Nielurisaleikkaus

  • 19 878
  • 17

Oletko ollut nielurisaleikkauksessa?

  • Kyllä olen

    Ääniä: 36 45,0%
  • En ole

    Ääniä: 44 55,0%

  • Äänestäjiä
    80

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipahan keksittyä aihe, mutta kun kyseistä leikkauksesta kärsin ja istun täällä vain päivät pitkät kotona netissä, valvon öitä kurkkuni takia ja syljen verta... :) ...niin päätin yrittää piristää itseäni seuraavanlaisella aiheella. :D Hymiöistä päätellen voin hyvin, mutta näin ei todellakaan ole.

Ootteko Jatkoaikalaiset olleet nielurisaleikkauksessa? Kauanko meni toipumiseen? Löytyykö hyviä ruokalajiehdotuksia? ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ollut. En muista. Sula jäätelö.




ps. Otan osaa.
 

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
Kyllä on leikattu molemmat nielu+kitarisat..

Aika kauheita on päivät varsinkin nielurisleikkauksen jälkeen, kun ei voi kunnolla puhua, syödä eikä niellä. Toipumiseen meni 1 yö sairaalassa ja muutama (3-5) päivää kotona.
Mikrossa sulatettua jäätelöä ja pirtelöä tuli syötyä litratolkulla.

Ps. Riisi on ehkä pahinta mitä voi tossa tilanteessa syödä..
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Kolmisen vuotta sitten tuli käytyä kyseinen tapahtuma läpi.

Yksi yö sairaalassa, jonka jälkeen kolme viikkoa kotona.

Ensin kaksi viikkoa sairaslomaa, mutta kun ne peitteet irtosi siinä parisen viikkoa leikkauksen jälkeen, niin veren tulo ei loppunutkaan niin kuin piti.
Pitelin jääpussia niskassa, niinkuin olivat neuvoneet, mutta eihän se vuoto mihinkään lakannut.
Sitkeesti syljeksin verta pönttöön ja odottelin tyrehtymistä, kunnes olin valutellut liikaa punasoluja pönttöön ja alkoi huimata... Eukko tilasi ambulanssin ja lähdettiin meilahteen tiputukseen.

Verenvuodon tyrehdyttäminen vasta hauska keikka olikin.
Pari pussia tiputtivat meikäläiseen jotain ohennetta samalla kun ruiskittiin puudutus sprayta kurkkuun, jonka jälkeen lekuri tökkäsi n. 20 senttisellä piikillä kitalakeen lisää puudutusta.
Tämän jälkeen lekuri poltteli kait verisuonia sellaisella kolvipinsetti yhdistelmällä.
"Pidä vaan suu auki kokoajan" lekuri komenteli vähän väliä.
Aika hel***in helppoa, kun tökitään piikillä tai kolvilla.
Sauhu nousi suusta ja haisi vähän palaneelle.

Nelisen tuntia lepäilin meilahdessa, jonka jälkeen päästivät kotiin.
Ilmoitin lampsivani dösäasemalle, johon hoitaja kommentoi, että "Sinä et kävele mihinkään, vaan otat taksin alle."
Idea ei ollut ollenkaan huono, sillä ei tarvinnut montaa metriä kävellä, kun alkoi huippaamaan. Veri oli hiukan ohuessa kunnossa...



Uskallan melkein lyödä vetoa, että kenelläkään ei ole ollut anginaa yhtä monta kertaa kuin mulla.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
pois on

Tulihan noi risat armeijan aikaan otatettua pois. Yhdeksän päivän kotihoito + muut systeemit mahdollisti vittumaisimmalta leiriltä poisjäännin. Kyllähän sitä kurkkua silloin vähän kivisti, mut ei se niin kauheeta jälkeenpäin ajateltuna ollu.

Voisin melkein väittää, että mulla oli armeijan aikaan eniten VP:tä ja VPO:ta puolen vuoden aikana. Muita vapautuksia ei juuri ollutkaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuskin nielurisaleikkaus on mitään, verrattuna kunnolliseen hampaanpoisto-operaatioon. Meikäläisellä jouduttiin noin vuosi sitten leikkaamaan molemmat alaalla olevat viisaudenhampaat. Ensin pinta auki, sitten kunnon poraus juuriporalla ja aina kun potilas vähänkin äännähti, niin lisää puudutusainetta. Eihän tämä ollut pahin vaihe, vaan se, kun naama turposi jalkapalloa isommaksi, eikä kehdannut kuljeksia missään julkisilla paikoilla. Ruoka oli seuraavat 2 viikkoa pelkkää velliä, luonnollisesti. Oli siinä niillä ihmisillä hauskaa, jotka näkivät turvonneen naaman. Kärsikää, ketkä saman joudutte joskus kokemaan.....
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Jotkut risat lähti, kun olin suunnilleen kuuden ikäinen nappula.

