Voisin veikata että piraattienkin laatu ilmenee vasta vuosien kuluessa, samannäköistä tavaraa voivat hyvinkin olla. Mutta miten on esim. pesunkeston yms kanssa, vain kiinan tirehtööri tietää. Toki seinällä varmasti selviää ilman pesujakin. Itse en piraatteja viitsi hankkia ihan moraalisista syistä.
Vieläkös NHL-shopin authentic-paidat muuten ovat made in Canada? Ne halvemmat mallithan on jo vuosia olleet jossain päin Aasia väsättyjä.
juuri nämä ylihintaiset NHL-shopin paidat, ja oikeastaan voi koskettaa liki kaikkea aasiassa teollisesti valmistettua massatuotetta. Yhä useammin piraattimarkkinoille tulevat tuotteet ovat tosiaan jopa samalta tuotantolinjalta, kuin aidot. Tehdään suuria sarjoja, ja samalla ajetaan "vähän" ylimääräistä piraattimarkkinoille.
Itse olen työn puolesta jonkin verran kiinalaisen teollisuuden alihankintaketjun kanssa tekemisissä, ja kyllähän meininki on minen tapaamani paremmin asiaa tuntevien ja aikaa maassa viettävien yhteyshenkilöiden mukaan juuri näin härskiä. Tarkemmin sertifioiduissa toimitusketjuissa alkutuotantoa ja alihankintaa valvotaan, mutta yhä enemmän yritetään saada tuote niin halvalla kasaan kuin mahdollista, jotta voidaan maksimoida tuotto. Joku on saattanut nähdä esim. Applen tuotteiden alkupääntuotantoa koskevan dokumentin, jossa työntekijät tehtailla "tappavat itsensä, kun on liian rankkaa", kuvastaa hyvin sitä, kuinka nahkoille homma oikeasti viedään monenkin massatuotteen osalta. On toki eettistä teollisuutta ja tilaaja-yrityksen "valvomia" toimitusketjuja Aasiassakin, mutta mutta jos "aidossa" paidassa lukee made in asia, todennäköisesti piraatti tästä paidasta on tismalleen sama tuote. Ja mielestäni hienoa, että Aasiassa valmistettuja tuotteita alkaa saamaan kohtuu hintaan piraattimarkkinoilta, eikä jossain vaiheessa kukaan maksa brändi-tuotteista enää mansikoita, ellei se ihan aidosti ole tehty jossain vähän valvotummissa olosuhteissa, lähempänä kuluttajaa