Jaa-a, betasta jäi kyllä kovin paska maku suuhun. Toki oli beta, mutta viive, jatkuva kaatuilu ja itse peli tuntui samalta mitä edellinen painos. Olisin kaivannut ihan normidemoa pelattavaksi, jotta osaisi yhtään arvioida pelituntumaa paremmin.
Mitä muuta uutta tällä on tarjota Eashl:n lisäksi? Maskotit? Jea! Toivottavasti viiveongelmat ja kaatuilut saadaan kokoversioon kuriin. Suurin syy ps4:n ostoon oli juurikin edellinen änäri, joten pakko tämäkin on hyllyyn hankkia, joskin sarjaa jo 2004 -vuodesta asti joka vuosi pelanneena, ensi kertaa tuli oikeasti rahastuksen maku. Fifa-sarja houkuttaisi, mutta futista nykyisin todella vähän seuraavana ja sarjaa vähän pelanneena, en osaa.
Sijoittaisinko rahani vaan falloutiin?
Mitä mieltä muut?
Itse pelasin betaa ensimmäisestä päivästä lähtien joka päivä. Kahdella eri accountilla, yhteensä noin 70 matsia (varmaan enemmän kuin kukaan muu missään jatkoajan joukkueista).
Ensimmäiset 10-20 peliä tuntuivat todella paskalta, nimenomaan tuon viiveen takia. Tuon jälkeen viivettä esiintyi pahasti enää muutamassa pelissä, eli pääosin pääsin pelaamaan melkolailla ilman merkittävää viivettä. Peli taisi kaatua yhteensä noin 5-6 kertaa, mikä oli lopulta varsin vähäinen haitta. Välillä oli ongelmia löytää peliä tai muuta pientä, mutta viiveen lisäksi mitään erityisen suurta ongelmaa ei tullut vastaan.
Mutta kun tuosta viiveestä sitten päästiin eroon, niin peli alkoi maistumaan. Tykkään siitä, että pelaajien sooloilua on vaikeutettu juuri oikealla tavalla, eli järkevästi pelaamalla sooloilijat on melkolailla helppo saada kuriin. Haastetta tulee vasta sitten, kun vastassa on oikeasti hyvä joukkue, jonka pelaaminen ei perustu yhden tai kahden huippupelaajan sooloiluun, vaan koko viisikon hyvään yhteispeliin. Sooloilun vaikeuttaminen näkyi myös jatkoajan joukkueissa, sillä monet ovat niin tottuneita sooloilemaan, etteivät siitä betan aikana irti päässeet ja tämä johti lukuisiin epäonnistuneisiin hyökkäyksiin, sekä kiekonmenetyksiin. Tällaiset pelaajat voivat tuhota koko joukkueen pelin melko tehokkaasti, vaikka sinällään ovatkin varsin taitavia pelaamaan.
Tietokoneen ohjaamia pelaajia on muutettu juuri oikealla tavalla EASHL:ää ajatellen. Eli tietokoneen pelaajilla on aiempaa enemmän järkeä, syötöt lähtevät nopeammin, paremmin ja oikeissa paikoissa. Samaan aikaan syöttöpyynnöllä lähtevät syötöt ovat aiempaa heikompia, eli pyyntöä täytyy käyttää vähemmän ja järkevämmin, kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, sillä useimmissa tapauksissa tietokone osaa syöttää ihan pyytämättäkin oikeaan paikkaan. Muutoin tietokoneen tekoäly on juuri oikealla tavalla parempi, eikä kuitenkaan missään nimessä liian hyvä. Ihmispelaajan on varsin helppoa olla tietokonetta parempi, jos vähänkään tietää mitä tekee. Nykyisellään tietokonepelaajat mahdollistavat hyvän pelin myös pienemmällä ihmispelaajien määrällä, mutta eivät kuitenkaan ole liian hyviä ihmispelaajiin nähden.
Testasin läpi kaikki EASHL:n pelaajatyypit, sekä hyökkäyksestä, että puolustuksesta. Erot olivat paikoin isoja, paikoin melko pieniäkin. Itse ihastuin eniten hyökkääjistön pelaajatyypeista kahden suunnan hyökkääjään, sekä puolustuksesta puolustavaan pakkiin. Molemmat olivat aikalailla parhaimmistoa kiekonriistojen osalta, joka taas on paras tapa puolustaa koko pelissä. Mailojen nostelua monet harrastavat ihan liikaa siihen nähden, miten herkästi niistä annetaan jäähyjä. Kiekon tökkiminen on hyvin tehokasta ja jäähytöntä, mikäli sitä osaa käyttää oikeissa paikoissa. Taklaaminen ei ole helppoa, mutta sitäkin tyydyttävämpää, kun se pommi lopulta osuu kunnolla.
Uskon ja toivon, että nämä valmiiksi muovatut pelaajatyypit eivät ole ainoa ratkaisu lopullisessa pelissä, vaan pelaajia pääsee entiseen tapaan kehittämään myös itse. Jos näin ei kuitenkaan ole, niin se on kyllä iso virhe EA:lta.
Kaikenkaikkiaan vaikean alun jälkeen minulle jäi erittäin hyvä fiilis tästä betasta. Muutoksia on tapahtunut maltillisesti, mutta kaikki oikeaan suuntaan.