Ruokavalikoima koostui erimakuisista jäätelöistä, taisivatkin olla lapsuuden mukavimmat pari viikkoa...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En ole ollut, enkä mene niin kauan, kuin henki pihisee jokseenkin kunnolla kurkun kautta. Pakkotilanteessa tietenkin menisin.
 

#34

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New Jersey
On tullut tuo ikävä tapahtumakin koettua. noin kolmisen vuotta sitten. Mulla oli sillon viellä joku ihme tulehdus jonka takia alux jouduin sairaalaan ja sitten päättettiin leikata nielurisat.. onneksi ei kyseista tarvitse enään kokea. 4 päivää vietin sairaalassa aluksi, sitten ne haavat alko vuotamaan sen verran rajusti verta, että eikun takasin 2 päiväx. No ehdin mä kotona sitten olla pari päivää kunnes jälleen alkoi hieman reippaampi verenvuoto, sitten mä pääsin jo ambulanssilla sairaalaan.. enkä enään ikinä mene vapaaehtoisestii ambulanssiinkaan, sen verran hirvee kyyti se oli.

Parantumiseen meni noin kuukausi, ja ekat kaks viikkoa koulusta poissa (koulu sattui alkamaan kesken sairasloman) ja samalla meni sen syksyn juoksuharjottelutkin sivu suun (olipas ikävää) ja painokin putos sellaset 10 kiloa.. että jos jotain pahaa niin miksei jotain hyvväkin sitten :)
 

Jäänyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti kerpo


Uskallan melkein lyödä vetoa, että kenelläkään ei ole ollut anginaa yhtä monta kertaa kuin mulla.

Otan haasteen vastaan :D

Kita + nielurisat leikattiin joskus aikoinaan, ekat päivät oli aika hirveitä, mutta on sitä pahempaakin koettu.
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Viestin lähetti Jäänyrkki
Otan haasteen vastaan :D
Kerrotaan sen verran, että työkaveri muutama päivä sitten päivitteli, kun pojallaan oli ollut jo kaksi kertaa vuoden aikana angiina.

Kerroin sitten kaverille, että mulla taasen oli risojen lähtö lähellä joskus mukulana, kun neljän kuukauden aikana oli kuusi angiinaa...


Jos omalla mukulalla olisi ollut ihan pentuna angiinoita, olisin välittömästi hoitanut leikkaukseen.
Naapurin 2 v. nappula oli juuri leikkauksessa, eikä parin päivän jälkeen leikkauksesta ollut kivuista tietoakaan.
 

Jäänyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti kerpo


Kerroin sitten kaverille, että mulla taasen oli risojen lähtö lähellä joskus mukulana, kun neljän kuukauden aikana oli kuusi angiinaa...


Taisin hieman hävitä, joskus 10 vuotta sitten mulla oli puolen vuoden aikana viisi kertaa angiina.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti kerpo

Kerroin sitten kaverille, että mulla taasen oli risojen lähtö lähellä joskus mukulana, kun neljän kuukauden aikana oli kuusi angiinaa...

Joskus kauan kauan sitten kolmessa kuukaudessa kuusi angiinaa ja sen jälkeen leikkauspöydälle. Onneksi sitä lapsena tosiaan toipuu tuommoisista aika helposti...
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jäänyrkki


Taisin hieman hävitä, joskus 10 vuotta sitten mulla oli puolen vuoden aikana viisi kertaa angiina.

No en mäkään kauas teistä sitten jää, tänä vuonna puolen vuoden sisään 5 angiinaa ja rauhaskuume. :D

Kerpo: koin mäkin sitten ne "kurkunkolvaukset", meni yks yö lasaretissa lisää... :mad:
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Itseltäni

on leikattu risat poijjes mutten vaan muista mitään kyseisestä tapahtumasta kun olin sen verran pikkuinen. :D
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime tiistaina leikattiin näin aikuisiällä. Ei kovin mukava kokemus, ei ollenkaan. Tänään ensimmäinen hyvä päivä ja vähän vähensin kipulääkkeitä. Panacod on vetänyt suolen juntturaan ja yritin äsken ulostaa. Ponnistin sen verran lujaa, että alkoi nielusta leikkaushaava vuotamaan. Sain kuriin laittamalla jääpussin niskaan ja jääpalan suuhun. Ei onneksi tarvinut lähteä polille poltattamaan suonta kiinni.

E. Löysin ketjun googlen kautta, kun googlettelin tietoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös