No mistä tässä aloittaa, ensimmäinen kausi junnusarjoissa ja pienessä kaukalossa. Sysipaska joukkue takana, jossa ketjukavereina yleensä sekundatavaraa oleva yli-ikäinen tai 16 vuotias tulokas, välistä hyvin onnistunut kokeilu tokalle kiekkalle rankatun Korosteleevin kanssa ja sitten taas kostoksi pari täytejantteria laidoille. Katkokainen kausi jossa pari pelikieltoa, junnukisat ja ylävartalovamma mitkä rajottivat pelien määrän. Peliaikaa 17 ja puoli minuuttia ottelua kohti, koska valmentaja on nuorisuomivalmetaja ja kaikki pelaa.
Tässä tapauksessa tuon oman ylemmän viestin mukainen tapaus, eli onko siellä jotain muuta taustalla. Toisaalta hämmentävää, että joukkueen parasta pelaajaa ei peluuteta, kuin joukkueen parasta pelaajaa pitäisi peluuttaa. Samalla tavalla valmentajat tuolla tasolla valmentavat omasta tulevaisuudestaan ja omasta työpaikastaan. Joku rajoittava tekijä Zachalla on täytynyt olla, koska ei tuossa ole muuten mitään logiikkaa. Itse en näissä arvioissa hirveästi antaisi painoarvoa sille, että uusi liiga ja pienempi kaukalo. Mikäli olet huippuyksilö niin sinun pitäisi kyllä sopeutua tuonne. NHL:ssä tilanne on eri, koska pelinopeus ja muu kasvaa potenssiin, mutta junioriliiga on juuri oikea paikka Zachalle ja huippulupauksen pitäisi pystyä tuolla tasolla näyttämään huippulupaukselta.
Aika moni kirjoittaja täällä syyllistyy tilastoscouttaukseen, koska oikeasti aika harvalla on ollut mahdollisuus nähdä näitä kaikkia pelaajia riittäviä määriä. Itse syyllistyn tässä myös järkeilyyn. Näitä arvioitahan voi pyöritellä ihan miten haluaa. Itse näen kaverissa selkeitä uhkakuvia. Hockey IQ on sellainen että sitä joko on tai sitä ei ole, sitä on mahdoton opettaa. Kahdensuunnan pelaaminen ja parempi puolustuspeli on opetettavissa, mutta kyllä siinäkin huipputasolle pääseminen vaatii pelisilmää.
Samalla tavalla Rantanen, Crouse ja Zacha laitetaan scouttien papereissa rinnakkain. Iso kokoisia pelaajia, jotka on rankattu pääsääntöisesti tuonne top5:n jälkeen eri listoilla. Crouse on ollut yllättävänkin korkealla, mutta se on toinen keskustelunaihe. Zachalla on näistä kolmesta parhaat työkalut, mutta itse vähän pelkään, että se työkalupakki puuttuu. Arvailuahan tämä pitkälti on, kuten on myös scouteilla. Ei kukaan tiedä varmasti mihin suuntaan 17-18v jääkiekkoilijan urapolku lähtee draftin jälkeen kulkemaan. Mielestäni Zacha ei ole tehnyt mitään sellaista poikkeuksellista, että voitaisiin puhua esim. selkeästi Rantasta paremmasta pelaajasta. Itse edelleen nostan tuon menestymisen Liigassa korkeammelle, kuin keskinkertaisen OHL kauden. Oli siellä sitten minkälaisia selittäviä tekijöitä taustalla.
Molemmilla on samat yleisesti käytetyt kliseiset rajoittavat tekijät taustalla, eli iso pelaaja kasvaa hitaammin kroppaansa ja kokonsa puolesta pelaajan on helppo dominoida pienempiä vastustajia vastaan. Mitä yleensä heitellään, kun puhutaan isoista pelaajista ja siitä miksi pelaaja onnistuu tai ei onnistu. Toisaalta tämä on järkeilyä ja tilastoscouttausta, eikä tässä tarvitse mitään varaukseen johtavaa johtopäätöstä tehdä. Tämä on mielestäni mielenkiintoisempi "taistelupari", kuin esim. tuo kärkikaksikon jälkeinen kolmikko josta Toronto varaa. Zachasta on puhuttu niin paljon, mutta nähty hyvin vähän ja Rantasen kohdalla taas toisinpäin. Kuultu vähemmän, mutta nähty tänä vuonna hyvin paljon.
Onneksi nämä ei ole niin vakavia asioita, koska itse ei tarvitse näitä ratkaisuja olla tekemässä.