Kyllähän Edmontonin tilanne on se, että läikkynyttä maitoa ei kannata surra. Tuolla olisi pitänyt tehdä aivan helvetin paljon asioita toisin, mutta tässä vaiheessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tavoitella mahdollisimman korkeata draft pickia ja täten "McEichelia". Sitä pickia taas ei ole mitään järkeä myydä. Yksikään seura ei ole valmis maksamaan sitä sairaan älytöntä hintaa, jolla se pick liikkuisi (ellei puhuta treidaamisesta alaspäin 1-2 sijaa maksimissaan, tuskin edes tällöin). Kuitenkin tarkkana tulisi olla, ettei joukkuetta revitä liiaksi hajalle ensi kautta ajatellen, koska muuten sama homma jatkuu varasivatpa he kenet tahansa.
Tuo Schneiderin hankkiminen nyt ei olisi käytännössä muuttanut mitään. Lamoriello lienee ainoita GM:iä koko liigassa, joka edelleen ajattelee, että joukkue rakennetaan maalivahdin ympärille. Itse olen sitä mieltä, että tuo Schneiderista maksettu hinta oli todella korkea, koska maalivahtien hinnat ovat alhaiset. Edmonton olisi mennyt ojasta allikkoon maksamalla Schneiderista jopa enemmän kuin Devils teki. Eipä Schneider ole paljoa Devilsiakaan auttanut, koska liiga ei ole enää sama kuin se oli n. 10-15 vuotta sitten.
Edmontonin johto ei käytännössä voi myydä noita kärkipickeja ja täten olla "vain" keskikastissa. Eiköhän Edmontonissakin olla vakuuteltu ja markkinoitu tuota rypemistä sillä, että se mestaruusjoukkue sieltä vielä tulee. Sitten kun nämä rypemisen jälkeiset "palkinnot" eli Hallit, Eberlet ym. kaupattaisiin "ok"-hintaa vasten, ja joukkue olisikin "vain" keskinkertainen, niin eiköhän siinä olisi faniporukalla sekoaminen lähellä. Käytännössä siis joukkue olisi rypenyt kymmenen vuotta ja lopputulos olisi keskinkertainen tuhnu. Tämä siis siitä huolimatta, että isojen muutosten tekeminen olisikin järkevää, vaikka joutuisivatkin myymään "halvalla".
Olen kuitenkin erittäin epäileväinen sen suhteen, että Edmontonissa tuota hommaa saataisiin toimimaan. Kaikki viittaa siihen, että pahimmat ongelmat eivät suinkaan ole kokoonpanon rakenteessa, vaan koko organisaation toimintakulttuurissa niin sikariportaasta pelaajistoon asti. Tuollaisia ongelmia ei korjata ihan hetkessä eikä helpolla edes ajan kanssa. Eipä käy kateeksi Edmonton faneja, vaikka voittaisivat lotterynkin. Kyllä tuo homma on mennyt niin perseelleen, että pannukakku tuosta tulee ihan joka tapauksessa.