Vaikka nyt pääsääntöisesti tekoälyn kanssa onkin ihan kivaa ja sopivan haatavaa, niin silti nämä tietyt änäripelien lainalaisuudet on edelleen vahvasti läsnä ja tekee tästä välillä ihan saatanan raivostuttavaa. Eli ne tilanteet kun tekoälyn pitää yksinkertaisesti antaa voittaa se peli, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä. En nyt siis sano etteikö oikeastikin pelejä hävittäisiin välillä ja mulle on ihan ok jos häviän tasaisen pelin siksi että tekoäly osaa pelata paremmin, mutta sellainen selvä "kusetus" paistaa kyllä läpi välillä aika voimakkaasti.
Torontolla pelailen, olin Buffaloa vastaan kahden erän jälkeen 4-1 johdossa ja peli oli edennyt silleensä ihan suht realistisesti, tein omat maalini kiekonriistojen jälkeen ja sillä tavalla "realistisesti" kuin nyt peleissä ylipäätään voi. Tekoäly rokotti tuo ainokaisensa ihan selvästä oman alueen koheltamisestani. No okei, yksi mun maali oli ehkä pieni imurointi Luukkosen Upilta, mutta noin muuten.
Noh, kolmas erä ja sitten alkaakin tulla vähän hassuja maaleja. Ihan alkuun, voitan aloituksen täysin 100-0, kiekko pakille ja sieltä grindaakin sitten tekoälyn hyökkääjä päälle ja riistää kiekon jotenkin vähän omituisesti, läpiajo ja mun veskari torjuu tuon vedon mutta jotenkin perseilee längeistään kiekon maaliin. Tästä sitten hetki eteenpäin, Buffalon hyökkääjä vetää sellaisen laserin ilman maskia yläkulmaan että ei tollaset ihan kovin usein mene, peli onkin sitten 4-3. Tästä sitten taas vähän eteenpäin, Buffalo kiekon kanssa minun alueella, yrittää laukaista mutta menee blokkiin, kimpoilee mailoihin, ei mene edes kunnolla maalille asti. Mun veskari kuitenkin päättää jähmettyä ihan täysin ja kiekko pomppii vaan jostain sinne maalin kulmalle missä sattumalta on se Buffalon pelaaja vapaana. 4-4.
Tämän jälkeen saan sitten itse esim. läpiajoa Matthewsilla ja myöhemmin jopa 2 vs. 0 hyökkäyksen, mutta jännästi Luukkosen Upi on kasannut itsensä toisessa päässä ja torjuu kaiken mahdollisen. Loppujen lopuksi häviän pelin sitten rankkareilla, eikä siinä mitään, kyllähän näitä käy ja etenkin Torontolle tällainen ei varmaan ole edes mitenkään ihmeellistä.
Silti. Oli tämä jotenkin malliesimerkki taas näistä EA:n hienouksista missä tekoäly vaan jotenkin onnistuu saamaan sen voiton. Yleensähän se ilmenee siten että oman joukkueen veskari ei saa ihan oikeasti yhtään mitään kiinni tai jos meinaakin saada, niin viimeistään se veskarin käyttäytyminen muttuu sellaiseksi että siinä ei ole mitään järkeä. Ihmeellisiä jäätymisiä ja sellaisia mitä nyt ei oikeasti vaan näe jääkiekossa koskaan.
En nyt siis tosiaan sano etteikö pelejä kuuluisikin välillä hävitä, mutta olisi ihan oikeasti kiva jos tekoälyä vastaan pelatut pelit muistuttaisi myös tappiopelien osalta ihan oikeaa jääkiekkoa, eikä kaikesta paistaisi läpi se että nyt vaan tuli se peli kun tekoälylle pitää antaa se voitto. Ja joo, enhän minäkään nyt varmaksi voi väittää että "tekoälyn on pakko voittaa tietyt pelit", mutta olen huomannut tällaiset tapahtumat ihan toistuvina kuvioina siitä asti kun olen näitä änäripelejä isommin pelannut sieltä PS3-ajoilta alkaen. Suurin osa tekoälyn voitoista tulee nimenomaan tällaisten vähän erikoisten sattumien kautta. Näitä vielä yhdistää se että vetoja tulee se 10-15 ja maaleja omiin 4-5.