Mä luulen, että Nipen kanssa on edetty ja edetään edelleen varsin rauhallisesti siksi, että hänen annetaan kasvaa myös henkisesti rauhassa ykkösveskarin viittaan. Näin on toimittu Lankisen kanssa, mutta Husso sai tonttinsa kuin vähän varkain keittiön kautta, eikä se mennyt täysin ongelmitta, vaikka lopputulos mainio olikin. Sanoisin, että Husso oli prospektina niin kovan luokan talentti, että pärjäsi jonkin aikaa pelkillä lahjoillaan, kunnes ymmärsi, mitä ammattiurheilu oikeasti vaatii. Tämä tapa tuskin toimii kaikkien kanssa. Seuraavana putkesta plompsahtaa Taponen, jota kasvatetaan kärsivällisesti suurimpien parrasvalojen ulkopuolella, mutta ei häntä suinkaan unohdettu ole.
Halonen on hyvä veskari jo nyt. Tekeminen riittää, mutta jos ja kun Nipestä halutaan tehdä maailmanluokan veskari, joka lähtee maailmalle, mikään kiire ei ole. Mun mielestäni HIFK:lla on ihan selkeä suunnitelma Halosen ja Taposen kanssa: ensin oli Engren ja Tuohimaa ja Nippe lähetettiin lainalle Kouvolaan. Sen jälkeen veskareina olivat Tuohimaa ja Halonen ja Taponen lähetettiin lainalle Espooseen. Nyt on Garteig ja Halonen ja Taponen edelleen Mestiksessä. Halosen roolia kasvatetaan kuin varkain, kun Garteig on yhden kauden sopimuksella ykkösveskarin statuksella ja Nippe saa edelleen tehdä kehitystyötään rauhassa, ilman suurempia paineita. Pikkuhiljaa Halonen nousee kohti ykkösveskarin statusta ja jos ihmeitä ei tapahdu, Halonen on ensi kaudella meidän ykkösveskari ja Taponen kakkosena. Voi mennä vuosi-kaksi ja Halonen lähtee Pohjois-Amerikkaan kokeilemaan varsin valmiina pakettina, minkä jälkeen sama kuvio toistuu niin, että ulkopuolelta saattaa tulla joku kokenut veskari, joka torjuu kauden- kaksi ja Taponen kasvaa ykköseksi. Ja samaan aikaan sieltä junnuputkesta tulee uusia nuoria veskareita samalla kaavalla. Jotkut lähtevät muualle, mutta omiin tarpeisiin kasvaa aina joku.
Mä luotan Lundellin ja Salmelaisen ajatuksiin tässäkin. Mä koen, että meillä on selkeä suunnitelma, jota pystytään toteuttamaan käytännössä ja monistamaan. Pieniä nyansseja voidaan hioa ja niin varmasti tehdäänkin, mutta isossa kuvassa mennään hyväksi havaitun suunnitelman mukaan.