Toisaalta taas tästä herää väkisin mieleen ajatus ohjain seinään -reaktioista: pääset viimeisellä minuutilla 2-3 tappiotilanteessa läpiajoon, ja kiekko karkaa kun lähdet harhauttamaan maalivahtia. :) Tämän pohjustan lähinnä NHL 11:sta tuttuihin reaktioihin kun esim. omat pelaajat kaatuvat kiekon kanssa tai ilman useita kertoja saman vaihdon aikana normaalissa kaartoluistelussa tai oman pelaajan maila katkeaa kolme kertaa saman hyökkäysalue-pyörityksen aikana... Mutta onhan tämä taas aste realistisempaan suuntaan, ja siitä tykkään.
Parin superstar/hc -pelin jälkeen voi kyllä todeta, etteivät nämä ole kadonneet minnekään. Ensin katkaisin Peverleyllä hyvin löysän pakki-pakin, mutta kiekko sattumalta juuri sillä kertaa kimposi lavan kautta yli Sami Salolle, joka otti tyhjät pois ja lämäsi maalin. Saman pelin jatkoajalla Burrows haki sinisen jälkeen rannevetoa, se peitettiin mutta kiekko kimpoili H. Sedinille läpiajoon. Sedin vain liukui kohti Thomasia maila hieman kämmenelle suunnattuna, Timppa heitti spagaatit ja jatkoaikamaali ihan kattoon.
NHL11:ssa pelasin superstaralla pitkään, mutta löysin haastavat säädöt myös allstarsiin. Eiköhän sillä tule mentyä nyttenkin, säilyy ohjaimet kunnossa.
Pari ajatusta demosta:
- "Vapaat" molarit toimii ihan hyvin, yhden maalin jo tein kun Alberts ajoi hieman päin Luongoa. Hauskoja tilanteita tulee varmasti paljon, AI-Edler hukkasi rankkukisassa ensin kiekon, sitten törmäsi Thomasiin jonka johdosta kaatui vielä näyttävästi itse maalin taakse.
- "Vapaat" molarit vihellysten jälkeen on silkkaa tuskaa. Nostan yleensä sormen tatilta kun tulee vihellys, jätkä jatkaa liukua mokkea päin ja mylly pystyssä. Online-pelit tulevat olemaan silkkaa tuskaa jollei tuota rajoiteta.
- AI pelaa ehkä hieman suoraviivaisemmin hyökkäysalueella, mutta tuntuu että BÅ Gustafsson on väsännyt heille pelikirjan kaikkeen muuhun. Pakki saattaa kääntyä karvaajan pelossa punaviivalla ja peruuttelisi varmaan Cittarin parkkikselle jos pääty olisi auki. Toivottavasti esim. puck controlin vähentämisellä tätä jääliläistä itseluottamusta saisi AI:lta vähennettyä. Niin ja edelleen ne laitaa päin (siis kirjaimellisesti) kääntymiset on mukana.
- Tekoäly tuntuu puolustavan muutenkin aika tuttuun malliin. Pakit valuvat helposti sinisen alle, laiturit merkkaavat pakkeja niin tiiviisti, että valuvat vaikka kävelyvauhtia keskialueelta jos pakkikin tekee niin.
- Kiekko tuntuu mukavan eläväiseltä nyt. Molarin patjoistakaan ei kimpoile ihan niin ärhäkkäästi.
- Veskat on sitä samaa kuin ennenkin. Maagisia liukuja perhosasennossa, poikittaissyötössä ehtivät juoda hartsporttia välissä ja napata marjat haltuun. Demossa vielä molarit korostuvat kun reaktionopeus on 4/6 melkein kaikissa asetussarjoissa. Suoraa vetoa tuntuu mahdottomalta saada sisään, onneksi sliderilla ja attribuuttimuokkauksilla saa isoja muutoksia aikaan.
- Uudet animaatiot tuntuvat mukavan freesseiltä. Etenkin lähietäisyydeltä lauottaessa pelaaja tuntuu tekevän pieniä kurotuksia ja vastaavia jotta pystyisi ampumaan molarin ohi.
- Fysiikkamoottoriin joutunee totuttelemaan pitkään. On mahdoton arvata millaisella taklauksella saa äijän maahan, kiekon horjutettua, perus "tattisuojaus" -efektin tai jopa itsensä hanurilleen. Tähän mennessä H. Sedinin taklaaminen on tuottanut järjestään tuon tattisuojauksen, taklaaja ulos tilanteesta ja Henkka tekemässä pahojaan. Ja toivottavasti on vielä demon koodi, mutta törmäykset ovat 4/10 hyvin epäloogisia.
EDIT: Niin juu se huonoin uudistus unohtui. "Aidot" vaihtopenkit. Esim. BeAProssa se jannu pitää itse ohjata juuri luukun kohdalle, muuten se ei mene vaihtoon. Teen tätä usein myös muuten pelatessa, lyön pitkää ja vien äijän itse nopeasti vaihtoaition eteen. Nyt se ei ole ihan niin helppoa. Mistä lähtien NHL-miehistä tuli niin kankeita, ettei laidan yli voi hypätä?