NHL Global Series

• 322 590
  • 1 476

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Taas on näköjään väärin oltu katsomassa jääkiekkoa.

Itse olen tänään menossa paikalle ja tulen aivan varmasti nauttimaan tapahtumasta, vaikka siellä se ruumis oliskin.

Minulle se peli luo itsessään sen tunnelman.
Hallissa oli hyvä tunnelma ja ainakin minä viihdyin oikein hyvin tosta pelistä.
Ovatko ne hallin edessä olevat kaupat mistä lähtien auki?
en osaa muuten sanoa mutta oli ainakin kolme tuntia ennen pelin alkua.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni hallissa oli jälleen kerran erinomainen tunnelma, en todellakaan kaipaisikaan mitään eurooppalaista katsomopelleilyä näihinkin peleihin, siitä saa jo liigassa kärsiä. Eilen oli itse asiassa ainakin minun katsomonosassani jopa aikaisempia pelejä iloluontoisempi tunnelma ja olen siis käynyt katsomassa kaikki Suomessa pelatut NHL-pelit.

Pitkän työpäivän ja äärimmäisen pahan kelin vuoksi olin itse paikalla Aimo Park Areenassa klo 19.55, mikä osoittautui melkoisen optimaaliseksi ajaksi, sillä kaikki muut olivat jo sisällä ja pääsimme vain kävelemään ilman jonoa suoraan istuimille juuri siihen kun avauskentälliset esiteltiin.

Eli tuleville sukupolville talteen tiedoksi, että parkkihalli ei tullut nytkään täyteen ainakaan klo 19.55 mennessä, tosin vapaita parkkiruutuja jäi minun jälkeeni tasan yksi. Hyvä myös huomata, että Tampereen valtatielläkin opasteessa näkyvä vapaiden paikkojen määrä sisältää myös invapaikat eli näkyvästä saldosta pitää vähentää kymmenkunta paikkaa, mikäli ei ole oikeutettu noille paikoille.

Jenkkikatsojiakin oli mielestäni enemmän kuin aikaisempina vuosina, mikä ehkä myös vaikutti iloisuuden tunteeseen. Ja niille, jotka harmittelevat sitä, että joutuvat väärän joukkueen kotiotteluun, todetaan, että kuitenkin molempien joukkueiden maalilaulut käytössä jne. joten ei täysin vierasottelutunnelmassa joudu olemaan. Toki hauskat välivideot olivat eilen Stars-painotteisia.

Tänään meikäläisellä onkin paikka toisen vaihtoaition takana, pitäisi olla hauskaa!

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Isot jonot oli eilen kummallakin sisäänkäynnillä, mentiin joskus puoli 7 huudeilla A-puolen jonoon. Vajaa 15 min ni oltiin sisällä aulassa.
Ala-aulassa iso myyntipiste, löytyy myös siitä A ja B tasolta sekä myös pieni piste C ja D tasolla.
Kannattaa varautua jonottaan noissa 2 ekassa ainakin

Mandrake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bayern München
Jotenkin puolivillaista menoa oli näin tv-kuvasta seurattuna. Toivottavasti hallilla näytti paremmalta ja oli tunnelmaa mikä ei vain kotikatsomoon asti välittynyt.

En pidä näkemääni parhaana mahdollisena mainoksena NHL:lle mutta toisaalta kaikki julkisuus lienee hyvästä. Saapahan nykyajan pöhisijät pöhistävää.

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaksi edellistä Global Seriesin perjantain ottelua paikan päällä nähneenä voin sanoa ettei meininki ollut tuolloinkaan kovin sähköinen. Nautin silti näkemästäni. Maailman parasta kiekkoa silmieni edessä. 2018 Laine pisti kolme maalia ja 2022 Rantanen toisti saman.
Yleensä ensimmäinen peli on ollut parempi, mutta miten käy tänä vuonna. Eilinen oli aika yksipuolinen näytös ja käden lämmin peli Barkovin dominoinnista huolimatta tai juuri siitä syystä. Luulenpa Dallasin kiristävän tälle päivää ettei moinen hoonaus toistu.

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Jotenkin puolivillaista menoa oli näin tv-kuvasta seurattuna. Toivottavasti hallilla näytti paremmalta ja oli tunnelmaa mikä ei vain kotikatsomoon asti välittynyt.

En pidä näkemääni parhaana mahdollisena mainoksena NHL:lle mutta toisaalta kaikki julkisuus lienee hyvästä. Saapahan nykyajan pöhisijät pöhistävää.
Täytyypä tänään katsoa uusinta eiliseltä telkkarista. Oliko Maikkarilla vai Viaplaylla noin ankea lähetys mitä jotkut kirjoittelee. Hallilla oli oikein hyvä tunnelma.

Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itsellä lippu ruby fellas katsomopaikoille. Ajatuksena olisi mennä 1,5h ennemmin paikalle, mutta onko tuolloin juuri pahin ryysis? Liiga peleissä noihin paikoille sisältyy jotain ruokaakin, mutta tässä tapahtumassa ei liene näin. Olisi nimittäin ihan älyttömän halpa lippu silloin

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mielestäni hallissa oli jälleen kerran erinomainen tunnelma, en todellakaan kaipaisikaan mitään eurooppalaista katsomopelleilyä näihinkin peleihin, siitä saa jo liigassa kärsiä.
Ihan mielenkiinnosta, mitäs tämä mainittu eurooppalainen katsomopelleily käytännössä on?

Ainakin oma kokemukseni on että Liiga-peleissä on usein jopa parempi tunnelma ja meno kuin NHL-peleissä. Jälkimmäisiä matseja on tullut nähtyä sekä Suomessa että rapakon takana, ja kyllä se ihan paikan päälläkin on ollut aika hiljaista tuijottelua, pl. ne tilanteet kun jäällä oikeasti tapahtuu jotain. Liekkö sitten NHL:n markkinointikoneiston luomaa onnistunutta illuusiota ja yleistä hölynpölyä jostain tarunhohtoisesta jonka takia ihmiset olettavat että NHL-peleissä on aina ihan hillitön meno, mutta näinhän se ei kyllä ole. Toki näissäkin vaihtelua eri kaupunkien ja joukkueiden välillä.

Kun unohdetaan äänekkäät fanikatsomot, kyllähän peruspulliainen suomikatsoja on aika seesteinen ja maltillinen eleissään. Kun tähän päälle lyödään vielä se asetelma että kumpikaan joukkueista ei ole edes oma kotijoukkue, niin eihän tuo ihmekään ole että meininki on aika rauhallista. Siksi tämä saman asian nostaminen tikunnokkaan jaksaa huvittaa joka kerta kun näitä NHL-tähtiä tänne tuodaan, ikäänkuin tuo tulisi yllätyksenä enää kellekään. Mutta vaikka perse pysyisi penkissä ja mölyt mahassa, ei se tarkoita etteikö pelistä ja kokemuksesta silti nauttisi. Ikimuistoisia kokemuksia varmasti myös ennenkaikkea tuolle junnuosastolle.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiinnosta, mitäs tämä mainittu eurooppalainen katsomopelleily käytännössä on?
Olettaisin tämän olevan selvää, mutta nimenomaan tämä organisoitunut fanikatsomotoiminta. Erityisesti kaikenlainen chänttäily, rummuttaminen, hyppiminen, pomppiminen ja muu häiritsevä jalkapallosta sekä Keski-Euroopasta apinoitu toiminta.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Olettaisin tämän olevan selvää, mutta nimenomaan tämä organisoitunut fanikatsomotoiminta. Erityisesti kaikenlainen chänttäily, rummuttaminen, hyppiminen, pomppiminen ja muu häiritsevä jalkapallosta sekä Keski-Euroopasta apinoitu toiminta.
Okei. Itse en kyllä näe tällaisessa toiminnassa mitään negatiivista, ja vaikea nähdä miten kannattajien äänekäs osallistuminen voisi urheilutapahtumassa olla ketään häiritsevä asia.

Karmea Kiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ässät
Sisäänpääsyssä meni yhdeksän minuuttia, vaikka jonoa oli silloin jo ovelta Sorinsillalle. Jonon perään ei kannata jäädä, vaan lähteä etsimään sivukautta lyhyempiä jonoja. Nytkin se iso jono oli muutamalle ovelle ja muille oville sitten juuri sen muutaman minuutin.
Tämä nyt on synonyymi etuilulle. Siellä on A ja B ovilla väkimassa mikä jakautuu ulko-ovien lähestyessä eri oville. Ei mitään ovikohtaisia lyhyitä jonoja mihin pääsee silleen sivusta jonon ohittamalla.

Ainakin eilen A sisäänkäynnillä oli 8 turvatarkastusporttia ja B ovilla 4. Joten toiset ovet vetivät tuplavauhtia.

Ihan mukava elämystapahtuma. Kannatti mennä.

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä jotka ihmettelevät tai ehkä jopa kritisoivat hiljaista hallia, mitä muuta voi odottaa kun ns. paikallisfanit puuttuvat täysin ja paikalla on kuitenkin pääsääntöisesti neutraaleja katsojia. Lauloitteko itse ja pidittekö valtaisaa meteliä ja heilutitte kaulahuiveja?
Komppaan myös paria aiempaa, olen nähnyt NHL-kiekkoa myös Pohjois-Amerikassa (wau!) ja silti se tunnelma yleisön puolelta oli todella vaisu, oli kyllä pelikin tapahtumiltaan valitettavasti. Eikä pitäisi pelistä sinänsä olla kiinni kun oli paikallismatsi NY Islanders vs. NY Rangers.

Juuri tätä olin tulossa kirjoittamaan. Eipä tämä jatkoajan kirjoittajakaan taida ymmärtää, ettei NHL-ottelut ole tapahtumina mitään tiettyjen eurooppalaisten jalkapallomaiden sarjaotteluita, jossa pommit paukkuu ja soihdut loimuaa. Ei edes siellä rapakon takana. Pohjoisamerikkalainen seurajoukkuekulttuuri on monessa mielessä erilaista kuin eurooppalainen, tämä on yksi niistä merkittävistä eroista. Siellä joukkueet ovat franchiseja siinä missä McDonalds tai Starbucks, joiden tuotteita/palveluita käydään nauttimassa. Joo, NHL-seuralla on myös paikallinen identiteetti toisin kuin vaikka mäkkärillä, mutta kyllähän nämä Global Seriesit osoittaa sen että bisnestä halutaan voimakkaasti markkinoida myös toiselle mantereelle. Mielestäni olisi jopa hieman noloa jos tuolla jotkut suomalaiset laulaisivat katsomossa jengille, jonka kotikaupungissakaan ovat hädin tuskin koskaan käyneet.

E: ja lisäyksenä, olen tosiaan sitä mieltä että liigaotteluihin tifot ja kannatuskatsomot todellakin kuuluvat, sillä olemmehan Euroopassa. Nyt tapahtuma oli NHL-tapahtuma, ja sen kulttuurin mukaan tietenkin edetään, mutta ollaanhan tässä jo suljetun sarjan painajaisen aikana nähty hyvin miksi se on syytä jättää noin muuten sinne Atlantin toiselle puolelle.

Viimeksi muokattu:

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aikanaan tuli Carolina - MInnesota peli Hartwall areenassa nähtyä, ja se oli tunnelmaltaan normaali Liiga peliä huonompi. Vaikka nyt peli kotikaupungissa, ei tullut mieleenkään mennä katsomaan. Ilmeisesti suurimmalle osalle ihan sama vaikka tuolla nuo itänaapurin pelaajat saavat olla mukana.

jeani

Jäsen
asetelma että kumpikaan joukkueista ei ole edes oma kotijoukkue, niin eihän tuo ihmekään ole että meininki on aika rauhallista. Siksi tämä saman asian nostaminen tikunnokkaan jaksaa huvittaa joka kerta kun näitä NHL-tähtiä tänne tuodaan, ikäänkuin tuo tulisi yllätyksenä enää kellekään

On kyllä minunkin mielestäni hämmentävää, mistä niitä uusia yllättyneitä aina riittää ja riittää. Ehkä ovat ”Kurikasta” peliin tulleita katsojia. Osa lienee unohtanut, ja yllättyy uudestaan. Ellei ottelussa tapahdu jotain järisyttäviä asioita, niin sama tulee tapahtumaan jatkossakin joka kerta.

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään pääsi kävelemään suoraan
sisään hotellin ovesta. Jonotusaika 15 sekuntia…

Parhaat fanituotteet yllättäen loppu eilisen jäljiltä. On se kumma kun eivät varaa niitä tarpeeksi.

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Joo tänään oli A puolelle ohjattu ja meni 5 min. Oliko siellä jo eilen noin paljon noita metallinpaljastin? B-puolella oli varmaan puolet vaan.

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Katsoin eilisen pelin ja nyt tätä alkavaa niin telkkarista ei tosiaan välity se tunnelma ja mökä mikä siellä oikeasti on.
Eilen ilmeisesti ne jonot johtui lippulukijoiden häiriöstä .

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Voin kyllä lämpimästi suositella kaikille änäristä kiinnostuneille Global Series peliin menemistä. On tämä aivan erilainen kokemus kuin jos olis kattomassa jotain marraskuista Lukko-KooKoota.

LGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Sympatiat Dallasin kannattajille. Panthers söi minun televisiosilmin aika lailla Starsin niin lähelle kuin kahden absoluuttisen huippujoukkueen välillä voi. Panthers osoitti samalla olevansa ns. team to beat.

Tunnelmasta on paljon puhuttu ja näytti siltä, että karnevaalitunnelmaa ei ollut kummassakaan pelissä. Se ei silti vie mitään kokemuksesta pois ja ihan samassa linjassa kuin omat kokemukset(Hartwall, Ruotsi,Tsekki). Ilman tunnesiteitä fiilis jää aika paljon kiinni suomalaisonnistumisista tai jostain yksittäisestä tilanteesta.

Itse olen preferoinut oman joukkueen pelejä Euroopassa, jolloin tunnelma tulee automaattisesti ja tykkään myös amerikassa katsotuista peleistä. Sielläkin on ollut tunnelman puolesta vaisuhkoja pelejä, mutta useasti katsomo elää peleissä aktiivisesti. Silti nämä tapahtumat puoltavat omissa silmissä paikkansa. Kaikilla ei ole mahdollista käydä p-amerikassa katsomassa pelejä, joten tämä on usealle ns. kerran elämässä tapahtuma. Täysi tupa x2 kertoo omaa kieltänsä.

Näistä lähtökohdista vaikea nähdä muuta kuin viikonlopun olleen onnistunut, niin NHL:n, katsojien kuin Panthersin näkökulmasta.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy