Breeze Harbour
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Maalivahdit ja maalivahtipelaaminen nyt on sellainen aihe, johon mulla on kiinnostusta ottaa kantaa riippumatta siitä minkä joukkueen aluetta satun milloinkin lukemaan. Olen itse pelannut junnuna salibandya maalivahdin paikalla, joten mulla on jonkinlainen omakohtainenkin kosketuspohja ja tavallaan kyky samaistua nuoren maalivahdin kasvukipuihin.Uskon, että syvää ammattitaitoasi tarvitaan oman joukkueesi palstalla.
Hyökkääjän kehityskäyrä esimerkiksi on usein maalivahtia selvästi lyhyempi. Jos olet luonnonlahjakkuus ja sulla on jokin spesiaaliominaisuus kuten poikkeuksellinen maalivainu, älyttömät kädet, virtuoosimaisen syöttötaito tai olet kentän liukkain luistelija, niin olemalla muita ikäisiäsi selvästi lahjakkaampi jossain näistä, voi tällainen supertalentti dominoida hyökkääjänä Liigassa vaikka jo 17-vuotiaana kuten nyt vaikkapa Patrik Laine tai Aleksander Barkov tekivät.
Maalivahdin paikasta puhuttaessa noustakseen liigansa parhaimmistoon vastuuvahdilta vaaditaan henkistä kypsyyttä, erinomaista keskittymiskykyä, teknistä osaamista, sekä kokonaisvaltaista suorittamista. Kun tähän lisätään se että moni maalivahti on ns. oman tiensä kulkija, niin ei mikään ihme että se kokonaisvaltaisen osaamisen kehittyminen vie monella vuosia. Todella harva maalivahti nousee NHL:ssä ykköseksi alle 25-vuotiaana. Tällaiset Carey Pricet ja Martin Brodeurit ovat poikkeustapauksia, joita oikeasti näkee harvoin.
Siispä katsotaan missä jamassa Westerholmin kokonaisvaltainen tekeminen on kahden vuoden päästä. Silloin on reilumpaa arvioida, onko miehen suuntana SaiPan jälkeen jenkkilä, Mestis vai etsiikö hän paikkaansa muualta Euroopasta.
Muistan Joona Voutilaisen debyyttikauden Pelicansissa. Kaikki näkivät että Vode oli vielä epäkypsä ja pääkoppa saattoi romahtaa ihan yksittäisen pelin sisälläkin. Kun puhutaan nuoresta maalivahdista, niin monesti ne virheet ruokkii epävarmuutta ja menee sinne pään sisään. Kuitenkin jos se potentiaali on selvästi siellä pinnan alla jonka itsekin alusta asti Voutilaisesta aistin kilsan päähän, niin tulevaisuus on auki.
Hyvä että otinkin Joona Voutilaisen puheeksi. Mies on nyt 23-vuotias eli samanikäinen kuin Westerholm kahden vuoden päästä. Hän on vihdoin kasvanut henkisesti siihen pisteeseen, että pystyy kantamaan ykkösmaalivahdin viitan Liigassa ja vaikka hän tekeekin sitä Pelicansin perivihollisen paidassa, olen ylpeä ja iloinen Voden puolesta.
Viimeksi muokattu: