Itselläni myös 110 megan netti niin luulen, että jokin asetus tuolla VLC:ssä kusee. Olen yrittänyt googlettaa ongelmaan ratkaisua, mutta toistaiseksi mikään siellä ehdotetuista neuvoista ei ole auttanut.
No mikään elämän ja kuoleman kysymys tämä ei ole, koska näen noi matsit muutenkin, mutta ainahan sitä haluaa parempaa ja laadukkaampaa kuvan laatua. Siksi toi ihmeellinen nykiminen ärsyttää. Kun ei pitäisi tosiaankaan olla vehkeistä kiinni.
Nopeudesta se ei ole kiinni, tasaisella 6 megan netilläkin toimii täysin sulavasti enkä todellakaan usko että tuollainen 110m netti olisi niin epävakaa että pomppisi 1-110megan välillä / toimisi alle 5-6 megan, tai sitten on linjassa jotain pahasti vialla. Mutta asiaan...
1. Tarkista että näytön virkistystaajuus on 60hz, eikä mitään muuta esim. 50,59 jne.. Jos se on jotain muuta kuin 60hz, tuo nykiminen voi johtua silloin tästä (sama asia kuin ruudun palvelussa liigan pelien kohdalla, siellä sitä sivuttaisnytkyä [etenkin isommilla näytöillä] on enemmän kuin laki sallii jos eivät hz ja flash ole kohdillaan).
2. VLC:n Rautapurku = prosessorin sijasta käytetään näytönohjainta videon purkamiseen/katseluun tjs. (jokainen voi lueskella googlesta enemmän jos näkee tarpeelliseksi)
VLC:n asetuksista pari kohtaa:
a: työkalut -> asetukset, vasemmalta lähteet/koodekit ja sieltä valitsee kohdassa: hardware accelerated decoding: direct x video jne... (dxva)
b: työkalut -> asetukset, ja sieltä vasemmalta valitsee video ja sitten raksittaa kohdan: videolähdön laitteistokiihdytys (overlay)
Tuota rautapurun toimivuutta voi sitten testata katsomalla vlc:n suoritinkäyttöä. Ilman rautapurkua suoritinkäyttö itsellä on välillä 20-80%, rautapurun kanssa 5-10%.
Minulla tuo VLC:n nykiminen johtui juuri tästä koska prosessorin käyttö oli niin suurta.
c. (vaihtoehtoinen) Vasemmalta video ja sieltä kohta lähtö. Siellä on valittavana jos jonkinlaista eri lähtömoduulia, näitä voi testata vaikka kaikkia koska se automaattinen -valinta, ei kaikille tuota parasta lopputulosta. (Näitä kokeillessa parasta on jokaisen muutoksen jälkeen sammuttaa ja käynnistää vlc uudelleen jotta asetukset varmasti tulevat voimaan)
Itse kuitenkin käytän katseluun MPC-HC [nb] (media player classic home cinema) jossa tuo rautapurku toimii omalla kokoonpanolla ehkä hieman paremmin.
Tuolta voi valita itselleen sopivan version:
http://nightly.mpc-hc.org/
Tuo ohjelman valinta (VLC / MPC-HC) on nyt kuitenkin lähinnä makuasia.
Nämä kaikki omakohtaisia kokemuksia. Jokainen kone ja yhteys ovat enemmän tai vähemmän "yksilöitä", joten välttämättä näistä ei ole valitettavasti mitään hyötyä jollekin toiselle ja toisilla näkyy jo kaikki "loistavasti" ilman mitään säätöjä.
edit: kohta c: + kirotusviret