Viestin lähetti Hai
Ehkä täältä Suomestakin löytyy vielä niitä kusipäitä jotka toivovat kauden alkavan siksi että muut joukkueet heikentyisivät.
"Kusipäitä", koska haluavat itsekkäästi omalle joukkueelle etua, tätäkö tarkoitat? Miten määrittelisit täällä nyt hädissään itkevät IFK-fanit, joiden "mä en enää ikinä kato änärilätkää, jos ne nyt alkaa vielä pelaa täl kaudel" -valitusvirret alkoivat viimeisen vuorokauden aikana? Eikö tuossa ole kysymys aivan samasta? Miten on itsesi laita? Ilmiselvästihän tuo purkauksesi johtuu siitä, että olet IFK:n kannattaja, toisin sanoen yksi niistä, jotka näkisivät oman joukkueensa heikkenevän eniten koko SM-liigassa NHL:n alkaessa.
Itselleni Jokereiden kannattajana tämä NHL-kauden peruuntuminen/alkaminen on kaksiteräinen miekka. Kauden peruuntuessa nähtäisiin SM-liigassa jännittävät ja tasokkaat pleijarit, mutta Jokereiden tie mestariksi olisi huomattavasti vaikeampi. NHL-kauden sittenkin alkaessa Jokerit sen sijaan saisi materiaalisen etulyöntiaseman mm. HIFK:hon nähden, mutta toisaalta menettäisi kaksi tärkeää pelaajaa, Ossin ja Reksan. Jälkimmäisessä tapauksessa kaudesta jäisi melko valjahtanut maku ellei joku yllätysjengi kohoa pleijareissa aivan huippusuorituksiin. Toisaalta NHL-pelit ehkä kompensoisivat vähän. Itselläni on melko kiemuraiset tunnot koko tästä SM-kaudesta, sillä kovin ihanteellista ei olisi lähteä Wade Immosen ensimmäiseen kauteen mestaruuskrapulasta. Toisin sanoen minulle käy kumpi vaihtoehto tahansa.
Palatakseni itse todelliseen aiheeseen, tuntuisi kyllä melko erikoiselta, jos NHL:ää vielä tällä kaudella pelattaisiin. Missäköhän välissä jengit aikoisivat tehdä sopimukset pelaajien kanssa? Entä miten on pelikunnon laita? Kai niitä on useitakin maddeneja, jotka ovat aivan rapakunnossa tällä hetkellä? Itse veikkaisin, että neuvotteluiden päätavoite on saada paketti kasaan ensi kaudeksi. Tämä tehtäisiin jo tässä vaiheessa pelkästään TV-näkyvyyden pelastamiseksi ja muiden vastaavien taloudellisten seikkojen vuoksi. Saavutettaisiin hyvissä ajoin varmuus ja vakaus ensi kaudesta, kaikki tuikitärkeät sopparit saataisiin tehdyksi ja "fanitkin" (siis rajatapaukset ja kahden vaiheilla keikkuvat, ei hc:t) ehkä samaan kelkkaan. Toisaalta jos NHLPA tosiaan on pahoin pirstoutunut ja koko liigan talous ja näkyvyys vaakalaudalla, kukapa tietää.