Minä näkisin näin, että mikäli Floor lähtee pois niin se vaatisi käytännössä koko Nightwishin uudelleen synnyttämisen, koska tätä nykyistä tietä ei yksinkertaisesti (ilman Flooria) enää pääse eteenpäin. Minä olen aina nähnyt niin, että kaksi edellistä laulajaa olivat tavallaan vain välivaiheita Nightwishin muodostumisessa. Tarjan kanssa hiottiin sitä klassista isoa soundia, mutta Tarja oli laulajana niin yksipuolinen ja rajoittunut että uskon sen rajoittaneen Tuomasta musiikintekijänä kohtalaisen paljon. Anetten kanssa taas mentiin vähän toiseen ääripäähän ja lähdettiin tuomaan Nightwishiin reilusti lisää pop-elementtejä. Mutta Anettenkin kohdalla hänen rajoitteensa ja kapea skaala laulajana rajoitti vielä aika paljon Nightwishin soundia. Floorin myötä se hioutui sitten huippuunsa, ja minä näkisin näin että Floorin aikakaudella Tuomas on ihan oikeasti päässyt säveltämään sellaista musiikkia kuin hän on aina halunnut tehdä, koska laulaja (ja laulajat, koska Markoa ei voi ikinä unohtaa tässä) eivät ole olleet enää rajoittava tekijä.
Markon lähdön bändi vielä natisten kesti, mutta tällä nykyisellä tiellä ei olisi minusta järkeä enää jatkaa Floorin jälkeen, koska suunta ei oikein voisi olla muuta kuin alaspäin. Vaatisi tosiaan koko konseptin aika rajun uudistuksen. En kyllä epäile, etteikö Tuomas tuohonkin pystyisi, mutta toinen kysymys on että riittääkö enää bensa alkaa luomaan bändiä "alusta" uudelleen.
Mutta en tiedä, tarkoittaako tämä keikkatauko nyt mitään sen ihmeellisempää. Floorin elämässä ollut aika paljon kaikenlaista (syöpä, vauvauutiset), niin todennäköisesti hän nyt haluaa vähän taukoa kiertämisestä. Voi olla että parin vuoden päästä homma jatkuu taas.