Kertokaas vinkkejä maalivahdilla pelaamiseen! Kuvakulma? Maalivahdin koko? Pelityyli? Ja sitten tuosta RS/R3 -tatin käyttämisestä?
Onnea tulevaisuuteesi! :)
Itse olen pelannut maalivahdilla aika paljon NHL12:sta asti ja olenkin kehittynyt oikeinkin hyväksi! Mutta asiaan:
Mielestäni paras kuvakulma maalivahdilla pelatessa on tämä "korkea". Näkee jokseenkin hyvin esimerkiksi viivalta, maskin takaa lähtevät laukaukset! "Matala" -kuvakulmaa en suosittele. Jos maalilla on vaikkapa mylläkkää niin olet aika hukassa.
Pelityylillä (seisova, sekatyyli vai perhostyyli) ei käsittääkseni ole juuri mitään merkitystä (saatan olla myös väärässä), kuin että Be a pro:ssa kokemuspisteet tulevat eritavalla. Itse olen kuitenkin pelannut sekatyylillä, koska pelin muutkin huippuvahdit pelaavat sillä. :)
Maalivahdin koko on ainakin itsellä ollut suunnilleen 186/86, eli itse olen sellaisen kultaisen keskitien valinnut ja sitä suosittelisin sinullekin. Liian pienestä tai liian isosta maalivahdista on vain haittaa.
Tatista tapahtuvat liikkeet kannattaa tottakai osata ulkoa, jotta tiedät, miten reagoida mihinkin laukaukseen. Tarkemmin en tatin käytöstä juuri nyt osaa neuvoa ellet suoraan kysy jotain. :)
Noin muuten vinkkinä maalissa olemiseen: Skarppina on oltava! Oikeanlainen sijoittuminen on harjoiteltava, koska muuten tulee vaikeaa. Yksikin virheliike sijoittumisessa vastustajan hyökkäyksen aikana saattaa maksaa maalin.
Jos pelataan lähellä kulmaa, painaudu tolppaan kiinni (ei seisten) ja jos kulmasta lähetään tekemään nousua maalille, paina mailasi jäähän, jotta sinua ei yllätetä längistä. Ja sitten olet tietenkin hereillä jos hyökkäävä pelaaja aikoo kiertää sinut.
Itsellä ollut aikalailla tapana, että pudotan polvilleni jokaisen vedon jälkeen. Kyllä ne yläkulmaankin menevät laukaukset saa aika hyvin torjuttua.
Tuossa nyt ainakin jonkinlaiset alkeet. Mutta mitään ei voi oppia heti kertaheitolla, vaan harjoittelua vaatii.