Päätin eilen käydä hakemassa Gigantista omasta mielestä hyvään hintaan, 54.90. Alusta siis PS3. Odotukset tosiaan hieman kasvoi, kun on lukenut uuden sukupolven konsolien versiosta käytännössä pelkkää paskaa. Muutaman pelin ehdin illalla sitten tätä kokeilla. Yhden 1vs1 online matsin (rankkari kisaan meni ja hävisin 1-0. Laukaukset itselle jotain 32-12) ja sitten kavereiden kanssa hakattiin vastakkain. Ensimmäisenä huomasi tosiaan ettei valikot ole muuttunut miksikään, mikä toki oli jo tiedossa. Käytännössä vaan uusi soundtrack muistutti ettei kyseessä ole NHL14.
Sitten peliin siirryttäessä kaikki näytti jälleen samalta vanhalta. Selostus tosiaan uusi, jota pidän ihan hyvänä uudistuksena. Nyt monta vuotta on kuunneltu niitä samoja lausahduksia, niin kaikki vaihtelu on vaan plussaa. Jossain vaiheessa, sitten huomasi miten selostus tuntuu jäävän vähän ulkopuoliseksi. Eli se kuulostaa juurikin siltä että ääninauhalta tulee selostuksen pätkiä pelin päälle. Vielä näin alkuun se ei hirveästi häiritse, mutta voin kuvitella miten se myöhemmin saattaa jo alkaa vituttamaan.
Itse pelaaminenhan tosiaan varmasti ulkopuolisin silmin näyttää aivan samalta kun ennenkin, mutta kun itse pelaat, niin onhan peli aivan eri kun edeltäjänsä. Pelattiin tosiaan Hardcore simuloinnilla, Supertähti vaikeustasolla ja muuten oletus asetuksilla. Kiekko elää huomattavasti realistisemmin. Kova syöttö menee vastustajan "läpi", eikä vain liimaannu vastustajan mailaan. Toisaalta taas tekoäly on huomattavasti aikaisempaa fiksumpaa, joten tekoälyn ohjaamat pelaajat esimerkiksi katkovat syöttöjä huomattavasti paremmin ja useammin kuin ennen. Erityishuomio on pakko antaa myös taklauksista. Taklauksiin on löytynyt uusia animaatioita. Sen lisäksi "tappotaklauksia" tulee huomattavasti aikaisempaa vähemmän. Nyt jos ehdit jo lähtemään taklauksen alta pois ja taklaaja vain hipaisee selkään ei se horjuta enää taklattavaa käytännössä yhtään. Ennenhän tuo pienikin hipsu saattoi heittää taklattavan parilla voltilla ilmaan. Kovia taklauksi toki tulee, mutta niissä taklauksen on osuttava just eikä melkeen kohteeseensa. Ja yleensä taklattava vain kaatuu, eikä liu'u puolta kenttää maassa. Kovista taklauksista ei myöskään enää arvota niin herkästi kahden minuutin rangaistusta kyynerpäätaklauksesta. En onnistunut kyseistä jäähyä saamaan eilen kertaakaan. Lisäksi tein kivan pikku huomion. Jos vähän pienemmällä kaverilla saat kovan taklauksen osumaan vastustajaan, yleensä myös taklaaja kaatuu jäähän. Vähän niinkun oikeastikkin.
Täällä moni on valittanut tuosta tekoälystä. Ei tullut kompuutteria vastaan otettua yhtään ottelua, joten siitä on vaikea kommentoida mitenkään. Mutta tosiaan ainakin oman joukkueen koneen ohjaamat pelaajat tuntuvat pelaavan aijempaa huomattavasti fiksummin. Tuo NHL13 oli "säbärannareiden" kulta-aikaa, jolloin lähes jokainen kuti sektorista yllävillaan painu maaliin. Jollain päivityksellähän noita saatiin vähenemään jo NHL14. Ja sanotaan nyt se, että toki itse noita käytin armottomasti, mutta en kyllä siinä mitään väärää näe. Loppuen lopuksi ne on suhteellisen helppo puolustaa pois. Ja kyllähän se oikeastikkin on niin, jos pääset parhaalta sektorilta ampumaan tulisia rannareita, niin ne ihan hyvin uppoavat veskarille. Mutta tässä uusimmassa versiossa en tainnut yhtäkään saada menemään sisään. Ulosajojakaan en kyllä onnistunut hankkimaan. En tiedä johtuuko nämä minun muista poikkeavat kokemukset 1vs1 matseista, eri pelityylistä vai mistä, mutta itse olen ainakin helkkarin tyytyväinen ja suositelen pelin hankkimaan. Niin ja tosiaan tuon kiekon elämisen takia ei poke check ole enää "ainoa" tapa saada kiekkoa pois.
Yhdessä matsissa kaverin kanssa pelatessa muuten onnistuin hankkimaan jäähyjä 46 minuuttia. Ainakin jonkinlainen oma ennätys. Mutta en siis valita, kiva että näinkin joskus.
Be a Gm en päässyt vielä kokeilemaan, mutta sitä varten odotukset erittäin kovat. Toki noita kokoonpanoja tarvii vielä muokkailla aika rajustikkin. Huomasin ainakin Joel Armian puuttumisen pelistä. Jarkko Immosilla oli molemmilla jälleen sama kuva. Ville Vahalahtikin oli saatu arvottua Suomen Sotshi miehistöön. Ja nuo kokonaisuudet nyt vähän niin ja näin. Niklas Hagman 63, Tommi Kivistö 60, Petri Kontiola 67, Marko Luomala 74...