Nightwish

  • 821 377
  • 3 706

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Kun kuuntelin Harvestia ja katselin näytöllä vilisevää tekstiä niin tämä tuli mieleen, liekö inspiroinut tämä teos Tuomasta. Tässä riittää spekuleerattavaa discordissa.
 

Veijari

Jäsen
Kamalaa pa*kaa tämä Harvest. Toivottavasti nämä Holopaisen "taidepläjäykset" jäävät tähän yhteen biisiin uuden levyn osalta.
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
Ensimmäisellä kuuntelulla aika meh-fiilikset, mutta nyt useamman pyörittelyn jälkeen tämähän on aivan hyvä. Erikoinen kakkossinkkuvalinta ja kontrasti Noiseen on toki suuri. Troy laulajana tuo tosiaankin hyvin erilaisen soundin Nightwishin tuotantoon. Kanssakirjoittajien kommenteista päätellen moni oletti koko levyn olevan paluu sinne 2000-luvun alkuun musiikillisesti?
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itseäni ei tuossa häiritse oikeastaan mikään muu kuin tuo Troyn laulu. Miehen laulu toimii erinomaisesti stemmoissa taustalla, mutta kuulostaahan se vähän härskiltä, kun selkeästi paremmat laulajat (Floor & Marko) komppaavat heikompaa lead-laulajaa.

Tämä rauhallisempi osio olisi toiminut varmasti paremmin Markon laulamana.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ensimmäisellä kuuntelulla aika meh-fiilikset, mutta nyt useamman pyörittelyn jälkeen tämähän on aivan hyvä. Erikoinen kakkossinkkuvalinta ja kontrasti Noiseen on toki suuri. Troy laulajana tuo tosiaankin hyvin erilaisen soundin Nightwishin tuotantoon. Kanssakirjoittajien kommenteista päätellen moni oletti koko levyn olevan paluu sinne 2000-luvun alkuun musiikillisesti?

Kyllä, tämä on slow burner joka pitää kuunnella useampaan kertaan jotta aukeaa, varsinkin lyriikka. Minusta tämä on light-versio Weak Fantasysta, sekä musiikilisesti että lyriikaltaan. Kuten aiemmin kirjoitin, olen melko varma että sanapari hundred fields viittaa Abdullah Ansarin lähes tuhat vuotta vanhaan tutkimukseen suufilaisuudesta. Lyriikassa on muitakin viittauksia uskontoihin, mm. "They have beauty beyond poetry but choose a silent misery" joka voisi tarkoittaa hiljaisuudessa eläviä ja kärsiviä munkkeja. Sitten on rivi "They'll (uskonnolliset johtajat) find pretty words, and tame flocks to herd." Sitten on vielä "The quartenary code gave mankind a rose", tämä liittyy luonnontieteisiin ja tarkemmin dna:han (googletin, myönnetään). Dna:ssa on jonkinlainen neljään perustuva järjestelmä josta en sen enempää tiedä, luonnontieteilijä tai solubiologi kun en ole. Paljon jemmattuja pääsiäismunia.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska parilla kuuntelukerralla ei yleensä aukene biisit, kuuntelin tämän Harvestin 8 kertaa. Ensimmäisillä kerroilla oli tosiaan vähän tarkemmin kuunneltava että onko tämä nyt muka Nightwish. Troy tosiaan sopii paremmin taustalle laulamaan, koska on jo kaksi parempaa laulajaa bändissä.

Mutta mutta, kyllä tämä rupesi mulle avautumaan ja pidänhän mä tästäkin kappaleesta. Vähän tällainen rauhallisempi ja iloisempi biisi, ja veikkaan että sopii levykokonaisuuteen ihan mukavasti. Ehkä mä nyt katselen vähän fanilasien takaa tätä uutta tuotantoa, mutta on mulla silti aika kovat odotukset uutta albumia kohtaan.

Vaikka Floor onkin tällä hetkellä ehkä yksi parhaimmista naislaulajista koko planeetalla, mua silti jotenkin kiinnostaa enemmän se instrumentaalilevy. Saapi nähdä mitä tuolta vielä tulee ja eihän tässä nyt kovin kauaa enää levyn ilmestymiseenkään ole.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Mielestäni paras celtic/folk-henkinen biisi Nightwishiltä tähän saakka, varsinkin jos vertaa vaikka edellislevyn My Waldeniin. Tähän saakka ne ovatkin olleet lähinnä sellaisia rallatteluja, jopa I Want My Tears Back. Tässä on mielenkiintoa ja syvyyttäkin, ja kasvaa hienosti loppua kohden.

Ja soundit, voi pojat että eteenpäin on menty EFMB:n hattulaatikko-rummuistakin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Koska parilla kuuntelukerralla ei yleensä aukene biisit, kuuntelin tämän Harvestin 8 kertaa. Ensimmäisillä kerroilla oli tosiaan vähän tarkemmin kuunneltava että onko tämä nyt muka Nightwish. Troy tosiaan sopii paremmin taustalle laulamaan, koska on jo kaksi parempaa laulajaa bändissä.

Mutta mutta, kyllä tämä rupesi mulle avautumaan ja pidänhän mä tästäkin kappaleesta. Vähän tällainen rauhallisempi ja iloisempi biisi, ja veikkaan että sopii levykokonaisuuteen ihan mukavasti. Ehkä mä nyt katselen vähän fanilasien takaa tätä uutta tuotantoa, mutta on mulla silti aika kovat odotukset uutta albumia kohtaan.

Vaikka Floor onkin tällä hetkellä ehkä yksi parhaimmista naislaulajista koko planeetalla, mua silti jotenkin kiinnostaa enemmän se instrumentaalilevy. Saapi nähdä mitä tuolta vielä tulee ja eihän tässä nyt kovin kauaa enää levyn ilmestymiseenkään ole.

Iloisempi biisi totta tosiaan joka käsittelee kuolemaa, kuolemista iloisesti duurissa. "My harvest will come" eli kun viikatemies tulee ja korjaa satoaan. "All going back to one single grain" eli maasta sinä olet tullut, maaksi sinun pitää jälleen tuleman". Lyriikka sisältää paljon symboliikkaa ja viittauksia eri uskontoihin ja uskomuksiin, vilahtaapa videolla kelttiristejäkin hautakummuilla joka sopii varsi hyvin biisin instrumentaalisen väliosan teemaan. Holopainen todella paneutuu teksteihinsä ja onnistuu upottamaan näinkin lyhyeen biisiin paljon tavaraa. Näitä on kiva penkoa ja tutkiskella.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iloisempi biisi totta tosiaan joka käsittelee kuolemaa, kuolemista iloisesti duurissa. "My harvest will come" eli kun viikatemies tulee ja korjaa satoaan. "All going back to one single grain" eli maasta sinä olet tullut, maaksi sinun pitää jälleen tuleman". Lyriikka sisältää paljon symboliikkaa ja viittauksia eri uskontoihin ja uskomuksiin, vilahtaapa videolla kelttiristejäkin hautakummuilla joka sopii varsi hyvin biisin instrumentaalisen väliosan teemaan. Holopainen todella paneutuu teksteihinsä ja onnistuu upottamaan näinkin lyhyeen biisiin paljon tavaraa. Näitä on kiva penkoa ja tutkiskella.

Heh no joo iloisella meinasin juuri tuota duurivoittoista sointia biisissä - sanoitus nyt ei niin iloista välttämättä ole.
 

rpeez

Jäsen
Minulla taas tulee Harvestista mieleen Simon&Carfunkel, ehkä Troyn laulu tuo tämän vivahteen erityisesti.

Ihan nätti kappale, mutta minulle ei oikein iske tällainen folk musiikkityyli. Näitä vastaavia on Nightwishillä useampiakin, voisi jättää vähän vähemmälle.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaa, kyllä tämä uutukainen ihan uppoaa. Kivaa pikku tahtikikkailua tuossa kelttiosuudessa ja muutenkin Hahdon rummuttelu kuulostaa mukavalta. Vähän tosiaan Leijonakuninkaat mieleen tuova siivu, mikä sikäli ei ihme ole kun tietää Holopaisen Hans Zimmer-ihailun muutenkin (onhan se Ever Dreamin kosketinriffikin lähestulkoon suoraan pöllitty Leijonakuninkaan soundtrackilta).

Ihan virkistävä poikkeus niihin WIHAA ja Storytime-tyylisiin peruslätkytyksiin, joita bändi on paiskonut pihalle jo summamäärät.

Levy poistoon ja koitetaan olisiko oikein ässäbiisejäkin mukana.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuten tuonne Musiikista yleisesti-ketjuun kirjoitin, kakkossäkeistön pianosta tulee hyvin vahvat Vangelis:in Tulivaunut-vibat vaikka poikkeavatkin toisistaan soinnullisesti ja melodisesti. Molemmissa on samanlainen nostattava fiilis.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




"NIGHTWISH JA HYVÄNTEKEVÄISYYSSÄÄTIÖ WORLD LAND TRUST YHTEISTYÖSSÄ

World Land Trust (WLT) on kansainvälinen säilyttämistä edistävä hyväntekeväisyyssäätiö, joka keskittyy erityisesti uhanalaisten metsien säilyttämiseen ja suojelualueiden perustamiseen yhdessä paikallisten yhteisöjen kanssa.

Nightwish ja World Land Trust julkaisivat yhteistyössä tänään videon, jonka voi katsoa täältä.

Videon taustalla kuullaan yhtyeen 10. huhtikuuta ilmestyvän albumin "Human. :II: Nature.” ennenjulkaisematon päätösraita ”Ad Astra”.

Lisätietoja kampanjasta: www.worldlandtrust.org"

Tämmöinen bongattu bändin fbstä. Kyseessä siis toisen levyn vika biisi.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




"NIGHTWISH JA HYVÄNTEKEVÄISYYSSÄÄTIÖ WORLD LAND TRUST YHTEISTYÖSSÄ

World Land Trust (WLT) on kansainvälinen säilyttämistä edistävä hyväntekeväisyyssäätiö, joka keskittyy erityisesti uhanalaisten metsien säilyttämiseen ja suojelualueiden perustamiseen yhdessä paikallisten yhteisöjen kanssa.

Nightwish ja World Land Trust julkaisivat yhteistyössä tänään videon, jonka voi katsoa täältä.

Videon taustalla kuullaan yhtyeen 10. huhtikuuta ilmestyvän albumin "Human. :II: Nature.” ennenjulkaisematon päätösraita ”Ad Astra”.

Lisätietoja kampanjasta: www.worldlandtrust.org"

Tämmöinen bongattu bändin fbstä. Kyseessä siis toisen levyn vika biisi.


Onhan jylhän mahtipontista musiikkia, tuo kakkos-cd tulee olemaan hienoa kuultavaa. Olen kuunnellut paljon Imaginaerum-elokuvan scorea joka on myös upea. Holopainen on mestari, huikea säveltäjä kerta kaikkiaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän kuulostaa siltä että sellainen Nightwish+sinfonia orkesteri-keikka on taas pienen askeleen verran lähempänä toteutumista...
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hienolta kuulostaa, pidän kovasti etenkin noista jousisoittimista. Itseäni kyllä häiritsee hieman nuo "puhunnat" kappaleiden aikana. Toimii lyhyinä pätkinä jossain kappaleiden sisällä, mutta esim. tuossa alussa peittää alleen herkkää melodiakulkua.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Katsottuani tämän varsin ansiokkaan analyysin minulle aukesi mistä nuo Vangelis-vibat tulevat. Kakkossäkeistössä Holopainen soittaa pianolla laulumelodiaa kolmisoinnuin. Vaikka Chariots of Fire:ssa ei laulua olekaan niin Vangelis soittaa melodiaa samaan tapaan. Lisäksi vasemman käden bassolinjassa on samankaltaisuutta suhteessa soinnutukseen. Jos musiikin teoria ja Harvestin purkaminen paloiksi kiinnostaa niin suosittelen katsomaan videon.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Näyttää vahvasti siltä että Human jäi nyt hopealle kun Nature päätti näyttää hauista. Rajat ovat pitkälti kiinni ja yli 10 hengen kokoontumiset monin paikoin kielletty. Moni asia mennee uusiksi tämän pandemian ansiosta, myös kiertue-aikataulut. Miten käy tuon kesäkuun alun Tampereen keikan, ollaanko silloin jo kuivilla tämän viruksen suhteen?
 

markrenton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NYI
Kyllä taitaa olla toivo heitetty että kesäkuussa pääsisi bändiä katsomaan, viimeksi Anetten kanssa nähnyt bändin livenä niin odotin kovasti kun youtuben materiaalin perusteella vaikuttaisi livekunto olevan timanttia.

Tuosta Harvestista niin eka ja toinen kerta kuunnellessa meni ihmetellessä että mitä soopaa tämä on mutta siitä kun on satunnaisesti kuunnellut niin ihan mahtava ralli, molemmista sinkkulohkaisuista on kyllä mielenkiinto uutta levyä kohtaan aika huipussaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä taitaa olla toivo heitetty että kesäkuussa pääsisi bändiä katsomaan, viimeksi Anetten kanssa nähnyt bändin livenä niin odotin kovasti kun youtuben materiaalin perusteella vaikuttaisi livekunto olevan timanttia.
Itse harmittelin hieman kun tuo Rockfest on omiin kesäaikatauluihin ehkä vähän turhan aikaisessa (ei viitsi oikein lomia vielä käyttää silloin), mutta jos nyt joku onni onnettomuudessa niin tämä... Joo vakava asia, ei tässä paljon yhdet festarit paina pandemian keskellä. Toivottavasti tilanteet normalisoituu pian.

Vähän olen kyllä henkisesti valmistautunut siihenkin että tuo heinäkuun Kuopiorock on myös vaakalaudalla. Joo, onhan sinne neljä kuukautta vielä aikaa mutta saas nyt nähdä.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Onkin aikaa siitä, kun tämän version on kuunnellut viimeeksi. Ei voi sanoa, että Markon laulamanakaan huono olisi ollut. En siis missään nimessä sano että olisi toteutunutta versiota parempi, mutta pidän tästäkin. Ei herkkyysasteella mitaten samoihin lukemiin toki pääse, mutta rokkaavampi on.



E. Itseasiassa kuulosti pirun hyvälle päällekkäin kuunneltuna levyversion kanssa. Joutunee rakentamaan itselle version tästä ihan äänitiedostoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös