NHL Entry Draft 2012

  • 309 780
  • 544

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Koko kauden sivussa ollut top-10 -prospekti Galtšenjuk (en ole varma, pitäisikö käyttää amerikkalaismallista translitterointia "Galchenyuk", koska on siellä syntynytkin) pelasi kauden ensimmäisen pelinsä eilen. Raporttien mukaan ottelun alussa valmennus säästeli häntä ja peluutti laidassa, mutta kolmannessa erässä pelasi jo vakiovaihtoja sentterinä. Luisteluvauhtiin polvileikkaus ei kuulemma ollut vaikuttanut, pelitempoon totuttelemisessa toki menee vähän aikaa.

Ihan mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa varaus lopulta tulee. Seurat suhtautuvat kuitenkin loukkaantumisiin eri tavoin, joku saattaa varata pelkän potentiaalin mukaan ja ottaa jo kolmosena, toiset passaavat riskin vuoksi.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Ihan mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa varaus lopulta tulee. Seurat suhtautuvat kuitenkin loukkaantumisiin eri tavoin, joku saattaa varata pelkän potentiaalin mukaan ja ottaa jo kolmosena, toiset passaavat riskin vuoksi.
En ole mikään lääketieteen expertti, mutta eikös tuollaiset 17 vuotiaana saadut polvivammat yleensä parannu täydellisesti. Ainoa kysymysmerkki Alexin kohdalla on, että miten tuo menetetty vuosi vaikuttaa pelaajan kehitykseen. Mielenkiintoinen kaveri kyllä, ja voisi olla vapaana kun Habs pääsee varailemaan.
 

mchi

Jäsen
Jännä tosiaan nähdä missa vaiheessa Galchenyuk napataan. Pitkä loukkaantuminen tässä vaiheessa kehitystä on aina vaikea, ja onhan siinä pieni riski, ainakin jos ei ehdi vielä tällä kaudella saada pelikuntoa täysin takaisin. Toisaalta eikös Brett Connellyllakin ollut pitkä loukkaantuminen juuri draftivuonna, ja spekulaatiota käytiin putoaako hän sen takia alemmas, mutta Tampa kuitenkin varasi miehen kuudentena, joka oli muistaakseni aika lailla "oikea" paikka etukäteisveikkailujen perusteella. Hänellä tosin taisi olla kyseessä lonkka, joten en tiedä mikä vaikutus loukkaantumisen laadulla on.

Galchenyuk on kuitenkin taidoiltaan ja potentiaaliltaan ihan draftin kärkipäätä, joten eiköhän jokin joukkue uskalla riskin ottaa ja nappaa ukon jo suht alussa. Varsinkin kun ajattelee, ettei tätä draftia pidetä kovin syvänä, niin luulisi, että moni joukkue haluaa ottaa pelaajan, jolla on kunnon potentiaalia kovaksi pelimieheksi, vaikka sitten vähän riskilläkin. Ja koska top-10-15 on niin pakkipainotteinen, niin näiden muutamien hyökkääjien osakkeet saattaa jopa nousta. Ainakin mutulla heitettynä vaikuttaa, että hyökkääjät on kuitenkin halutumpaa tavaraa korkeilla vuoroilla, siis noin niinkuin keskimäärin ajateltuna. Kaiken kaikkiaan olen yllättynyt, jos Galchenyuk valuu top-10 ulkopuolelle, eikä top-5 varaus ole mitenkään mahdoton.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Varsinkin kun ajattelee, ettei tätä draftia pidetä kovin syvänä, niin luulisi, että moni joukkue haluaa ottaa pelaajan, jolla on kunnon potentiaalia kovaksi pelimieheksi, vaikka sitten vähän riskilläkin.

Saa tietenkin korjata jos olen väärässä. Mutta minulle on jäänyt erinäisistä kirjoittelusta semmoinen kuva että tämä olisi erittäin syvä drafti. Olikohan jopa vertailuja vuoden 2003 draftiin esitetty jossain(siis muuallakin kuin topicin avausviestissä).
Jos tuo äärimmäisen hyvä syvyys pitää paikkansa, niin itse en usko yhdenkään seuran "hassaavaan" pickiään loukkaantumisesta kärsineeseen pelaajaan, ellei sitten ehdottomasti pidä miestä parhaana jäljellä olevana pelaajana juuri sillä hetkellä.
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Saa tietenkin korjata jos olen väärässä. Mutta minulle on jäänyt erinäisistä kirjoittelusta semmoinen kuva että tämä olisi erittäin syvä drafti. Olikohan jopa vertailuja vuoden 2003 draftiin esitetty jossain(siis muuallakin kuin topicin avausviestissä).
Jos tuo äärimmäisen hyvä syvyys pitää paikkansa, niin itse en usko yhdenkään seuran "hassaavaan" pickiään loukkaantumisesta kärsineeseen pelaajaan, ellei sitten ehdottomasti pidä miestä parhaana jäljellä olevana pelaajana juuri sillä hetkellä.

