NHL ja homous

  • 152 418
  • 447

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tai en minulla ole kavereina kuin suomalaisia homoja keitä ei satavarmasti liikuta heteroiden huutelut peleissä toisilleen.

Mutta onko varmaa, että Getzlafin huutelun kohde oli hetero? Ehkä Ryan tietää jotain, mitä suuri yleisö ei tiedä.

Näin heteromiehenä mullekin nyt on ihan sama jos joku haukkuisi mua pelin tiimellyksessä kullin imijäksi. Tuskin edes muistaisin sitä pelin jälkeen saatikka, että pahastuisin siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai en minulla ole kavereina kuin suomalaisia homoja keitä ei satavarmasti liikuta heteroiden huutelut peleissä toisilleen.

No kyllähän homofobian hyväksyminen sitten on varmasti ihan järkevää, jos Robinilla on muutama homokaveri, jotka eivät homofobiasta pane pahakseen.

Näin heteromiehenä mullekin nyt on ihan sama jos joku haukkuisi mua pelin tiimellyksessä kullin imijäksi.

Ja tuskinpa sinua haittaisi sekään pätkääkään, jos joku huutelisi sulle pelin tiimellyksessä "neekeriä" tai "rättipäätä"? Eli ihan turhaa on siitäkin pahastua, jos änäripelaajat pilkkaavat toisiaan tuollaisilla nimityksillä.
 
Ja tuskinpa sinua haittaisi sekään pätkääkään, jos joku huutelisi sulle pelin tiimellyksessä "neekeriä" tai "rättipäätä"? Eli ihan turhaa on siitäkin pahastua, jos änäripelaajat pilkkaavat toisiaan tuollaisilla nimityksillä.

Itse en vain osaa rinnastaa näitä cocksucker, motherfucker jne. samaan kuin vaikkapa ihonväriin tai uskontoon viittavaan halventavaan neekeriin tai rättipäähän. Nähtävästi ajattelemme asiasta eri tavalla, mutta minusta nuo ensin mainitut ovat sellaista "yleistä vittuilua" ilman sen sisällön kirjaimellista viestiä kun taas vaikkapa neekeriksi haukkuminen on halventavaa ja alentavaa ja selkeästi rasismiin viittavaa.

Toki tuo yllämainittu sekä tämä on täysin henkilökohtainen mielipiteeni ja jokainen huutelun tai kuitin kohde sen lopulta itse määrittää miten minkäkin viestin tulkitsee ja kokee. Itse en koe pelin tiimellyksessä saamaani heittoa vitun homo siten, että hän nimittäisi minua homoksi tai vaikkapa vitun runkkari, että hän nimittäisi minua runkkariksi sanan varsinaisessa merkityksessä.
 

mchi

Jäsen
Ehkä olisi parempi vain olla lukematta tätäkin ketjua, mutta vastataan nyt kun tuli avattua.

Syy, miksi esim. cocksucker ynnä muut vastaavat ovat halventavia on se, että puhuja käyttää niitä loukkaamistarkoituksessa ja käyttää tällä tavoin homoutta halveksittavana ominaisuutena. Kun haukut jotakuta homoksi, tarkoitat, että homoudessa on jotain halveksimisen arvoista. Ongelma ei siis sinällään ole se, että loukkaat haukkumasanan kohdetta, vaan että loukkaat sitä kokonaista ihmisryhmää, jota käytät jonkin iljettävän symbolina.

