NHL palkintoehdokkaat 2002-03

  • 4 208
  • 57

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Viestin lähetti expertti
Haloo, mies esiintyi 11 ottelussa. Ruvetaan samalla ylistämään vaikka Vancouverin Alex Auldia, kun sillä on niin huikea prosentti 7 ottelussa. Taitaa Vancouver olla kova puolustamaan...

Juu, haloo sinnekin päin. Hyvin kuuluu hyvin hälyyttää. Devilskö nyt ei sitten oikeasti ollutkaan hyvin puolustava joukkue?

Eikä tuo Schwab muuten aikaisemminkaan ole niin kovin runsaita määriä pelannut uransa aikana, mitä nyt Tampassa kerran 40 peliä... Minä olen aikasta varma, että joukkueella oli tässä tapauksessa melkoisen vahva vaikutus maalivahdin tilastoihin, pelasi hän sitten yhden tai 73 ottelua.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Viestin lähetti aHab
Juu, haloo sinnekin päin. Hyvin kuuluu hyvin hälyyttää. Devilskö nyt ei sitten oikeasti ollutkaan hyvin puolustava joukkue?

Eikä tuo Schwab muuten aikaisemminkaan ole niin kovin runsaita määriä pelannut uransa aikana, mitä nyt Tampassa kerran 40 peliä... Minä olen aikasta varma, että joukkueella oli tässä tapauksessa melkoisen vahva vaikutus maalivahdin tilastoihin, pelasi hän sitten yhden tai 73 ottelua.

ON ON, Liigan järkevimmin puolustava. Mutta miksi sitten pitää Martyn kaltaista arvokasta maalivahtia, jos mielestäsi kuka tahansa tusinapoika hoitaisi saman homman? Kyllä mä luulen että Devilsissäkin ajatellaan taloutta niin paljon että tämä asia on mietitty.

Kaudella 93-94 Chris Terreri, joka on viimeksi pelannut hieman enemmän Devils maalilla, ei pystynyt samanlaisiin statseihin kun Marty samalla kaudella, etenkin Playoffseissa. Muihin on mahdoton verrata, kun pelimäärät ovat niin valtavan erilaiset. Beezer ja Dunham olivat ihan ok, mutteivat loistaneet...
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Viestin lähetti expertti
ON ON, Liigan järkevimmin puolustava. Mutta miksi sitten pitää Martyn kaltaista arvokasta maalivahtia, jos mielestäsi kuka tahansa tusinapoika hoitaisi saman homman? Kyllä mä luulen että Devilsissäkin ajatellaan taloutta niin paljon että tämä asia on mietitty.

Enpä ole moista väittänyt missään vaiheessa.

Kyse oli siitä oliko Brodeur kauden selvästi paras vahti ja näin Vezinan arvoinen. Minun mielestäni pysti olisi kuulunut Turcolle.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti expertti

Mielestäni etenkin niillä kausilla kun mies ei ollut ehdolla. Olien ja Careyn voittaessa. Dominik on Dominik, vaikka minä en miehen varusteiden heittelyä arvostakaan. Mutta kyllä Martyn tilastot Dominatorinkin voitto kausilta kestävät vertailun. Muistin virkistykseksi:
ott min v t t m 0 gaa
2000-2001Devils 72 4297 42 17 11 166 9 2.32
1997-1998Devils 70 4128 43 17 8 130 10 1.89
1996-1997Devils 67 3838 37 14 13 120 10 1.88

No, noista kausista oikeastaan vain yhdellä kaudella Brodeurilla olisi ollut perusteet Vezina-voitolle eli kaudella 1996-97.

Tuolla kaudella Brodeur torjui kiekkoja uransa ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran yli 92 torjuntaprosentilla, tarkkaan ottaen lukema oli hieno 92,7. Hasek torjui kiekkoja 93,0 prosentin teholla.

Sekä Hasek että Brodeur pelasivat molemmat saman verran otteluita ja voittivat saman määrän pelejä. Tasaista siis miesten otteet tilastollisesti olivat.

Varsin usein tasaisissa väännöissä joukkueiden paremmuus ratkaisee, ja tuskin kukaan sanoisi Devilsiä ja Sabresia yhtä tasokkaiksi joukkueiksi. Esimerkiksi Devilsissä oli tuolla kaudella neljä parempaa pistemiestä kuin Sabresin kärkimies Derek Plante, joka keräsi 51 pistettä 82 ottelussa. Devilsin neljä parasta pistemiestä keräsivät tehot 82, 62, 61 ja 54.

Hasek joutui tuolla kaudella torjumaan keskimäärin 32,5 laukausta per ottelu. Brodeurin vastaava lukema oli 24,4. Lisäksi joukkueiden paremmuutta jollakin lailla kuvaa, että Devilsin kakkosvahti Mike Dunham voitti enemmän pelejä kuin hävisi, mutta Sabresin kakkonen Steve Shieldsin saldo maalin suulla sillä kaudella oli 3-8-2 eli Shields hävisi enemmän kuin voitti.

Kausilla 1997-98 ja 2000-01 ei mielestäni Brodeurilla olisi ollut mitään perusteita saada Vezinaa Hasekin sijasta. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten Hasekin torjuntaprosentti oli 92,1 ja Brodeurin vastaava oli vain 90,6, joka nykyaikana ei ole kuin korkeintaan tyydyttävä tulos.

Kolzigin ja Brodeurin tilastot kaudelta 1999-2000 olivat aika tasaiset eli varsinaisesti silloinkaan ei ollut selkeää perustetta miksi Martyn olisi se kuulunut voittaa.

Verrataanpa vielä heidänkin tilastoja.

Kolzig ja Brodeur pelasivat ja voittivat aika lailla saman verran (voitot B 43 vs K 41). Molemmilla oli sama GAA eli 2,24 ja torjuntaprosentissa Kolzig oli parempi (91,7 vs 91,0). Kolzigin eduksi puhuu vielä jonkin verran, että häntä kohti lauottiin myös kaikista maalivahdeista eniten.

Myös Careylla ja Brodeurilla oli aika samankaltaiset tilastot Careyn voittaessa Vezinan.

Eli loppujen lopuksi ei minun mielestäni ole ollut Brodeurilla kuin yhdellä kaudella aineksia Vezinan voittamiseen - ja se ei ollu tämä juuri päättynyt kausi.
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti hannes_ko
Lehtisen Jere on hyvä jätkä, mutta kannattaa muistaa kuka maksaa palkan, ja joskus vaivautua hakemaan arvostettu NHL-palkinto ihan henkilökohtaisesti.

Tästä asiasta kiinnostaisi kuulla lisääkin, jos jollain on tietoa. Jere ei siis ole kertaakaan mennyt itse hakemaan pakintoaan? Kellään tietoa miksi?
 

Grand-Pierre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Blackburn Rovers
Viestin lähetti hihhu
Tästä asiasta kiinnostaisi kuulla lisääkin, jos jollain on tietoa. Jere ei siis ole kertaakaan mennyt itse hakemaan pakintoaan? Kellään tietoa miksi?

Ainakin tänä vuonna Jere oli poissa koska vaimo on raskaana ja he yhdessä päättivät että on parempi etteivät mene paikan päälle. Tilanteseen vaikutti varmasti Toronton Sars-tilanne.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Viestin lähetti hannes_ko
Lehtisen Jere on hyvä jätkä, mutta kannattaa muistaa kuka maksaa palkan, ja joskus vaivautua hakemaan arvostettu NHL-palkinto ihan henkilökohtaisesti.

Kommentoidaan nyt sen verran tätä heittoa, että Lehtisen palkan maksaa Thomas O. Hicks, eikä NHL ja Jerellä lienee jotain tärkeämpää tekemistä, jos ei kissanristiäisiin ole mennyt. Mies nyt vaikuttaa muutenkin henkilöltä, joka ei älytöntä suitsutusta rakasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En nyt sen enempää lähde Brodeuria koskevaa kiistaa sotkemaan, mutta kakkosmaalivahtien tilastointi on hieman ongelmallista sillä siinä tilastoa lukiessa pitää käyttää aika lailla vahvaa tulkintaa. Hyvässä joukkueessa kakkos-maalivahtia peluutetaan usein heittopusseja vastaan, sillä tilastollisesti ajatellen nämä pelit on voitettavissa huonommallakin torjuntatyöskentelylläkin. Lisäksi ykköselle halutaan runkosarjassa mahdollisimman paljon kovia pelejä erityisesti vastustajista, joista haetaan henkistä yliotetta pleijareita vastaan.

Huonossa joukkueessa kakkosta peluutetaan usein taas peleissä, joihin lähdetään altavastaajana ja joissa todennäköisemmin on jokatapauksessa tulossa turpaan, kun ykköstä halutaan säästää nöyryytykseltä ja ylläpitää tämän itseluottamusta. Tälläisessä joukkueessa ykkönen pelaa ne odotettavissa olevat tiukat pelit, joista pisteitä on otettava.

Ei se ole sattumaa, että maalivahtitilastojen kärjessä on vuodesta toiseen näitä Aebischereita, Legaceja ja Helasia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös