Nhl 2001:stä
Peli on oikein oivallinen.
Huomioita ja (tai hyviä, heh) kohtia:
Treidaamalla saa entiseen tapaan lähes kaikki haluamansa pelaajat itselleen, maalivahteja tosin on todella vaikea treidata, mistä lie johtuu.
Ennen varsinaista peliä pelaajien ja maalivahtien tehonlisäys-kohdista voi tiputtaa vastustajan pelintekemistä tai maalivahdin muurintekemistä liiankin helposti. Toisaalta tästä kohdasta jokainen pelaaja saa vastustajasta varmasti taistelemisen arvoisen. All-Star taso ja omat tehonlisäysarvot pieniksi ja tietokoneelle huippukohdalle, niin luulen jokaisen häviävän ottelun. Vielä jos laittaa itselleen paskan joukkueen ja tietokoneelle all-star porukan tai Coloradon, niin luulisi vaikeutta löytyvän aivan tarpeeksi. En itse ainakaan ole vielä voittanut kaikilla mahdollisilla tasoitustempuilla.
Jo mainitun mailalla merkattujen (siis ampuvat kovaa) pelaajien lämärit pistävät maalivahdin selälleen, jolloin maali on helppo pistää reboundista sisään. Tämä kohta kannattaa poistaa asetuksista, myös muita kohtia kannattaa muuttaa. Minusta ei ole ainakaan järkevää, että kiekko liukuu vedon jälkeen maalivahdin patjoista aina omalle veskalle saakka.
Päivityksiä kannattaa imuttaa, saapahan tuoreemmat ketju- ja pelaajakokoonpanot.
Itse väsäsin muutaman pelaajan liigaan lisää, tosin lähinnä suomalaisia. Harmillista, että näistä uusista kasvoista pystyy tekemään armottomia kaappeja, jotka taklaavat vastustajat seinille, tekevät näyttävästi peliä, heittävät mielettömiä pyssyjä verkon perukoille, luistelevat nopeammin kuin kapanen, toisin sanoen liian hyviä pelaajia. Tai mikäs siinä, omasta Tomi Kalliosta tuli aika kova pelaaja.
Pelissä on vieläkin muutamia ns. helppoja maaleja. Kovan vetäjän maalivahti-pyllylleen-rebound mainittiin. Sen voi poistaa asetuksista. Toinen helppo onnistuu tarkalla vetäjällä. Laitaa pitkin, siniviivan yli, harhautusnappia ja veto. Ampuu liian usein takaylänurkkaan. Vanhanaikainen on helppo tehdä. Pelattaessa ihmisvastustajaa vastaan sini- tai jopa punaviivalta tehdyt lörppömaalit joskus syövät miestä rotan lailla. Kun niitä tulee vähän liian usein.
Vedon suuntaaminen kannattaa valita käsisääteiseksi. Saa enemmän maaleja, kun pystyy valitsemaan kumpaan ala- tai ylänurkkaan veto yritetään ampua. Muuten vain hyvät pelaajat tajuavat ampua ristikulmiin tai muuallekin kuin puikoista sisään.
En tajua, miten maalin läheltä jokainen pelaaja yrittää epätoivoisesti ampua ranteella maalivahdin lävitse kiekkoa, tai löytää jommankumman alanurkan. Oikeassa tilanteessa maalinkattoon suuntautuva laukaus on jäänyt Nhl 2001:stäkin pois kokonaan.
Jos on kaapeli- tai joku nopea yhteys, niin Nhl-comin sivuilta löytyy aina vuorokaudenajasta riippuen ainakin yhdysvaltalaisia vastuksia. Olen sekä myllyttänyt, että ottanut turpaani. Netin avulla tapahtuva peli kannattaa itse tehdä, sillä vastustajan tekemään peliin liittyminen on usein pätkivää, kun taas pelin tekijällä sujuvaa, etulyöntiasema.
Pyörähdykset, takaperinluistelu, ja ohjausnappula on suositeltavaa asettaa peruspelin osaamisen jälkeen perinteisten zxc-välilyönti asetuksien lähettyville. Gamepaditkin kelpaavat, tosin useimmat pelaavat paremmin näppiksellä.
Taktiikoita kannattaa kokeilla omaan pelitapaan sopivaa. Laukominen-taktiikka ylivoimassa on minulle ainakin ollut tehokasta.
Sm-liiga-lisäys tuo kivan herkun peliin, jolleivat Nhl-pelit tai ikuiset Suomi-Ruotsi maaottelut maistu. Sm-liigapaketti saisi tulla heti syksyllä uuden Nhl:än perään.
Huomaan, että pystyisin jatkamaan juttua loputtomiin... lähes fanaatikko kun tämänkin suhteen on. Taidanpa jättää muillekin sanottavaa. Nhl-comissa tavataan.