Musta Niko Seppälän viime kausi oli oikein oppikirjaesimerkki siitä, miten kaikki voi joskus onnistua. Seppälä tuli meille otolliseen aikaan, sai onnistumisia ja faneilta positiivista huomiota, mitkä vaikuttivat itseluottamukseen positiivisesti. Kaikesta näki, että Seppälällä on hyvä fiilis ja valmennus sai revittyä hänestä hyvin tulosta irti. Itse muistan jonkun pelin viime talvena, missä Seppälä meni vaihtoon ja Ville näytti hänelle padilta jotain ja sanoi jotain. Taputti olalle ja loppupeli oli Seppälältä todella hyvä. Näkisin, että valmennus kokonaisuutena nautti myös Seppälän luottamusta.
Sitten kausi loppui ja oli aika lunastaa lupaukset. Muistan Seppälän jonkun pelin jälkeisen haastattelun heti siirron jälkeen, missä Seppälä kehui Kiekko-Espoon henkeä ja miten oli varmaan paras koppi ikinä. Eli, viihtyi myös siellä. Sopimus Kiekko-Espoon kanssa oli tehty jo ennen lainaa meille, joten mulle tämä näyttäytyy niin, että Seppälä ja ehkä myös HIFK seurana ja jenginä ylittivät Seppälän omatkin odotukset. Mutta sopimus on sopimus ja niitä pitääkin noudattaa. Mutta Kiekko-Espoo 24-25 ei ollut HIFK 23-24 eikä Seppälä päässyt sellaiseen liitoon kuin meillä pelatessaan. Kukaan ei tiedä, olisiko jatkanut siitä meilläkään, mihin viime keväänä jäi.
Musta Seppälä sai vähän turhan suurta suitsutusta meillä vain siksi, että oli viihdyttävä pelaaja. Toisaalta, hän myös ansaitsi niitä kehuja, koska pelasi todella hyvin. Suurin haaste näiden Seppälän kaltaisten pelaajien kohdalla, siis pelaajilla, joilla on vain verrattavan lyhyeltä ajalta näyttöjä, on sen tason pitäminen. Ja sitten vielä sen seuraavan stepin ottaminen. Jos Seppälä olisi meillä jatkanut, mä olisin asettanut hänen odotusarvoisesti TOP6:n ulkopuolelle. Mun listoillani Martin, Sund, Lindbohm, Knot, Melart ja Kiviharju olisivat kaikki menneet edelle. Ja ymmärrän erinomaisesti, että lähtökohtaisesti Espoossa oli isompaa tonttia tarjolla. Jostain syystä Seppälän tämä kausi ei kuitenkaan jatkunut siitä, mihin meillä jäi ja lopulta Seppälä päätyi purkamaan sopparinsa Espoon kanssa. Olisiko sama voinut olla edessä meillä? Olisi. Mutta olisi myös voinut käydä niin, että Seppälä olisi ottanut sen seuraavan stepin ja sementoinut paikkansa meillä TOP6-pakistossa ja jatkosopimus ensi kaudelle meille olisi ihan must have.
Juuri nyt ilmassa on Seppälän osalta mun mielestäni liikaa kysymysmerkkejä. Eikä vähiten siksi, että emme tiedä ensi kauden pakistoa. Mutta sen pitäisi olla tämän kauden kuvioiden perusteella selvää, että Seppälä haluaa ja odottaa isompaa roolia kuin mitä Espoossa oli tarjolla. Voiko HIFK sellaisen tarjota? Näkisin, että tämän kauden näytöillä ei voi. Ja kuinka paljon vanhat, lyhyen ajanjakson meriitit painavat? Ilmeisesti aika paljon, jos pelaaja on viihdyttävä ja muutenkin symppis. Voiko seura tehdä päätöksiä samoilla kriteereillä? Mun mielestäni ei voi.