En sinänsä kiistä tätä väitettä, mutta miten määritellään moderni aika? Tuli nimittäin mieleen eräs toinen venäläinen eli Pavel Bure. Maalikeskiarvo itse asiassa hitusen vielä Ovechkinia kovempi ja paukutteli kuitenkin vielä 2000-luvun puolellakin 50 maalin kausia. Tokihan ura on selvästi Ovechkinia lyhyempi, mutta 437 maalia 702:ssa NHL-pelissä on kanssa aika kovaa statistiikkaa.
Maalintekijöinä toki aika erityylisiä, siinä missä Ovechkin tykkää laukoa paljon niin Bure käytännössä polki kiekon kanssa maaliin ihan älyttömällä vauhdilla. Tosin taisi Burella ihan napakka vetokin olla, ei siinä mitään.
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta sen verran mielenkiintoinen hoksautus oli tuo modernin ajan määrittely, että piti alkaa ihan itsekin miettimään. Itse olen aina pitänyt 90-luvun loppupuoliskoa jonkinlaisena lähtöviivana moderniin kiekkoon. Hurlumhei-kiekon aika alkoi olla ohi, maalimäärät tippuivat lyhyessä ajassa merkittävästi. Maalivahtien tyyli alkoi uudistumaan ja taso kasvamaan. Pelaajien palkat kasvoivat, samoin Euroopasta tulevien pelaajien määrä jne.
Lajin evoluutio on toki jatkunut senkin jälkeen, mutta näkisin ainakin itse, että 90-luvun aikana tapahtui varmaan se suurin hyppäys eteenpäin. Sanoisin siis, että siirtymä moderniin aikaan on tapahtunut 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla, 2000-luku on jo sitten kokonaan modernia aikakautta.
Bure oli todella kova, mutta ei kuitenkaan mahdu Ovechkinin kanssa samaan lauseeseen. Erona Ovien ylivoimaisuus aikalaisiinsa. Ovechkin on pelannut NHL:ssä nyt 15 kautta, joista on voittanut maalipörssin yhdeksällä (!) kaudella. Bure pelasi yhteensä 12 kautta, voitti maalipörssin kolme kertaa. Vaikka kaikki Buren yhtään tyngemmäksi jääneet kaudet laskettaisiin pois, ei Bure silti ollut isossa kuvassa lähelläkään tuota Ovechkinin totaalista ylivoimaa. Samasta syystä minun mielestäni esimerkiksi Brett Hullia ei voi ottaa keskusteluun mukaan, kun puhutaan kaikkien aikojen parhaasta maalintekijästä.