Laitetaan oma ensimmäinen ranking ensi vuodelle. Olen enemmän tarkkaillut tämän vuoden varattavia pelaajia, mutta väkisinkin on sitten tullut tarkkailtua jo jonkin verran ensi vuoden draftattavia. Listaan kannattaa suhtautua sikäli varauksella, että vuoden aikana muutoksia tulee varmaan huomattavasti. Monista pelaajista omat havainnot ovat enimmäkseen klippejä ja siten olen joutunut osittain turvautumaan myös muiden näkemyksiin pelaajista.
Selkeältä ykkösvaraukselta vaikuttaa 18- vuotiaiden MM-kisoissa pistepörssin voitosta kamppaileva Jack Hughes. Voi hyvin olla, että hän tulee pelaamaan NHL:ssä laiturina mutta tästä huolimatta hyökkäyspään tehot riittävät ykkösvalintaan. Peyton Krebs on minulla kakkosena (useimmilla alempana mutta yleensä top-10:ssä). Mielestäni Peyton on kärsinyt jonkin verran siitä, että pelikaverit ovat olleet heikompia kuin monella muulla.
Suomalaisten osalta Kakko on minulla varovaisesti kuudentena, mutta suunta voi hyvinkin olla vielä ylemmäs. Moni povaa Honkaa top-10:een, mutta itselläni hän jää vielä alemmas. Sen sijaan Kokkosen perusvarma pelityyli miellyttää ja myös hän on omissa arvioissani ykköskierroksen varaus.
Kakkoskierrokselle sijoittaisin tällä hetkellä suomalaisista Henri Nikkasen sekä Leevi Aaltosen.
1 Jack Hughes C USA
2 Peyton Krebs LW CAN
3 Alex Turcotte C USA
4 Ryan Suzuki C CAN
5 Bowen Byram D CAN
6 Kaapo Kakko RW FIN
7 Dylan Cozens C CAN
8 Alex Newhook F CAN
9 Kirby Dach C CAN
10 Nolan Foote LW CAN
11 Tobias Björnfot D SWE
12 Victor Söderström D SWE