19. - Jokaiselle NHL-joukkueelle on mallinnettu oma tekoäly. Tämän myötä jokaisen joukkueen kohtaaminen esim. Be a GM:ssä tuntuu erilaiselta. Näitä voi myös itse muokata mieleisekseen.
23. - Kaikki välianimaatiot on heitetty roskakoriin ja kaikki välivideot tulevat tapahtumaan pelissä AI:n toimesta. EA on parantanut lähetys-kuvakulmaa.
Nämä kaksi uudistusta pistivät positiivisimmin silmään, onhan nuo näppärästi napattu NBA2k-sarjasta. Toivottavasti lyövät joukkueille (pelaajillekin?) niin monta slideria, että se oikeasti vaikuttaa. Ei oikein jaksa silti pidätellä hengistystä, sillä NHL12:sta luvattiin pelaajille jonkinlaista yksilöllisyyttä, mutta ainoa mikä näkyi selvästi oli se että sniper ampui heti kun näki maalista molemmat tolpat. Yleensä siis heti sinisen jälkeen.
Ja tuo pelimoottorilla tehty cut scene on poikaa, eihän noita nykyisiä ole katseltu kuin jotain neljä vuotta? NBA2k:ssa homma toimii hienosti, tulee mahtava fiilis kun painaa vastahyökkäyksestä donkin sisään, vastustaja ottaa aikalisän ja kamera zoomaa korin tehneeseen jannuun joka esimerkiksi käy läpsimmässä korkeaa vitosta syötön antaneen jannun kanssa.
Muuten nuo uudistukset ei oikein innostaneet, niin skeptiseksi tässä on tullut vuosien varrella. Peliälyä on viilattu joka vuosi, yhtä laihoin tuloksin. Kun toisesta päästä on hommaa paikattu, alkaa joku muu vuotamaan.
Pelottavinta uudistuksissa oli se, että noiden perusteilla pakkia pystyy viemään entistä pahemmin kuin litran mittaa ja molaritkin ovat vielä pahemmin pihalla ja päästävät useammasta paikasta osumia. Niin ja längistä on toki "pystynyt" tekemään ennenkin maaleja, se vain vaati NHL11:ssa ainakin fivehole-attribuuttien viilaamista sinne 50:n tienoille. NHL12:ssa tuo sama ei tosin toiminutkaan yhtä loogisesti.
Onneksi tästä tulee perinteisesti demo. Pääsee sitten lopullisesti tuomitsemaan tai hehkuttamaan.