Kyllähän tätä draftia hehkutettiin kovatasoisena jo vuosia aikaisemmin (kuten nyt yleensä aina käy), mutta olen saanut sellaisen kuvan, että kauden edetessä kiinnostus draftia kohtaan on koko ajan vähentynyt eikä tätä nyt pidetä minään kovatasoisena tai edes syvänä draftina. Bob McKenzienkin mukaan kyseessä ei ole mikään syvä drafti ja Bobby Mac on yleensä hyvin perillä näistä asioista.
 

Jay79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Saman kuvan saanut mitä lähemmäksi draft tullut että ei olekkaan kyseessä niin kova kuin aikaisemmin hehkutettiin.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Nythän on alettu hehkuttaa ensi vuoden draftia taas todella kovana. Itse olen saanut käsityksen että draft on top7:n asti laadukas, mutta sen jälkeen taso tippuisi selkeästi.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Suomalaisista Määttä 12. ja Teräväinen 29.


Tämän alkaa vaikuttaa paljon paremmalta kuin vielä syksyn tienoilla aavisteltiin. Oma veikkaus, tosin vähän kotiinpäin vetävä ja optimistinen sellainen, on, että Määttä nousee top-10(sijalle 7), Teräväinen sijoille 21-23 ja Pokka sijoille 28-35. Joku suomalainen mokke olisi kiva nähdä pitkästä aikaa ykköskierroksella. 2013 sitten varmaan?
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Tässä olisi vielä Craig Buttonin päivitetty lista:

2012 Craig's List

Sieltä pisti heti silmään Grigorenkon sijoitus. Vasta 7. Buttonhan osasi viime vuonna arvata Couturierin putoamisen aina kahdeksanneksi, joten olisiko Grigorenko tämän vuoden couturier? Sama liiga ainakin yhdistäisi näitä. Quebecin liigasta tulevat kun eivät ole tainneet viime vuosina kovinkaan korkeilla sijoilla menneet?

Teräväinen Buttonin listalla jopa sijalla 13. mutta Määttä vastaavasti kaukana sijalla 46, ja yhden sijan Määtän takana on Ville Pokka.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tässä olisi vielä Craig Buttonin päivitetty lista:

2012 Craig's List

Sieltä pisti heti silmään Grigorenkon sijoitus. Vasta 7. Buttonhan osasi viime vuonna arvata Couturierin putoamisen aina kahdeksanneksi, joten olisiko Grigorenko tämän vuoden couturier? Sama liiga ainakin yhdistäisi näitä. Quebecin liigasta tulevat kun eivät ole tainneet viime vuosina kovinkaan korkeilla sijoilla menneet?

Teräväinen Buttonin listalla jopa sijalla 13. mutta Määttä vastaavasti kaukana sijalla 46, ja yhden sijan Määtän takana on Ville Pokka.

En jaksa millään uskoa että Grigorenko putoaisi top-5:n ulkopuolella. NHL:ssä kuitenkin jo pelkkä koko on sen verran suuri valtti. Siihen yhdistetään muu paketti, niin uskon edelleen top-3 paikkaan tai vähintään top-5. Ainoat suuremmat miinukset taitaa olla kansalaisuus. Jos olisi kanadalainen niin ei varmaan puhuttaisi edes top-3 ulkopuolisista sijoituksista.

Sen sijaan se voi hyvinkin olla mahdollista että Teräväinen on ensimmäinen suomalainen, tosin en usko että noin korkealla. Määttä on hyvä puolustaja, mutta ei tuo mitään sellaisia vahvuuksia että nousisi sillä aivan kärkeen. Itse veikkaisin Teräväiselle sijoja 15-25 ja Määtälle 26-35. Pokka on sitten 36-45. Tosin Määtällä on se omalla puolellaan että kun lähti P-Amerikkaan niin se aina parantaa kyllä asemia, joten ei sinällään ihme jos joku tahtoo ottaa tuollaisen "peruspakinkin" ennen Teräväistä.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Oi oi, tässähän alkaa olla lähellä sellainen mahdollisuus että Blues nappaisi ykköskierroksen loppupuolella Teräväisen. Olisihan tuo aika fantastisen hienoa näin molempia joukkueita tiiviisti seuraavana, vaikka periaatteessa St. Louis kaipaisi draftista enemminkin sentteriä tai (leftin) pakkia, laituriprospecteja kun on organisaatiossa melkeinpä jonoksi asti.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Mikäs tuossa on syynä, että Grigorenko on jo tiputettu noin alas? Yakubovia ei kuitenkaan mielestäni paljoa huonompi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mikäs tuossa on syynä, että Grigorenko on jo tiputettu noin alas? Yakubovia ei kuitenkaan mielestäni paljoa huonompi.

Eiköhän tuossa ole kaverilla vain ideana hakea jotain "shokeerausta" tai yllätystä. Eli tietää että todennäköisesti pidä paikkansa, mutta pitää nyt vain sen takia tehdä noin, että lista ei ole liian samanlainen kuin muilla. Eroa Yakupoviin ei ole kuin pelityyleissä. Molempien potentiaali on aika samaaluokkaa.
 

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Taitaa vaikuttaako Buttonin listan sijoitukseen itse junioriliiga missä Grigorenko pelaa? Grigorenkoa ennen on listalla kolme WHL:ssä pelaavaa (Dumba, Rielly, Reinhart) ja kaksi OHL:ssä pelaavaa (Yakupov, Galchenyuk). Hänen listallaan 30 parhaan joukkoon ei mahdu ketään muuta QMJHL:ssä pelaavaa kuin Grigorenko. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että QMJHL olisi Kanadan juniorisarjoista heikkotasoisin. Kai tuossa tuollainen logiikka voi olla.

Jaksan silti ihmetellä miten Button voi sijoittaa Alex Galchenyukin sijalle 5. Lisäksi draftin parhaaksi pakiksi arvioitu Ryan Murray 10.
 

mchi

Jäsen
Minä en kyllä vakavalla naamalla ikinä lue noita Buttonin listauksia. En tiedä millä perusteella hän noita vääntää, mutta kun vertaa esim. Bobby Macin listoihin, niin aika eri nimet siellä kiikkuu. Toki on mukava, että yrittää vähän erilaista riviä, ettei kaikki mene samassa linjassa, mutta jos lopullista draft-järjestystä haluaa uumoilla, niin tuota McKenzien oikeiden NHL-scouttien mielipiteiden perusteella koottua listaa ainakin itse enemmän katselisin.

Buttonilla on ollut koko kauden man crush Dumbaan, ja vaikka varmasti korkealla meneekin, niin yllätyn jos kakkosvuorolla hänet huudetaan. Samoin esim. Trouba ja Murray jostain syystä yllättävän alhaalla. Teräväisen nousun Button kyllä haistoi jo alkukaudesta, mutta Määttä ihmeellisen alhaalla edelleen.

Mutta tuohan nyt on vaan yhden "ammattilaisen" mielipide, eiköhän muillakin scouteilla aika paljon nuo listat vaihtele.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Minne scoutit ovat unohtaneet Austin Cangelosin? Tehnyt USHL:ssa tällä kaudella todella hyvin pisteitä.

No en tiedä onko tuo nyt USHL:n todella hyvin pisteitä. Noin vertailun vuoksi kun joku Blake Coleman teki viime kaudella melkein 2p/peli pisteitä USHL:ssä. Cangelosi vähän yli 1p/peli. Tämän lisäksi Cangelosi on lyhyt, jne. Vertailun vuoksi siis isompi ja valtavasti tehokkaampi Coleman meni 3 kiekalla.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Divari kisojen ketjusta löysin todella mielenkiintoisen faktan. Australian joukkueessa pelaava englannissa syntynyt Nathan Walker on rankattu 21 euroopassa pelaavaksi pelaajaksi. Pelaa siis tsekeissä.
 

Persona grata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Minä en kyllä vakavalla naamalla ikinä lue noita Buttonin listauksia. En tiedä millä perusteella hän noita vääntää, mutta kun vertaa esim. Bobby Macin listoihin, niin aika eri nimet siellä kiikkuu. Toki on mukava, että yrittää vähän erilaista riviä, ettei kaikki mene samassa linjassa, mutta jos lopullista draft-järjestystä haluaa uumoilla, niin tuota McKenzien oikeiden NHL-scouttien mielipiteiden perusteella koottua listaa ainakin itse enemmän katselisin.

Buttonilla on ollut koko kauden man crush Dumbaan, ja vaikka varmasti korkealla meneekin, niin yllätyn jos kakkosvuorolla hänet huudetaan. Samoin esim. Trouba ja Murray jostain syystä yllättävän alhaalla. Teräväisen nousun Button kyllä haistoi jo alkukaudesta, mutta Määttä ihmeellisen alhaalla edelleen.

Mutta tuohan nyt on vaan yhden "ammattilaisen" mielipide, eiköhän muillakin scouteilla aika paljon nuo listat vaihtele.

Hieman kaksipiippuinen juttu. Viime vuonna Button rankkasi listallaan top8-prospektit oman mielensä mukaisesti parhausjärjestykseen (ei mock draft). Draftisijoituksin katsottuna oikein osui viisi ensimmäistä ja Couturier. Todellisesta parhausjärjestyksestä on toki vielä liian aikaista sanoa mitään.

Hfboardsilla on aiheesta sangen mielenkiintoinen keskustelu: http://hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=899587

Herraa on paljon parjattu, mutta sanoisin hänen edelleen olevan vanhana GM:nä ja scouttina pätevämpi kuin suurin osa nojatuoliscouteista :)

(*Linkki vie HF Boards -keskustelualueelle)
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
No en tiedä onko tuo nyt USHL:n todella hyvin pisteitä. Noin vertailun vuoksi kun joku Blake Coleman teki viime kaudella melkein 2p/peli pisteitä USHL:ssä. Cangelosi vähän yli 1p/peli. Tämän lisäksi Cangelosi on lyhyt, jne. Vertailun vuoksi siis isompi ja valtavasti tehokkaampi Coleman meni 3 kiekalla.

Huomionarvoista on kuitenkin myös että Coleman oli myös yli-ikäinen, eli olisi ollut draftattavissa jo 2010, mutta ei tuolloin erottunut joukosta mitenkään eikä tullut edes varatuksi NHL:ään. Kyllä luulen että jos Coleman olisi nuo viimekauden tehonsa tehnyt jo 17-vuotiaana, olisi mennyt selvästi aiemmin, ehkä jo 1. kierroksella.

Siinä olet ihan oikeassa, että Cangelosi on pieni, eivätkä tehot nyt mitään ihan päätähuimaavia ole (vaikka ihan hyvin pinnoja on tehnyt). Jos tuon kokoluokan kaveri haluaa tulla 1. kierroksella varatuksi, täytyy olla ihan ylivertainen / dominoiva junnuissa.
 

mchi

Jäsen
Herraa on paljon parjattu, mutta sanoisin hänen edelleen olevan vanhana GM:nä ja scouttina pätevämpi kuin suurin osa nojatuoliscouteista :)

Juu, epäilemättä hänellä on paljon enemmän asiantuntemusta kuin varmaan kellään täällä, varsinkaan minulla, joten ei pitäisi liikaa kritisoida. Jotenkin vaan tuntuu, että valillä Button aika sokeasti ylihypettää muutamia suosikkipelaajiaan ja unohtaa vastaavasti monien hyvien prospektien olemassaolon.

Ja pitää tosiaan ottaa huomioon, ettei tuo ole mikään mock draft, vaan vain yhden henkilön näkemys. Mutta pointtini oli siis, ettei tuo ehkä ole paras lista jos oikeaa draft-järjestystä haluaa arvuutella, mutta toki siitä jotain osviittaa saa.
 
Olli Määttä parantelee asemiaan draftissa, kun London Knights on ryöpyttämässä puhtaasti Windsor Spitfiresia playoffsien ensimmäisellä kierroksella. Määtällä on tehot 0+4 (+1) kerättynä kolmesta ottelusta ja runkosarjassahan jannu paukutteli mojovat 5+27 = 32p (+25), joilla irtosi rookie-pakkipörssin voitto.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Hyvä Olli. Taisi olla oikea päätös lähteä rapakon taakse jo täksi kaudeksi. Jatkuvasti hyvää pelaamista scouttien silmien alla, tottunut kapeaan kaukaloon jne. ym.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Ville Pokka on ollut ihan saatanan hyvä playoffeissa. Nyt siis kahdeksassa pelissä kasassa 0+3, ja ei tuota puolustustyöskentelyä voi kuin ihailla. 17 vuotta ja jätkä on väkisin nostanut itsensä Kärppien runkopakiksi. Vähän kun saisi nopeutta jalkoihin, niin NHL-ura näyttää varmalta.

Varmaan late 1st round - early 2nd round on valistunut arvio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös