Mainos

NHL 21 – yleinen keskustelu

  • 164 368
  • 889

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ehkä sanoisi, että jotkut 10-15 vuotta sitten tulleet pelit olisi parempia, mutta onhan tämän pleikkari 4 sukupolven versiot ollut heikkoa tekemistä. Omasta mielestäni parhaat oli 16 ja 17. Näiden jälkeen on tullut vuoronperään vain toistaan huonompi versio. Vieläkin sapettaa 18, kun se oli ensimmäiset kaksiviikkoa paras änäri ikinä, kunnes tuii joku ihme päivitys ja peli olikin täysin eri. Versio olikin sitten loppuajan pilalla.
Omat näkemykset keskittyvät nykyään siihen miten EASHL toimii, eli pelaajan liikkuminen, kiekon käsittely jne. pelituntumaan liittyvät asiat ovat ytimessä. Näiden kannalta on mielestäni menty eteenpäin jatkuvasti ja nykyinen peli on paras NHL-peli, mitä olen pelannut. Olen siis pelannut EASHL:ää NHL 09:stä lähtien ja muistan miten hirveä pelituntuma tuolloin oli, jos sitä vertaa nykyiseen. PS3:n aikakaudelta pelasin eniten NHL 14:sta ja sekin oli monin tavoin surkea tekele nykyiseen peliin verrattuna.

Monien pelaajien kohdalla pääosa pelin yleisfiiliksestä tulee siitä millaista on pelata AI:ta vastaan tai AI:n ohjaamien pelaajien kanssa. Tämän suhteen en osaa itse nykypeleistä sanoa paljoa, mutta omien vähäisten kokemusten perusteella eteenpäin on menty myös niillä osa-alueilla. Toki muutokset johtavat aina siihen, että joku tykkää ja toinen ei.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Toki muutokset johtavat aina siihen, että joku tykkää ja toinen ei.

Täysin totta oli peli mikä hyvänsä. Jos peliä muutetaan esim. realistisemmaksi ei se miellytä osaa joukosta ja taas jos haetaan viihteellisyyttä niin se on osittain pois realistisuudesta. Eri asia voisiko peli todella olla sekä viihdyttävä että realistinen. Realistisuutta hakeville tosin realismi tuo sitä viihdyttävyyttä mutta isommalle massalle joka hakee viihteellisiä pelimuotoja (usein maalirikkaita pelejä) ei välttämättä realismi sovi yhtälöön.

Jos realismia pelintekijät hakevat tuo se osittain haastetta myöskin pelin oppimiskynnykseen joka nousee useimmiten tuossa tapauksessa. Kun isoa massaa haetaan pelaamaan peliä, pitäisi pelin olla helposti lähestyttävä (Esim. Änäri ei ole helppo kun miettii kaikkia kikkoja yms. mitä voi tehdä mutta peliin sisälle pääseminen ei ole ylivoimaista ja peli on helppo aloittaa). Jos ei ole niin osa pelaajista kaikkoaa. Pelintekijöillä onkin erittäin iso haaste pitää molemmat ääripäät tyytyväisenä ja usein paras ratkaisu onkin tehdä peli johon kukaan ei ole täysin tyytyväinen mutta joka menee kaupaksi isolle osalle pelaajista.

Peliähän muutellaan aina vuoden aikana päivityksissä joten sen ei täysin valmis tarvitsekaan olla julkaisussa. Minusta tuo on nimenomaan hyvä asia nykyään kun on olemassa päivitykset joilla peliä saadaan muutettua palautteiden mukaan. Eri asia on aina kuka muutoksista tykkää ja kuka ei. Vaikeita kysymyksiä ihan yleisellä tasolla pelien osalta - ei pelkästään Änärin.

Ilmoittauduin itse tuohon Technical Testiin ja odottelen koodia sähköpostiin parin viikon päästä suunnilleen. Ei välttämättä tule koska osallistujamäärä on tietääkseni rajallinen mutta ainakin viime vuonna kun ilmoittauduin niin pääsin mukaan. Mielenkiintoista nähdä ja kokea onko Frostbite-pelimoottori mukana ja miten se vaikuttaa Änäriin tähän saakka käytössä olleen Igniteen verrattuna. Vanhemmissa FIFA-peleissä (mitä olen lyhyesti kokeillut) oli Ignite-pelimoottori ja ne olivat aika erilaisia verrattuna Frostbiten aikaisiin. Makuasia kummasta tykkää enemmän. Osa FIFAa vuosia pelanneista jotka pelasivat paljon jo Ignite-aikana pitävät sen aikaisia versioita parempina. Itsellä ei niin pitkäaikaista kokemusta ole vaan lyhyesti olen joskus mm. FIFA14 kokeillut ja erilainen se kyllä oli paitsi ulkoasun niin gameplayn osalta. Nähtäväksi jää eli jos Frostbite nyt tulee Änäriin niin millainen vaikutus sillä on peliin ja miten pelaajat ottavat sen vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos peliä muutetaan esim. realistisemmaksi ei se miellytä osaa joukosta ja taas jos haetaan viihteellisyyttä niin se on osittain pois realistisuudesta. Eri asia voisiko peli todella olla sekä viihdyttävä että realistinen. Realistisuutta hakeville tosin realismi tuo sitä viihdyttävyyttä mutta isommalle massalle joka hakee viihteellisiä pelimuotoja (usein maalirikkaita pelejä) ei välttämättä realismi sovi yhtälöön.
Näinpä. Ja jos olisi täysin realistinen jääkiekkopeli, niin joutuisi vääntämään 20 minuutin eriä, joita tuskin kukaan jaksaa pidemmän päälle. Hyvä mixture viihdettä ja realismia on se paras kombo näissä. Nyt ollaan menossa kohti hyvää tasoa, kunhan nuo sliderhommat saisi pelittämään vielä kunnolla.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Omat näkemykset keskittyvät nykyään siihen miten EASHL toimii, eli pelaajan liikkuminen, kiekon käsittely jne. pelituntumaan liittyvät asiat ovat ytimessä. Näiden kannalta on mielestäni menty eteenpäin jatkuvasti ja nykyinen peli on paras NHL-peli, mitä olen pelannut. Olen siis pelannut EASHL:ää NHL 09:stä lähtien ja muistan miten hirveä pelituntuma tuolloin oli, jos sitä vertaa nykyiseen. PS3:n aikakaudelta pelasin eniten NHL 14:sta ja sekin oli monin tavoin surkea tekele nykyiseen peliin verrattuna.

EASHL onkin varmaan toimivin pelimuoto nykyään ja luulisin, että juuri sen takia monet pelaajat on kokonaan vaihtaneet tuohon pelimuotoon. Toki siinäkin on välillä ihan hassuttelua tullut vastaan, mutta lähinnä ne on bottien touhuja. Suurimmaksiosaksi EASHL onnistunut ja sitä ihan kiva pelata, kun heti alotuskiekon tiputtua ei voi tietää kummalla joukkueella on suotu momentum tai muuta härskiä skeidaa. Bottimaalivahdit kun vielä saisi joka pelissä samantasoisiksi, niin olisi tosi jees.

Pelattavuuden eteenpäin menosta on pakko olla vähän erimieltä, koska oikeastaan se ei ole mennyt eteenpäin positiivisessä mielessä kuin ihan vähän. Siitä lähtien, kun sattumalle on annettu liikaa valtaa, niin gameplay on kärsinyt siitä pahasti. Tosin tämä nykyinen versio on ihan ok, mutta viimeiset vuodet peli on muistuttanut enemmän sirkusta kuin jääkiekkoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelattavuuden eteenpäin menosta on pakko olla vähän erimieltä, koska oikeastaan se ei ole mennyt eteenpäin positiivisessä mielessä kuin ihan vähän. Siitä lähtien, kun sattumalle on annettu liikaa valtaa, niin gameplay on kärsinyt siitä pahasti. Tosin tämä nykyinen versio on ihan ok, mutta viimeiset vuodet peli on muistuttanut enemmän sirkusta kuin jääkiekkoa.
En oikein tiedä mihin tällä viittaat, mutta mielestäni sattumaa on mukana aika sopivasti nykyään. Muistan kuinka joskus aiempien änäreiden kanssa otti päähän se, että sattumalle ei ollut tilaa, vaan kaikki sujui aina konemaisesti. Jos teit tietyn liikkeen tietyssä kohdassa, niin lopputulos oli joka kerta täsmälleen sama. Oikeassakin jääkiekossa on aina sattumaa ja onnea mukana, jolloin NHL-pelitkin tuntuvat realistisemmilta, kun sattumaa on mukana sopivasti.

Onni pitää ansaita ja mielestäni peleihin tulee oikealla tavalla lisää fiilistä ja tunnetta, kun välillä kiekko pomppii vastustajalle ja välillä omalle joukkueelle. Siinä kuitenkin hiljalleen oppii, että mitä asioita pitäisi tehdä voidakseen ansaita niitä pomppumaaleja yms. Esimerkiksi äijät maalille ja viivasta vetoa voi tuottaa hyviä lopputuloksia, vaikka se perustuukin paljolti sattumalle ja onnelle. Niin se menee oikeassakin lätkässä.

Mielestäni vanhat änärit vaikuttivat liikaa konemaisilta peleiltä, kun taas nykyänärit vaikuttavat enemmän oikealta lätkältä. Oikea lätkäkin on aina vähän sitä "sirkusta", joten ihan osuvaa on, että samaa fiilistä tuodaan mukaan peleihinkin.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
En oikein tiedä mihin tällä viittaat, mutta mielestäni sattumaa on mukana aika sopivasti nykyään. Muistan kuinka joskus aiempien änäreiden kanssa otti päähän se, että sattumalle ei ollut tilaa, vaan kaikki sujui aina konemaisesti. Jos teit tietyn liikkeen tietyssä kohdassa, niin lopputulos oli joka kerta täsmälleen sama. Oikeassakin jääkiekossa on aina sattumaa ja onnea mukana, jolloin NHL-pelitkin tuntuvat realistisemmilta, kun sattumaa on mukana sopivasti.

Onni pitää ansaita ja mielestäni peleihin tulee oikealla tavalla lisää fiilistä ja tunnetta, kun välillä kiekko pomppii vastustajalle ja välillä omalle joukkueelle. Siinä kuitenkin hiljalleen oppii, että mitä asioita pitäisi tehdä voidakseen ansaita niitä pomppumaaleja yms. Esimerkiksi äijät maalille ja viivasta vetoa voi tuottaa hyviä lopputuloksia, vaikka se perustuukin paljolti sattumalle ja onnelle. Niin se menee oikeassakin lätkässä.

Mielestäni vanhat änärit vaikuttivat liikaa konemaisilta peleiltä, kun taas nykyänärit vaikuttavat enemmän oikealta lätkältä. Oikea lätkäkin on aina vähän sitä "sirkusta", joten ihan osuvaa on, että samaa fiilistä tuodaan mukaan peleihinkin.

Niinkuin sanoin, että tämä nykyinen on ihan ok, mutta edelliset versiot on ollut ihan hirveitä tähän verrattuna. Se oli juuri se ongelmana, että selvästi oltiin yritetty päästä siitä konemaisuudesta kertaheitoilla pois ja lopputulos oli luokaton. Päivitystä päivityksen perään, koska pelaajien mielestä peli on niin paska ja lopputuloksena on joulukuussa paluu konemaisuuteen.

Hassua jotenkin, että mainitsit tuon viivasta vedon ja äijää maalille homman, koska sehän juuri oli edellisissä versioissa paljon järkevämpää tehdä. Maalinedustapeli on yksi näistä, mikä on nykyään ihan syvältä verratuna edellisiin. Ennen oli jopa järkevää pelata pakin kautta peliä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinkuin sanoin, että tämä nykyinen on ihan ok, mutta edelliset versiot on ollut ihan hirveitä tähän verrattuna. Se oli juuri se ongelmana, että selvästi oltiin yritetty päästä siitä konemaisuudesta kertaheitoilla pois ja lopputulos oli luokaton. Päivitystä päivityksen perään, koska pelaajien mielestä peli on niin paska ja lopputuloksena on joulukuussa paluu konemaisuuteen.

Hassua jotenkin, että mainitsit tuon viivasta vedon ja äijää maalille homman, koska sehän juuri oli edellisissä versioissa paljon järkevämpää tehdä. Maalinedustapeli on yksi näistä, mikä on nykyään ihan syvältä verratuna edellisiin. Ennen oli jopa järkevää pelata pakin kautta peliä.
Niin sitä voi eri tavalla nähdä näitä pelejä. Omasta mielestäni pari edellistä änäriä eivät ole ratkaisevasti poikenneet nykyisestä, vaan hyvin samanlaista peliä on pelattu kaikissa. Nykyinen on mielestäni tehnyt pelaamisesta monipuolisempaa, kun on pyritty kitkemään varmoja kikkoja pois, vaikka eihän niitä toki koskaan kokonaan pois saada.

Ohjurit olivat joo vähän turhan tehokas keino tehdä maaleja jossain kohtaa, mutta eipä sekään liian pahaksi ole mennyt. Jokaisella joukkueella on omat tyylinsä pelata ja hakea maaleja, jolloin täytyy vain puolustaa sen mukaisesti. Joskus meitä vastaan on tehty ja haettu viivavedoilla ohjurimaaleja todella paljon, mutta lopulta nekin on aika helppo pelata pois, kun tunnistaa mistä on kyse.

Itse en niin vakavasti ota sitä, että välillä jotkut tietyt tyylit tehdä maaleja ovat kovassa suosiossa ja hieman turhan tehokkaita. Näihin sopeutuu yleensä varsin helposti. Mitään liian räikeää ei ole muutamaan vuoteen ollut, vaan maaleja on haettu hyvin erilaisin tavoin pelistä toiseen.

Toki kaikissa näissä asioissa tulee myös isoja eroja, kun pelataan ihmisveskalla. Mekin on aiemmin pelattu pääasiassa koneveskalla, mutta viime aikoina aina vain enemmän ihmisveskan kanssa ja näin ollen myös ihmisveskaa vastaan. Kun maalivahtikin toimii ennalta-arvaamattomalla tavalla, niin ne varmat keinot tehdä maaleja loistavat poissaolollaan.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Avasin pelin pitkään aikaan ajatuksena aloittaa Franchise Mode pienellä haasteella eli Buffalolla. Pettymys oli suuri koska rosteri-päivitystä ei oltu tehty ja joukkueessa ovat mukana Reinhart, Hall ja kumppanit. Eikö noita päivitettyjä rostereita saa mitään kautta, alustana Xbox One.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Avasin pelin pitkään aikaan ajatuksena aloittaa Franchise Mode pienellä haasteella eli Buffalolla. Pettymys oli suuri koska rosteri-päivitystä ei oltu tehty ja joukkueessa ovat mukana Reinhart, Hall ja kumppanit. Eikö noita päivitettyjä rostereita saa mitään kautta, alustana Xbox One.
Aika erikoista, että joku olettaa viime vuoden änäriin tulevan tarjolle seuraavan kauden rosterit. Etenkin, kun seuraavan kauden rosterit eivät ole vielä kunnolla selvillä. Ei tässä vaiheessa ole rosteripäivityksiä tehty koskaan, eikä tulla koskaan tekemään. Sehän haittaisi seuraavan version myyntiäkin.

Viimeisin rosteripäivitys tuli toukokuussa ja Hall kyllä sen mukana siirtyi, kun siirto ei tapahtunut kauden jälkeen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Aika erikoista, että joku olettaa viime vuoden änäriin tulevan tarjolle seuraavan kauden rosterit. Etenkin, kun seuraavan kauden rosterit eivät ole vielä kunnolla selvillä. Ei tässä vaiheessa ole rosteripäivityksiä tehty koskaan, eikä tulla koskaan tekemään. Sehän haittaisi seuraavan version myyntiäkin.
Tuosta kun ottaisi sarkasmin pois niin olisi pelkkä tyhjä viesti. Miksiköhän Ea ei anna yhteisön tehdä rostereita kuten 2K antaa NBA puolella. Sieltä löytyy aina ajantasaiset rosterit ja menneiden kausien rostereita. Tähän vielä lisättynä kaikki draft poolit jostain 1960 luvulta alkaen. Minkä lisän tämä toisi NHL sarjaan. Mutta tuskinpa. Olisin itse valmis maksamaan vaikka noista mikromaksuina.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Tuosta kun ottaisi sarkasmin pois niin olisi pelkkä tyhjä viesti. Miksiköhän Ea ei anna yhteisön tehdä rostereita kuten 2K antaa NBA puolella. Sieltä löytyy aina ajantasaiset rosterit ja menneiden kausien rostereita. Tähän vielä lisättynä kaikki draft poolit jostain 1960 luvulta alkaen. Minkä lisän tämä toisi NHL sarjaan. Mutta tuskinpa. Olisin itse valmis maksamaan vaikka noista mikromaksuina.

Tämä olisi kyllä loistava ominaisuus peliin. EA:n omat rosterit ovat niin järkyttävän huonoja, että paljon mieluummin pelaisi jonkun muun tekemillä, oikeasti hyvin tehdyillä kokoonpanoilla. Tuleehan noihin itsekin tehtyä muutoksia, mutta ei siihen vaan jaksaisi käyttää aikaa. Toisi ihan valtavan lisäarvon etenkin franchise modeen.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Juuri eilen pohdiskelin noita kokoonpanopäivityksiä, ja onhan se tavallaan kieroa että melkein puolet kunkin vuoden pelin elinkaaresta mennään noilla vanhentuneilla joukkueilla. Toki rosterit saisi hollille jos jaksaisi tehdä ne itse manuaalisesti, mutta kuka siihenkään ralliin viitsii lähteä.

22:n betaan tuli ilmoittauduttua PS5-version osalta, saapa nähdä josko vielä tämän kuun puolella pääsisi tuota testailemaan. Totaalisesta radiohiljaisuudesta johtuen odotukset ovat aika matalalla, ja saa nähdä onko luvassa samanlainen farssi kuin NHL15 aikoinaan. Tympii olla ikuinen pessimisti aiheen tiimoilta, mutta tämän pelisarjan kanssa muuhun ei anneta oikein mahdollisuuksia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta kun ottaisi sarkasmin pois niin olisi pelkkä tyhjä viesti. Miksiköhän Ea ei anna yhteisön tehdä rostereita kuten 2K antaa NBA puolella. Sieltä löytyy aina ajantasaiset rosterit ja menneiden kausien rostereita. Tähän vielä lisättynä kaikki draft poolit jostain 1960 luvulta alkaen. Minkä lisän tämä toisi NHL sarjaan. Mutta tuskinpa. Olisin itse valmis maksamaan vaikka noista mikromaksuina.
2K on muuten vetänyt asioita pahasti vihkoon NBA:n kanssa, eli jokainen tyylillään. NHL-pelisarja myy jo muutenkin niin huonosti, että liian vapaat rosteripäivitykset saattaisivat tappaa koko pelisarjan. Tiedän, kuulostaa karulta, mutta olen tämän kanssa ihan tosissani. Toivoisin, että tilanne ei olisi tämä, mutta minkäs teet, kun tämän lajin maailmanlaajuinen suosio ei vain ole erityisen kovalla tasolla.

Ymmärtääkseni pelien modattavuus on se mikä tappoi osaltaan NHL-pelisarjan PC:llä. Tämä ei siis todellakaan ole täysin tuulesta temmattua.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokeilin vähän pelata, itseasiassa vain Heiskasen Mirolla vapaaluistelua että lähtisköhän maistumaan. Tuli siinä vippailtaessa mieleen, että olikohan PS3-änäreissä läheskään noin paljon pitkiä animaatioita liikkeissä että menee aikaa kun katselet jonkin perusharhautuksen loppuun minkä ajan muu tekeminen sillä kiekollisella on täysin lukittu. Kaikki mahdollinen liikkuminen, käännökset on kaiken kaikkiaan vaivaannuttavaa odottelua ja mielestäni pelaamisen perusidea on hävinnyt täysin kun on lähdetty yrittämään enemmän simulaatiota kuin videopelissä on mahdollista pelattavuuden pysymiseksi.
Ite oon pelannut vuosia melkein pelkästään 6vs6(siis ilman botteja) EASHLää ja kilpailullista 6vs6 änäriä. Viesti mitä kilpailullisen änärin yhteisöstä kuulee on monesti saman kaltainen. Liikkeistä on haluttu tehdä paremman näköisiä, niin siksi peliin on lisätty iso läjä erilaisia animaatioita vähän joka puolelle. Kiekon haltuun ottamisiin, käännöksiin, laukauksiin, syöttöihin ja syötönkatkoihin. Tämä kaikki animaatiohässäkkä vähentää pelin reaktiivisuutta ja pelinopeutta, kun esim. syöttö ei lähde vaikka vaikka vihuun on matkaa vielä pari metsiä, kun peli on jo lukittanut tilanteen siihen, että se vastustaja on aloittanut kiekonriiston. Sama efekti näkyy tosi usein laukauksissa, syötön katkoissa, maalivahdin pelissä(ehkä eniten) ja oikeestaan ihan joka paikassa.

Tämä viimeisin änäri on aika monen mielestä takapakkia menneisiin vuosiin nähden. Itellekin pelattavuus on se tärkein... ja melkeinpä ainut tärkeä asia. Melkein se ja sama mille noit liikkeet näyttää kunhan peli tuntuis hyvin toimivalta, nopeelta ja reaktiiviselta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri eilen pohdiskelin noita kokoonpanopäivityksiä, ja onhan se tavallaan kieroa että melkein puolet kunkin vuoden pelin elinkaaresta mennään noilla vanhentuneilla joukkueilla. Toki rosterit saisi hollille jos jaksaisi tehdä ne itse manuaalisesti, mutta kuka siihenkään ralliin viitsii lähteä.
Menee ehkä vähän liioittelun puolelle, kun tämä "melkein puolet elinkaaresta" kattaa käytännössä NHL-kauden päättymisestä seuraavan kauden alkuun, eli yleensä noin 3kk, joka on muutenkin lätkän suhteen hiljaisempaa aikaa. Ja tuosta ajasta iso osa menee siten, että seuraavan kauden rostereita ei ole kunnolla selvillä, jolloin rosteripäivitykset tuntuisivat vähintäänkin hölmöiltä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
EASHL onkin varmaan toimivin pelimuoto nykyään ja luulisin, että juuri sen takia monet pelaajat on kokonaan vaihtaneet tuohon pelimuotoon. Toki siinäkin on välillä ihan hassuttelua tullut vastaan, mutta lähinnä ne on bottien touhuja. Suurimmaksiosaksi EASHL onnistunut ja sitä ihan kiva pelata, kun heti alotuskiekon tiputtua ei voi tietää kummalla joukkueella on suotu momentum tai muuta härskiä skeidaa. Bottimaalivahdit kun vielä saisi joka pelissä samantasoisiksi, niin olisi tosi jees.
Tää momentum homma tuntuu olevan joka änärissä edellistä voimakkaampi. No saadaanpa todennäköisemmin isommalle joukolle ainakin väliaikaisesti onnistumisen tunteita.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Menee ehkä vähän liioittelun puolelle, kun tämä "melkein puolet elinkaaresta" kattaa käytännössä NHL-kauden päättymisestä seuraavan kauden alkuun, eli yleensä noin 3kk, joka on muutenkin lätkän suhteen hiljaisempaa aikaa. Ja tuosta ajasta iso osa menee siten, että seuraavan kauden rostereita ei ole kunnolla selvillä, jolloin rosteripäivitykset tuntuisivat vähintäänkin hölmöiltä.

No enpä tiedä, NHL21 ilmestyi (toki poikkeuksellisesti) lokakuun puolivälissä, ja jos edelliset rosteripäivitykset ovat tulleet siinä huhti-toukokuussa, niin lähemmäs puoli vuotta tuostakin kertyy. Pointti oli joka tapauksessa se että peli vanhenee tuon osalta käsiin aivan liian varhaisessa vaiheessa sen elinkaareen nähden. Se on tosiaan surullinen fakta että tällaiset päivitykset ovat aina sen seuraavan pelin suurimpia myyntivaltteja, vaikka kehityskohteet pitäisivät olla jossain ihan muualla.

Kaikenkaikkiaan tämä PS4-aikakausi oli näiden pelien osalta melko masentavaa aikaa. Edellisen konsolisukupolven aikaan EASHL oli kutakuinkin parasta hupia nettipelien suhteen, mutta viime vuodet koko touhu on ollut yhtä suossa tarpomista, ja siitä kertovat jyrkästi vähentyneet pelaajamäärätkin. Tämän johdosta peliporukkamme on siirtynyt yhtä vahvemmin FIFAn äärelle, sen kohdalla kaikki vain yksinkertaisesti toimii. Toki ihan eri resurssit siellä käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
No enpä tiedä, NHL21 ilmestyi (toki poikkeuksellisesti) lokakuun puolivälissä, ja jos edelliset rosteripäivitykset ovat tulleet siinä huhti-toukokuussa, niin lähemmäs puoli vuotta tuostakin kertyy. Pointti oli joka tapauksessa se että peli vanhenee tuon osalta käsiin aivan liian varhaisessa vaiheessa sen elinkaareen nähden. Se on tosiaan surullinen fakta että tällaiset päivitykset ovat aina sen seuraavan pelin suurimpia myyntivaltteja, vaikka kehityskohteet pitäisivät olla jossain ihan muualla.

Kaikenkaikkiaan tämä PS4-aikakausi oli näiden pelien osalta melko masentavaa aikaa. Edellisen konsolisukupolven aikaan EASHL oli kutakuinkin parasta hupia nettipelien suhteen, mutta viime vuodet koko touhu on ollut yhtä suossa tarpomista, ja siitä kertovat jyrkästi vähentyneet pelaajamäärätkin. Tämän johdosta peliporukkamme on siirtynyt yhtä vahvemmin FIFAn äärelle, sen kohdalla kaikki vain yksinkertaisesti toimii. Toki ihan eri resurssit siellä käytössä.
Änärillä on niin vähän pelaajia, että ihan omaan jalkaan ampumista lisätä sinne pelimuotoja ja jakaa näin porukkaa erilleen vielä useampaan lokeroon. Varsinkin näissä ryhmäpelimuodoissa se on iso ongelma, kun äijiä ei vaan oo tarpeeksi. 6vs6 klubi, 6vs6 sparri, 3vs3 klubi, 3vs3 sparri, threes ja oliko vielä jotain?

6vs6 skenehän aika lailla elää tällä hetkellä siitä, että pelaajia saa kutsuttua lainalle, mutta ei sekään ihan yksiselitteisesti pelkästään hyvä asia ole. Ensinnäkin tämä on tappanut sparripelit melkein kokonaan. Toiseksi voisi olla hyvä asia, jos joukkueeseen pääseminen olisi vähän halutumpi asia... kuin myös sen pelaajan kiinnittäminen joukkueen näkökulmasta. Luulen, että näin saatais enempi parempia joukkueita ja joukkueet löytäis vähän helpommin oman tasosia pelejä. Nyt tuolla on iso läjä jengejä missä pelaa just se 5-6 pelaajaa, jotka sit käyttää jotain satunnaisia hyviä pelaajia paikkaamaan poissaoloja.

Ite ehkäpä palaisin tässä taaksepäin. Poistaisin 3vs3 pelimuodot kokonaan ja poistaisin mahdollisuuden kutsua vierailevia pelaajia otteluihin. Ja gameplayn pitäis olla sama sparrissa ja klubissa. Näitten muutosten jälkeen 6vs6 pelejä pääsis sparraamaan helposti kun siellä olis hitosti enemmän pelaajia... pitkällä tähtäimellä kaikki voittais.

Niin ja sitten turnausten luominen EASHL muotoon... ai saakeli ko ois siisti juttu.

No joo, onhan näät niin radikaaleja muutoksia, ettei tuu ikinä tapahtumaan... Eihän valtaosa väestöstä näitä haluaiskaan.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Änärillä on niin vähän pelaajia, että ihan omaan jalkaan ampumista lisätä sinne pelimuotoja ja jakaa näin porukkaa erilleen vielä useampaan lokeroon. Varsinkin näissä ryhmäpelimuodoissa se on iso ongelma, kun äijiä ei vaan oo tarpeeksi. 6vs6 klubi, 6vs6 sparri, 3vs3 klubi, 3vs3 sparri, threes ja oliko vielä jotain?

6vs6 skenehän aika lailla elää tällä hetkellä siitä, että pelaajia saa kutsuttua lainalle, mutta ei sekään ihan yksiselitteisesti pelkästään hyvä asia ole. Ensinnäkin tämä on tappanut sparripelit melkein kokonaan. Toiseksi voisi olla hyvä asia, jos joukkueeseen pääseminen olisi vähän halutumpi asia... kuin myös sen pelaajan kiinnittäminen joukkueen näkökulmasta. Luulen, että näin saatais enempi parempia joukkueita ja joukkueet löytäis vähän helpommin oman tasosia pelejä. Nyt tuolla on iso läjä jengejä missä pelaa just se 5-6 pelaajaa, jotka sit käyttää jotain satunnaisia hyviä pelaajia paikkaamaan poissaoloja.

Ite ehkäpä palaisin tässä taaksepäin. Poistaisin 3vs3 pelimuodot kokonaan ja poistaisin mahdollisuuden kutsua vierailevia pelaajia otteluihin. Ja gameplayn pitäis olla sama sparrissa ja klubissa. Näitten muutosten jälkeen 6vs6 pelejä pääsis sparraamaan helposti kun siellä olis hitosti enemmän pelaajia... pitkällä tähtäimellä kaikki voittais.

Niin ja sitten turnausten luominen EASHL muotoon... ai saakeli ko ois siisti juttu.

No joo, onhan näät niin radikaaleja muutoksia, ettei tuu ikinä tapahtumaan... Eihän valtaosa väestöstä näitä haluaiskaan.

Aikalailla samoja ajatuksia EASHL:ä. Liian paljon kaikkea joka pirstaloi pelaajia eri suuntiin. Itsekin poistaisin 3vs3t koska se vie pelaajia 6vs6:a. 6vs6:n laittaisin minimi ihmispelaajamääräksi mieluiten 4 mutta kolme ehkä hätätapauksessa menisi. Kahden pelaajan tiimit neljän botin kanssa pitäisi saada pois.

Osa pelaajista joiden kanssa olen keskustellut PS5 ja PS4 mukanaolosta NHL22:a eivät pidä sitä uhkana joukkuepelimuodolle mutta minä pidän. Vielä ei ole tietääkseni mitään varmaa ilmoitettu mutta esim. Technical Testissä eri konsoliversioiden pelaajat ovat erikseen todennäköisesti koska ilmoittautumisessa konsolia kysyttiin. Lopullisessa versiossa voi olla mahdollisuus päivittää PS4-versio PS5:n mutta iso kysymys minusta on että voiko sen kerran vain päivittää PS5:n jonka jälkeen se on PS5 eikä enää toimi PS4:lla. Tuo on minusta täysin mahdollinen uhkakuva ja konkretisoituisi nimenomaan joukkuepelimuodossa. Tietääkseni FIFAssa on tuo että valinta pitää PS5-pelaajien tehdä. Pelaajakunta on toki FIFAssa moninkertainen joten siellä se ei välttämättä vaikuta samalla tavalla mitä Änärissä ja etenkin EASHL:ä.

Olen katsonut joitakin YouTube-striimaajien videoita ja hekin ovat pohtineet tätä samaa asiaa mitä edellä pohdin. Osa pitää sitä uhkana pelille. Yhdessä videossa oli että striimaaja arveli että PS5:n pelaajien pitäisi ostaa kaksi versiota jos haluavat pelata myös PS4-pelaajien kanssa. Mutta varmaa tietoa ei vielä ole mutta kaikki on mahdollista kun siirrytään uuteen konsolisukupolveen. Jos jollain on tietoa tuosta päivityksestä että onko se peruuttamaton tai voiko sen lisäksi pelata myös PS4-versiota niin mielelläni kuulisin siitä. Toki oletettavaa olisi että EA ei halua pelaajakuntaa pirstaloida mutta mistä sen tietää koska voi myös olla että PS5-versio on hienompi ja PS4-versio vain kalpea sen rinnalla ja voi hyvinkin olla että tuonkaan takia PS5-pelaajien ja PS4-pelaajien yhteispelit eivät ehkä onnistu koska osa herkuista olisi tarjolla vain PS5-pelaajille samassakin versiossa.

Pitääkö kukaan muu tätä crossplayn oletettavaa puuttumista konsolisukupolvien välillä uhkana nyt kun siirrytään 22-versioon?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Aikalailla samoja ajatuksia EASHL:ä. Liian paljon kaikkea joka pirstaloi pelaajia eri suuntiin. Itsekin poistaisin 3vs3t koska se vie pelaajia 6vs6:a. 6vs6:n laittaisin minimi ihmispelaajamääräksi mieluiten 4 mutta kolme ehkä hätätapauksessa menisi. Kahden pelaajan tiimit neljän botin kanssa pitäisi saada pois.
En tiedä täytyisikö tuota poistaa, mutta haku ominaisuuksia pitäisi parantaa ja sieltä pitäisi pystyä rajaamaan esim. minimimäärä kuinka paljon vastustajalla on oltava ihmispelaajia.

Osa pelaajista joiden kanssa olen keskustellut PS5 ja PS4 mukanaolosta NHL22:a eivät pidä sitä uhkana joukkuepelimuodolle mutta minä pidän. Vielä ei ole tietääkseni mitään varmaa ilmoitettu mutta esim. Technical Testissä eri konsoliversioiden pelaajat ovat erikseen todennäköisesti koska ilmoittautumisessa konsolia kysyttiin. Lopullisessa versiossa voi olla mahdollisuus päivittää PS4-versio PS5:n mutta iso kysymys minusta on että voiko sen kerran vain päivittää PS5:n jonka jälkeen se on PS5 eikä enää toimi PS4:lla. Tuo on minusta täysin mahdollinen uhkakuva ja konkretisoituisi nimenomaan joukkuepelimuodossa. Tietääkseni FIFAssa on tuo että valinta pitää PS5-pelaajien tehdä. Pelaajakunta on toki FIFAssa moninkertainen joten siellä se ei välttämättä vaikuta samalla tavalla mitä Änärissä ja etenkin EASHL:ä.

Olen katsonut joitakin YouTube-striimaajien videoita ja hekin ovat pohtineet tätä samaa asiaa mitä edellä pohdin. Osa pitää sitä uhkana pelille. Yhdessä videossa oli että striimaaja arveli että PS5:n pelaajien pitäisi ostaa kaksi versiota jos haluavat pelata myös PS4-pelaajien kanssa. Mutta varmaa tietoa ei vielä ole mutta kaikki on mahdollista kun siirrytään uuteen konsolisukupolveen. Jos jollain on tietoa tuosta päivityksestä että onko se peruuttamaton tai voiko sen lisäksi pelata myös PS4-versiota niin mielelläni kuulisin siitä. Toki oletettavaa olisi että EA ei halua pelaajakuntaa pirstaloida mutta mistä sen tietää koska voi myös olla että PS5-versio on hienompi ja PS4-versio vain kalpea sen rinnalla ja voi hyvinkin olla että tuonkaan takia PS5-pelaajien ja PS4-pelaajien yhteispelit eivät ehkä onnistu koska osa herkuista olisi tarjolla vain PS5-pelaajille samassakin versiossa.

Pitääkö kukaan muu tätä crossplayn oletettavaa puuttumista konsolisukupolvien välillä uhkana nyt kun siirrytään 22-versioon?
Minä en tällaisesta ollutkaan kuullut. Mutta eikös kuitenkin PS5 konsolilla pysty pelaamaan PS4 pelejä?
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Minä en tällaisesta ollutkaan kuullut. Mutta eikös kuitenkin PS5 konsolilla pysty pelaamaan PS4 pelejä?

Normaalisti pystyy mutta kyse on siitä että pitääkö PS5-pelaajien valita kumman kanssa pelaa eli jos pelissä mahdollisuus PS4-versio päivittää PS5:n kuten FIFAssa ja Maddenissä on. Eli onko tuo valinta lopullinen jos päivittää koska tuossa tapauksessa jos PS5-pelaaja päivittää PS4-version PS5:n niin meneekö siinä mahdollisuus pelata PS4-pelaajien kanssa?
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
En tiedä täytyisikö tuota poistaa, mutta haku ominaisuuksia pitäisi parantaa ja sieltä pitäisi pystyä rajaamaan esim. minimimäärä kuinka paljon vastustajalla on oltava ihmispelaajia.

Hakuominaisuuksien rajaaminen voisi myös toimia. Esim. jos omassa joukkueessa on vaikkapa 4 pelaajaa niin minimissään se. Nykyään on vaan se että pelaajamäärä joko vastaa oman joukkueen pelaajamäärää tai sitten laaja haku. Jotenkin pitäisi tehdä enemmän hakuvaihtoehtoja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Normaalisti pystyy mutta kyse on siitä että pitääkö PS5-pelaajien valita kumman kanssa pelaa eli jos pelissä mahdollisuus PS4-versio päivittää PS5:n kuten FIFAssa ja Maddenissä on. Eli onko tuo valinta lopullinen jos päivittää koska tuossa tapauksessa jos PS5-pelaaja päivittää PS4-version PS5:n niin meneekö siinä mahdollisuus pelata PS4-pelaajien kanssa?
Ainakin FIFA:n osalta PS5:lle voi asentaa molemmat versiot ja pelata kumpaakin milloin haluaa, eli eiköhän toimi samoin myös NHL:n kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Ainakin FIFA:n osalta PS5:lle voi asentaa molemmat versiot ja pelata kumpaakin milloin haluaa, eli eiköhän toimi samoin myös NHL:n kanssa.

Tuo on hyvä uutinen eli siinä tapauksessa lienee sama NHL:äkin on jos siinä on tuollainen mahdollisuus. Eri asia jos julkaistaan kaksi eri versiota niin PS5-pelaajien pitäisi ostaa molemmat pelatakseen molempien konsoliversioiden pelaajien kanssa.

Tällä tiedolla ei siis liene mitään huolta että voiko EASHL:ä pelata entiseen tapaan PS5-pelaajien kanssa. Saa nähdä miten lopulta käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös