Okei, täältä pesee. Sihteerikön kanssa saatiin hommat valmiiksi(siis nämä arvoihin liittyvät) ja tässä tulee....ei näköjään onnistunut suoraan tuo kopiointi, eli pieni selitys lienee paikallaan. Alussa mitkä kategoriat, sitten ottelumäärä. Kategoroiden alla pelaajien ikähaarukat ja sen jälkeen suluissa mahdolliset arvoparannukset kyseisellä ottelumäärällä (esim. 60-max)...toivottavasti tajusitte?
Hyökkääjät
Ottelumäärä
IT; SP; ST; EN; DU 60-max 20-59 0-19
19-24 (2-3) (1-2) 1
25-27 (1-2) (1-2) 1
28-32 0 0 0
33-35 (-1- -2) (-2--3) (-2--3)
36- (-2- -3) (-3- -4) (-4- -5)
SK; PA; PC; DF; SC 60-max 20-59 0-19
19-24 (1-3) (1-2) (0-1)
25-26 (1-2) (1-2) (0-1)
27-32 (0-1) (0-1) (-1-0)
33-35 (0- -1) (-1- -2) (-2- -3)
36- (-1- -2) (-2- -3) (-3- -4)
EX; LD 60-max 20-59 0-19
19-24 (2-3) (1-2) 1
25-26 (1-2) (1-2) 1
27-32 (1-2) (1-2) 0
33-35 (1-2) (0-1) 0
36- 1 (vain EX) 0 0
DI-arvo alkaa nousta 28 ikävuodesta alle OV 60 pelaajilla 2 pykälää/kausi, mutta vain OV 60 arvoon asti.
Puolustajat
Ottelumäärä
IT; SP; ST; EN; DU 60-max 20-59 0-19
19-22 (2-3) (1-2) 1
23-28 (1-2) (1-2) 1
29-33 0 0 0
34-36 (-1- -2) (-2--3) (-2--3)
37- (-2- -3) (-3- -4) (-4- -5)
SK; PA; PC; DF; SC 60-max 20-59 0-19
19-22 (1-3) (1-2) (0-1)
23-28 (1-2) (1-2) (0-1)
29-33 (0-1) (0-1) (-1-0)
34-36 (0- -1) (-1- -2) (-2- -3)
37- (-1- -2) (-2- -3) (-3- -4)
EX; LD 60-max 20-59 0-19
19-24 (2-3) (1-2) 1
25-26 (1-2) (1-2) 1
28-32 (1-2) (1-2) 0
33-35 (1-2) (0-1) 0
36- 1 (vain EX) 0 0
DI-arvo alkaa nousta 28 ikävuodesta alle OV 60 pelaajilla 2 pykälää/kausi, mutta vain OV 60 arvoon asti.
Maalivahdit
Ottelumäärä
IT; SP; EN; DU; SK; PC 50-max 20-49 0-19
19-22 (2-3) (1-2) 1
23-28 (1-2) (1-2) 1
29-33 0 0 0
34-36 (-1- -2) (-2--3) (-2--3)
37- (-2- -3) (-3- -4) (-4- -5)
PA nousee edelläolevan taulukon mukaisesti 28 ikävuoteen asti ja pysyy siitä eteenpäin samana.
ST ja DI pysyvät samana arvona koko uran ajan.
EX; LD 50-max 20-49 0-19
19-24 (2-3) (1-2) 1
25-26 (1-2) (1-2) 1
28-32 (1-2) (1-2) 0
33-35 (1-2) (0-1) 0
36- 1 (vain EX) 0 0
Edellisen fantasykauden tilastoja verrataan tulevan kauden oikeisiin tilastoihin fantasykautta hieman enemmän painottaen.
Jos pelaajan fantasykausi menee yläkanttiin oikeaan tulevaan kauteen verrattuna, arvot nousevat ikähaarukan antamien rajojen mukaisesti paljon.
Tässä kohtaa on kuitenkin poikkeuksena pelaajat, joilla ei ole kunnollisia tilastoja verrattavaksi. Silloin arvot nousevat vain keskimääräisesti ikähaarukan mukaisesti.
Jos pelaajan fantasykausi menee alakanttiin oikeaan tulevaan kauteen verrattuna, arvot nousevat vain keskimääräisesti tai minimin.
Jos pelaajan fantasykausi sekä tuleva oikea kausi ovat menneet alakanttiin, arvot nousevat vain minimin.
Arvonen heikkenemiset vanhoilla pelaajilla käänteisesti. Vanhan oikeasti huippupelaajan hyvä fantasykausi vähentää arvoja vähiten, heikko kausi enemmän jne.
Näihin kohtiin jää siis vielä paljon tulkintavaraa kaiken muun paitsi tuon miniminousun osalta.
Alle OV 70 pelaajan arvot nousevat kaikista herkimmin, OV 71-79 keskimääräisesti ja yli OV 79 pelaajan niukimmin.
Huippumiehen (OV 80) huippukausi voi kuitenkin edelleen nostaa arvoja ikähaarukan suurimpien arvojen mukaan jne..
Arvo arvolta hieman tarkennusta:
IT-arvon eli intensiteetin kanssa katsotaan erityisesti pelaajan taklaus ja laukausmääriä, että onko kentällä on tehty jotain muutakin kuin vain surffattu.
Tehollisesti ja puolustuksellisesti (plusmiinus) onnistunut kausi voi ratkaista rajatapauksessa päivitystä tehtäessä.
SP-arvoa eli luistelunopeutta ei voida nähdä mitenkään tilastoista, joten sitä kehitetään vain noiden ikähaarukoiden ja onnistuneiden kausien mukaan.
Poikkeuksena kuitenkin, jos pelaaja on heikko fyysisesti (pieni ST arvo = pienikokoinen), kysessä on todennäköisesti nopea pelaaja ja SP-arvo voikin nousta herkemmin.
ST-arvo merkkaa pelaajan kokoa ja voimaa ja se nousee taulukoiden mukaisesti. Suurella ST-arvolla (jos kyseessä on erittäin isokokoinen pelaaja,) SP nousee niukemmin.
Pelaajan koko nähdään erilaiaista tietolähteistä esim. hockeydb.com.
EN-arvo nousee pääsääntöisesti pelimäärien (taulukko) mukaisesti.
Jos peliaikatilastot saadaan jostakin, niin pääsääntöisesti niiden mukaan. Isossa roolissa endurance nousee paljon.
DU eli loukkaantumisherkkyys menee taulukkojen mukaan.
DI eli jäähyherkkyys yritetään laittaa mahdollisimman hyvin reaalimaailman mukaan kohdilleen. Tappelijat tappelijoiksi ja herrasmiehet herrasmiehiksi.
DI-arvo alkaa nousta 28 ikävuodesta alle OV 60 pelaajilla 2 pykälää/kausi, mutta pysähtyy saavuttaessaan OV 60 arvon. Tällä simuloidaan tappelijoiden "rauhoittuminen".
SK eli luistelutaito kehittyy vain taulukoiden mukaan.
PA eli syöttäminen kehittyy syöttöpistemäärien vertailun mukaan.
PC eli kiekonhallinta menee suht samalla tasolla syöttötaidon ja maalinteon kanssa.
DF eli puolustustaitoa voidaan tutkia tilastoista eritysesti joukkueen sisäisten arvojen mukaan.
Vaikka kyseessä olisi huonokin joukkue, niin sen parhaimmilla arvo voi nousta paljon.Heikommilla taasen arvo kehittyy vain minimin tai putoaa, ikähaarukasta riippuen
Liigan parhaimmistoon kuulumalla arvot nousevat luonnollisesti paljon taulukoiden rajoissa.
SC eli maalinteko menee syötön tavoin fantasyä ja oikeata elämää vertailemalla.
EX eli kokemus nousee taulukoiden mukaisesti, ikä ja ottelumäärä ainut merkitsevä tekijä.
LD eli johtajuus nousee myös taulukoiden mukaisesti muutamalla poikkeuksella kapteenien osalta.
Kapteenin LD nousee 70 arvon ylittämiseen asti 5 pykälää/kausi, 71-90 arvoissa 3 pykälää/kausi ja LD 90 arvon ylittämisen jälkeen 1 pykälä/kausi
Varakapteeneilla LD nousee aina ikähaarukan mukaisella maksimiarvolla.
Leadershipin nouseminen pysähtyy kaikilla pelipaikoilla 36 ikävuoteen.
Lisäksi joukkuekohtaisesti eri tilastokategorioiden voittajat saavat automaattisesti maksimiarvonostot ikähaarukan mukaan seuraavasti:
Hyökkääjät:
Paras maalintekijä: SC nousee maksimin ja LD 1 pykälän
Paras syöttäjä: PC nousee max ja LD 1 pykälän
Paras plusmiinus: DF ja EN nousee max, väh 60 ottelua
Eniten AV-maaleja: DF ja PC nousee max
Eniten voittomaaleja: LD ja EN nousee max
Eniten taklauksia: DU ja IT nousee max
Eniten tappeluja: EN ja DU nousee max
Puolustajat:
Paras maalintekijä: SC nousee maksimin ja LD 1 pykälän
Paras syöttäjä: PC nousee max ja LD 1 pykälän
Paras plusmiinus: DF ja EN nousee max, väh 60 ottelua
Eniten taklauksia: DU ja IT nousee max
Eniten tappeluja: EN ja DU nousee max
Maalivahdit liigakohtaisesti:
Eniten peliminuutteja: DU ja PA nousee max
Paras GAA: IT ja EN nousee max
Eniten nollapelejä: PC ja PA nousee max
Paras torjuntaprosentti: SP ja DU nousee max
Jos kategorian voittaja on kyseisen nostettavan arvon kohdalta jo kehittymätön tai ikänsä puolesta jo heikkenevä pelaaja, hän saa kompensaationa +1 nousun arvomuutokseen. Esim ikäheikennys -2, mutta kategoriavoitto +1 = -1 heikennys kyseisen arvon kohdalla.
Lisäksi vielä Trophy-voittajat kehittyvät samalla tapaa maksimiarvojen mukaan ja poikkeuksena kehittymättömille ja ikääntyville pelaajille tämä +1 -lisä
Kaikkien arvojen osalta tuo nouseminen menee siis ikähaarukoiden ja taulukoiden mukaisesti. Se että nouseko arvo vain minimin, vai maksimin, vaiko siltä väliltä, perustuu tähän vertailuun fantasykauden ja tulevan, huom(!) tulevan oikean kauden välille.
Tällä hetkellä osalla pelaajista jotkut arvot saattavat poiketa paljonkin reaalitasosta ja näille on tarkoitus suorittaa vielä kunnon päivitys realistisempaan suuntaan.
Tämän päivityksen jälkeen pelaaja-arvot muuttuvat vain näiden aiempien taulukoiden osoittamien faktojen mukaisesti.
Pahimpia virheitä ovat vielä nämä "Kevin Stevensit, Brett Hullit ja Luc Robitaillet", jotka ovat kaukana omasta tasosta eivätkä mitenkään voisi kehittyä tällä systeemillä enää huippupelaajiksi.
Vastaavasti osaa porukasta tullaan heikentämään jopa raa'alla kädellä oikeiden arvojen mukaisiksi. Tämä koskee lähinnä NHL-urattomia tai erittäin heikon uran pelanneita pelaajia.
Valmentajien arvomuutokset päätetään myöhemmin.
Pelipaikan vaihtaminen kesken kauden on mahdollista KERRAN kaudessa, ja perusteet tälle vaihdolle pitää olla vedenpitävät, eli pitää pystyä todistamaan "uusi" pelipaikka jonkin luotettavan tietolähteen perusteella.