Kaikesta huolimatta paras joululahjani on vielä huomenna edessä. Ikävää sanoakin, mutta (suurella todennäköisyydellä) huomenna syön viimeistä kertaa jouluateriaa mummini kanssa. Tänään vain kahviteltiin ja kyllä niin viimeisen kerran merkkejä oli ilmassa.
Surullista, mutta onneksi sinulla on ollut mahdollisuus tuohon. Minulle kävi niin, että mummoni viimeisen joulun vietimme toisella puolella Suomea, ja välimatkojen ja tyttäremme sairastumisen vuoksi pari vierailuamme peruuntui. Seuraavan kerran näin hänet kuolinvuoteellaan, onneksi edes silloin. Tänään paluumatkalla joulunvietosta ajoimme mummoni kotikylän halki ja veimme hautausmaalle kynttilät. Tulihan siinä hiukan herkkä fiilis; pullat, sekamehut ja käsityöt ovat vain muistoja nyt.
---
Lahjoja tuli sopivasti. Roope Ankan Elämä & teot I, Paholaisen sota ja lahjakortti Suomalaiseen Kirjakauppaan kirjapuolelta, tutun jampan cd-levy musiikkirintamalta, pippurimylly, joku hyväntekeväisyysmeininki Afrikkaan ja himppasen seteleitä. Ai niin, ja vain yksi, hyvin pieni, rasia suklaata. Ei edes sitä Pandan Juhlapöytää, mitä yksi voisi tulla lukujen ratoksi joka joulu. Lisäksi tilasin itselleni Langalla 1. kauden, mutta postin kiireiden vuoksi se jäi saapumatta pukin konttiin. Huomenna pitänee hakea lahjakortilla ainakin Elämä & teot II ja jokunen historiaopus.
Omiin lahjoihini olin todella tyytyväinen. Sen sijaan lapsien lahjontaa pitäisi saada jotenkin rajattua. Tuntuu hiukan ilkeältä kieltää toisten vilpitön halu muistaa, mutta ei tuossa touhussa ole mitään järkeä, kun nytkin tyttö poimi yhden lelun illaksi leikkeihinsä ja toisen unikaverikseen. Säkillinen jäi odottamaan kotimatkaa. Pitänee pyytää ensi vuonna jonkinlaista sukujen keskitettyä lahjaa, vaikka se loukkaisikin joidenkin luovuutta. Laadukasta kamaahan nuo on, mutta rajansa kaikella. Varsinkin kun pikkulapsi tyytyisi melko vaatimattomiin juttuihin.
---
Vaatteita en ole koskaan toivonut lahjaksi. [scholl]En tajua, kuinka joku muu luulee osaavansa ostaa minulle sopivimpia vaatteita kuin minä itse.[/scholl] Sinänsä ihan hyvällä maulla varustettu vaimoni koetti kerran, mutta ei ole kokeillut toisten. Siinä on liikaa riskitekijöitä aina värivalinnasta istuvuuteen saakka.