Ymmärrän täysin, miksi Human :||: Nature ei suurelle osalle ole auennut, mutta itse olen tykännyt tosta levystä todella paljon (okei, se lopun intsrumentaalimöhkäle on jäänyt vähälle kuuntelulle). Nimenomaan kuuntelukokemuksena ja albumikokonaisuutena ainakin tuo Human-osuus soljuu omaan korvaan raikkaasti; soundi on jotenkin miellyttävä ja hengittävä... Bändin jokainen palanen kuuluu ja erottuu hyvin. Tässä mielessä myös edellinen levy oli mainio, kun taas Imagianerumilla (vaikka hyvä kokoniauus sekin) bändi hukkui orkesterin alle ja megalomaanisuus ei ehkä ihan aina palvellut tarkoitusta, vaikka suurimman osan ajasta sovitukset oli upeita.
Noh kuitenkin, Human :||: Naturella tosiaan moni asia maistuu minulle. Kolmen laulajan stemmat on upeita! Laulumelodiat paikoitellen tavallaan vaikeita, mutta erittäin kiehtovia ja silloin kun se helpompien herkkumelodioiden vaihde isketään silmään (loppujen lopuksi aika usein!), niin kyllä toimii.
Itselle maistuu siis todella hyvin. Shoemaker on todella väkevä, The Harvest pistää hoilottamaan mukana, How's The Heartin helppous ja herkkyys viehättää, Pan & Tribal tuovat kivasti särmää, Procession soljuu ja kasvaa upeasti alusta loppuun Floorin tarjoillessa vivahteikasta tulkintaa ja Marko räjäyttää Endlessnessissä potin oltuaan vähän sivuroolissa aiemmissa biiseissä. Liveversiointeja kuunnellessa tosin huomaa, miten paljon ne Markon stemmat voisi tuoda livesovituksiin jykevyyttä. Ei sillä, etteikö Floor (+Troy) niitä hanskaisi silti hyvin.
Soon, beyond the fields you've come to know
You will join the silent flow
Follow me, I am the spark
At the end of everything