kakkonen kirjoitti:
En vain henkilökohtaisesti tajua kaverin täällä saamaa palstamäärää ja sitä kuinka niin ihmeen monia tavallisia suomalaisia kaverin ura kiinnostaa.
Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen seka valintaan mista pitaa ja mista ei. Siihen en edes halua puuttua. Vastaankin siis lahinna tuohon ihmettelyysi, ihan vaan ystavallisissa merkeissa.
Nico saa Suomessa palstatilaa sen takia, koska hanen isansa on ensimmainen suomalainen F1-maailmanmestari. Eiko taa nyt ole aivan selva homma? Mita sita ihmettelemaan. Ja koska F1 on urheiluna suomalaisille tarkea ja seurattu (maammehan on voittanut siina lajissa 3 maailmanmestaruutta, kaksi enemman kuin jaakiekossa), niin jokainen uusi syy hehkuttaa siita on varsin ymmarrettavaa. Oli se sitten kundi, joka on puoliksi suomalainen tai ei. Ja koska Suomen kokoisella kansalla ei niin hirvean montaa ilon aihetta urheilun varikkaalla kartalla ole, niin onhan taa nyt varsin ymmarrettavaa. Keke on ja oli kuitenkin monen (ei valttamatta sinun, mutta monen) sankari 80-luvulla.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, etta onko suomalaisen miehen lapsi suomalainen, jos ja kun han on vanhempiensa tyon ja elaman takia kasvanut jossain muualla kuin Suomessa. Sita ei paata joku jannu Oulusta eika Helsingista, vaan taman lapsen vanhemmat ja ennen kaikkea han itse. Sanon taman siksi, etta itse asun nyt kuudennessa maassa elamani aikana ja kun ulkomaalaisen vaimoni kanssa joku paiva saamme jalkikasvua, niin han tulee olemaan yhta paljon suomalainen kuin kanadalainenkin. Sanoo passin kansi mita tahansa. Tai joku tyyppi vaikkapa Keniassa. Noilla asioilla ei ole "henkisen kansalaisuuden" kanssa mitaan tekemista.
Hommaahan voisi lahtea kaantamaan ihan latkaankin. Miksi kannattaa esim (otan nyt sun jengin esimerkiksi tassa kun "sulle" ikaan kuin vastaan) Oulun Karppia kun jengista reilusti yli puolet jostain muualta kun Oulusta? Mitas helevettia se sellanen on? Eihan ne kaikki edes puhu Oulun murteella! Mitens se Backstrom:kin? IFKssa muinoin pelas ja ruotsalainen nimi... Aika moni oli myos juhlimassa 10 vuotta sitten latkan MMaa Stadissa, vaikka joukkueen johdatti maineeseen ruotsalainen mies. Paidassa kylla luki Suomi, mutta peli ja voittamisenkyky tuli Ruotsista... Eihan... Noh...
No joo, kieli poskella tassa ihmettelen. Turha hermostua. Mulle on ihan sama (niin kun varmaan Nicollekin) mita kukin hanen henkilokohtaisista asioista ajattelee. Kunhan vaan vastasin tohon sun ihmettelyyn. Mulle Nicon F1:siin paasy tuo lisavaria siihen valilla vahan puuduttavaankin autosarjaan. Se miksi tulen kannattamaan ensi vuonna myos Nicoa, ei taas kuulu kenellekaan. Kaikille jotakin. Kaikille jotakin...
**edit** viilailua