Tuskin pelaajat aina ajattelevat tietoisesti tekevänsä näin, mutta kyllähän se kertoo paljon siitä ilmapiiristä, joka urheilumaailmassa vieläkin vallitsee. NHL on viime vuosina tukenut kovasti You Can Play -kampanjaa, joten kyllähän näihin huuteluihin pitää jollain tavalla puuttua, jotta jääkiekosta oikeasti tulisi kaikille avoin laji. Siihen en ota kantaa, onko isot sakot se paras tapa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syy, miksi esim. cocksucker ynnä muut vastaavat ovat halventavia on se, että puhuja käyttää niitä loukkaamistarkoituksessa ja käyttää tällä tavoin homoutta halveksittavana ominaisuutena. Kun haukut jotakuta homoksi, tarkoitat, että homoudessa on jotain halveksimisen arvoista. Ongelma ei siis sinällään ole se, että loukkaat haukkumasanan kohdetta, vaan että loukkaat sitä kokonaista ihmisryhmää, jota käytät jonkin iljettävän symbolina.
Minua kiinnostaisi tietää, että ajattelevatko homoseksuaalit tällä tavalla? Ainakaan tuntemistani ei yksikään, voi olla sattumaakin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ehkä olisi parempi vain olla lukematta tätäkin ketjua, mutta vastataan nyt kun tuli avattua.

Syy, miksi esim. cocksucker ynnä muut vastaavat ovat halventavia on se, että puhuja käyttää niitä loukkaamistarkoituksessa ja käyttää tällä tavoin homoutta halveksittavana ominaisuutena. Kun haukut jotakuta homoksi, tarkoitat, että homoudessa on jotain halveksimisen arvoista. Ongelma ei siis sinällään ole se, että loukkaat haukkumasanan kohdetta, vaan että loukkaat sitä kokonaista ihmisryhmää, jota käytät jonkin iljettävän symbolina.

Tuskin pelaajat aina ajattelevat tietoisesti tekevänsä näin, mutta kyllähän se kertoo paljon siitä ilmapiiristä, joka urheilumaailmassa vieläkin vallitsee. NHL on viime vuosina tukenut kovasti You Can Play -kampanjaa, joten kyllähän näihin huuteluihin pitää jollain tavalla puuttua, jotta jääkiekosta oikeasti tulisi kaikille avoin laji. Siihen en ota kantaa, onko isot sakot se paras tapa.

Motherfucker&fucking pussy. Eikös tuolla sinun ajattelulla varsinkin tuo jälkimmäinen ole aivan tajuttoman loukkaavaa? Herjataan molempia, homo -ja heteromiehiä(tai miesoletettuja, tämä mainittakoon palstan hassuhatun varalta) kun kyseenalaistetaan sukupuoli.

Taidat itsekin tajuta että nuo kentällä tapahtuvat verbaaliset purkaukset ovat useimmiten vain tunnemyräkässä huutelua. Idioottimaista kyllä, mutta turha noille on keksimällä keksiä suurempaa merkitystä. Sitten ollaan eri tilanteessa ja rajojen yli jos joku huutelee niggeria tai vaikkapa Zuccarelloa midget-terrorist-monkey-breivikiksi.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minua kiinnostaisi tietää, että ajattelevatko homoseksuaalit tällä tavalla? Ainakaan tuntemistani ei yksikään, voi olla sattumaakin.
No en minä ainakaan. Vastaavaa on tosiaan itsekin tullut huudeltua. Pelin tiimellyksessä näitä vain tulee, ei niistä kannata itseensä ottaa. Melkoista tissiposkeilua tämäkin sakko.
 

mchi

Jäsen
Minua kiinnostaisi tietää, että ajattelevatko homoseksuaalit tällä tavalla? Ainakaan tuntemistani ei yksikään, voi olla sattumaakin.

Varmasti on yksilöllisiä eroja. En tietenkään halua laittaa sanoja kenenkään suuhun, vaan puhuin lähinnä yleisellä tasolla. Sekin varmasti vaikuttaa kuinka suvaitsevaisessa ympäristössä henkilö elää. Eikä näiden sanojen käytöstä edes tarvitse varsinaisesti loukkaantua ymmärtääkseen niiden ongelmallisen taustan. Ei "homottelija" välttämättä oikeasti tarkoita, että homot olisivat jollain lailla alempiarvoisia, mutta näiden sanojen käyttö kuitenkin vahvistaa "näkymättömästi" tällaista ajattelumallia. Täytyy muistaa, että maailmassa on kuitenkin vielä aika helvetin paljon ihmisiä, jotka oikeasti ajattelevat näin.

En oikein osaa selittää ajatuksiani paremmin, mutta toivottavasti pointtini edes joten kuten selvisi.

Taidat itsekin tajuta että nuo kentällä tapahtuvat verbaaliset purkaukset ovat useimmiten vain tunnemyräkässä huutelua. Idioottimaista kyllä, mutta turha noille on keksimällä keksiä suurempaa merkitystä. Sitten ollaan eri tilanteessa ja rajojen yli jos joku huutelee niggeria, fucking fagia tai vaikkapa Zuccarelloa midget-terrorist-monkey-breivikiksi.

No minun mielestäni näillä ei mitään periaatteellista eroa ole, samaan ajattelumalliin nekin perustuvat, turhia minun mielestäni kaikki. Siitä olen toki aivan samaa mieltä, että tunnekuohuissa pelaajat näitä huutelevat, eivätkä varmasti ajattele asiaa sen pidemmälle. Enkä minä henkilökohtaisesti näistä yöuniani menetä, mutta täällä kun vaan on kovasti ihmetelty miten nuo ilmaisut muka voivat olla loukkaavia, niin yritinpä vain selittää miksi.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Minua kiinnostaisi tietää, että ajattelevatko homoseksuaalit tällä tavalla? Ainakaan tuntemistani ei yksikään, voi olla sattumaakin.
Ei sulla tullut sellainen mieleen, että tuntemistasi homoista yksikään ei ole kaapissa, joten ovat ilmeisen sinut seksuaalisuutensa kanssa?

Tämä on kyllä ihan helvetin käsittämätön keskustelu. Että kun nimimerkkien Fat Cat tai Robin Big Snake homoystävistä yksikään ei ole moksiskaan Getzlafin huutelusta tai nimim. Mängimies ja vetti eivät ota vastustajien homottelua kirjaimellisesti, niin vaikea siinä on vikaa nähdä. Ilmeisesti vika on kuulijoissa.

Kyse ei ole henkilökohtaisista tulkinnoista. Kyse on yhteiskunnasta ja sen suhtautumisesta vähemmistöihin ja erilaisuuteen. Siitä, pidetäänkö kielessä yllä sanastoa, että ihonväri, seksuaalisuus tms. tekee ihmisestä huonomman.

Jos ei jaksa nähdä asiassa yhteiskunnallisia merkityksiä, niin asia on myös helppo ymmärtää, jos on hiukankaan kykyä empatiaan. Kuvittele se ihminen, jolle Getzlafin huutelu on ongelma. Ei ole edes vaikeaa. Vaikka kaliforniassa kiekkoa harrastava nuori, joka on seksuaalisuutensa kanssa kaapissa.

Mutta siis tätähän nettikeskustelu nykyään on. On sitten kyse rasismista tai jostain muusta vähemmistöjä koskevasta asiasta, niin heti on tusinan verran hyväosaisia valkoisia heteromiehiä kertomassa, etteivät he näe ongelmaa, eivätkä heidän kaverinsakaan näe. Ne ihmiset, joita nämä asiat henkilökohtaisesti koskettavat ja satuttavat, eivät tule kertomaan näkemystään ja osin juuri siksi, että jäävät kuitenkin niiden tusinan hyväosaisen heteromiehen jalkoihin, jotka syyttävät herkkänahkaisiksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Omasta mielestäni kiekkomaailmassakin ajettaisiin tasa-arvoisempaa suuntausta parhaiten kun karsittaisiin vain ilmeisimmät verbaalidorkailut pois. En näe että esimerkiksi homomiehiä palvelee erityisen paljon jos heitä pidetään joinain herkästi murenevina korppuina. Eli yritetään karsia pois kaikki mikä saadaan tulkittua vähänkin homomiehiä loukkaavaksi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Larsson kyllä minä olin peliuran aikana hyvin syvällä kaapissa. Tuollaiset huutelut ei silti tuntunut missään. Toki voin vain puhua omasta puolestani. Yhtäkään muuta homoa en peliajoiltani tiedä.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
@Larsson kyllä minä olin peliuran aikana hyvin syvällä kaapissa. Tuollaiset huutelut ei silti tuntunut missään. Toki voin vain puhua omasta puolestani. Yhtäkään muuta homoa en peliajoiltani tiedä.

Mimmoiset huutelut? Ainakin omina pelivuosina vielä homoteltiin ym. kovasti ja jälkikäteen tuntuu kyllä aika tyhmältä. Kyllä tuo ainakin omia kulmakarvoja nostaisi vieläkin, jos joku haukkuisi kyrvänimijäksi kesken pelin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@aessi kyllähän se homottelun puolelle pääosin meni. Kullinlutkutus ei taida kuulua suomalaiseen "vittuilun" sanavarastoon.
 
Itse en koe pelin tiimellyksessä saamaani heittoa vitun homo siten, että hän nimittäisi minua homoksi

Jos joku huutaa sulle pelissä "vitun neekeri", koetko silloin asian niin, että hän nimittää sinua neekeriksi?

Sitten ollaan eri tilanteessa ja rajojen yli jos joku huutelee niggeria

Eli sinusta homofobia on hyväksyttävää, mutta rasismi ei. Minusta molemmat tulee tuomita.

Eli yritetään karsia pois kaikki mikä saadaan tulkittua vähänkin homomiehiä loukkaavaksi.

Jos kentällä huudetaan vaikka "vitun homo" tai "fucking faggot", mihin siinä tarvitaan mitään tulkintaa, että kyseessä on homoja halventava kielenkäyttö? Yhtä tolkullista olisi sanoa, että "neekeri"-huuteluihin puututtaessa "yritetään karsia pois kaikki mikä saadaan tulkittua vähänkin afrikanamerikkalaisia loukkaavaksi".
 
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Olin kirjoittamassa pitempää stooria puolestaloukkaantumisesta, poliittisesta ylikorrektiudesta sekä herkkänahkaisuudesta, mutta päätinkin tyytyä banaanisaarien arvoiseen nollapostaukseen, ja tyydyn vain toteamaan, että kiviä taskuun. Getzlaf voi olla kaikenlaista, mutta homofobinen hän tuskin on, eikä häntä, tai hänen sanomisiaan sellaiseksi voi tulkita kukaan muu kuin todellinen kukkahattu.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Ei sulla tullut sellainen mieleen, että tuntemistasi homoista yksikään ei ole kaapissa, joten ovat ilmeisen sinut seksuaalisuutensa kanssa?

Tämä on kyllä ihan helvetin käsittämätön keskustelu. Että kun nimimerkkien Fat Cat tai Robin Big Snake homoystävistä yksikään ei ole moksiskaan Getzlafin huutelusta tai nimim. Mängimies ja vetti eivät ota vastustajien homottelua kirjaimellisesti, niin vaikea siinä on vikaa nähdä. Ilmeisesti vika on kuulijoissa.

Kyse ei ole henkilökohtaisista tulkinnoista. Kyse on yhteiskunnasta ja sen suhtautumisesta vähemmistöihin ja erilaisuuteen. Siitä, pidetäänkö kielessä yllä sanastoa, että ihonväri, seksuaalisuus tms. tekee ihmisestä huonomman.

Jos ei jaksa nähdä asiassa yhteiskunnallisia merkityksiä, niin asia on myös helppo ymmärtää, jos on hiukankaan kykyä empatiaan. Kuvittele se ihminen, jolle Getzlafin huutelu on ongelma. Ei ole edes vaikeaa. Vaikka kaliforniassa kiekkoa harrastava nuori, joka on seksuaalisuutensa kanssa kaapissa.

Mutta siis tätähän nettikeskustelu nykyään on. On sitten kyse rasismista tai jostain muusta vähemmistöjä koskevasta asiasta, niin heti on tusinan verran hyväosaisia valkoisia heteromiehiä kertomassa, etteivät he näe ongelmaa, eivätkä heidän kaverinsakaan näe. Ne ihmiset, joita nämä asiat henkilökohtaisesti koskettavat ja satuttavat, eivät tule kertomaan näkemystään ja osin juuri siksi, että jäävät kuitenkin niiden tusinan hyväosaisen heteromiehen jalkoihin, jotka syyttävät herkkänahkaisiksi.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Hyvä kirjoitus.
 
Sain lopulta vastauksen mielensäpahoittajista, kaapissaolijat ja näiden puolestaloukkaantujat. Elän ehkä jossain kuplassa kun asia ei tullut mieleeni koska vapaa-ajalla en näe miksi ei tulisi mutta toisaalta duuniympäristössä asenne voi olla sellainen että kaapissa ahdistaa. Millaiseksi kai kiekkoammattilaisetkin voi laskea. Joten spot on.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Onneksi urheilukentillä puhuttuja asioita harvoin puhutaan eteenpäin.

Mielestäni trash talk kuuluu urheiluun pl. herrasmieslajit, ja homottelu tai jopa rasistiset loukkaukset ovat hyväksyttävämpiä kuin muualla, ihan samalla tavalla kuin vaikka tappelut.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Olin kirjoittamassa pitempää stooria puolestaloukkaantumisesta, poliittisesta ylikorrektiudesta sekä herkkänahkaisuudesta, mutta päätinkin tyytyä banaanisaarien arvoiseen nollapostaukseen, ja tyydyn vain toteamaan, että kiviä taskuun. Getzlaf voi olla kaikenlaista, mutta homofobinen hän tuskin on, eikä häntä, tai hänen sanomisiaan sellaiseksi voi tulkita kukaan muu kuin todellinen kukkahattu.

Suosittelen jättämään omaan arvoonsa kannanotot joissa parempiosaiset heterot leimataan suorasti/epäsuorasti esimerkiksi homofobian hyväksyjiksi(tuollaisiahan me kaikki heterot emme ole vaikka homovihaajiakin löytyy) jos he eivät kykene rinnastamaan cocksucker-huutelua homomiesten olemassaoloa tyrmääväksi heitoksi(et tule koskaan saamaan ymmärrystä tietyltä jengiltä). Johan tässä on hienosti nähty ettei edes jatkoajan homomiesten mielipiteillä ole mitään merkitystä, koska ovat vain pari hassua yksilöä. Kyllä aidosti suvaitsevainen hetero tietää miten esimerkiksi homomiehet kollektiivisesti kokevat moiset huutelut.

Tuntematta sinua paremmin väittäisin että tulkitset ketjun aiheesta käydyn keskustelun samalla tavoin kuin itse koen. Eli suoraan ja törkeästi kohdistetut verbaaliset loukkaukset tuomittakoon, mutta keksimällä ei tarvitse keksiä näitä juttuja ylitulkitsemalla. Itse olen varmasti huono ihminen kun vedän rajani tuohon ja koen seksuaalivähemmistöjen edustajat ihan vain ihmisinä. Oli kyse sitten urheilumaailmasta tai elämästä ylipäätään. En suvaitse heihin kohdistuvaa tarkoituksenmukaista loukkaamista, mutten halua eristää heitä mihinkään omaan herkästi puhkeavaan saippuakuplaan.
 
Viimeksi muokattu:
Getzlaf voi olla kaikenlaista, mutta homofobinen hän tuskin on, eikä häntä, tai hänen sanomisiaan sellaiseksi voi tulkita kukaan muu kuin todellinen kukkahattu.

Ja jos Getzlaf huutaisi kentällä neekeriä, sitäkään ei rasismiksi voisi tulkita kukaan muu kuin todellinen kukkahattu. Eiks je?

Itse olen varmasti huono ihminen kun vedän rajani tuohon ja koen seksuaalivähemmistöjen edustajat ihan vain ihmisinä.

Tässä myös erittäin hyvä peruste neekerihuutojen puolesta: miksipä niitä ei hyväksyttäisi, jos afrikanamerikkalaiset koetaan ihan vaan ihmisinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös