Toki pystyy, mutta toisaalta kyllä Leskisenkin rinnalla pitäisi pystyä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on joka tapauksessa se, että noissa 5+3 tehoihin liittyvissä maaleissa Lasun saldo on 0+1. Ehkä siitä voidaan kuitenkin päätellä, ettei Lasu-Leskinen mikään niin huikea tutkapari ole, etteikö jossain vaiheessa kautta tuossa voisi kokeilla hyökkäävääkin sentteriä jos sellainen hankitaan. Jään nyt odottelemaan rapaa :D
Kirjoitit osuvasti juuri sen, mikä paljastaa ison näkemyseromme. Tämä näkemyseromme ei ole ehkä niinkään suuri Lasun suhteen, vaan peli-ideologian suhteen. Minä näen asian niin, ettei sillä ole niin väliä, kuka ketjussa tehoilee, kunhan trio toimii yhdessä niin, että ketjulle tulee tehoja.
Lasu ei tee juurikaan virheitä, vaan oikeat valinnat seuraavat toistaan hänen pelaamisessaan. Hän pelaa loisteliaasti puolustussuuntaan ja itseasiassa hän tekee hurjan paljon peliä edistäviä ratkaisuja myös hyökkäyssuuntaan. Lasu on omalla toiminnallaan mahdollistamassa Leskisen tehoilua. Lasu on koko sarjan tehotilaston kolmas lukemalla +9. Mäenalasen teholukema on +6 ja Leskisen +5. Tuo ketju toimii ja se pystyy hyvällä kahdensuunnan pelaamisellaan kääntämään pelejä Kärpille.
Minusta on tärkeä miettiä, tehoilisiko Leskinen oikeasti enemmän, jos hänen vierellään pelaisi hyökkäysuuntaan taitavampi sentteri. Voisiko olla niin, että tämä hyökkäysorientoitunut sentteri tekisikin osan Leskisen pisteistä. Voisiko olla niin, ettei tämä uusi sentteri tekisikään yhtä paljon maalintekemisen tukitoimia kuin Lasu ja näin ketjun maalitekovoima ei itseasiassa kasvaisikaan. Voisiko olla niin, että ketju rupeaisi päästämään maaleja aiempaa enemmän omiin, kun sentteri ei olisikaan enää yhtä laadukas puolustussuuntaan kuin Lasu. Mielestäni et näe kokonaisuutta, kun arvostelet Lasua kakkosentterinä ja Leskisen tutkaparina.
Minulle tulee Lasusta peli peliltä enemmän ja enemmän mieleen Jari Viuhkola ennen selkävaivoja. Kyllä minä pystyn näkemään Lasun pistetilinkin karttuvan tulevaisuudessa aiempaa tiuhempaan.