kannattaa muuten katsoa nuo Eric Wardin videot niiden äijien kohdalta, joita omalle joukkueelle on povattu, ennen draftia lämppärinä. Laadukkaita ja realistisia koosteita.
Katsoin Geno Smithin, Tavon Austinin ja Kenny Vaccaron videot. Ihan hyvin tehty, pelaajasta on listattu vahvuudet sekä heikkoudet. Usein videoklipeissä näkyy vain pelkkiä kohokohtia joiden perusteella tulee mielikuva, että pelaaja on varsinainen Teräsmies. Näissä videoissa sen sijaan oli pyritty ottamaan videolle myös heikkouksia. Toki sinänsä parin minuutin YouTube video ei koskaan kerro koko totuutta, on aika helppo sanoa ensin, että QB ei tunnista blitzia ja sitten laittaa perään videoklippi, jossa hänet säkitetään. Mutta tosiaan plussaa siitä, että tiedostetaan ylipäätään, että mistään täydellisistä pelaajista ei ole kyse.
Itse olen NFL Drafteja seurannut aktiivisesti vuodesta 2007 lähtien. Jälkikäteen on hauska katsoa varattujen pelaajien listaa, ja muistella mitä heistä puhuttiin ennen draftia ja mieltä itse olin tietyistä pelaajista ennen kuin heidät varattiin.
2007 Draft
- Patrick Willis oli ehdoton suosikkipelaajani. Ja on sitä edelleen, koko liigassa. Varsinkin nyt kun se toinen #52 lopetti uransa.
- Calvin Johnsonia pidettiin koko draftin parhaana pelaajana, eipä mennyt väärään tämä ennustus.
- JaMarcus Russell ja Brady Quinn olivat pelinrakentajat joista piti tulla franchise QB:t. Russellin työetiikasta ja henkisistä ominaisuuksista oli negatiivisia arvioita jo ennen draftia, mutta hänen fyysisiä ominaisuuksia pidettiin kaikkien aikojen parhaina. Brady Quinnin taas piti olla NFL-valmis pelattuaan Notre Damen yliopistossa Charlie Weissin alaisuudessa.
- Amobi Okoyesta odotettiin uutta Warren Sappia.
- LaRon Landryn piti olla seuraava NFL:n supersafety, Polamalun ja Reedin manttelinperijä. Noh, ei se ihan niin mennyt. Tietyllä tapaa Kenny Vaccaro muistuttaa itseäni Landrysta, mutta toivottavasti Vaccaro ei ole ihan niin yksipuolinen pelaaja kuin Landry.
- Ted Ginn Jr. valittiin 9.vuorolla. Muistan kyllä, että tätä varausta kritisoitiin ja pidettiin reachina, muistaakseni Dolphinsin fanitkin buuasivat tälle äänekkäästi. Tietyllä tapaa varoittava esimerkki Tavon Austinin tapauksessa.
- Muistan elävästi kuinka Steelersin vuoro oli 15. ja Jets varasi 14.vuorolla Pittsburghista kotoisin olevan Darrelle Revisin. Kyllä vitutti tuolloin jonkin verran, mutta onneksi Lawrence Timmons oli onnistunut pick hänkin.
- 1.kierroksen suurin WTF-valinta oli Packersin päätös ottaa Justin Harrell 16.vuorolla. Eipä ole tuo pick sen paremmaksi muuttunut näin jälkikäteenkään.
- 4.vuorolla varattu Gaines Adamsin ura ei mennyt aivan kuten ajateltiin. Valitettavasti.
2008 Draft
- Kun kokonaisuutena katsoo 1.kierroksella varattuja pelaajia, niin jotenkin tulee tämä 2013 draft mieleen. Monta hyvää pelaajaa, mutta ei ainuttakaan todellista tähteä. Tai no Flacco lienee pakko nostaa tähdeksi nyt Super Bowl MVP-valinnan myötä. Ja uskoisin Chris Longin, Matt Ryanin ja Darren McFaddenin varanneet joukkueet ovat hekin tyytyväisiä valintoihinsa. Mutta todella moni 1.kierroksella varatuista pelaajista on jo vaihtanut joukkuetta, tai ovat kokonaan ulkona NFL:stä.
- Vernon Gholstonista tuli täydellinen bust. Ennen draftia hänen fyysisiä ominaisuuksia hehkutettiin maasta taivaaseen, ja kieltämättä hänen pullistelukuvansa olivatkin aika huimia. Gholston oli malliesimerkki workout warriorista, joka oli parempi urheilija kuin jenkkifutaaja. Tämä toimikoon varoittavana esimerkkinä esim. Ziggy Ansahin ja Dion Jordanin faneille.
2009 Draft
- Matthew Staffordia ei varauksettomasti hehkutettu, mutta kuitenkin pidettiin selvänä, että Lions hänet ensimmäisenä valitsee. Eikä tuota valintaa näin jälkikäteen voi oikein kritisoida.
- sen sijaan sijat 2-4: Jason Smith, Tyson Jackson ja Aaron Curry.
- Curryn piti olla koko draftin "safest pick". Ei mennyt ihan putkeen se ennustus.
- Mark Sanchez jakoi mielipiteet jo tuolloin vahvasti. Itse olin sitä mieltä, että ei tule ikinä olemaan franchise kaveri NFL:ssä. Muistaakseni joku täällä oli eri mieltä ja ehdotti vedonlyöntiä tästä asiasta. En tarttunut syöttiin, jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt.
- Brian Orakpon fysiikka oli ihan käsittämätön, varsinainen He-Man. Itse ennustin, että hänen pelipaikan vaihdos 4-3 DE:sta 3-4 OLB:ksi ei tulisi onnistumaan, koska en uskonut, että Orakpon liike riittää pelaamaan tilassa. No väärin meni ja nyt mies on Pro Bowl linebacker.
- Packers varasi 26.vuorolla Clay Matthewsin. Tämä oli jonkinnäköinen yllätys, ennakkospekulaatioissa Matthewsia ei povattu ykköskierrokselle. Ted Thompson tiesi paremmin.
2010 Draft
- Bradford, Suh vai McCoy? Siinä oli Ramsin dilemma ennen draftia. Mielestäni valitsivat oikein vaikkei Bradford olekaan vielä lunastanut kaikkia odotuksia. Rookievuosi meni kuitenkin sen verran hyvin, että kunhan saa toisen vuoden pelata Fisherin alaisuudessa ja joukkue hänen ympärillään parantuu, niin uskon Samin lyövän itsensä jo ensi kaudella läpi NFL-tasolla.
- Suhin piti olla ihan monsteri DT:ksi. Onhan hän väläytellyt kykyjään, mutta silti pieni pettymys ollut. Enemmän ollut negatiivisesti esillä kuin positiivisesti.
- Jason Pierre-Paul oli tämän draftin Ziggy Ansah. Jos olisin GM, niin kumpaakaan en olisi varannut ykkösvarauksenani, sen verran riskivalintoja olivat/ovat kumpikin.
- Mike Iupati=Chance Warmack
- Kylläpä näyttää hyvältä tuo Pouncey Pick Steelersin toimesta 18.vuorolla. Yhtään paremmin ei olisi voitu valita.
- Tebow varattiin ykköskierroksella. Hah hah haa. Go McDaniels!
2011 Draft
- En tykännyt Cam Newtonista ykköspickinä. Hyväksi pelaajaksi hän on osoittautunut, mutta lopullista päätöstä tuosta pickistä on vähän aikaista tehdä.
- Newton, Locker, Gabbert, Ponder, Dalton, Kaepernick. Kaikki varattiin 36 ensimmäisen vuoron aikana. Kuinka moni näistä kuudesta on selkeä starting quarterback omassa joukkueessaan kaksi vuotta myöhemmin? Kolme.
- J.J. Watt vuorolla 11. Kaverin persoonaa hehkutettiin kovasti, ja puhuttiin miten kovalla moottorilla hän pelaa, mutta eipä olisi kukaan uskonut, että kaksi vuotta myöhemmin hän on kenties koko NFL:n paras puolustuspelaaja.
- Aldon Smith vuorolla 7. Oli yllättävän aikaisin, mutta onnistunut valinta. Jos Dion Jordan muistuttaa minua jossain määrin Vernon Gholstonista, niin toinen mahdollinen tulevaisuuden kuva on Aldon Smith.