aina kaivetaan esille perusteina iPhonen huonoudesta. Yhtä hyvin voisi Nokialle naureskella "
mihin muka puhelimessa tarvitaan kosketusnäyttöä" tai "
kuka muka haluaa puhelimeensa kapasitiivisen näytön, eihän sitä voi edes käyttää lapaset kädessä" virhearvioista.
3G ja copy-paste ovat tarpeellisia ja Apple toi ne iPhoneen, kun ymmärsivät arvioineensa niiden osalta pieleen. MMS:kin tuli, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kenen mielestä MMS on oleellinen ominaisuus
älypuhelimessa. Halpismalleissa, joissa ei ole nettiyhteyttä, se on varmaan ihan hyvä olla olemassa, mutta jos voi lähettää kunnollisen kuvan sähköpostin liitteenä, niin mitä iloa on MMS:stä?