Mainos

Neuvostoliittolainen rakennustaito

  • 3 384
  • 52

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Viestin lähetti Spencer

Omat kokemukseni Venäjästä liittyvät moottorikäyttöisiin värkkeihin. Armeijassa oli näitä Zil-kuormureita, jotka olivat saapuneet jonkin tykin kylkiäisinä, kuulemma. Noh, sehän on tämä Zil siitä hassu että siinä on V8-mootori, mikä jostain syystä on kuitenkin rakennettu niin, että se pyörii toisinpäin kuin tavallinen V8. Paperilla mahdoton yhtälö, mutta se vaan toimii.
Muutamissa harjoituksissa kävi niin, että suomalaisvalmisteinen nelivetoinen Masi-kuormuri juuttui hankeen tms. Juuttuneet Masit noudettiin pois näillä kuppasilla Zileillä...

Juu, itse törmäsin palveluksen aikana noihin, ei meillä muista ollutkaan. Alkuperäinen design on itseasiassa jenkkien tekele, muistaakseni Fordin, jonka jollain insinöörillä oli välähtänyt vähän liikaa. Loppujen lopuksi nuo suunnitelmat myytiin mutkan kautta neukkulaan, jotka sitten rakensivat tuon. Muuta mielenkiintoista on se että tuo vehje kuluttaa n. 100L/100km... ilmankos armeija niitä käyttää ;)
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uraleita minä armeijassa näin, ja ne tuli muistaakseni 57mm IT-tykkien kanssa. Koneesta en tiedä mitään, kun lähinnä lavalla istuin.

Lisäksi kaupanpäälle sai vielä UAZ-maasturin, jollaisen mahdollisesti joskus saatan vielä hankkia. Voi olla, että niitä UAZeja tuli Sergei:n kanssa, joka on pienempi IT-tykki. Muistaakseni 22mm. Uazilla pääsi vaikka pystyseinää pitkin ylös. Sulakkeet olivat vanerilevyä, jonka keskellä kulki rautalanka. Sulake paloi, kun rautalanka meni poikki.

L-Mies

Lisäys:
Kiitos Bast korjauksesta. Viimeksi näin sellaisen kymmenen vuotta sitten, joten on ilmeisesti kulunut väljemmäksi. Kakskakkonen olikin liian tuttu muualta, joten itsekin tovin epäröin.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Re: Re: Re: Mama Russijan puolustuspuhe

Viestin lähetti Suomi-Salama
Niinpä niin, juuri tuotahan minä tarkoitin... Kunnioittaminen ei minun nähdäkseni ole kuitenkaan sama asia kuin se, ettei aliarvioi. Otaksun, että jotain Venäjästä tiedän, olen siellä kuitenkin käynyt reilut 40 kertaa. Sinä saat toki minun puolestani pitää Venäjää kuinka takapajuisena, surkeana ja kulttuurittomana tahansa, oletpahan vain väärässä.

En väittänyt Venäjää takapajuiseksi, kulttuurittomasi maaksi. Surkeaksi kyllä väitin. Vai pitäisitkö Suomea erinomaisena maana, mikäli saisit palkan vain silloin tällöin ajallaan?
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Se on hässäkkä!

Viestin lähetti Suomi-Salama
venäläinen, kannattaa tutustua! Ystävällisempää, avoimempaa, vieraanvaraisempaa ja hauskempaa seuraihmistä saa hakemalla hakea.

Kyllä! Päätin kääntää torstaisen välierätappion voitoksi ja uhallakin viettää venäläisen illan. Punainen kireä paita päälle, puna-armeijan upseerin tähtivyö lanteille, tukka silmille, känni päälle ja baariin. Kuinka ollakkaan, siellä pyöri kuvankaunis tumma tyttönen Suomi-pojille tappiosta hienonhienolla ällää liudentavalla aksentilla vittuillen. Hauska seuraihminen oli todella. Vodkaa juotiin kuten asiaan kuului ja tanssahdeltiin. Tänään vuorossa luistelulenkki hänen kanssaan.

Sitten sananen rakentamisesta. Neuvostoliiton aikaan pojat tosiaan vähän rakenteli. "Niitshevoo!" Ei se ollut niin nokonuukaa! Pitää kuitenkin muistaa, että tämä marxilainen episodi oli aika lyhykäinen pätkä suuren Venäjän historiassa. Vuosisadan alun venäläiset konstruktivistisen tyylisuunnan arkkitehdit olivat maailmankuuluja edistyksellisine ideoineen. Jos mennään taaksepäin, niin en tuota meidän Senaatintoriakaan vallan teilaisi. Se on raikas!

Hiukan hitaastihan pojat oppivat markkinatalouden tavoille. Kurskikin kun upposi, niin se vaan oli sellainen hässäkkä. "Eta barak!" Kohtalo antaa joskus liian monen asian mennä pieleen ja seuraa hässäkkä. Näin lienee tapahtunut myös avaruuskeskuksella. Tavallaan olen kateellinenkin tälle heidän kansanluonteelleen. Mikäs mukavampaa, kuin makailla ojan pientareella mahorkka hampaissa ja levitellä käsiään?

Jaa tuossa yllä näkyykin vastaus, makailla Ziltonin lavalla mahorkka hampaissa ja levitellä käsiään perässä körötteleville kiukkuisille siviileille välillä Parolannummi - Niinisalo.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kävin ensi kertaa elämässäni Venäjällä Pietarissa viime syksynä, aiemmin olin kyllä käynyt Neuvostoliitossa Leningradissa ja Moskovan olympialaisissa. Mieleeni tuli Tallinna n. 7-8 vuotta sitten kun asiat (markkinatalous) alkoi siellä toimia. Yllättävän paljon pienyrityksiä sekä liiketoimintaa ja muutakin kuin sitä perinteistä venäläistä maailman vanhinta duunia.
Pietarihan on rakennettu suon päälle ja se vajoaa kuin Venetsia. Mielenkiintoista oli, että paikalliset pienyrittäjät saivat talojen kellarikerroksia lähes ilmaiseksi käyttöönsä ja niissä olikin paljon putiikkeja ja ravintoloita. Ongelma jatkossa vain on miten saada jalat pysymään kuivina.
Venäjällä, kuten muissakin ex-kommunistimaissa, ihmisten mieliin on kaivertunut hällä väliä meininki, joka nykyjään ilmenee mm. rikollisuutena. Asian muuttaa vain aika ja pari sukupolvea, jotka eivät enää kanna vanhempiensa menneisyyden taakkaa.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
USSR

Jos puhutaan neuvostoajasta, niin kyllähän esim. Neuvostoliiton hävittäjät olivat (ja ovat edelleenkin) varsin kilpailukykyisiä amerikkailaisten vastaavien kanssa. Esim. Sukhoi 27 oli aikanaan lähes ylivertainen lento-ominaisuuksiltaan. Huonopuoli neuvostoliitossa olikin se, että siellä kansakunnan pelimerkit keskitettiin aika pitkälti vain tiettyihin asioihin, kuten armeijan hyväksi. Maa sinänsä oli (ja on) kuin mätäomena, mutta jossain harvoissa asioissa olivat länsimaita edellä, kuten esim. tietyt sotilaslentokoneet.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Spencer
Omat kokemukseni Venäjästä liittyvät moottorikäyttöisiin värkkeihin. Armeijassa oli näitä Zil-kuormureita, jotka olivat saapuneet jonkin tykin kylkiäisinä, kuulemma. Noh, sehän on tämä Zil siitä hassu että siinä on V8-mootori, mikä jostain syystä on kuitenkin rakennettu niin, että se pyörii toisinpäin kuin tavallinen V8. Paperilla mahdoton yhtälö, mutta se vaan toimii.
Muutamissa harjoituksissa kävi niin, että suomalaisvalmisteinen nelivetoinen Masi-kuormuri juuttui hankeen tms. Juuttuneet Masit noudettiin pois näillä kuppasilla Zileillä...

Minä kun olin "armeijassa" Vaasan rannikkopatteristossa niin siellä tuli vastaan vähän samantyyppistä kalustoa, kohtalaisen järeä Kraz-merkkinen kuorma-auto joita oli saatu 165(?)-millisten tykkien kyytipoikina. Olivat kuulemma ainoat autot millä sen tykin sai liikkeelle. Jos muistan oikein niin ko. rakkineet oli tehty jollain tapaa "kertakäyttöisiksi", mm. öljypohja oli hitsattu täysin umpeen. Vehkeellä hinattiin tykki asemaan ja jätettiin sinne. Suomessa niitä sitten hieman viriteltiin että voitiin ajaa Lohtajalle ja takaisinkin. Riemukasta kyytiä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Siis lähes kaikki NL:n sota-ajoneuvot on tehty sillä tavalla kertakäyttöisiksi että niiden suunniteltu ajomatka on n. 10 000 kilometriä. Esim. UAZ:eihin asennettiin öljynvaihtoaukko ym. sälää jotta sitä voitaisiin käyttää pidempäänkin.

Tavallaan ihan järkevä homma koska siellä päin on todellakin laskettu ettei yksittäinen Jeeppi pysy taisteluissa ehjänä kovinkaan pitkää joten miksi turhaan pistää niihin mitään hienouksia jne.

UAZ:ihan ei saa rekisteröidä siviililiikenteeseen puutteellisten turvajärjestelyjen takia (lue= siinä ei ole mitään niitä asioita joita nykyautoilta vaaditaan).
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Re: Re: Mama Russijan puolustuspuhe

Viestin lähetti Murmeli
En väittänyt Venäjää takapajuiseksi, kulttuurittomasi maaksi. Surkeaksi kyllä väitin. Vai pitäisitkö Suomea erinomaisena maana, mikäli saisit palkan vain silloin tällöin ajallaan?

Hetkinen nyt, minä en ole väittänyt Venäjää erinomaiseksi maaksi vaan todennut, että sitä ei pidä aliarvioida! Samoin mainitsin, että tavallinen venäläinen on sitkeä ihminen ja että venäläinen kulttuuri on rikasta. Lisäksi taisin vihjata siihenkin suuntaan, että suomalainen 60-70-lukujen rakentaminenkaan ei liikoja kehuja kestä, jos ei kestä neuvosto-arkkitehtuurikaan.

Tutustu ihmeessä Venäjään! Saatat huomata, että nuhjuisen pinnan alta löytyy hienoja asioita. Ei se tee kenestäkään kommunistia tai maanpetturia, jos myöntää Venäjän aseman sellaisena kuin se on. Surkeuttakin on niin monelaista. Toisille se merkitsee tekemisen puutetta yltäkylläisyyden keskellä, toisille todellista nälänhätää. Tuossa mielessä Venäjä ei ole edes surkea.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti L-Mies
Uraleita minä armeijassa näin, ja ne tuli muistaakseni 57mm IT-tykkien kanssa. Koneesta en tiedä mitään, kun lähinnä lavalla istuin.

Lisäksi kaupanpäälle sai vielä UAZ-maasturin, jollaisen mahdollisesti joskus saatan vielä hankkia. Voi olla, että niitä UAZeja tuli Sergei:n kanssa, joka on pienempi IT-tykki. Muistaakseni 22mm. Uazilla pääsi vaikka pystyseinää pitkin ylös. Sulakkeet olivat vanerilevyä, jonka keskellä kulki rautalanka. Sulake paloi, kun rautalanka meni poikki.

L-Mies

Kuulin omana inttiaikanani yhdeltä kadetilta edelliseen liittyvän stoorin. hänen mukansa kun Suomeen oltiin ostamassa IT-tykkejä, otettiin tarjoukset sveitsiläisistä Oerlikon-automaatti-it-patterista ja venäläisestä 57mm-automaatti-it-patterista. Tarjousten loppusumma oli kutakuinkin sama mutta pian kävi ilmi, että venäläisten tarjoukseen sisältyi jokaiselle tykille oma URAL-vetoautoksi, tutka-auto ja yhteenmatchäävä setti UAZ-maastureita. Kaikki samaan kauppaa. Niinpä päädyttiin sitten näihin venäläisiin "täsmäaseisiin"

Sergei on muuten 23mm, pienenä tarkennuksena.

Nimimerkillä viisseiskoja ja Sergeitä liiankin läheltä seurannut tykkimies.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bast, samansuuntaista olen kuullut/nähnyt itsekin. Venäläisillä on tapana myydä kalusto aina varaosineen ja tarvikkeineen, ja niitä tarvikkeita on usein niin paljon että niistä kokoaisi toisen mokoman vekottimen. T-72 vaunut oli toimitettaessa ängetty tupaten täyteen tarviketta, vaunumiehistön rynkyistä lähtien. Taistelukunnossa siis.

Sama päti käsittääkseni saippualaatikko-Ladoihin, joiden työkalusatsin edessä kalpeni pienen kylän korjaamokin.
 

hege

Jäsen
Olin aikanaan YIT:llä duunissa (olisko ollut jotain 80-luvun loppua?), niin em. firma oli ilmeisesti saanut Neuvostoliitosta jonkinlaisena korvauksena Moskvits pick-up autoja. No meilläkin oli näitä pari kappaletta työmaalla ja siihen em. laite oli kyllä omiaan. Ei tarvinnut paljoa varoa kolhuja, kun pellit oli riittävän paksuja esim. ajoneuvon kattoa pystyi käyttämään työtasona ja katto ei mennyt miksikään. Japsi pelillä kun ajelit metsässä niin sai kokoajan varoa milloin lähtee tukivarret kävelemään...

Niin ja mossessa oli kaikki maailman mittarit (eli niitä oli enemmän kuin teinin corollassa) alkaen öljynlämpötilasta ja jännitteestä. Ongelma oli vain se, että jo tyhjäkäynnillä auto tärisi niin paljon ettei mittareita pystynyt lukemaan (latausjännite on ööö 9 volttia, eiku 12, eiku 7, eiku 10 jne.) Mossella oli sinänsä ihan "siistiä" cruisalla duunipäivän päätteeksi esim. espalla kaikkien juppi-bemareiden keskellä (80-luvun loppu) ja ns. lähetellä liikennevaloissa....

YIT teki siihen aikaan näitä maakaasuputkia mm. Vuosaareen ja niillä oli hommissa venäläisiä. Nämä kaverit olivat ilmeisesti jotenkin etuoikeutettuja kun olivat päässeet länsimaihin töihin ja painoivatkin duunia ihan tosissaan (allekirjoittanut ei kyllä vauhdissa pysynyt), mutta jotenkin surkeaa oli se että kavereilla tuntui kaikilla olevan korkeakoulu tms. koulutus ja silti parasta mitä niille sattui oli päästä Suomeen kaivamaan ojaa.

Mossesta vielä sen verran, että yksi iigori sitten osti sen ja vei sen himaansa jonnekin Uralin taakse. Matka kuulemma kesti useita viikkoja ja kun kaveri pääsi perille niin joku varasti heti autosta tuulilasin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suomi-Salama:
Allekirjoitan juttusi täysin, ja voisin kertoa paljon lisääkin, sillä olen ollut monta kertaa Venäjällä (venäläinen tyttöystävä pari vuotta sitten).

Kovista naamoista tulee kuitenkin mieleeni eräs kiinalainen mies. Hänen vaimonsa oli raskaana. Joka päivä syötiin riisiä -niinkuin tavallisesti. Eräänä päivänä hänen vaimonsa karjaisi ärtyneenä: "I want chicken!" Mies vaikeni, meni ulos ja vaelsi yli vuorten lähimmän naapurin luokse. Hän osti kanan ja vaelsi takaisin kotiin. Lähes viikkoa myöhemmin oli kana keitetty ja mies tuumasi iloisena kätensä levittäen: "Everybody happy!".

Rakennustaidosta ja viemäreistä senverran, että esim. Englannissa on viemäriputket vedetty talojen ulkopuolelle. Alan asiantuntijoiden mukaan helpompi vaihtaa tarpeen vaatiessa. Mene ja tiedä...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pieni vastapaino

Laitetaan neukkufrendien mieliksi huvittava pieni yksityiskohta Amerikkalaisesta ylivarovaisuudesta:

Systeri toi meidän pikkutenavalle jenkeistä tulkkareina vauvalle kaulaan laitettavan kankaisen ruokalapun. Siinä oli helvetin iso kankainen stickeri ommeltu kiinni. Siinä luki:

KEEP AWAY FROM FIRE!:D

SEHÄN SE NYT EKANA TULISI MIELEEN TUIKATA TULEEN!

:D ovat fiksuja nekin näissä hommissa!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Niin... ja Harley Davidsonin ohjekirjassa lukee: Moottoripyörää pysäköidessä, tulee sivutuki kääntää ulos, ennenkuin kallistaa pyörän vasemmalle...:D
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Pieni vastapaino

Viestin lähetti Senior
Laitetaan neukkufrendien mieliksi huvittava pieni yksityiskohta Amerikkalaisesta ylivarovaisuudesta:

.. ja vastaavasti esimerkki neukkutyylistä: nappasin muistoksi moskovalaisen asuintaloni hissin ovesta varoituskyltin, jossa oli suomeksi käännettynä teksti "Ennen kuin astut ovesta niin varmistu, että hissikori on kohdalla. Muuten voit pudota kuiluun".

nimim. 5 vuotta Neuvostoliitossa; motto: Moskovasta saa melkein kaikkea, mutta ei aina eikä joka paikasta. Ja vahvistan tuolla edellä esitetyn kommentin, että koska ulkomaille on varaa matkustaa alle 5 prosentilla venäläisistä, eivät tällaiset henkilöt luultavasti anna oikeaa kuvaa keskivertovenäläisestä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ei pitäisi tarttua pikkuseikkoihin, mutta tässä nyt kuitenkin pieni yksityiskohta vanhan Neuvostoliiton autonrakentamistyylistä:

Vuosia sitten muuan tuttavani uhosi eräänä keväisenä päivänä hankkineensa itselleen uuden auton! Pitihän sitä sitten mennä ihmettelemään.
Tällä kaverillani oli ollut aikaisemmin useita autoja, tosin hän oli kaikki ne aikaisemmat ostanut aina käytettyinä (monessa oli valtavia kilometrimittarin lukemia), mutta nyt hän oli hankkinut elämänsä ensimmäinen ihka uuden uutukaisen auton!
Tämä hänen uutukaisensa oli Lada Samara. Mies sitten ylpeänä rupesi uutta menopeliään esittelemään asuintalonsa parkkihallissa... meni kuskin puoleiselle ovelle ja käski minun mennä matkustajanpuoleiselle, lähdettäisiin koeajoon. Noh, minä sitten tartuin oven kahvaan ja nykäisin... koko ovi putosi saranoiltaan asvaltille. Tai noh, olihan siinä oven alareunan ja asvaltin välissä pehmusteena minun toisen jalkani varpaat. Teki muuten gutaa.
Kaverini siinä sitten ihmeissään tuli katsomaan tilannetta matkustajan puolelle ja hänen ensimmäiset sanansa olivat: - Mitä helvettiä sinä oikein riehut? Alkoi sanasota, jonka aikana yritin väittää että ainakin minun autostani on oven aina saanut auki ihan vanhanaikaisesti kahvasta vetämällä...
Kaverini marssi sitten Samaran takakontille etsimään ilmeisesti työkaluja... avasi takakontin luukun, löysikin siltä jonkinlaisen kalupakin ja löi sitten takaluukun kiinni... takapuskuri putosi kolahtaen asvaltille...

Saavutus sinänsä oli se, että ystäväni oli ajanut tuon Samaran Helsingin Malmilta Konelan myymälästä Espooseen Niittykumpuun asti, eikä siihen matkalle ollut kuitenkaan mitään osia putoillut. Siis oikeastaanhan auto oli koottu juuri niinkuin pitääkin: se ei hajonnut vielä autokaupan pihassa, eikä vielä maantielläkään... johan sitä voi sitten omassa kotipilttuussa levitelläkin ovet ja puskurit pitkin asvalttia. Kotihan on rentoutumista varten...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Re: Re: Re: Re: Re: Mama Russijan puolustuspuhe

Viestin lähetti Suomi-Salama
Hetkinen nyt, minä en ole väittänyt Venäjää erinomaiseksi maaksi vaan todennut, että sitä ei pidä aliarvioida! Samoin mainitsin, että tavallinen venäläinen on sitkeä ihminen ja että venäläinen kulttuuri on rikasta. Lisäksi taisin vihjata siihenkin suuntaan, että suomalainen 60-70-lukujen rakentaminenkaan ei liikoja kehuja kestä, jos ei kestä neuvosto-arkkitehtuurikaan.

Tutustu ihmeessä Venäjään! Saatat huomata, että nuhjuisen pinnan alta löytyy hienoja asioita. Ei se tee kenestäkään kommunistia tai maanpetturia, jos myöntää Venäjän aseman sellaisena kuin se on. Surkeuttakin on niin monelaista. Toisille se merkitsee tekemisen puutetta yltäkylläisyyden keskellä, toisille todellista nälänhätää. Tuossa mielessä Venäjä ei ole edes surkea.

En missään nimessä ole aliarvioinut Venäjää. Omat kokemukseni ovat hyvin vähäiset mutta antoivat kuvan siitä, miten asiat siellä hoituvat.

Olimme aikanaan ensiintymässä (balettia, saa nauraa) Viipurissa ja esityksen jälkeen kävimme pyöreässä tornissa syömässä. Kaikki ok niin kauan, kunnes tuli jälkiruoan aika. Jäätelökupit näyttivät erehdyttävästi pöydän tuhkakupeilta ja kun erään seurueemme jäsenen jäätelöpallojen alta ilmestyi tupakan tuhkaa isohko kasa, jäi jälkiruokien syönti kaikilta siihen paikkaan. Tämä on pieni mutta hyvin kuvaa-antava esimerkki siitä, kuinka olen tottunut näkemään venäläisen tavan hoitaa asioita. En väitä, etteikö tällaista voisi tapahtua myös Suomessa mutta väitän, että epätodennäköisempää se on.

Venäjällä on varmasti paljon hienoja asioita niin kulttuurin kuin muunkin elämän saralla mutta (valitettavasti) negatiiviset asiat ainakin nousevat useammin Venäjästä esille.

Sen vielä haluan sanoa, etten venäläisiä ihmisiä mitenkään aliarvioi tai pidä suomalaisia huonompana mutta he ovat tottuneet huonompaan elintasoon kuin suomalaiset. Sen vuoksi en ymmärrä, miksi suomalainen on velliperse, jos inisee kun palkka on myöhässä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Re: Pieni vastapaino

Viestin lähetti Senior
Laitetaan neukkufrendien mieliksi huvittava pieni yksityiskohta Amerikkalaisesta ylivarovaisuudesta:

Systeri toi meidän pikkutenavalle jenkeistä tulkkareina vauvalle kaulaan laitettavan kankaisen ruokalapun. Siinä oli helvetin iso kankainen stickeri ommeltu kiinni. Siinä luki:

KEEP AWAY FROM FIRE!:D

SEHÄN SE NYT EKANA TULISI MIELEEN TUIKATA TULEEN!

:D ovat fiksuja nekin näissä hommissa!

Tässähän lienee kyse siitä, että jenkeissähän ihmiset haastavat yhtiöitä oikeuteen milloin mistäkin asiasta, ja nämä ohejistukset on tehty yhtiöiden vastuun siirtämistä asiakkaalle päivänselvissä asioissa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Pieni vastapaino

Viestin lähetti Murmeli


Tässähän lienee kyse siitä, että jenkeissähän ihmiset haastavat yhtiöitä oikeuteen milloin mistäkin asiasta, ja nämä ohejistukset on tehty yhtiöiden vastuun siirtämistä asiakkaalle päivänselvissä asioissa.

Kyllä, murmeli, juuri siitä oli kysymys. Huomasit sen. Eli typerä jenkkikäytäntö, että jokaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta asiasta kuluttajia varoitetaan etukäteen oikeustoimien ja korvausvaatimusten pelossa.

Jep!
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Predatorin Samara-juttu oli kyllä hauska. Sorry vaan kaikki Samaran omistajat, mutta lisään tähän ex-naapurini, joka osti aikoinaan Samaran uutena juuri ennen talvea. Talven aikana hän paleli autossaan niin paljon, että jo helmikuussa Samara lähti vaihtoon. Tutkailtiin parkkiksella Samaran listojen tiiviyttä ja ns. luonnollinen ilmanvaihto oli melkoinen. Lisäksi Samara sammui kuin katkaisijasta väännetty sähkövalo kerran Itäväylällä, kun naapuri oli menossa JOULUAATTONA broidinsa luokse syömään. Ikää autolla oli tuolloin 2 kk. Hinattiin pois ja tehtiin täydellinen sähköremontti.

Huono yksilö?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Venäläiset rakentajina (ja vähän muuta).

Itse olen vieraillut useampia kertoja niin Neuvostoliitossa kuin Venäjälläkin. Tämän ketjun kuluessa on jo tuotu esille monia esimerkkejä venäläisistä niin positiivisessa kuin negatiivisessa merkityksessä.

Jos ulotetaan katse tarpeeksi kauas historiaan voidaan havaita kuinka hienoa rakennustaidetta sieltä löytyy mutta toisaalta kaiken hienon "kätkee" taakseen kommunismin aikaan harrastettu todellinen massarakentaminen jonka rinnalla esim. 70-luvun elementtirakentaminen Suomessa oli lasten leikkiä. Tässä on myös otettava huomioon Toisen Maailmansodan vaikutus, läntisestä Neuvostoliitosta (Venäjästä) tuhoutui huomattava osa ja merkittävä osa näitä rakennustyön kehnoimpia taidonnäyteitä rakennettiin juuri sodan jälkeisenä aikana.

Toinen merkittävä vaihe jolloin venäläinen rakentaminen sukelsi todella syvälle koettiin 70-luvulla. Nykyään rakentamisen laadukkuus Venäjällä on verrannollinen rakennuttajan varallisuuteen, tästä johtuen laadukas rakentaminen ei ole kuin harvojen (eli useiden miljoonien uusrikkaiden) oikeus ja tavallinen kansalainen joutuu kärsimään kehnosta rakentamisesta tai vielä kehnommasta peruskorjaamisesta. Eikä tämä yksin ole yksityisten ihmisten ongelma vaan mitä suurimmassa määrin valtion ongelma, kun verotulot olivat vuosia minimaaliset jouduttiin laadusta tinkimään. (Kommunismin aikaan laadusta tingittiin taasen toisista syistä, rahaa kenties oli mutta rakentamiseen tarkoitetut materiaalit eivät välttämättä joutuneet rakentajien käsiin... ne vain katosivat jonnekin).

Mutta, se ettei nyky-Venäjällä rakentamisen laatu ole kaikille sama tarkoita sitä, että tilanne olisi jotenkin poikkeuksellinen maailman mittakaavassa. Olen käynyt pariin otteeseen Yhdysvalloissa ja toisella kertaa olin perheessä vieraana ja tuolloin pääsin hivenen kurkistamaan kulisseihin - en paljoa mutta hivenen kuitenkin. Tulin vain huomioineeksi, siinä missä rakentaminen ja peruskorjaaminen oli laadukasta sille kansanryhmälle jolla oli varaa oli se kaikkea muuta kuin laadukasta sellaisille jotka kuuluivat heikompaan kansanosaan. Olihan se melkoinen kokemus nähdä suuren miljoonakaupungin kokonaisia kaupunginosia aivan samassa kunnossa kuin Viipuri, tai vielä heikommassa kunnossa. Kyllähän ne talot oli pystyyn pistetty mutta sen jälkeen niille ei kukaan tuntunut tekevän yhtään mitään. Joten molemmista maista löytyy sitä mätää, joskin Venäjä kantaa vielä kauan kommunismin taakkaa harteillaan mikä ei suinkaan helpota venäläisten tilannetta.

Rakentamisesta hivenen avaruustekniikkaan.

Silloinen Neuvostoliitto aloitti jo hyvin varhain omat "avaruuslentokone" ohjelmansa, verrattuna amerikkalaisten sukkulaan heidän ensimmäiset sukkula ja "avaruuslentokone" ohjelmansa olivat huomattavan edistyksellisiä ja he kokeilivat hyvin innovatiivisesti sellaisia teknisiä ratkaisuja joiden toteuttamista tuohon maailmanaikaan pidettiin todella vaikeina. Valitettavasti, kuultuaan amerikkalaisten sukkulasta ja nähtyään millainen se oli Moskovan keskusjohto vaati venäläisiltä avaruusinsinööreiltä samanlaista sukkulaa kuin amerikkalaisilla on. Insinöörien oli turha selvittää byrokraateille heidän kehittelemänsä "avaruuslentokoneen" ja sukkulan olevan edistyksellisempi kuin amerikkalaisten. Loppuiko byrokraateilta kenties luottamus omiin insinööreihin ja heidän tietotaitoon? - No, se on taasen aivan oma tarinansa.

Tällaista,

vlad#16.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti finnishninja
Niin... ja Harley Davidsonin ohjekirjassa lukee: Moottoripyörää pysäköidessä, tulee sivutuki kääntää ulos, ennenkuin kallistaa pyörän vasemmalle...:D

Tämä(kin) aiheen vierestä, mutta sopii edelliseen: Harry Potter -luudan pakkauksessa: Tämä luuta ei lennä...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Zil Ural

Viestin lähetti redcougar
Juu, itse törmäsin palveluksen aikana noihin, ei meillä muista ollutkaan. Alkuperäinen design on itseasiassa jenkkien tekele, muistaakseni Fordin, jonka jollain insinöörillä oli välähtänyt vähän liikaa. Loppujen lopuksi nuo suunnitelmat myytiin mutkan kautta neukkulaan, jotka sitten rakensivat tuon. Muuta mielenkiintoista on se että tuo vehje kuluttaa n. 100L/100km... ilmankos armeija niitä käyttää ;)



Niin, tämä Zil Ural taitaa olla kopio jenkkien käyttämästä Kremsusta (ei tiedä miten kirjoitetaan oikein), luin joskus Mobilisti nimistä lehteä jossa valotettiin asiaa.

Zil Uralihan on siitä mainio peli että siinä missä suomalaiset Masit ja Rasit tarvitsevat webastoa pakkasella, niin Zil lähtee vielä helposti käymään jos vaan akussa virtaa riittää.

Kerrankin -30 asteen pakkasella sahattiin viirikön autoja käyntiin, niin Zil lähti pelkällä ryypyllä käyntiin. Masit olivat samassa lämpötilassa aivan paskajäykkiä, vaikka kyllä nekin käymään lähtivät.

Zileistä sen verran että se pitää paikkansa että ne ovat suunniteltu ajettaviksi noin 10000 km, josta johtuen mm. öljyroppu niihin ruuvataan vasta Suomessa.

Zileissähän on muuten monenlaisia hämmästyttäviä ratkaisuja, renkaita voi täyttää ja tyhjentää ajon aikana! Myös auton virranjakaja oli suunniteltu jotenkin sellaiseksi että se ei tuhoudu täysin edes muutamaan luotiin.

Myös maastominaisuudet ovat uskomattomat, muistan kuinka maastoharjoitteluradalla allekirjoittanut oli aivan varma että auto kaatuu ja lähtee pyörimään kivikkoon, ajo-opettaja vaan sanoi että painahan sotamies kaasua ja mennään tuosta kinkamasta yli että heilahtaa, ja mentiin myös.
Totuushan on se että Zil nousee vaikka puuhun, jos renkaissa vaan pitoa löytyy ja kuskilla pää kestää.

Eli loppukaneettina sanottakoon että kova peli kaikenkaikkiaan, bensankulutuskin vaihtelee yksilöstä riippuen 50-100 l / satasella, siis maantieajossa.

Täältä tähän
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös