Kiitokset Jounille hienosta jutun koostamisesta! Itse asiassa, luettuani tuon Hockey Newssin pitää sanoa, että jälleen kerran kiekkoraamattu teki aivan loistavan artikkelin ja tällä kertaa vähän harvinaisemmasta puheenaiheesta.
Hockey News on minulle muutenkin paras ja ehdottomasti mielenkiintoisin kiekkotiedon lähde. Jokainen numero tulee hankittua tai ainakin luettua ja monet näistä tulee säästettyä. Lehden toimittajat tietävät kaiken tietämisen arvoisen ja vähän enemmän kiekosta, lehdessä käsitellään Pohjois-Amerikkalaista kiekkomaailmaan monipuolisesti, juniorisarjoja ja farmisarjoja seurataan tiiviisti, jokaisella joukkueella on omat asiantuntevat toimittajansa (esimerkiksi Vancouverilla pitkän linjan Elliot Pap, joka muutamia kausia sitten vaihtui toisesta Sunin toimittajasta Iain McIntyresta) ja erikoisuutena ja huippuluokan lisäarvona lehti julkaisee erikoispainoksia kuten Draft numero tai Furure Watch numero. Viime vuonna tapahtunut lehden ulkoasun muutos oli mielestäni onnistunut, vaikkakin alkuun muutos tuntui oudolta.
Kuten nähdään, kirjoittamattomista säännöistä saa pitkän listan kasaan. Itse olen jutellut tästä asiasta paljon kiekkofanien kanssa ja yleinen mielipidehän on, että kirjoittamattomia sääntöjä rikkovaa pelaajaa rangaistaan huomattavasti kovemmalla kädellä kuin kirjoitettuja sääntöjä rikkovaa. Monessa tapauksessa näitä sääntöjä rikkovaa pelaajaa rangaistaan tai tälle huomautetaan jopa omien joukkuekaverien toimesta. Yleisesti näitä sääntöjä rikkova saa osakseen leiman, joka ei pelkän kakkosen tai vitosen jälkeen pyyhkiydy pois ja joissakin tapauksissa kirjoittamattomia sääntöjä rikkovaa muistetaan pitkänkin ajan jälkeen. Nämä säännöt ovat tärkeä osa Pohjois-Amerikkalaista kiekkokulttuuria ja toimivat pelin sisällä eräänlaisena "yleisenä moraalina", kuten Maple Leaf tuossa edellä jo sanoikin.
Erittäin hienoa, että näitä sääntöjä jaksetaan pitää yllä, vaikkakin joissain tapauksissa säännöt ovat vuosikymmenien ja sääntömuutosten aikana vähän muuttuneet. Perusolemukseltaan sääntöjä kuitenkin kunnioitetaan ja niistä pyritään pitämään kiinni. Sääntöjen merkitys tunnetaan hyvin ja esimerkiksi ammattitaitoiset tuomarit tietävät pelin linjan muuttuvan paljonkin jos säännöistä pelin sisällä poiketaan. Nämä voivat joissakin tapauksissa vaikuttaa tuomioihin, mikä on ymmärrettävää jos peliä ajattelee näiden sääntöjen kautta.