Olen näköjään vielä SC-aikataulussa. Ei jaksa katsoa futista kuin ekan puoliajan ja herään kukonlaulun aikaan pirteänä. No näin kaupunkilaisena kukot voi korvata lokeilla, mutta ihan sama. Miksipä siis en tulisi viihdyttämään itseäni ja katsomaan, mitä Pomosta tiedettiin kaksi vuotta sitten. En halua spoilata, mutta osa on tiennyt aika hyvin ja osa todella huonosti. Minähän en tiennyt mitään, mutta onneksi taisin pitää turpani enimmäkseen tukossa.
Se, minkä kuitenkin hoksasin, liittyy siihen, että on aika vaikea olla asiantuntija niiden koutsien kohdalla, jotka eivät ole valmentaneet niitä joukkueita, joita ei aktiivisesti seuraa. Itse olen aloittanut NHL:n aktiivisen seuraamisen vasta Laineen liityttyä Jetsiin. Sitä ennen katselin, mitä nyt sattui telkusta tulemaan, mutten oikeasti tuntenut yhtään joukkuetta kunnolla. Sitten tuli keskityttyä ns. suomalaisjengeihin ja Canes, Avs, Stars ja viimeisimpänä Panthers valikoituivat aktiivisen seurannan piiriin. Aikaa on kuitenkin rajallisesti, joten Stars ja Panthers ovat ne joukkueet, joiden liki kaikki pelit tulee katsottua.
Tuosta seuraamieni joukkueiden listasta pystyn jollain lailla subjektiivisesti analysoimaan ehkä neljän koutsin tekemisiä, mutta sekin vain silleen pintaraapaisuna, että en juurikaan kuuntele noiden haastatteluja. Ihan nyt viime aikoina olen tehnyt poikkeuksen Mauricen kohdalla, koska hän on vain niin huikea ukko. En ihmettele pätkääkään sitä, miksi Bill Zito oli täysin myyty pari vuotta sitten, kun valitsi hänet luotsaamaan tuota laivaa.
Nyt, kun on saatu Pomolle se pytty, seuraavaksi mieluisin kohde mulle on Pete DeBoer. Yhteistä kummallekin on omassa kuplassani se, etten oikeasti tiennyt kummankaan valmennusosaamisesta juuri mitään ennen kuin tulivat suosikkijoukkueitteni valmentajiksi. Yleinen mielipide tietysti oli se, että kummatkin oli ihan hupiukkoja. Luulen, etten jatkossa suhtaudu läheskään yhtä suurella varauksella mihinkään valmentajan valintauutiseen. Tässä kohtaa tieto vähentäisi tuskaa.